Ik ben benieuwd welke films jullie samen kijken met kinderen rond de 8–11 jaar,
vooral films uit je eigen jeugd (of nog ouder).
Als je geen kinderen, neefjes/nichtjes etc. hebt, welke zou jij dan aanraden aan ouders om samen te kijken?
De reden dat ik ook oudere films met mijn kind kijk is omdat films vroeger anders werden gemaakt. Niet per se beter, maar wel anders. Vaak was er wat meer tijd voor het verhaal, scènes die bleven hangen, muziek die meer deed dan alleen op de achtergrond draaien. Minder uitleg, minder tempo. En soms werkt dat zelfs nu in deze snelle tijd nog verrassend goed.
Daarnaast geeft het ook wat context. Je ziet waar latere films, grapjes en verwijzingen vandaan komen en waarom bepaalde scènes, beelden of muziek zo bekend zijn. Kinderen denken soms dat muziek bedacht is voor een bepaalde reclame op tv, terwijl het toch echt heel ergens anders vandaan komt, bijvoorbeeld uit zo'n film.
Die films kijken hoeft geen les te zijn, maar dat kan het wel ineens worden, dat merk je vanzelf tijdens het kijken.
Maar misschien nog wel het belangrijkste: het zijn films waar ik zelf iets bij voel. Films die ik als kind of tiener zag, waar ik goede herinneringen aan heb, die me raakten of gewoon heel leuk waren. Die deel je niet omdat het “moet”, maar omdat samen kijken ook samen herinneringen maken is.
Sommige films het gewoon verdienen om nog eens bekeken te worden en te worden doorgegeven op nieuwere generaties.
Lijkt me leuk om hier films te delen die het waard zijn om samen te kijken,
naast alle recente releases. (mag met een motivatie)
Wellicht kunnen we een goede lijst samenstellen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.