abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219586139
Aldus de T.

https://www.telegraaf.nl/(...)hemel/118349994.html

en conform de regels hier ook een link zonder betaalmuur:

https://www.france24.com/(...)-olympics-organisers

Het is altijd weer bijzonder om nieuws waar je middenin zit te lezen. Vroeger, toen ik nog geregeld bij grote rechtszaken betrokken was, was het steevast zo dat wat ik in de kranten las volstrekt onherkenbaar was voor mij. Anders gezegd: een enorme mismatch tussen verslaggeving en wat er daadwerkelijk speelde.

Zo ook nu hier. Ik zit in Cortina, dus ik zie hoe het hier is. Allereerst de foto van de groene weide… Dat is het dorp. De skigebieden (het zijn er meerderen) liggen op de berg.

Dat niet alleen: het is een oudere foto. Op dit moment is ook het dorp compleet wit. Nou ja, de wegen zijn geveegd.

Dan de Olympia piste. Die is op het laatste deel naar de finish toe en het stukje wat tussen de rotsen door gaat (de grote sprong) al lang en breed klaar en je kan er prima skiën.

Ja, dit deelgebied is voor een deel nog gesloten en is inderdaad is het dit jaar slechter dan anders (ik ben hier ieder jaar rond deze tijd), maar… de Olympia piste is rond deze tijd op die punten zelden gereed. En dan heeft met de vrouwen Weltcup DH en SG in de tweede helft van januari.

Kortom, er is helemaal geen paniek of probleem. Ja, de afwerking van veel dingen laat te wensen over en een nieuwe lift uit het dal zal waarschijnlijk pas volgend seizoen in gebruik genomen kunnen worden, maar het is Italië… wat had je dan verwacht?

Tot zover uw Fok! verslaggever ter plaatse.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 25 december 2025 @ 10:16:14 #2
284411 crew  heywoodu
pi_219586161
Zelfde paniek als altijd. Over drie weken zit ik in Falcade, ook in de buurt daar, eens kijken hoe de boel er bij staat. Vooralsnog lijkt de Tour de Ski in die omgeving gewoon te gaan beginnen zondag :+
pi_219586185
quote:
10s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:16 schreef heywoodu het volgende:
Zelfde paniek als altijd. Over drie weken zit ik in Falcade, ook in de buurt daar, eens kijken hoe de boel er bij staat. Vooralsnog lijkt de Tour de Ski in die omgeving gewoon te gaan beginnen zondag :+
Passo San Pellegrino. Ligt er uitstekend bij. Week geleden was ik daar nog. La Volata uiteraard ook een paar keer afgevlogen. :)
pi_219586249
quote:
De veranderde klimatologische omstandigheden hebben de laatste jaren vaker voor problemen gezorgd. Tijdens Winterspelen in Sotchi, PyeongChang en Peking moesten die eveneens worden opgelost met grote hoeveelheden kunstsneeuw.
Dit is de vermoedelijke verklaring: deze boodschap moet ons door de strot worden geduwd.
  donderdag 25 december 2025 @ 10:25:42 #5
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219586273
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:24 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Dit is de vermoedelijke verklaring: deze boodschap moet ons door de strot worden geduwd.
Gewoon de feiten onder ogen zien. In Allgaü (oa de weltcup piste en de skischans in Oberstdorf) komt de sneeuw ook steeds later in het seizoen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Niels0Kurovski op 25-12-2025 10:33:38 (typo) ]
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 25 december 2025 @ 10:26:00 #6
284411 crew  heywoodu
pi_219586276
quote:

[..]
Nee hoor, feit is dat er wel degelijk steeds vaker problemen zijn met een gebrek aan sneeuw. Ook dit seizoen alweer.
pi_219586645
quote:
1s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:26 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Nee hoor, feit is dat er wel degelijk steeds vaker problemen zijn met een gebrek aan sneeuw. Ook dit seizoen alweer.
Alleen is het een technisch probleem in Cortina.

De link met natuursneeuw slaat sowieso nergens op. Geen enkele wedstrijd wordt op natuursneeuw gedaan, tenzij het niet anders kan omdat het sneeuwt. Je wil een knalharde piste. Ze injecteren gewoon water om dat proces op gang te krijgen.
  donderdag 25 december 2025 @ 11:03:21 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219586744
quote:
1s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:14 schreef VEM2012 het volgende:
en conform de regels hier ook een link zonder betaalmuur:

https://www.france24.com/(...)-olympics-organisers
quote:
In 72 hours, we immediately resolved the issue
:') :') :') :') :')
Waarom doet de telegraaf dan zo paniek? :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219586999
Nu al horse voor
U MAD?
pi_219587124
quote:
10s.gif Op donderdag 25 december 2025 11:03 schreef Starhopper het volgende:

[..]
[..]
:') :') :') :') :')
Waarom doet de telegraaf dan zo paniek? :')
Clicks!
pi_219587200
Yakoetsk als vaste plaats voor de OWS aanwijzen. Alle dooiproblemen zijn dan opgelost. En dan kun je ook weer buiten schaatsen.
pi_219587497
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 11:34 schreef Idisrom het volgende:
Yakoetsk als vaste plaats voor de OWS aanwijzen. Alle dooiproblemen zijn dan opgelost. En dan kun je ook weer buiten schaatsen.
Dan wordt het wel wat tricky om Russen uit te sluiten.
pi_219587608
quote:
1s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:26 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Misschien wel, maar als je doet alsof het weer niet het weer is dan maak je zelf een probleem van de wisselvalligheid van het weer. Dat er 9 van de 10 keer sneeuw ligt in december wil niet zeggen dat het er de 10e keer ook moet liggen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_219587714
quote:
1s.gif Op donderdag 25 december 2025 10:14 schreef VEM2012 het volgende:
Vroeger, toen ik nog geregeld bij grote rechtszaken betrokken was, was het steevast zo dat wat ik in de kranten las volstrekt onherkenbaar was voor mij.
Dat zegt Ridouan ook vaak.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  donderdag 25 december 2025 @ 12:40:09 #15
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219588041
Nou eeeuuh ik heb meer vertrouwen in een gerenommeerde krant met allemaal journalisten en een onderzoeksredactie dan in een willekeurige FOK!er hoor, wappie.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219588268
quote:

[..]
Feiten zijn lastig te accepteren als je alleen maar in wappie kringen zit?
pi_219588300
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Misschien wel, maar als je doet alsof het weer niet het weer is dan maak je zelf een probleem van de wisselvalligheid van het weer. Dat er 9 van de 10 keer sneeuw ligt in december wil niet zeggen dat het er de 10e keer ook moet liggen.
Nee, maar het gebeurt overal. Sneeuw komt qua gemiddelde steeds minder en later.
Dus dan kan je wel zeggen dat het uitzonderlijke keren eerder ook zo was, maar gemiddelden liegen niet.

Voor mijn werk ben ik veel bezig met Noorwegen, zelfde probleem in de skiresorts daar. Winter komt maar niet.
Of hier in Estland, temperatuur blijft relatief. Die blijvende sneeuw is er maar niet.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 25 december 2025 @ 13:02:07 #18
284411 crew  heywoodu
pi_219588348
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Mijn enige punt is dat het een beetje onzin is om te denken dat er een soort agenda doorgedrukt moet worden door middel van dit bericht, terwijl problemen door sneeuwgebrek met het jaar vaker voorkomen (gemiddeld).
pi_219588598
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:58 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Nee, maar het gebeurt overal. Sneeuw komt qua gemiddelde steeds minder en later.
Dus dan kan je wel zeggen dat het uitzonderlijke keren eerder ook zo was, maar gemiddelden liegen niet.
Dat klopt, maar dat is een meerjarige beschouwing.

quote:
14s.gif Op donderdag 25 december 2025 13:02 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Mijn enige punt is dat het een beetje onzin is om te denken dat er een soort agenda doorgedrukt moet worden door middel van dit bericht, terwijl problemen door sneeuwgebrek met het jaar vaker voorkomen (gemiddeld).
Het gemiddelde bestaat uit afwijkingen. Het gemiddelde is niet de norm, als de sneeuw dit jaar later is dan gemiddeld dan maakt dat samen met de keren dat het eerder was dan gemiddeld het gemiddeld uit. Dat betekent niet dat de sneeuw al gevallen had moeten zijn of zo.

Net als dat gedram in weerberichten de laatste jaren. Het kan warm zijn voor de tijd van het jaar, maar dan wordt het te warm genoemd, alsof het weer normatief is en we recht hebben op elke dag gemiddeld weer voor de tijd van het jaar.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 25 december 2025 @ 13:21:03 #20
284411 crew  heywoodu
pi_219588639
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 13:18 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dat klopt, maar dat is een meerjarige beschouwing.
[..]
Het gemiddelde bestaat uit afwijkingen. Het gemiddelde is niet de norm, als de sneeuw dit jaar later is dan gemiddeld dan maakt dat samen met de keren dat het eerder was dan gemiddeld het gemiddeld uit. Dat betekent niet dat de sneeuw al gevallen had moeten zijn of zo.

Net als dat gedram in weerberichten de laatste jaren. Het kan warm zijn voor de tijd van het jaar, maar dan wordt het te warm genoemd, alsof het weer normatief is en we recht hebben op elke dag gemiddeld weer voor de tijd van het jaar.
Zoals ik al zei: er werd gedaan alsof dit soort berichten een soort agenda moeten pushen, terwijl dit soort berichten in het algemeen vrij logisch zijn gezien de tendens van problemen door sneeuwgebrek. Los van hoe het nu in Italië is, het is gewoon zo dat er steeds vaker problemen zijn door sneeuwgebrek.
pi_219589390
quote:
1s.gif Op donderdag 25 december 2025 13:21 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Zoals ik al zei: er werd gedaan alsof dit soort berichten een soort agenda moeten pushen, terwijl dit soort berichten in het algemeen vrij logisch zijn gezien de tendens van problemen door sneeuwgebrek. Los van hoe het nu in Italië is, het is gewoon zo dat er steeds vaker problemen zijn door sneeuwgebrek.
Het lijkt me dat er ook steeds meer skigebieden bij zijn gekomen door de groei van het skitoerisme. Dan raken de gebieden waar het eigenlijk elk jaar wel vroeg sneeuwt een keer op natuurlijk en dan gaan ze de grenzen opzoeken.

Langjarige ontwikkelingen vaststellen kan, alleen niet op basis van anekdotes over de wisselvalligheid van het weer.
pi_219589937
Sowieso is sneeuw en kou de absoluut slechste uitvinding ooit.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_219590743
quote:
1s.gif Op donderdag 25 december 2025 13:21 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Het is een beetje van beiden. De media komt graag met harde uitspraken over klimaatverandering en wenst iedere keer dat er extremen zijn direct dat aan klimaatverandering te linken, terwijl dat niet noodzakelijk waar is, dan wel soms ook gewoon aantoonbaar onwaar is.

Vwb Italië. Al in de 80-er jaren is men daar begonnen met kunstsneeuw omdat er jaren tussenzaten dat er weinig sneeuw viel. Je hebt nu eenmaal veel vaker een Nordstau dan een Südstau en zeker de Dolomieten krijgen relatief weinig sneeuw. Dat staat helemaal los van klimaatverandering.

Daarnaast is wintersport enorm veranderd. Met kunstsneeuw zijn de seizoenen langer geworden. En met kunstsneeuw is nu massatoerisme mogelijk wat met natuursneeuw nooit had gekund (natuursneeuw is veel kwetsbaarder).

Komt nog bij dat de verwachtingen van mensen torenhoog zijn. Dit jaar is een prima jaar in Italië en toch hoor je mensen enorm klagen over dat nog niet alle pistes open zijn (zijn ze nooit voor kerst en dat was vroeger ook niet, want kerst was toen de aftrap van het seizoen).

En ook met dit artikel: er is een technisch probleem (geweest) waardoor met name het blauwe deel van Tofane achterloopt, maar dat heeft dus 0,0 te maken met klimaatverandering.

En toch wordt het als zodanig gebracht.

Dat is simpelweg slechte journalistiek.
pi_219590745
quote:
1s.gif Op donderdag 25 december 2025 15:13 schreef halfway het volgende:
Sowieso is sneeuw en kou de absoluut slechste uitvinding ooit.
Noch een uitvinding, noch slecht.

Heerlijk man, lekker volgas op de piste!
  donderdag 25 december 2025 @ 22:52:11 #25
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219593491
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 17:02 schreef VEM2012 het volgende:
Komt nog bij dat de verwachtingen van mensen torenhoog zijn.
De natuur moet doen wat we vragen. Kerstvakantie is al begonnen ja! }:|

Die foto is overigens van 2 weken geleden:

https://www.alamy.com/the(...)-image712386827.html
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_219596525
quote:
12s.gif Op donderdag 25 december 2025 22:52 schreef ACT-F het volgende:

[..]
De natuur moet doen wat we vragen. Kerstvakantie is al begonnen ja! }:|

Die foto is overigens van 2 weken geleden:

https://www.alamy.com/the(...)-image712386827.html
Ja, wat ik al schreef, momenteel is het dorp gewoon wit.
pi_219596606
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 17:02 schreef VEM2012 het volgende:
.

Dat is simpelweg slechte journalistiek.
verwacht je dan wat anders als je hier de T als bron gebruikt. :D

Volgens een amerikaanse studie zijn in dat land het aantal dagen dat geskied kan worden ondanks de opkomst van kunstsneeuw toch echt verminderd.

US ski industry is losing billions as average season has become five to seven days shorter in past half century
pi_219597206
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 09:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]
verwacht je dan wat anders als je hier de T als bron gebruikt. :D

Volgens een amerikaanse studie zijn in dat land het aantal dagen dat geskied kan worden ondanks de opkomst van kunstsneeuw toch echt verminderd.

US ski industry is losing billions as average season has become five to seven days shorter in past half century
Leuk bedacht, maar in mijn tijd als advocaat was de T. de meest accurate van alle kranten. En ze herkouwen hier ook maar een bericht van anderen (niet dat het goede journalistiek is, maar dat is wat alle dagbladen doen).

Van de Amerikaanse situatie weet ik te weinig. In Europa hebben we gewoon veel langere seizoenen, ondanks dat het extreem druk is op de pistes.
pi_219600269
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 09:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Leuk bedacht, maar in mijn tijd als advocaat was de T. de meest accurate van alle kranten. En ze herkouwen hier ook maar een bericht van anderen (niet dat het goede journalistiek is, maar dat is wat alle dagbladen doen).

Van de Amerikaanse situatie weet ik te weinig. In Europa hebben we gewoon veel langere seizoenen, ondanks dat het extreem druk is op de pistes.
een langer winter seizoen in de alpen, heb je daar een onderzoekje van?
pi_219600679
Angst verkoopt beter
"Pools are perfect for holding water"
pi_219600867
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 13:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]
een langer winter seizoen in de alpen, heb je daar een onderzoekje van?
Nee, maar de mensen die daar wonen (en ik heb in de loop der jaren velen goed leren kennen) hebben mij dit verteld. Skiën was 50 jaar geleden totaal anders dan nu.

Dat klimaatverandering een rol speelt is waar, maar er zijn wel meer variabelen.

Hier nog een linkje:

https://www.wintersport.n(...)maar-stoppen-te-snel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')