Waarom?quote:Op woensdag 24 december 2025 13:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
* Jan_Onderwater vind FreeBSD fijner dan Linux
OpenGL is zowel op Windows als Linux aanwezig. Maar dat UT raar doet heeft met andere dingen te maken. Ik weet niet of je bekend bent met https://oldunreal.com/ ook voor Linux. UT2k4 wordt binnenkort gratis en krijgt een 64-bit versie via diezelfde gasten.quote:Op woensdag 24 december 2025 12:37 schreef Saekerhett het volgende:
Sinds een week over van Windows 11 naar Debian 13 met KDE Plasma. Nog flink wegwijs aan het worden en beetje lopen kloten met fstab, maar wat je wel merkt is dat het zoveel cleaner is dan Windows tegenwoordig…
Zelfs de oude Unreal Tournament loopt in OpenGL veel en veel beter dan in Windows, waar ik allerlei scaling problemen had. Niet in Linux. Gewoon oud of the box en gaan (Steam versie).
Komende weken/maanden verder wegwijs worden, want er zijn ook een aantal dingen die ik nog niet voor elkaar heb, zoals Spotnet/Spotweb. Komt vast goed.
Maar damn, er gaat een wereld voor je open.
FreeBSD zal hier ook altijd een warm plekje houden in mijn hart, het heeft nog steeds de meest stabiele en out of the box ZFS implementatie, fantastische networking voor firewalls e.d., en een heel cleane structuur in het algemeen, maar op de desktop zie ik het voordeel niet helemaal t.o.v. Linux. Hardware support is minder, zeker op het gebied van power management als je een laptop gebruikt, en helaas is er een hoop afhankelijkheid op zaken als udev / polkitd / systemd etc. waar men de neiging heeft om op Linux-fudamenten te bouwen zodat het lang duurt voor men er omheen heeft gewerkt in de FreeBSD ports. Kunnen ze bij FreeBSD niet veel aan doen, maar het maakt het wel minder bruikbaar voor sommige software als je niet te ver achter wil lopen.quote:Op woensdag 24 december 2025 13:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik ben wel nieuwsgierig naar waarom jij het fijner vindt dan Linux. Let wel: desktop gebruik. Ik kijk uit naar jouw reactie.quote:Op woensdag 24 december 2025 13:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ben geen windows power user, maar waarom is dit zo? Hoeveel fysiek geheugen heb je in de machine zitten?quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:07 schreef Ericr het volgende:
Windows ben ik afhankelijk van de max in mijn bios terwijl je in Linux simpel boven die bios max kan toewijzen en gebruiken.
Windows luistert naar UEFI, als je daar maximaal de helft kan instellen van je fysieke geheugen om unified te gebruiken kan Windows niet meer dan dat gebruiken. Leverancier van mini pc heeft ook bevestigd dat die setting niet hoger kan.quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ben geen windows power user, maar waarom is dit zo? Hoeveel fysiek geheugen heb je in de machine zitten?
Okayquote:Op woensdag 7 januari 2026 09:34 schreef Ericr het volgende:
[..]
Windows luistert naar UEFI, als je daar maximaal de helft kan instellen van je fysieke geheugen om unified te gebruiken kan Windows niet meer dan dat gebruiken. Leverancier van mini pc heeft ook bevestigd dat die setting niet hoger kan.
Ik heb 96gb en in Ubuntu kan ik prima 85gb toewijzen en gebruiken als unified memory.
Same. Ding wordt niet meer ondersteund door Apple. Beetje naaierig want hij werkt met mint nog gewoon prima. Ik ga niet voor m'n lol een nieuwe kopen, was best een duur ding.quote:Op donderdag 15 januari 2026 00:04 schreef oheng het volgende:
Mint op een iMac. Zou er eigenlijk FreeBSD op moeten draaien...
Welk Modeljaar?quote:Op donderdag 15 januari 2026 00:04 schreef oheng het volgende:
Mint op een iMac. Zou er eigenlijk FreeBSD op moeten draaien...
iMac A1207 (EMC 2118, eind 2006), met Linux Mint 18.3 Cinnamon 32 bit.quote:
Je kunt ook OLCP MacOS draaien (+Macs Fan control), doe ik ook op een iMac 12,1 (mid 2011). Ik moet binnenkort nog een Xeon E3-1265 v2 in doen, om hem wat sneller te maken, en om de TDP omlaag te brengen naar van 65Watt naar 45Watt.quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:49 schreef borbit het volgende:
[..]
Same. Ding wordt niet meer ondersteund door Apple. Beetje naaierig want hij werkt met mint nog gewoon prima. Ik ga niet voor m'n lol een nieuwe kopen, was best een duur ding.
Ja, daar ontkom je niet aan Linux, maar goed, 20 jaar oud en de HW doet het nog incl beeldscherm is best een prestatiequote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:40 schreef oheng het volgende:
[..]
iMac A1207 (EMC 2118, eind 2006), met Linux Mint 18.3 Cinnamon 32 bit.
Want deze iMac accepteert alleen 32 bit bootdisks.
Die is geen 20 jaar neem ik aan?quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:49 schreef borbit het volgende:
[..]
Same. Ding wordt niet meer ondersteund door Apple. Beetje naaierig want hij werkt met mint nog gewoon prima. Ik ga niet voor m'n lol een nieuwe kopen, was best een duur ding.
Hij is 14 jaar oud. Is wel redelijk oud voor een PC maar met een SSD en wat extra RAM is ie gewoon nog heel goed bruikbaar. Waarom zouden in Cupertino dan besluiten dat ik het ding maar weg moet gooien en een nieuwe moet kopen?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Die is geen 20 jaar neem ik aan?
Ah ik heb het grote model uit 2011. OLCP wel naar gekeken maar leek mij een hoop gedoe. En ik ben osX ook niet zo gewend, ooit op werk een half jaartje gebruikt en vond het eigenlijk niet zo handig / ik was het niet gewend.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:30 schreef oheng het volgende:
[..]
Je kunt ook OLCP MacOS draaien (+Macs Fan control), doe ik ook op een iMac 12,1 (mid 2011). Ik moet binnenkort nog een Xeon E3-1265 v2 in doen, om hem wat sneller te maken, en om de TDP omlaag te brengen naar van 65Watt naar 45Watt.
Uiteindelijk ga ik hier ook een *nix op draaien, want MacOS is uiteindelijk altijd een doodlopend pad.
Thanks voor de mbpfan tip! De macbook is weer stil nu.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 04:18 schreef borbit het volgende:
[..]
Ah ik heb het grote model uit 2011. OLCP wel naar gekeken maar leek mij een hoop gedoe. En ik ben osX ook niet zo gewend, ooit op werk een half jaartje gebruikt en vond het eigenlijk niet zo handig / ik was het niet gewend.
Windows heb ik het op gehad maar kreeg wat dingen niet aan de praat, vooral het geluid. Linux Mint was verreweg het makkelijkst en alles werkte ook gewoon zonder getweak. Alleen de fan gaat de hele tijd als een gek op 100% blazen en een hoop herrie te maken. Maar simpelweg even mbpfan installeren lost dat op.
Misschien als ik mij een keer echt verveel dat ik er een triple boot van probeer te maken. Maar het apple systeem werkt je nogal tegen als je altijd gewoon PC gewend bent.
Denk eerder dat die bejaarde hardware van jou doodlopend is, dan macos.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:30 schreef oheng het volgende:
want MacOS is uiteindelijk altijd een doodlopend pad.
Tussen eentje van 14 jaar oud en een gloednieuwe zitten nog best een aantal tussenstappen. Je kunt beter nu al de gebruikte markt in de gaten houden en toeslaan als je een goede aanbieding voorbij ziet komen, dan te wachten tot je 14 jouw oude mac zich begeeft. Sowieso mis je nu een Retina scherm.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 04:09 schreef borbit het volgende:
[..]
Hij is 14 jaar oud. Is wel redelijk oud voor een PC maar met een SSD en wat extra RAM is ie gewoon nog heel goed bruikbaar. Waarom zouden in Cupertino dan besluiten dat ik het ding maar weg moet gooien en een nieuwe moet kopen?
Ik heb helemaal niet zo'n hoge resolutie scherm nodig. Zelf voor video kijken vind ik het nog een heel mooi scherm. Ik gebruik hem gewoon lekker op. Het zou goed zijn als meer mensen dit doen want er is al genoeg e-waste.quote:Op maandag 26 januari 2026 00:10 schreef KvanG het volgende:
[..]
Tussen eentje van 14 jaar oud en een gloednieuwe zitten nog best een aantal tussenstappen. Je kunt beter nu al de gebruikte markt in de gaten houden en toeslaan als je een goede aanbieding voorbij ziet komen, dan te wachten tot je 14 jouw oude mac zich begeeft. Sowieso mis je nu een Retina scherm.
Wat snap jij niet aan de Lifecycle van MacOS.quote:Op maandag 26 januari 2026 00:05 schreef KvanG het volgende:
[..]
Denk eerder dat die bejaarde hardware van jou doodlopend is, dan macos.
Zolang Apple apparaten blijft verkopen die er op draaien, zullen ze nieuwe versies moeten blijven uitbrengen.quote:Op maandag 26 januari 2026 12:16 schreef oheng het volgende:
[..]
Wat snap jij niet aan de Lifecycle van MacOS.
Recente linux versies draaien zonder problemen op die oude hardware. Dat macos niet er meer op werkt is puur "planned obsolescence".quote:Op maandag 26 januari 2026 15:22 schreef KvanG het volgende:
[..]
Zolang Apple apparaten blijft verkopen die er op draaien, zullen ze nieuwe versies moeten blijven uitbrengen.
De macos versies die beschikbaar waren tijdens de ondersteuningsperiode van het apparaat blijven gewoon werken. Dat is heel wat anders dan planned obsolescence.quote:Op maandag 26 januari 2026 15:53 schreef Farenji het volgende:
[..]
Recente linux versies draaien zonder problemen op die oude hardware. Dat macos niet er meer op werkt is puur "planned obsolescence".
MacOS ondersteunt apparaten tot ruwweg 5-7 jaar oud. Waarbij met name de laatste jaren die cyclus korter is geworden (5 jaar).quote:Op maandag 26 januari 2026 15:22 schreef KvanG het volgende:
[..]
Zolang Apple apparaten blijft verkopen die er op draaien, zullen ze nieuwe versies moeten blijven uitbrengen.
Juist wel. Als ze geen nieuwe apparaten uitbrachten zouden ze ook per direct de ontwikkeling van macos kunnen stoppen.quote:Op maandag 26 januari 2026 16:34 schreef oheng het volgende:
Het heeft niets te maken met nieuwe apparaten.
Jij bent geen software developer he?quote:Op maandag 26 januari 2026 16:36 schreef KvanG het volgende:
[..]
Juist wel. Als ze geen nieuwe apparaten uitbrachten zouden ze ook per direct de ontwikkeling van macos kunnen stoppen.
want?quote:Op maandag 26 januari 2026 17:20 schreef Farenji het volgende:
[..]
Jij bent geen software developer he?
Blijkbaar is er een kaste van ontwikkelaars die in levensonderhoud kan voorzien zonder financiele middelen. De meeste ontwikkelaars daarentegen zijn gewoon van een loon afhankelijk. Indien Apple geen nieuwe hardware meer verkoopt dan vervalt de basis om ontwikkelaars een loon te blijven betalen. Of ze zouden over moeten stappen naar een abonnementsmodel.quote:Op maandag 26 januari 2026 17:26 schreef Farenji het volgende:
[..]
Denken dat je kan stoppen met ontwikkeling alleen omdat er geen nieuwe hardware komt?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |