quote:
Deze zinnen vielen mij op:
quote:
She is tough.
She uses humor to cover her pain,
and laughter to mask her hurt.
Deze vorm van 'toughness' is een masker en beschermingsmechanisme, maar tegelijkertijd ook een rem of blokkade die je opwerpt om de emoties die thuishoren in een rouwproces, er gewoon te laten zijn.
Rouwen is vooral emoties van verdriet en verlies voelen, ervaren, over je heen laten komen, verdragen, verwerken en uiteindelijk loslaten zodat er iets nieuws kan komen. Want ieder einde heeft ook weer een nieuw begin.
Hoe langer een mens die emoties parkeert achter humor en plezier, hoe minder ruimte er is voor de echte rouwverwerking en hoe langer het hele proces zal duren. In feite stel je daarmee ook het proces uit. En als je later nog zou willen rouwen is het veel moeilijker om nog bij die emoties te komen. Je voelt het nog wel ergens diep, maar kunt er veel moeilijker bij omdat het verstopt zit.
De emoties van verdriet en verlies liggen nu aan de oppervlakte en zijn klaar, en schreeuwen er om, om verwerkt te worden.
Als ik jou was zou ik het daarom met alles wat je er bij voelt toch maar accepteren en het over je heen laten komen.
Mocht je dat moeilijk vinden, dan kun je het nog plannen/schedulen en het dus doseren zodat je er toch nog grip op houdt:
Je kunt 1 of 2 momenten van de dag pakken en zo plannen wanneer jij aan rouwverwerking gaat doen.
Ga dan een half uur zitten en focus je volledig op het gevoel wat daarbij hoort. Ga er helemaal inzitten en laat alles komen wat er is en ga er
doorheen.
Als je dat een half uur gedaan hebt, sluit je het af en spreek je met jezelf af dat je je leven weer oppakt. (Het leven waarvan je eerder zei dat je dat zo 'storend' - lastig vond die combinatie).
Je kunt je vanaf dat moment volledig op je leven van nu focussen en daar al je aandacht en energie aan geven. En je zult merken dat er dan ook momenten zullen zijn dat je ineens echt plezier ervaart! waar je best even bij stil mag staan, want je bent 'jezelf' niet kwijt.
En mocht er in je dagelijkse flow toch weer een rouwgevoel bij je opkomen, dan kun je tegen jezelf zeggen "Ja, ik zie je en ik voel je en om tijdstip X geef ik je alle tijd. En nu ga ik ..... dinges doen."
Zo houdt je balans in je rouwproces en je dagelijkse dingen, die je als mens nou eenmaal moet doen EN je creeert tegelijkertijd ruimte om je rouwproces ook voor de volle100% in te gaan in plaats van dat je het blijft maskeren en wegduwen.
En kijk ook eens waarom je het wil maskeren. Wat is de reden er achter. Kijk het in de ogen. Is het angst voor de (enorme) pijn die er achter zit en het aan te gaan....
@Pinnenmutske, soms is de angst voor de pijn groter en beangstiger dan de pijn zelf...
Geef je over, en wees er voor jezelf
[ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 17-12-2025 19:52:46 ]