abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219653382
Hey Fokkers!

Ik zag op Google dat hier jaren geleden een topic was over Kopenhagen, een vrij onontdekte Europese parel. Dus ik dacht ik maak een actueler topic met berichten actueler dan 2006.

Ik ben onlangs in Kopenhagen geweest. Het vliegticket en het hotel waren niet zo duur.
De terugreis was wel duurder (KLM), omdat alle goedkope plaatsen worden verkocht aan overstappers.
En het hotel was Wakeup, ik denk dat ik nog geen 150 euro voor 2 nachten heb betaald. En het was gewoon een mooi, modern hotel met een lift en een net iets te zacht bed. Het is vlak bij het centraal station van Kopenhagen.

De vliegreis was al leuk. Ik zat links bij het raam en dan zie je eerst dat Noord-Holland best leeg is, vervolgens de Waddeneilanden en daarna het Duitse Helgoland. Ik moest ook wel lachen om hoeveel windmolens Duitsland blijkt te hebben, en wij in Nederland maar zeiken over niks! Vervolgens boven Denemarken toen we gingen landen zag ik dat het water groen is, bomen en wat boerderijen. Ook leek Kopenhagen een beetje een industriestad.

Op de airport van Kopenhagen ben ik direct naar Lund in Zweden gegaan met de trein. Ik vond het grappig dat de trein onder de autobaan over water rijdt, en ik links Kopenhagen zag en rechts Malmö. De trein stopte even op Hyllie en daar moest ik lachen omdat daar vorig jaar onze nationale held Joost Klein zich heeft misdragen.

Je hebt op zowel de stations van Lund als Malmo lockers waar je je koffer even in kunt laten. 1 uur kost ongeveer 3 euro.

Lund is niet zo'n grote stad. Ik heb de dom van Lund gezien, en dat was wel mooi met die graven onder de kerk die je gewoon gratis kunt bezoeken.

Toen ging ik met de trein naar Malmo. Ik heb even het stadscentrum bekeken, maar dat vond ik verder niet zo'n hele interessante stad. Ik was wel onder de indruk van alle politie met een geweer op het station.

Vervolgens ging ik naar Kopenhagen, inchecken en naar Tivoli. Dat is leuk als je van lichtjes houdt. Ik ben in een attractie geweest die je als een soort Carnival in de Efteling langs de sprookjes van Hans Christian Andersen laat gaan. Dat kostte me 8 euro extra bovenop mijn ticket! Het was wel leuk hoor, maar je schuift door de ‘koffer’ heen tegen stangen en het is vooral pijnlijk en ouderwets. Eigenlijk verbaast het me als hier niet weleens gevonden vallen. Ik heb die avond gegeten in het burgerrestaurant in Tivoli. Ik moest meer dan 20 minuten wachten, waarschijnlijk omdat ik een green burger koos. En het menu kostte 30 euro voor die burger, friet en frisdrank. Het eten was wel van hele goede kwaliteit.

De volgende dag ging ik eerst naar Dyrehaven. Dan moet je eerst met de dure trein van ongeveer 5 euro naar Klampenborg. En daar kan je dan voor 20 euro een fiets huren voor 2 uur. Het personeel is heel vriendelijk en legt uit waar je wel en niet moet fietsen, gelet op de heuvels. Ik ging eerst op de fiets naar het kasteel, wat een rit met die heuvel! En daarna aan de andere kant van het kasteel weer naar beneden. Toen zag ik eindelijk herten en reeën. Ik heb zelfs een wit hert gezien! Vervolgens fietste ik nog even door het pretpark Bakken, maar dat was best saai want alles is nu dicht. Naast dat park kan je eten kopen maar ik vond het duur. Ik leverde mijn fiets daarom weer in. Achteraf gezien had ik liever een elektrische deelfiets gepakt, die staan daar ook in de buurt en ik hoop dat je er ook Dyrehaven mee in mag.

Toen ging ik met de trein naar station Osterport. Ik ging ontbijten bij Espresso House voor 20 euro wat veel is voor 1 warm broodje, een chocolade scope en limonade maar helaas. Wel echt ontzettend lekker. Daarnaast heb je fort Kastellet. Ik ben daar niet in geweest en ging met een Lime fiets naar de Kleine Zeemeermin. Achteraf gezien had ik een dagpas of zo moeten kopen voor die fiets, want het is best duur maar werkt goed en is nog steeds goedkoper dan de taxi. De kleine zeemeermin zit in de haven, ik zag in de verte al allemaal touringcars dus die vinden was niet zo moeilijk. Ik vond het heel mooi! Ik dacht dat het net zo’n klein beeld is als Manneken Pis, of nog erger, dat ze kleertjes zou dragen. Maar dat was niet zo. Links naast de Zeemeermin staat nog het Maritiem Monument. En ergens noordelijker een of andere genetische variant van de zeemeermin, maar daar ben ik niet geweest.

Vervolgens fietste ik naar het zuiden, richting Amalienborg. Ik kwam toen weer langs Kastellet. Ik heb toen ook de Gefion Fontijn gezien, maar daar zit geen water in helaas.
Amalienborg is de koninklijke residentie, het zijn 4 gebouwen in een cirkel zeg maar.

Daarna was ik onderweg naar Christiansborg. Toen kwam ik verongeluk door Nyhaven heen. Ik zag allemaal toeristen op de brug die ik moest oversteken, dus dan weet je het al.
Onderweg naar Christiansborg kwam ik een beeld van Niels Juel tegen.

Nadat ik voor Christainsborg stond ging ik naar rechts. Daar stuitte ik op een beeld van Bisschop Absalon. En natuurlijk de bekende Stork Fountain. Vanaf daar ging ik op de fiets verder naar het nationaal museum. Toen kon ik Christiansborg vanaf een andere hoek zien.

Voor het nationaal museum betaalde ik nog geen 20 euro. Ik vond het het beste museum ooit! Je kunt je spullen in een locker leggen, en ik was verrast omdat er geen toegangspoortjes en zo waren. De Denen gaan er op goed vertrouwen van uit dat je bij de balie links je ticket laat scannen.
Ik heb onder meer skeletten van mensen gezien, en geleerd hoe ze zijn omgekomen. Maar ook dingen van het koninklijk huis, over Jezus en over unicornis. En natuurlijk ook meer globale dingen over de industriële revolutie.

Vervolgens ben ik gaan eten bij wederom een burgerrestaurant. Weer 30 euro voor een burger, friet en limonade, maar wel een halve liter. Het eten was ook weer erg goed.

Daarna wilde ik een supermarkt bezoeken. Ik ging naar de Netto maar het viel tegen. Ik las later ook dat Deense supermarkten bekend zijn om dat ze klein zijn met een beperkt aanbod. Eigenlijk verwachtte ik minstens een Duitse Kaufland, of nog beter een Franse Auchan.

De volgende dag ging ik, na wederom ontbijt bij Espresso House voor 20 euro, naar de Sydhavnstippen omdat ik las dat je daar schapen en lama’s tegenkomt. Ik kon voor nog geen 10 euro via een app Tickjet of zoiets een dagkaart kopen met de metro. Dus dat was heel fijn. Ik ging met de metro naar Mozarts Plads. Daar wilde ik een deelfiets huren van Bolt, maar die bleek kapot. Er is wel bijna 20 euro afgeschreven en Bolt kan je niet normaal bereiken, bij mails verwijzen ze naar online dingen die niet goed werken. Dus mijn advies is: vermijd Bolt deelfietsen! En de fietsen van Donkey Bike waren allemaal buiten gebruik.

Toen ging ik maar lopen naar Sydhavnstippen. Ik liep langs allemaal bungalows en die omgeving is ook wel duidelijk een soort arbeiderswijk. Sydhavnstippen is duidelijk een vuilstortplaats met natuur ernaast. Als je binnenloopt zie je dat vooral rechts. Ik heb veel gelopen en ben twee omheinde gebieden binnen gegaan. De meer zuidelijke heeft ook wat beschutting voor de dieren. Maar helaas! Geen lama, alpaca of schaap gezien.

Toen ging ik met de metro naar Christianshavn. Daar heb je ook vrijstad Christiana. Leuk om 1x te hebben gezien maar geen attractie waar je je uren kunt vermaken. Het stonk daar ook naar pis. Toen ging ik met de metro richting de Botanische Tuinen. Ik ben alleen in het gratis deel buiten geweest, dat niet heel benoemenswaardig is. Wel heb je op een punt een beeld met een mooi uitzicht op kasteel Rosenborg. Sowieso waren die beelden met die mensen met herten wel mooi.

Vervolgens ging ik met de metro naar Radhuspladsen. Daar is weer een fontein en een winkelstraat. Maar ik liep naar kunstmuseum Glyptoteket. Toegang kostte met minder dan 20 euro. Het museum is mooi, niet overal staat uitleg maar op zich moet je je er wel 1 uur kunnen vermaken. Wel is het onduidelijk waar je precies nog een tentoonstelling kunt zien. Ik dacht toen ik eruit ging dat ik rechts iets zag voor ‘alleen de architectuur van Glyptoteket’ maar boven bleek toen nog heel veel kunst te zien.

Daarna ging ik in de winkelstraat op zoek naar Deens gebak. Ik kwam bij een punt met 2 zaken naast elkaar met lange rijen. Bij 1 ging ik in de rij staan voor een zelfbedieningsautomaat, maar bijna alles was uitverkocht. De rest van die straat is ook vooral troep die je in alle toeristische straten ziet, churro’s en zo.
Toen ging ik naar de andere kant van Radhuspladsen weer naar de Espresso House en kocht ik daar onder meer een kaneelswirl of zo. Alles was echt ontzettend lekker, dit smaakt totaal niet naar kaneelbroodjes van de Ikea of de supermarkt!

Daarna was het tijd om naar het vliegveld te gaan. Wat een chaos daar! Van de KLM moest ik mijn handbagage afgeven, maar dat kan niet bij de incheckbalie (wel op Schiphol gek genoeg). Ik heb uiteindelijk rechts in een hoek bij de afgeeflocaties met moeite personeel gevonden, die me verwees naar balie 114. Daar kon ik wel bagage afgeven.

Op dat vliegveld is het wel mooi. Ik heb nog gebak gekocht bij Lagkagehuset maar dat is niet te vreten. En de toiletten zijn genderneutraal.

Ik vond het ook wel fijn dat mijn vakantie redelijk tuigvrij was. Ik heb nergens ervaren dat mensen op me af kwamen om troep of zo te willen verkopen. Iedereen was vriendelijk. En de enige zwervers/junkies/gekkies hangen rond bij centraal station en radhuspladsen. Ook heb ik maar zelden groepen met gidsen gezien, dus die blokkeerden de weg niet, behalve een keer in Glyptoteket.

Dat was het wel weer doeiiii

[ Bericht 1% gewijzigd door JessicaOpDoorreis op 29-12-2025 16:04:14 ]
pi_219653575
Lief dagboek...
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_219653600
quote:
81s.gif Op maandag 29 december 2025 15:36 schreef golfer het volgende:
Lief dagboek...
Wat zijn jouw ervaringen met een vakantie in Kopenhagen? Ik zou nog best een keer terug gaan hoor
pi_219653685
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 15:37 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

Wat zijn jouw ervaringen met een vakantie in Kopenhagen? Ik zou nog best een keer terug gaan hoor
Waarom gebruik je in de TT Copenhagen, terwijl je het verder Kopenhagen noemt?
Overigens is het in het Deens København.
En ik ben er in het verleden heel veel geweest omdat ik 7 jaar een relatie met een Deense vrouw heb gehad.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 29 december 2025 @ 15:55:22 #5
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219653967
Hoi Jessica en welkom op FOK!. Wat een leuk en uitgebreid reisverslag zeg. Zelf ben ik nog nooit in Kopenhagen geweest, maar ik ga graag een keertje met je mee.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219654047
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 15:42 schreef golfer het volgende:

[..]
Waarom gebruik je in de TT Copenhagen, terwijl je het verder Kopenhagen noemt?
Overigens is het in het Deens København.
En ik ben er in het verleden heel veel geweest omdat ik 7 jaar een relatie met een Deense vrouw heb gehad.
Die TT bevat een tikfoutje. Fok is Nederlands dus dat had Kopenhagen moeten zijn. Sorry!

Wel heel leuk dat je in het verleden veel in Kopenhagen was. Heb je de stad ook zien veranderen, of is het er nu eigenlijk net als toen?
pi_219654240
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 16:02 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

Die TT bevat een tikfoutje. Fok is Nederlands dus dat had Kopenhagen moeten zijn. Sorry!

Wel heel leuk dat je in het verleden veel in Kopenhagen was. Heb je de stad ook zien veranderen, of is het er nu eigenlijk net als toen?
Ben er in de jaren 70 veel geweest en natuurlijk is de stad nu heel erg veranderd. Overigens ben ik er voor het laatst in 2006 geweest.
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 2 januari 2026 @ 14:30:18 #8
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_219720944
CKopenhagen is een hele comfortabele stad. Het is een goed georganiseerde en heel schone stad. Als wij in Nederland nog iets meer ons best doen zijn we bijna Denemarken. :P

Zelfs het 'vieze'hippiedorpje Kristianiania is schoon.

De naziolifanten bij de Carlsberg brouwerij waren ook opvallend.. :D

Het voelt heel Nederlands aan op veel punten.

Tivoli is ook heel sprookjesachtig tijdens de kerst en ze hebben pepernodder als kerstkoekjes wat eigenlijk gewoon overgebleven pepernoten uit Nederland.
reset
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')