Dit is toch wel een trieste gebeurtenis. AI is geen gesprekspartner voor serieuze kwesties. Goed dat de makers zich daarvoor moeten verantwoorden, zet ze hopelijk daadwerkelijk aan tot betere training en een duidelijke disclaimer.quote:De ontwikkelaar van de AI-assistent ChatGPT, het bedrijf OpenAI, moet zich in de VS voor de rechter verantwoorden op beschuldiging van aanzetting tot moord.
In Californië is een rechtszaak aangespannen tegen OpenAI en zijn investeerder Microsoft, waarin wordt beweerd dat ChatGPT een man met psychische problemen heeft aangezet tot de moord op zijn moeder en hem vervolgens tot zelfmoord heeft gedreven.
De aanklacht stelt dat de AI-assistent de waanideeën van de man heeft aangewakkerd en de mensen in zijn directe omgeving stelselmatig als vijanden en bedreigingen heeft afgeschilderd.
OpenAI heeft verklaard de beschuldigingen te zullen onderzoeken en plannen aangekondigd om de AI verder te verbeteren, zodat deze mensen met psychische problemen beter kan ondersteunen.
Bron
Ik niet, maar de man in kwestie misschien wel?quote:Op vrijdag 12 december 2025 11:34 schreef monkyyy het volgende:
En als hij zegt dat je van de brug moet springen, doe je dat dan ook?
Punt is dat AI zoiets natuurlijk nooit hoort te zeggen.quote:Op vrijdag 12 december 2025 11:34 schreef monkyyy het volgende:
En als hij zegt dat je van de brug moet springen, doe je dat dan ook?
Vind ik ook.quote:Op vrijdag 12 december 2025 11:26 schreef CruzerXtreme het volgende:
beetje onzin dat zo'n bedrijf op moet draaien voor de labiliteit van anderen
Niet echt onzin nee. Het ligt er maar aan wat die BOT doet en zegt in deze gevallen.quote:Op vrijdag 12 december 2025 11:26 schreef CruzerXtreme het volgende:
beetje onzin dat zo'n bedrijf op moet draaien voor de labiliteit van anderen
ik zou die chat wel eens willen zien want naar mening is chatgpt redelijk braafquote:Op vrijdag 12 december 2025 12:11 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Niet echt onzin nee. Het ligt er maar aan wat die BOT doet en zegt in deze gevallen.
Als die chat braaf is is er geen probleem. Als ie dat niet is is het terecht dat dat bedrijf ter verantwoording wordt geroepen.quote:Op vrijdag 12 december 2025 12:18 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
ik zou die chat wel eens willen zien want naar mening is chatgpt redelijk braaf
je gaat ook geen alcoholbedrijf aanklagen omdat je mogelijks een stommiteit begaan hebt onder invloed van hun productquote:Op vrijdag 12 december 2025 12:32 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Als die chat braaf is is er geen probleem. Als ie dat niet is is het terecht dat dat bedrijf ter verantwoording wordt geroepen.
Nou ja, dat zie ik ook nog wel gebeuren eigenlijk.quote:Op vrijdag 12 december 2025 12:43 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
je gaat ook geen alcoholbedrijf aanklagen omdat je mogelijks een stommiteit begaan hebt onder invloed van hun product
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |