abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219596956
Mijn jaren 80 woning heeft redelijke isolatie maar nu de laatste 2 dagen met -5 in de nacht daalt de temperatuur in huis. De vloerverwarming kan het niet bijhouden.

Wat ik ook merk is dat de vloer maar beperkt warm wordt in de zin van: maar enkele zones worden echt warm de andere zijn 'niet koud'.
Het huis heeft 7 zones over 100m2 slechts 3 zones worden echt warm.

Ik heb al geprobeerd de aanvoer temp te verhogen (van 34 naar 38) maar dat lijkt maar zeer weinig te doen. Het valt me met name op dat de ketel staat te pendelen, aan/uit elke 5 minuten. Dan zie ik de temperatuur ook stijgen op de collector naar 38, dan gaat de ketel uit en daalde de temperatuur vrij snel naar 30, daar blijft hij op staan tot de ketel weer aan spring (5 minuten later) snel naar 38 en weer uit.

Mijn gevoel zegt dat de ketel. Dus nauwelijk bijverwarmd en dat de vloerverwarming dus water op 30 graden rond aan het pompen is.

Nu wordt de installatie in Februari vervangen door een warmtepomp dus ik wil er ook niet veel aan doen tot dat gebeurd is.

Is er nog iets waar ik wat mee kan testen? De aanvoer snelheid van de pomp staat op stand 2 (van 3) zou ik die juist sneller of langzamer kunnen zetten? Mijn gevoel zegt sneller om zo de warmte in de tijd wanneer de ketel brand beter te verspreiden zodat die minder gaat pendelen?

[ Bericht 0% gewijzigd door boegschroef op 26-12-2025 10:15:40 ]
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_219596989
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2025 09:32 schreef boegschroef het volgende:
Mijn jaren 80 woning heeft redelijke isolatie maar nu de laatste 2 dagen met -5 in de nacht daalt de temperatuur in huis. De vloerverwarming kan het niet bijhouden.

Wat ik ook merk is dat de vloer maar beperkt warm wordt in de zin van: maar enkele zones worden echt warm de andere zijn 'niet koud'.
Het huis heeft 7 zones over 100m2 slechts 3 zones worden echt warm.

Ik heb al geprobeerd de aanvoer temp te verhogen (van 34 naar 38) maar dat lijkt maar zeer weinig te doen. Het valt me met name op dat de ketel staat te pendelen, aan/uit elke 5 minuten. Dan zie ik de temperatuur ook stijgen op de collector naar 38, dan gaat de ketel uit en daalde de temperatuur vrij snel naar 30, daar blijft hij op staan tot de ketel weer aan spring (5 minuten later) snel naar 38 en weer uit.

Mijn gevoel zegt dat de ketel. Dus nauwelijk bijverwarmd en dat de vloerverwarming dus water op 30 graden rond aan het pompen is.

Nu wordt de installatie in Februari vervangen door een warmtepomp dus ik wil er ook niet veel aan doen tot dat gebeurd is.

Is er nog iets waar ik wat mee kan testen? De aanvoer snelheid van de pomp staat op stand 2 (van 3) zou ik die juist sneller of langzamer kunnen zetten? Mijn gevoel zegt sneller om zo de auto warmte in de tijd wanneer de ketel brand beter te verspreiden zodat die minder gaat pendelen?
Mijn gevoel zegt de vloerverwarmingspomp. Staan de regelkranen/kleppen wel open?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219597553
Regelkranen zijn niet gemarkeerd dus ik weet niet welke zone wat doet. Dit moet ik een keer gaan uitproberen, maar dat wordt wanneer het minder koud is om te experimenteren. (woon net een half jaar in dit huis)
Ik heb de pomp nu op stand 3 gezet en het lijkt dat de ketel nu niet meer zoveel aan/uit springt maar juist constant aan staat (de afgelopen 10 minuten 😅)
  vrijdag 26 december 2025 @ 10:45:07 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219597909
Het minimumvermogen van je ketel is waarschijnlijk veel te hoog om met een aanvoertemperatuur van 38 graden te werken: je ketel warmt de retour binnen no-time op naar 38, overschrijdt die temperatuur, en schakelt weer af. Klassiek pendelgedrag.

Daarnaast zijn verdelers met pomp over het algemeen niet geschikt voor lagetemperatuurverwarming.
Huilen dan.
pi_219598752
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 10:19 schreef boegschroef het volgende:
Regelkranen zijn niet gemarkeerd dus ik weet niet welke zone wat doet. Dit moet ik een keer gaan uitproberen, maar dat wordt wanneer het minder koud is om te experimenteren. (woon net een half jaar in dit huis)
Ik heb de pomp nu op stand 3 gezet en het lijkt dat de ketel nu niet meer zoveel aan/uit springt maar juist constant aan staat (de afgelopen 10 minuten 😅)
Welke pomp?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219598796
Alvast voor het omschakelen:

Als je naar een warmtepomp gaat, vervang je de oude open verdeler (met pomp) ook door een gesloten verdeler.
Bij een open verdeler wordt er retourwater gemengd met aanvoerwater, bij een warmtepomp wil je dat juist niet.

Soms is een open verdeler om te bouwen naar een gesloten verdeler maar als het "oud spul" is, zou ik het sowieso vervangen.
Vloerverwarming doorspoelen is ook niet onverstandig.
pi_219616177
Wij hebben een keer gehad dat er lucht in 1 van de groepen zat waardoor deze niet meer meedeed. Dat was eenvoudig opgelost door groepen allemaal dicht te draaien en alleen die ene 1 open. We hebben automatische ontluchting maar blijkbaar heeft dat soms ook een zetje nodig.

Als je ketel gaat pendelen klinkt het meer alsof hij zijn vermogen niet kwijt kan door de niet werkende groepen. Niet dat ie stuk is.
pi_219619503
Als groepen niet gelijkmatig warm worden, dan zal het probleem vermoedelijk niet in de ketel zitten. Want er komt wel warmte bij de vloerverwarming verdeler terecht.

Ik denk dat je je als eerste moet richten op een goede afstelling van de verschillende groepen op de verdeler, in combinatie met ontluchten van het systeem.
Als er warm water bij de verdeler terecht komt, moet immers elke groep warm worden als alle groepen voldoende flow hebben.
pi_219627865
Ik draai nu 2 dagen op een hogere snelheid van de vloerverwarmings pomp. Situatie, huis is lekker warm, alle zones in de vloer zijn lekker warm en het gasverbruik is zelfs omlaag gegaan. Vanacht was het ook iets minder koud, maar de eerste nacht was het wel -5.

1 simpele setting van de snelheid van de pomp kan toch veel uitmaken.

Nu ga ik volgende week even in gesprek met het bedrijf wat de warmtepomp komt plaatsen.om te bespreken wat te doen met de verdeler.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')