Dank jullie wel!
![afbeelding.png]()
Lieve vrienden,Deze week beginnen we onze nieuwsbrief anders dan anders. Niet met een verhaal uit Oekraïne, maar met onze dank aan jullie allen!
Verder hebben we bijzonder nieuws over een ongelooflijke schenking, kregen we een heel aangrijpend bericht van onze Dima uit Kramatorsk en hebben we weer een nieuwe video voor jullie klaarstaan.
En natuurlijk vertellen we meer over onze grote open dag op 17 oktober, die inmiddels met rasse schreden dichterbij komt. Maar eerst willen we iets kwijt wat ons al heel lang op het hart ligt...
Vandaag willen we vooral en als eerste onze dank uitspreken.Aan onze vrienden, vrijwilligers, supporters, donateurs en iedereen die ons op welke manier dan ook helpt. Niet alleen namens Coen en mijzelf, maar ook namens ons hele team in Oekraïne en alle mensen die we dankzij jullie kunnen helpen. Want al ruim vierenhalf jaar duurt de grootschalige oorlog in Oekraïne. Al die tijd proberen wij daar, op onze eigen manier, lichtpuntjes te brengen. En al die tijd kunnen wij rekenen op de geweldige steun van ontzettend veel mensen.
MediaDank aan de Nederlandse media, die ons werk keer op keer onder de aandacht brengen. Dat is ontzettend belangrijk, want de oorlog in Oekraïne mag niet uit de belangstelling verdwijnen. Alleen wanneer mensen blijven zien wat zich daar afspeelt, blijven zij betrokken. Wij zijn de media dan ook bijzonder dankbaar voor de ruimte die zij ons en vooral de mensen in Oekraïne geven.
Dank aan onze vrienden van andere hulporganisaties, zoals Hulp voor Oekraïne in Vught. Dankzij onze samenwerking bereiken vele vrachtwagens vol hulpgoederen Dnipro, vanwaar ze verder worden verspreid naar de plekken waar de hulp het hardst nodig is. Sjoerd en alle vrijwilligers daar: ontzettend bedankt!
Vrienden / collega's van andere hulporganisatiesDank aan Klaas en de medewerkers van Life Guardians. Niet alleen voor jullie hulp met onze exportdocumenten, maar ook voor iets heel bijzonders. Wanneer wij in het frontgebied onder de beschermende netten boven de wegen doorrijden, beseffen we iedere keer opnieuw dat een groot deel daarvan door jullie is geleverd. Op zulke momenten voelen we ons net iets veiliger en beter beschermd tegen de drones. Daarvoor zijn we jullie ontzettend dankbaar.
Ook onze vrienden van de Friese Rijders, Stichting Hope4Ukraine en alle (vele) andere organisaties waarmee we zo prettig samenwerken: heel, heel hartelijk dank!
Volgers op social mediaDank aan onze inmiddels ongeveer 140.000 volgers via Facebook, YouTube, Instagram, Reddit, LinkedIn, TikTok en natuurlijk deze nieuwsbrief. Jullie leven mee, delen onze verhalen en helpen ervoor te zorgen dat de mensen in Oekraïne niet vergeten worden. Ook dat is ontzettend waardevolle steun.
BedrijvenDank aan de vele bedrijven die achter ons staan. Financieel, met goederen, diensten of door simpelweg klaar te staan wanneer we iets nodig hebben. Bedrijven zoals Bidfood, Prijsvrij vakanties, PME Legend, onze verschillende snackleveranciers en alle andere ondernemers die ons helpen. Zonder jullie zouden we heel veel dingen niet kunnen doen.
DonateursBovenal willen we onze donateurs bedanken.
De mensen die ons vaak al jarenlang steunen. Die eenmalig iets overmaken, maandelijks doneren, een actie organiseren of ons zomaar verrassen met een bijdrage. Groot of klein, iedere donatie betekent iets en helpt ons om ons werk voort te zetten.
We realiseren ons heel goed dat we lang niet iedereen persoonlijk hebben kunnen bedanken. Dat vinden we oprecht jammer. Niet omdat we jullie steun als vanzelfsprekend beschouwen, integendeel! Maar door de enorme hoeveelheid werk schiet een persoonlijk bedankje er helaas nog weleens bij in. Hiervoor onze excuses!
Daarom willen we jullie allemaal vandaag vooral laten weten hoe ontzettend blij we met jullie zijn. We kunnen wel geweldige plannen maken maar zonder een sterke achterban wordt het helemaal niks!
Wat wij in Oekraïne doen, doen we volledig dankzij jullie.
Namens ons beiden, ons hele team en vooral namens de mensen in Oekraïne die dankzij jullie hulp een steuntje in de rug krijgen: Heel hartelijk dank!
400.000 energierepen! Wat een ongelooflijke schenking!We hebben hierboven al verteld hoe dankbaar we zijn aan een ieder die ons helpt met helpen.Komende week mogen we een wel heel bijzondere donatie in ontvangst nemen. Een bedrijf dat ons al eerder met goederen heeft geholpen en graag anoniem wil blijven, heeft besloten ons maar liefst 400.000 energierepen te schenken!
Ja, u leest het goed:
vierhonderdduizend! Dit bedrijf produceert onder andere energierepen voor verschillende merken en heeft besloten deze enorme hoeveelheid aan onze stichting beschikbaar te stellen. We hebben het dan niet over een paar dozen, maar over vele tientallen pallets, goed voor meerdere vrachtwagens vol!
Met deze geweldige schenking kunnen we ontzettend veel mensen in Oekraïne helpen. Zowel burgers als militairen kunnen deze voedzame repen bijzonder goed gebruiken, zeker op plekken waar een normale maaltijd niet altijd vanzelfsprekend is.
We zijn inmiddels druk bezig met het organiseren van het transport en waarschijnlijk vertrekt komende week de eerste volle vrachtwagen al richting Dnipro. Van daaruit zullen de repen verder worden verspreid naar de plekken waar ze hard nodig zijn.
Aan deze bijzondere donateur, die ons niet voor het eerst zo geweldig helpt, willen we dan ook zeggen: ontzettend, ontzettend bedankt! Wat een fantastisch gebaar!
Groot nieuws van Dima in Kramatorsk.We hebben al eerder verteld over onze Dima. Hij filmt voor onze sociale media en het merendeel van de video's die u van ons ziet, is door hem gemaakt. U heeft dus ongetwijfeld al heel wat van zijn beelden gezien. Daarnaast werkt hij als journalist en maakt hij reportages voor de Oekraïense televisiezender FREEDOM.
Dima woont in Kramatorsk. Daar staat zijn huis, daar wonen zijn familie en vrienden en daar ligt zijn hart. Hij houdt ontzettend van zijn stad, ook al is het Kramatorsk van vroeger inmiddels bijna onherkenbaar geworden.
Al maanden proberen we hem ervan te overtuigen dat hij daar echt weg moet. De stad wordt dagelijks tientallen keren aangevallen, de bommen vallen letterlijk om zijn oren en meermaals heeft hij moeten wegduiken voor FPV-drones. Maar vertrekken uit de stad waar je hele leven ligt, is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Bovendien is Dima journalist en wil hij juist blijven vastleggen wat er in zijn stad gebeurt.
Toch kreeg ik zojuist eindelijk een bericht van hem. Een uitgebreid en aangrijpend verhaal over wat hij de afgelopen weken allemaal heeft meegemaakt. Ik wil het graag met jullie delen, precies zoals hij het mij heeft geschreven:
De afgelopen weken van mijn leven waren erg turbulent. De wijk waar ik woon, wordt regelmatig beschoten. Ik heb mijn balkon al vier keer volledig moeten herstellen na explosies en ik woon nu al meer dan een maand zonder elektriciteit. Afgelopen maand had ik thuis slechts zo'n 10 tot 14 dagen stromend water.
Om boodschappen te doen of mijn apparaten op te laden, moest ik met een rugzak ongeveer een kilometer lopen. Er vliegen ontzettend veel drones in de lucht; ze richten zich zonder onderscheid op iedereen. De Russen steken nu flatgebouwen in brand met behulp van FPV-drones. Er is nog maar één werkend tankstation over in de hele stad.
De Russen hebben een van mijn twee garages in brand gestoken middels een droneaanval; daar stond een auto vol met mijn bezittingen. Mijn familie zou ze naar een veilige plek brengen. Maar wonder boven wonder heeft de brand de auto van mijn vader niet verwoest.
Ook mijn eigen auto werd het slachtoffer van de Russische agressie. Toen mijn vader ermee naar de controlepost reed, reed er een andere auto voor hen. Een drone raakte die auto, en de granaatscherven schampten de mijne. Twee dagen lang stond mijn auto bij een controlepost onderweg, gecovered met takken van de bomen.
Later ben ik hem gaan ophalen en heb ik hem toch weer naar Kramatorsk gesleept, waar hij bij bekenden werd gerepareerd. Alleen al de reparatie van mijn auto kostte 1.000 euro.
Toen ik thuiskwam, waren er nog meer luchtbommen in mijn buurt gevallen. De appartementen van verschillende van mijn vrienden waren verwoest of afgebrand.
Zijn bericht eindigde met de woorden:
'Het is niet meer mogelijk om onder deze omstandigheden te leven en te werken, dus besloot ik toch maar met mijn familie te evacueren.'
Hoe verdrietig het ook is dat iemand zijn eigen huis en geliefde stad moet achterlaten, Coen en ik zijn ontzettend opgelucht dat Dima eindelijk deze beslissing heeft genomen.
Sinds we vorig jaar onze dierbare vrienden Alyona en Zhenya verloren, weten we maar al te goed hoe verschrikkelijk het mis kan gaan. De gedachte dat ook Dima iets zou overkomen, houdt ons dan ook al maanden bezig.
We hebben hem liever ergens anders, een stuk veiliger, dan dat hij als journalist voor televisie de mooiste beelden blijft maken terwijl de bommen om zijn oren vliegen. Natuurlijk begrijpen we dat hij voor zijn werk nog regelmatig naar het front zal moeten. Maar het maakt een wereld van verschil of je daar voor een reportage naartoe gaat en daarna weer kunt vertrekken, of dat je er dag en nacht moet wonen.
Dima, zorg alsjeblieft goed voor jezelf en je familie. We weten hoeveel Kramatorsk voor jullie betekent en hoe ontzettend moeilijk het moet zijn om je huis, je vrienden en alles wat je lief is achter te laten. Maar we zijn vooral ontzettend blij dat jullie deze stap eindelijk hebben gezet. We willen je nog heel lang bij ons hebben!
Soms maakt een portie friet nét het verschil! (Video door Dima)Honderden mensen, lange rijen voor onze frietwagen en vooral ontzettend veel blije gezichten. Dit is waar het voor ons ruim vierenhalf jaar geleden allemaal mee begon. En hoe groot onze vele andere projecten inmiddels ook zijn geworden, het bakken van friet voor de mensen in Oekraïne blijft voor ons iets heel bijzonders!
Ook tijdens onze laatste reis hebben we de frietwagen weer verschillende keren opgebouwd en honderden mensen kunnen trakteren op een lekker frietje of een snack. Het blijft iedere keer prachtig om te zien wat er dan gebeurt. Al ver voor de eerste frietjes in het vet liggen, verschijnen de mensen. Jong en oud, hele gezinnen maar vooral veel kinderen die enthousiast komen aanrennen.
We beseffen heel goed dat we met een paar honderd porties friet de ellende van een oorlog niet kunnen wegnemen. Maar soms is het al heel waardevol om mensen gewoon even een leuke middag te bezorgen. Een paar uurtjes waarin niet de oorlog, maar gezelligheid, een praatje en een lekker frietje centraal staan. Van al die blije gezichten worden wij zelf minstens net zo vrolijk!
Dima heeft weer een leuke video van zo'n frietactie gemaakt. Deze video is in een andere stijl want Dima was in een andere creatieve bui. Maar het blijft gewoon een paar minuten Franky en Coen zoals het ooit allemaal begon. De video staat inmiddels online. Klik onderaan deze nieuwsbrief op de knop 'Video's' om hem te bekijken.
Nog maar twee weken tot onze grote open dag! Komt u ook?Zaterdag 17 oktober is het weer zover! Van 10.00 tot 17.00 uur zetten we in Helmond onze deuren wagenwijd open en hopen we zo veel mogelijk van onze vrienden, volgers, donateurs en andere belangstellenden te mogen verwelkomen.
Coen en ik zijn er natuurlijk zelf ook de hele dag bij en we vinden het ontzettend leuk om jullie persoonlijk te ontmoeten! We nemen uitgebreid de tijd om met iedereen te praten en voor iedereen is er gratis friet en een drankje.
U kunt een kijkje achter de schermen nemen bij onze stichting en we laten zien wat we allemaal in Oekraïne doen. Ook onze kapotgeschoten ambulance is te bezichtigen en wie wil, kan zelf meehelpen met het knopen van camouflagenetten die daadwerkelijk naar het front gaan. En er is nóg iets leuks: tijdens onze open dag worden ook televisieopnames gemaakt voor Patatje Hoop.
Daarnaast hebben we een heel bijzondere gast uit Oekraïne: de pas 15-jarige Veronika Morska! Deze geweldige jonge zangeres won Ukraine's Got Talent Kids, bereikte de finale van The Voice Kids in Oekraïne en stond ook in Nederland in de finale van het Junior Songfestival. Tijdens onze open dag zal ze voor ons komen zingen. Iets waar we ontzettend naar uitkijken!
We lichten ook graag een tipje van de sluier op over hoe wij ons tijdens onze werkzaamheden in Oekraïne beschermen. Daarnaast kunt u onze bijzondere collectie badges (patches) bekijken en verschillende andere materialen zien die we tijdens onze reizen uit Oekraïne hebben meegebracht.
Ook zamelen we natuurlijk weer hulpgoederen in!De winter staat voor de deur en in Oekraïne betekent dat voor veel mensen opnieuw een ontzettend moeilijke periode. Daarom richten we ons deze keer vooral op spullen waarmee we mensen de koude maanden door kunnen helpen.
We zijn onder andere heel blij met
warme winterkleding, thermokleding, dekens, slaapzakken, kachels, generatoren, powerstations, powerbanks, smartphones, houdbaar voedsel, hygiëneproducten en dierenvoeding. Graag geen meubelen of huisraad. Ook Hans de Medicijnman is weer aanwezig. Heeft u nog medicijnen of medische hulpmiddelen over? Neem ze dan vooral mee. Hans zorgt ervoor dat ze op de juiste plekken in Oekraïne terechtkomen.
Maar ook wanneer u helemaal niets komt brengen, bent u natuurlijk meer dan welkom. Kom gezellig langs, eet een frietje, drink iets met ons, maak kennis met ons team en ontdek wat we dankzij jullie steun allemaal in Oekraïne kunnen betekenen.
Zaterdag 17 oktober 2026, van 10.00 tot 17.00 uur.
Nijverheidsweg 2D, Helmond.
Het lukt ons nog steeds dankzij u!Van steun aan mensen die oorlogsslachtoffers evacueren tot levensreddende tourniquets en van een warme maaltijd tot een veilige slaapplek. Van een generator tot een week waarin kinderen even de oorlog kunnen vergeten. Van persoonlijke hulp aan ouderen totaan evacuaties en opvang van dieren
Dat kunnen wij alleen dankzij uw steun. Dank u wel dat u met ons meeleeft, meereist en ons blijft helpen.
Wilt u ons steunen? Klik dan hier. Voor vragen kunt u Franky altijd bellen:
06 81 01 32 22