quote:
Op zaterdag 3 januari 2026 01:48 schreef Kottnauer het volgende:De rol van de vader is inderdaad cruciaal. Hoe groter de afstand tot de vader, hoe beter het is voor jouw relatie (voor de kinderen is het precies andersom).
Maar vragen alleen heeft een beperkte waarde. Je zult het vooral in de praktijk moeten ervaren. Is de moeder nog op enigerwijze afhankelijk van de vader, in financieel of mentaal opzicht? Kijk dan uit.
De beste situatie is als de vader een andere vaste langdurige relatie heeft en zich niet meer met zijn ex-vrouw bemoeit.
De slechtste situatie is als de vader nog een integraal onderdeel uitmaakt van het leven van de moeder. Ik ken gevallen waarin de ex nog steeds een sleutel heeft van de woning en binnenstapt wanneer hij wil.
Uiteindelijk krijg jij ook een relatie met die vader. Als je geluk hebt is het een aardige sympathieke man. Als je pech hebt is het een enorme klootzak. In dat geval blijf je nog lange tijd last hebben van die klootzak. Dat zou ik er niet voor over hebben.
Dat heeft een dame vaak ook grotendeels zelf in de hand natuurlijk.
Financieel afhankelijk? Wat let haar om haar eigen boontjes te gaan doppen. En mentaal afhankelijk? Neem gewoon afstand. Als je uit elkaar bent, hoef je echt niet meer de sleutel van elkaars woning te hebben of voortdurend bij elkaar op de koffie te gaan. Voor sommige mensen werkt dat misschien prima, maar voor veel mensen niet.
Moeder van m'n zoontje probeert wel een emotionele band te behouden. Maar ik doe daar niet meer aan mee. Kan soms bot overkomen, maar het kan maar duidelijk zijn. Lieve nieuwjaarswens, beantwoord ik dan gewoon met "Dank je wel", Kerstboodschap niet, etc.