Waarom?quote:Op woensdag 24 december 2025 13:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
* Jan_Onderwater vind FreeBSD fijner dan Linux
OpenGL is zowel op Windows als Linux aanwezig. Maar dat UT raar doet heeft met andere dingen te maken. Ik weet niet of je bekend bent met https://oldunreal.com/ ook voor Linux. UT2k4 wordt binnenkort gratis en krijgt een 64-bit versie via diezelfde gasten.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:37 schreef Saekerhett het volgende:
Sinds een week over van Windows 11 naar Debian 13 met KDE Plasma. Nog flink wegwijs aan het worden en beetje lopen kloten met fstab, maar wat je wel merkt is dat het zoveel cleaner is dan Windows tegenwoordig…
Zelfs de oude Unreal Tournament loopt in OpenGL veel en veel beter dan in Windows, waar ik allerlei scaling problemen had. Niet in Linux. Gewoon oud of the box en gaan (Steam versie).
Komende weken/maanden verder wegwijs worden, want er zijn ook een aantal dingen die ik nog niet voor elkaar heb, zoals Spotnet/Spotweb. Komt vast goed.
Maar damn, er gaat een wereld voor je open.
FreeBSD zal hier ook altijd een warm plekje houden in mijn hart, het heeft nog steeds de meest stabiele en out of the box ZFS implementatie, fantastische networking voor firewalls e.d., en een heel cleane structuur in het algemeen, maar op de desktop zie ik het voordeel niet helemaal t.o.v. Linux. Hardware support is minder, zeker op het gebied van power management als je een laptop gebruikt, en helaas is er een hoop afhankelijkheid op zaken als udev / polkitd / systemd etc. waar men de neiging heeft om op Linux-fudamenten te bouwen zodat het lang duurt voor men er omheen heeft gewerkt in de FreeBSD ports. Kunnen ze bij FreeBSD niet veel aan doen, maar het maakt het wel minder bruikbaar voor sommige software als je niet te ver achter wil lopen.quote:Op woensdag 24 december 2025 13:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik ben wel nieuwsgierig naar waarom jij het fijner vindt dan Linux. Let wel: desktop gebruik. Ik kijk uit naar jouw reactie.quote:Op woensdag 24 december 2025 13:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ben geen windows power user, maar waarom is dit zo? Hoeveel fysiek geheugen heb je in de machine zitten?quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:07 schreef Ericr het volgende:
Windows ben ik afhankelijk van de max in mijn bios terwijl je in Linux simpel boven die bios max kan toewijzen en gebruiken.
Windows luistert naar UEFI, als je daar maximaal de helft kan instellen van je fysieke geheugen om unified te gebruiken kan Windows niet meer dan dat gebruiken. Leverancier van mini pc heeft ook bevestigd dat die setting niet hoger kan.quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ben geen windows power user, maar waarom is dit zo? Hoeveel fysiek geheugen heb je in de machine zitten?
Okayquote:Op woensdag 7 januari 2026 09:34 schreef Ericr het volgende:
[..]
Windows luistert naar UEFI, als je daar maximaal de helft kan instellen van je fysieke geheugen om unified te gebruiken kan Windows niet meer dan dat gebruiken. Leverancier van mini pc heeft ook bevestigd dat die setting niet hoger kan.
Ik heb 96gb en in Ubuntu kan ik prima 85gb toewijzen en gebruiken als unified memory.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |