Mijn jaren 80 woning heeft redelijke isolatie maar nu de laatste 2 dagen met -5 in de nacht daalt de temperatuur in huis. De vloerverwarming kan het niet bijhouden.
Wat ik ook merk is dat de vloer maar beperkt warm wordt in de zin van: maar enkele zones worden echt warm de andere zijn 'niet koud'.
Het huis heeft 7 zones over 100m2 slechts 3 zones worden echt warm.
Ik heb al geprobeerd de aanvoer temp te verhogen (van 34 naar 38) maar dat lijkt maar zeer weinig te doen. Het valt me met name op dat de ketel staat te pendelen, aan/uit elke 5 minuten. Dan zie ik de temperatuur ook stijgen op de collector naar 38, dan gaat de ketel uit en daalde de temperatuur vrij snel naar 30, daar blijft hij op staan tot de ketel weer aan spring (5 minuten later) snel naar 38 en weer uit.
Mijn gevoel zegt dat de ketel. Dus nauwelijk bijverwarmd en dat de vloerverwarming dus water op 30 graden rond aan het pompen is.
Nu wordt de installatie in Februari vervangen door een warmtepomp dus ik wil er ook niet veel aan doen tot dat gebeurd is.
Is er nog iets waar ik wat mee kan testen? De aanvoer snelheid van de pomp staat op stand 2 (van 3) zou ik die juist sneller of langzamer kunnen zetten? Mijn gevoel zegt sneller om zo de warmte in de tijd wanneer de ketel brand beter te verspreiden zodat die minder gaat pendelen?
[ Bericht 0% gewijzigd door boegschroef op 26-12-2025 10:15:40 ]
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!