abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 24 september 2026 @ 15:57:26 #101
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_221848472
Een filmpje over een bijzondere winkel

Bekijk deze YouTube-video

En in deze aflevering van Tijd voor Max zijn onze friethelden ook te zien.

https://npo.nl/start/afspelen/tijd-voor-max_882

Het is een leuk item!
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 26 september 2026 @ 18:20:14 #102
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 27 september 2026 @ 07:07:10 #103
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_221866355
Veronika (15), winnares van Ukraine’s Got Talent, komt bij ons zingen!

Lieve vrienden,
Deze week houden we de nieuwsbrief wat korter, maar we hebben natuurlijk weer genoeg met jullie te delen Zo hebben we iets heel bijzonders te melden over onze komende open dag op 17 oktober!

Verder vertel ik waarom het zomaar kan gebeuren dat u de komende twee weken even geen nieuwsbrief van mij krijgt. Maar eerst beginnen we met iets waar we zelf ontzettend blij mee zijn...

Een heel bijzondere gast op onze open dag
Het duurt nog even maar we hebben geweldig nieuws over onze open dag van 17 oktober, want die dag krijgen we bezoek van een wel heel bijzondere gast: Veronika Morska komt voor ons zingen! Wij hoorden Veronika een tijdje geleden voor het eerst zingen en waren allebei oprecht ontroerd. Wat een stem! Toen we daarna ook nog haar verhaal hoorden, waren we helemaal onder de indruk.

De pas 15 jarige Veronika is niet zomaar een zangeres.
Ze werd in Oekraïne al op jonge leeftijd bekend en won Ukraine's Got Talent. Daarna deed ze mee aan The Voice Kids Oekraïne, waar ze de finale bereikte, en stond ze in de Oekraïense nationale selectie voor het Junior Eurovisie Songfestival. Daarnaast behaalde ze successen bij verschillende nationale en internationale zangwedstrijden.

Na het uitbreken van de grootschalige oorlog in 2022 moest Veronika uit Oekraïne vluchten en kwam ze in Nederland terecht. Maar ook hier bleef ze zingen en muziek maken. Ze bereikte zelfs de finale van de Nederlandse selectie voor het Junior Songfestival.

Op 17 oktober komt ze dus naar ónze open dag om voor ons en natuurlijk vooral voor u te zingen!

Zoals het er nu naar uitziet, zal Veronika die dag drie keer optreden en tijdens ieder optreden vijf liedjes zingen. En dat doet ze niet alleen in het Oekraïens: ze zingt ook in het Engels én Nederlands. Daar zijn we ontzettend trots op. Maar eigenlijk zijn we vooral heel blij dat u straks zelf kunt horen waarom wij zo geraakt waren toen we haar voor de eerste keer hoorden.
Dit wilt u niet missen!

Meer over de open dag en inzamel dag
Natuurlijk draait onze open dag niet alleen om muziek. Op 17 oktober gooien we van 10.00 tot 17.00 uur onze deuren weer wagenwijd open en is iedereen welkom.

Of u nu eens een kijkje achter de schermen wilt nemen, hulpgoederen wilt brengen, meer wilt weten over onze projecten in Oekraïne of gewoon zin heeft in een praatje met ons en een gratis portie friet: kom vooral gezellig langs!

Natuurlijk is ook Hans de medicijnman weer aanwezig. Bij hem kunt u medicijnen inleveren die u niet meer gebruikt.

En onze frietwagen? Die draait uiteraard weer op volle toeren. Wij zouden Franky en Coen niet zijn als we onze bezoekers met honger naar huis zouden sturen.
Daarnaast laten onze vrijwilligers zien hoe camouflagenetten worden gevlochten en kunt u, als u dat leuk vindt, zelf een handje meehelpen.

Vooral winterspullen zijn ontzettend welkom!
De winter staat weer voor de deur en in Oekraïne betekent dat opnieuw maanden van kou, stroomuitval en mensen die soms nauwelijks mogelijkheden hebben om zichzelf en hun huis warm te houden. Juist daarom hopen we tijdens deze open dag weer zoveel mogelijk hulpgoederen in te zamelen.

We kunnen momenteel vooral goed gebruiken:
warme winterkleding en thermokleding,
winterjassen,
dekens en slaapzakken,
medicijnen,
houdbare voeding,
hygiëneproducten,
babyproducten,
medische hulpmiddelen,
dierenvoer,
generatoren en powerstations,
smartphones en laptops,
zaklampen en batterijen.

Heeft u thuis nog geschikte spullen liggen die u niet meer gebruikt? Breng ze vooral mee! Wat bij u misschien in de kast ligt te verstoffen, kan in Oekraïne ontzettend welkom zijn.

Wat kunnen we niet gebruiken?
Geen Tweedehands meubelen en huisraad tenzij in overleg
Praktische informatie
Zaterdag 17 oktober
10.00 – 17.00 uur
Nijverheidsweg 2D
5705 CZ Helmond

Iedereen is welkom.
Kom gezellig langs. Wij zorgen voor de koffie, gezelligheid én natuurlijk de friet!

Een bijzondere onderscheiding, en niet alleen voor ons
Afgelopen zondag was het zover. In de Sint-Bonifatiuskerk in Rijswijk mochten wij de bijzondere Oekraïense Orde van Sint-Panteleimon – Professionaliteit & Barmhartigheid in ontvangst nemen. Maar we stonden daar niet alleen. Ook onze vriendin Iryna Kouchi werd die avond onderscheiden. En dat was meer dan verdiend.

Iryna zet zich al jarenlang met hart en ziel in voor Oekraïne en voor Oekraïners in Nederland. Ze helpt waar ze kan, brengt mensen bij elkaar en is voor veel Oekraïners in Nederland een belangrijk aanspreekpunt geworden. Het was daarom extra bijzonder om juist samen met haar deze onderscheiding te mogen ontvangen.

De avond zelf was prachtig. Meer dan 350 mensen waren aanwezig en er waren mooie woorden, muziek en natuurlijk de officiële uitreiking. Na afloop werd er nog lang nagepraat, uiteraard onder het genot van een frietje, snackie en een drankje.

Dat wij als twee Nederlandse frietbakkers zo'n bijzondere Oekraïense onderscheiding mogen ontvangen, blijft een heel bijzondere gedachte. Maar hij staat dan misschien op onze naam, achter ons staan ontzettend veel vrijwilligers, chauffeurs en bedrijven die ons werk mogelijk maken.

En bovenal staan daar jullie, onze donateurs. Zonder jullie vertrouwen en financiële steun zouden wij simpelweg niet kunnen doen wat we doen. Daarom is een heel groot stuk van deze onderscheiding ook van jullie. Dank jullie wel!

Van een gammel schuurtje naar een echt thuis
Vandaag plaatsten we een nieuwe video over een gezin dat ons tijdens onze vorige reizen behoorlijk raakte: een gezin met acht kinderen in Samar dat onder erbarmelijke omstandigheden woonde.

Hun huis leek meer op een gammel schuurtje dan op een woning. We beloofden toen dat we zouden helpen om daar verandering in te brengen. En dat is inmiddels behoorlijk gelukt!
Het kapotte deel van het dak is gerepareerd, er zit een degelijke voordeur in, de vloer is geëgaliseerd en de badkamer is bijna klaar. Ook staan er inmiddels een koel-vriescombinatie en een fornuis en komt er nog een klein keukentje. Alexander heeft daar geweldig werk geleverd.

Maar toen we opnieuw langsgingen, ontdekten we ook dat er nog genoeg te doen was. Zo sliepen vijf van de kinderen nog steeds op de grond.

Een Nederlands gezin had het verhaal van deze familie gezien in Patatje Hoop en besloot speciaal voor hen vier grote dozen samen te stellen, vol met spullen voor de kinderen en het gezin. Het moment waarop die dozen opengingen was geweldig om te zien. Stap voor stap verandert hun huis in een plek waar acht kinderen gewoon fatsoenlijk kunnen wonen en slapen.

In onze nieuwe video ziet u hoe het gezin er nu bij zit, wat er allemaal veranderd is én natuurlijk hoe de kinderen reageerden op alle verrassingen die we hadden meegenomen. Maar we zijn er nog niet. De werkzaamheden aan het huis gaan gewoon door en binnenkort gaan we opnieuw bij het gezin langs. Uiteraard laten we u dan weer zien wat er allemaal is veranderd.
klik onderaan de nieuwsbrief op de knop "video's" om de video te zien

Een Oekraïense pet cadeau... en wij geven hem weer weg
Afgelopen woensdag plaatsten we een video van ons bezoek aan een klein winkeltje in Oekraïne waar militaire kleding en uitrusting wordt verkocht.

De eigenaar vertelde ons dat het Oekraïense leger tegenwoordig een stuk beter is uitgerust dan in het begin van de oorlog. Goed nieuws natuurlijk, al betekende het voor hem persoonlijk dat de zaken een stuk minder goed gaan.

Toen wij een Oekraïense pet wilden kopen, wilde hij daar absoluut geen geld voor hebben. Hoe vaak we het ook probeerden: betalen mochten we niet. We kregen de pet cadeau. En dus hebben we besloten om hem ook weer cadeau te geven!
Wilt u kans maken op deze pet? Laat dan een reactie achter onder de video op onze social media. Uit alle reacties kiezen we willekeurig één winnaar. En voor wie de video nog niet heeft gezien: natuurlijk kunt u hem nog steeds bekijken. Klik onder aan de nieuwsbrief op de knop "video's"

Vijf kinderen terug uit bezet Kherson (positief nieuws)
Gelukkig komt er uit Oekraïne soms ook nieuws waar we ontzettend blij van worden. Deze week zijn opnieuw vijf kinderen uit het door Rusland bezette deel van de regio Kherson teruggebracht naar Oekraïens gecontroleerd gebied. Het gaat om drie jongens en twee meisjes tussen de 10 en 17 jaar.

Wat zij daar hebben meegemaakt is heftig. Een 17-jarige jongen werd gedwongen naar een Russische school te gaan nadat zijn familie was bedreigd. Russische militairen doorzochten regelmatig hun huis en controleerden telefoons en andere apparatuur. Toen hij 16 was, moest hij zelfs een oproep voor het Russische militaire registratiebureau ondertekenen. Daarmee dreigde hij uiteindelijk te worden opgeroepen om in het Russische leger te dienen en mogelijk tegen zijn eigen vaderland te moeten vechten.

Een andere jongen van 14 werd volgens de Oekraïense autoriteiten bedreigd met plaatsing in een weeshuis en moest naar een Russische school. Daar kreeg hij dagelijks Russische propaganda te horen en werden kinderen zelfs aangemoedigd om operator van gevechtsdrones te worden.

Gelukkig zijn alle vijf de kinderen nu veilig en krijgen ze hulp en begeleiding. Sinds begin dit jaar zijn inmiddels 190 kinderen uit het bezette deel van de regio Kherson teruggebracht naar Oekraïens gecontroleerd gebied.
Tussen al het verschrikkelijke nieuws uit Oekraïne zijn dit de berichten die we maar al te graag delen.

Vandaag (vanmiddag) op de markt in Huissen

Vandaag zijn we op de kermismarkt in het centrum van Huissen.
Van 12.00 tot 17.00 uur staan we daar met onze eigen frietwagen. Natuurlijk om te vertellen over ons werk in Oekraïne, onze projecten en alles wat we daar inmiddels doen, maar ook gewoon om mensen te ontmoeten en gezellig een praatje te maken.

En er is vandaag natuurlijk veel meer te doen in Huissen. In het centrum staat een gezellige markt met verschillende kramen en lokale ondernemers, de winkels en terrassen zijn open en ook voor kinderen is er van alles te beleven. Zo kunnen ze onder andere op de foto met Lilo & Stitch en Paw Patrol.

Voor ons zijn dit soort dagen altijd leuk. We spreken dan regelmatig mensen die ons al langere tijd volgen via de nieuwsbrief, social media of Patatje Hoop, maar die we nog nooit persoonlijk hebben ontmoet. Bent u vandaag in de buurt van Huissen? Kom dan bij ons een frietje eten of gewoon gezellig kletsen. We zijn er tot 17.00 uur!

Franky op vakantie
Komende week ga ik voor het eerst in ongeveer zes jaar op vakantie.

Dat betekent wel dat het kan gebeuren dat er de komende twee zondagen géén nieuwsbrief verschijnt. Ik doe dus geen enkele belofte. Al kennen jullie mij inmiddels: het zou me ook niets verbazen als ik tóch weer met mijn laptop op schoot ga zitten om de nieuwsbrief te schrijven.

Maar mocht u de komende twee weken niets van mij horen, dan weet u in ieder geval waarom!

Het lukt ons nog steeds dankzij u!
Van steun aan mensen die oorlogsslachtoffers evacueren tot levensreddende tourniquets en van een warme maaltijd tot een veilige slaapplek. Van een generator tot een week waarin kinderen even de oorlog kunnen vergeten. Van persoonlijke hulp aan ouderen totaan evacuaties en opvang van dieren

Dat kunnen wij alleen dankzij uw steun. Dank u wel dat u met ons meeleeft, meereist en ons blijft helpen.
Wilt u ons steunen? Klik dan hier

Voor vragen kunt u Franky altijd bellen:
06 81 01 32 22
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 3 oktober 2026 @ 20:05:46 #104
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_221905869
Bekijk deze YouTube-video

Ik zag gisteren bij Albert Heijn trouwens reclame voor Franky en Coen, tussen de normale reclames door.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 4 oktober 2026 @ 12:36:49 #105
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_221910640
Dank jullie wel!

Lieve vrienden,

Deze week beginnen we onze nieuwsbrief anders dan anders. Niet met een verhaal uit Oekraïne, maar met onze dank aan jullie allen!
Verder hebben we bijzonder nieuws over een ongelooflijke schenking, kregen we een heel aangrijpend bericht van onze Dima uit Kramatorsk en hebben we weer een nieuwe video voor jullie klaarstaan.

En natuurlijk vertellen we meer over onze grote open dag op 17 oktober, die inmiddels met rasse schreden dichterbij komt. Maar eerst willen we iets kwijt wat ons al heel lang op het hart ligt...

Vandaag willen we vooral en als eerste onze dank uitspreken.
Aan onze vrienden, vrijwilligers, supporters, donateurs en iedereen die ons op welke manier dan ook helpt. Niet alleen namens Coen en mijzelf, maar ook namens ons hele team in Oekraïne en alle mensen die we dankzij jullie kunnen helpen. Want al ruim vierenhalf jaar duurt de grootschalige oorlog in Oekraïne. Al die tijd proberen wij daar, op onze eigen manier, lichtpuntjes te brengen. En al die tijd kunnen wij rekenen op de geweldige steun van ontzettend veel mensen.

Media
Dank aan de Nederlandse media, die ons werk keer op keer onder de aandacht brengen. Dat is ontzettend belangrijk, want de oorlog in Oekraïne mag niet uit de belangstelling verdwijnen. Alleen wanneer mensen blijven zien wat zich daar afspeelt, blijven zij betrokken. Wij zijn de media dan ook bijzonder dankbaar voor de ruimte die zij ons en vooral de mensen in Oekraïne geven.

Dank aan onze vrienden van andere hulporganisaties, zoals Hulp voor Oekraïne in Vught. Dankzij onze samenwerking bereiken vele vrachtwagens vol hulpgoederen Dnipro, vanwaar ze verder worden verspreid naar de plekken waar de hulp het hardst nodig is. Sjoerd en alle vrijwilligers daar: ontzettend bedankt!

Vrienden / collega's van andere hulporganisaties
Dank aan Klaas en de medewerkers van Life Guardians. Niet alleen voor jullie hulp met onze exportdocumenten, maar ook voor iets heel bijzonders. Wanneer wij in het frontgebied onder de beschermende netten boven de wegen doorrijden, beseffen we iedere keer opnieuw dat een groot deel daarvan door jullie is geleverd. Op zulke momenten voelen we ons net iets veiliger en beter beschermd tegen de drones. Daarvoor zijn we jullie ontzettend dankbaar.

Ook onze vrienden van de Friese Rijders, Stichting Hope4Ukraine en alle (vele) andere organisaties waarmee we zo prettig samenwerken: heel, heel hartelijk dank!

Volgers op social media
Dank aan onze inmiddels ongeveer 140.000 volgers via Facebook, YouTube, Instagram, Reddit, LinkedIn, TikTok en natuurlijk deze nieuwsbrief. Jullie leven mee, delen onze verhalen en helpen ervoor te zorgen dat de mensen in Oekraïne niet vergeten worden. Ook dat is ontzettend waardevolle steun.

Bedrijven
Dank aan de vele bedrijven die achter ons staan. Financieel, met goederen, diensten of door simpelweg klaar te staan wanneer we iets nodig hebben. Bedrijven zoals Bidfood, Prijsvrij vakanties, PME Legend, onze verschillende snackleveranciers en alle andere ondernemers die ons helpen. Zonder jullie zouden we heel veel dingen niet kunnen doen.

Donateurs
Bovenal willen we onze donateurs bedanken.
De mensen die ons vaak al jarenlang steunen. Die eenmalig iets overmaken, maandelijks doneren, een actie organiseren of ons zomaar verrassen met een bijdrage. Groot of klein, iedere donatie betekent iets en helpt ons om ons werk voort te zetten.

We realiseren ons heel goed dat we lang niet iedereen persoonlijk hebben kunnen bedanken. Dat vinden we oprecht jammer. Niet omdat we jullie steun als vanzelfsprekend beschouwen, integendeel! Maar door de enorme hoeveelheid werk schiet een persoonlijk bedankje er helaas nog weleens bij in. Hiervoor onze excuses!

Daarom willen we jullie allemaal vandaag vooral laten weten hoe ontzettend blij we met jullie zijn. We kunnen wel geweldige plannen maken maar zonder een sterke achterban wordt het helemaal niks!

Wat wij in Oekraïne doen, doen we volledig dankzij jullie.
Namens ons beiden, ons hele team en vooral namens de mensen in Oekraïne die dankzij jullie hulp een steuntje in de rug krijgen: Heel hartelijk dank!

400.000 energierepen! Wat een ongelooflijke schenking!
We hebben hierboven al verteld hoe dankbaar we zijn aan een ieder die ons helpt met helpen.Komende week mogen we een wel heel bijzondere donatie in ontvangst nemen. Een bedrijf dat ons al eerder met goederen heeft geholpen en graag anoniem wil blijven, heeft besloten ons maar liefst 400.000 energierepen te schenken!

Ja, u leest het goed: vierhonderdduizend! Dit bedrijf produceert onder andere energierepen voor verschillende merken en heeft besloten deze enorme hoeveelheid aan onze stichting beschikbaar te stellen. We hebben het dan niet over een paar dozen, maar over vele tientallen pallets, goed voor meerdere vrachtwagens vol!

Met deze geweldige schenking kunnen we ontzettend veel mensen in Oekraïne helpen. Zowel burgers als militairen kunnen deze voedzame repen bijzonder goed gebruiken, zeker op plekken waar een normale maaltijd niet altijd vanzelfsprekend is.

We zijn inmiddels druk bezig met het organiseren van het transport en waarschijnlijk vertrekt komende week de eerste volle vrachtwagen al richting Dnipro. Van daaruit zullen de repen verder worden verspreid naar de plekken waar ze hard nodig zijn.

Aan deze bijzondere donateur, die ons niet voor het eerst zo geweldig helpt, willen we dan ook zeggen: ontzettend, ontzettend bedankt! Wat een fantastisch gebaar!

Groot nieuws van Dima in Kramatorsk.
We hebben al eerder verteld over onze Dima. Hij filmt voor onze sociale media en het merendeel van de video's die u van ons ziet, is door hem gemaakt. U heeft dus ongetwijfeld al heel wat van zijn beelden gezien. Daarnaast werkt hij als journalist en maakt hij reportages voor de Oekraïense televisiezender FREEDOM.

Dima woont in Kramatorsk. Daar staat zijn huis, daar wonen zijn familie en vrienden en daar ligt zijn hart. Hij houdt ontzettend van zijn stad, ook al is het Kramatorsk van vroeger inmiddels bijna onherkenbaar geworden.

Al maanden proberen we hem ervan te overtuigen dat hij daar echt weg moet. De stad wordt dagelijks tientallen keren aangevallen, de bommen vallen letterlijk om zijn oren en meermaals heeft hij moeten wegduiken voor FPV-drones. Maar vertrekken uit de stad waar je hele leven ligt, is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Bovendien is Dima journalist en wil hij juist blijven vastleggen wat er in zijn stad gebeurt.

Toch kreeg ik zojuist eindelijk een bericht van hem. Een uitgebreid en aangrijpend verhaal over wat hij de afgelopen weken allemaal heeft meegemaakt. Ik wil het graag met jullie delen, precies zoals hij het mij heeft geschreven:

De afgelopen weken van mijn leven waren erg turbulent. De wijk waar ik woon, wordt regelmatig beschoten. Ik heb mijn balkon al vier keer volledig moeten herstellen na explosies en ik woon nu al meer dan een maand zonder elektriciteit. Afgelopen maand had ik thuis slechts zo'n 10 tot 14 dagen stromend water.

Om boodschappen te doen of mijn apparaten op te laden, moest ik met een rugzak ongeveer een kilometer lopen. Er vliegen ontzettend veel drones in de lucht; ze richten zich zonder onderscheid op iedereen. De Russen steken nu flatgebouwen in brand met behulp van FPV-drones. Er is nog maar één werkend tankstation over in de hele stad.

De Russen hebben een van mijn twee garages in brand gestoken middels een droneaanval; daar stond een auto vol met mijn bezittingen. Mijn familie zou ze naar een veilige plek brengen. Maar wonder boven wonder heeft de brand de auto van mijn vader niet verwoest.

Ook mijn eigen auto werd het slachtoffer van de Russische agressie. Toen mijn vader ermee naar de controlepost reed, reed er een andere auto voor hen. Een drone raakte die auto, en de granaatscherven schampten de mijne. Twee dagen lang stond mijn auto bij een controlepost onderweg, gecovered met takken van de bomen.
Later ben ik hem gaan ophalen en heb ik hem toch weer naar Kramatorsk gesleept, waar hij bij bekenden werd gerepareerd. Alleen al de reparatie van mijn auto kostte 1.000 euro.

Toen ik thuiskwam, waren er nog meer luchtbommen in mijn buurt gevallen. De appartementen van verschillende van mijn vrienden waren verwoest of afgebrand.

Zijn bericht eindigde met de woorden:
'Het is niet meer mogelijk om onder deze omstandigheden te leven en te werken, dus besloot ik toch maar met mijn familie te evacueren.'
Hoe verdrietig het ook is dat iemand zijn eigen huis en geliefde stad moet achterlaten, Coen en ik zijn ontzettend opgelucht dat Dima eindelijk deze beslissing heeft genomen.

Sinds we vorig jaar onze dierbare vrienden Alyona en Zhenya verloren, weten we maar al te goed hoe verschrikkelijk het mis kan gaan. De gedachte dat ook Dima iets zou overkomen, houdt ons dan ook al maanden bezig.

We hebben hem liever ergens anders, een stuk veiliger, dan dat hij als journalist voor televisie de mooiste beelden blijft maken terwijl de bommen om zijn oren vliegen. Natuurlijk begrijpen we dat hij voor zijn werk nog regelmatig naar het front zal moeten. Maar het maakt een wereld van verschil of je daar voor een reportage naartoe gaat en daarna weer kunt vertrekken, of dat je er dag en nacht moet wonen.
Dima, zorg alsjeblieft goed voor jezelf en je familie. We weten hoeveel Kramatorsk voor jullie betekent en hoe ontzettend moeilijk het moet zijn om je huis, je vrienden en alles wat je lief is achter te laten. Maar we zijn vooral ontzettend blij dat jullie deze stap eindelijk hebben gezet. We willen je nog heel lang bij ons hebben!

Soms maakt een portie friet nét het verschil! (Video door Dima)
Honderden mensen, lange rijen voor onze frietwagen en vooral ontzettend veel blije gezichten. Dit is waar het voor ons ruim vierenhalf jaar geleden allemaal mee begon. En hoe groot onze vele andere projecten inmiddels ook zijn geworden, het bakken van friet voor de mensen in Oekraïne blijft voor ons iets heel bijzonders!

Ook tijdens onze laatste reis hebben we de frietwagen weer verschillende keren opgebouwd en honderden mensen kunnen trakteren op een lekker frietje of een snack. Het blijft iedere keer prachtig om te zien wat er dan gebeurt. Al ver voor de eerste frietjes in het vet liggen, verschijnen de mensen. Jong en oud, hele gezinnen maar vooral veel kinderen die enthousiast komen aanrennen.

We beseffen heel goed dat we met een paar honderd porties friet de ellende van een oorlog niet kunnen wegnemen. Maar soms is het al heel waardevol om mensen gewoon even een leuke middag te bezorgen. Een paar uurtjes waarin niet de oorlog, maar gezelligheid, een praatje en een lekker frietje centraal staan. Van al die blije gezichten worden wij zelf minstens net zo vrolijk!

Dima heeft weer een leuke video van zo'n frietactie gemaakt. Deze video is in een andere stijl want Dima was in een andere creatieve bui. Maar het blijft gewoon een paar minuten Franky en Coen zoals het ooit allemaal begon. De video staat inmiddels online. Klik onderaan deze nieuwsbrief op de knop 'Video's' om hem te bekijken.

Nog maar twee weken tot onze grote open dag! Komt u ook?
Zaterdag 17 oktober is het weer zover! Van 10.00 tot 17.00 uur zetten we in Helmond onze deuren wagenwijd open en hopen we zo veel mogelijk van onze vrienden, volgers, donateurs en andere belangstellenden te mogen verwelkomen.

Coen en ik zijn er natuurlijk zelf ook de hele dag bij en we vinden het ontzettend leuk om jullie persoonlijk te ontmoeten! We nemen uitgebreid de tijd om met iedereen te praten en voor iedereen is er gratis friet en een drankje.

U kunt een kijkje achter de schermen nemen bij onze stichting en we laten zien wat we allemaal in Oekraïne doen. Ook onze kapotgeschoten ambulance is te bezichtigen en wie wil, kan zelf meehelpen met het knopen van camouflagenetten die daadwerkelijk naar het front gaan. En er is nóg iets leuks: tijdens onze open dag worden ook televisieopnames gemaakt voor Patatje Hoop.

Daarnaast hebben we een heel bijzondere gast uit Oekraïne: de pas 15-jarige Veronika Morska! Deze geweldige jonge zangeres won Ukraine's Got Talent Kids, bereikte de finale van The Voice Kids in Oekraïne en stond ook in Nederland in de finale van het Junior Songfestival. Tijdens onze open dag zal ze voor ons komen zingen. Iets waar we ontzettend naar uitkijken!

We lichten ook graag een tipje van de sluier op over hoe wij ons tijdens onze werkzaamheden in Oekraïne beschermen. Daarnaast kunt u onze bijzondere collectie badges (patches) bekijken en verschillende andere materialen zien die we tijdens onze reizen uit Oekraïne hebben meegebracht.

Ook zamelen we natuurlijk weer hulpgoederen in!
De winter staat voor de deur en in Oekraïne betekent dat voor veel mensen opnieuw een ontzettend moeilijke periode. Daarom richten we ons deze keer vooral op spullen waarmee we mensen de koude maanden door kunnen helpen.

We zijn onder andere heel blij met warme winterkleding, thermokleding, dekens, slaapzakken, kachels, generatoren, powerstations, powerbanks, smartphones, houdbaar voedsel, hygiëneproducten en dierenvoeding. Graag geen meubelen of huisraad.

Ook Hans de Medicijnman is weer aanwezig. Heeft u nog medicijnen of medische hulpmiddelen over? Neem ze dan vooral mee. Hans zorgt ervoor dat ze op de juiste plekken in Oekraïne terechtkomen.

Maar ook wanneer u helemaal niets komt brengen, bent u natuurlijk meer dan welkom. Kom gezellig langs, eet een frietje, drink iets met ons, maak kennis met ons team en ontdek wat we dankzij jullie steun allemaal in Oekraïne kunnen betekenen.

Zaterdag 17 oktober 2026, van 10.00 tot 17.00 uur.
Nijverheidsweg 2D, Helmond.

Het lukt ons nog steeds dankzij u!

Van steun aan mensen die oorlogsslachtoffers evacueren tot levensreddende tourniquets en van een warme maaltijd tot een veilige slaapplek. Van een generator tot een week waarin kinderen even de oorlog kunnen vergeten. Van persoonlijke hulp aan ouderen totaan evacuaties en opvang van dieren

Dat kunnen wij alleen dankzij uw steun. Dank u wel dat u met ons meeleeft, meereist en ons blijft helpen.
Wilt u ons steunen? Klik dan hier.

Voor vragen kunt u Franky altijd bellen:
06 81 01 32 22
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:45:25 #106
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_221911938
Geen enkel land accepteert bemoeienissen van buitenaf.
Politiek gezien is de Russiche bevolking al eeuwig gevangen binnen een dictorials regime.
De onmacht om iets politieks te kunnen beslissen is pijnlijk, maar de veroordelingen van buitenaf zal hun niet helpen.
Wel zo mooi dat jullie daar zijn.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 7 oktober 2026 @ 12:42:51 #107
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 5 / 5
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')