abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 december 2025 @ 13:08:46 #1
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219456089

Universiteit in Utrecht doet aangifte tegen pro-Palestijnse betogers

De Universiteit Utrecht heeft aangifte gedaan tegen een groep pro-Palestijnse betogers die al ruim een week een universiteitsgebouw bezet. Dat bevestigt een woordvoerder van de universiteit aan RTV Utrecht.

De actievoerders bezetten het gebouw aan de Drift in de binnenstad sinds vorige week dinsdag. Ze zeggen te blijven totdat de universiteit alle banden met Israël verbreekt, vanwege de oorlog in Gaza.

De bezetting van het gebouw heeft grote gevolgen voor het onderwijs. Elke dag moeten colleges van 1200 tot 1700 studenten worden verplaatst naar andere locaties, zegt de universiteit. Dit lukt niet altijd. Eergisteren moest het onderwijs voor zo'n 350 studenten worden geannuleerd.

Veiligheidsrisico's
Volgens de onderwijsinstelling is sinds het begin van de bezetting aangegeven dat de bezetters de "regels en verantwoordelijkheden voor demonstraties" van de universiteit overschrijden. De universiteit doet de aangifte vanwege "veiligheidsrisico's in het pand en de grote impact op het onderwijs", aldus de woordvoerder.

De beveiliging kan het pand niet in en de camera's binnen zijn afgeplakt. "Dus we hebben geen zicht op de brand- en vluchtveiligheid in het pand."

Officieel is aangifte gedaan van lokaalvredebreuk. Dat kan als iemand zonder toestemming een besloten ruimte betreedt en weigert weg te gaan, nadat daar wel opdracht voor is gegeven. Volgens de woordvoerder wordt altijd aangifte gedaan bij bezettingen.

Of de aangifte gaat leiden tot een ontruiming, is nog afwachten. "We lopen niet op de zaken vooruit", zegt de woordvoerder. Als het pand wordt ontruimd, wordt die beslissing genomen door de driehoek: de burgemeester, de hoofdcommissaris van politie en de hoofdofficier van justitie.

https://nos.nl/artikel/25(...)palestijnse-betogers

Waarom kunnen deze lui niet naar buiten geslagen worden?

Alles moet maar wijken voor deze bezetters :')
pi_219456139
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:08 schreef Mubassie het volgende:

Universiteit in Utrecht doet aangifte tegen pro-Palestijnse betogers

De Universiteit Utrecht heeft aangifte gedaan tegen een groep pro-Palestijnse betogers die al ruim een week een universiteitsgebouw bezet. Dat bevestigt een woordvoerder van de universiteit aan RTV Utrecht.

De actievoerders bezetten het gebouw aan de Drift in de binnenstad sinds vorige week dinsdag. Ze zeggen te blijven totdat de universiteit alle banden met Israël verbreekt, vanwege de oorlog in Gaza.

De bezetting van het gebouw heeft grote gevolgen voor het onderwijs. Elke dag moeten colleges van 1200 tot 1700 studenten worden verplaatst naar andere locaties, zegt de universiteit. Dit lukt niet altijd. Eergisteren moest het onderwijs voor zo'n 350 studenten worden geannuleerd.

Veiligheidsrisico's
Volgens de onderwijsinstelling is sinds het begin van de bezetting aangegeven dat de bezetters de "regels en verantwoordelijkheden voor demonstraties" van de universiteit overschrijden. De universiteit doet de aangifte vanwege "veiligheidsrisico's in het pand en de grote impact op het onderwijs", aldus de woordvoerder.

De beveiliging kan het pand niet in en de camera's binnen zijn afgeplakt. "Dus we hebben geen zicht op de brand- en vluchtveiligheid in het pand."

Officieel is aangifte gedaan van lokaalvredebreuk. Dat kan als iemand zonder toestemming een besloten ruimte betreedt en weigert weg te gaan, nadat daar wel opdracht voor is gegeven. Volgens de woordvoerder wordt altijd aangifte gedaan bij bezettingen.

Of de aangifte gaat leiden tot een ontruiming, is nog afwachten. "We lopen niet op de zaken vooruit", zegt de woordvoerder. Als het pand wordt ontruimd, wordt die beslissing genomen door de driehoek: de burgemeester, de hoofdcommissaris van politie en de hoofdofficier van justitie.

https://nos.nl/artikel/25(...)palestijnse-betogers

Misschien zeg ik iets geks hoor, maar zou het er iets mee te maken hebben dat we in Nederland niet in een politiestaat leven maar in een rechtsstaat?
pi_219456185
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:15 schreef recursief het volgende:

[..]
Misschien zeg ik iets geks hoor, maar zou het er iets mee te maken hebben dat we in Nederland niet in een politiestaat leven maar in een rechtsstaat?
Ok, dan stroom en water afsluiten. En wat traangasbommen naar binnen gooien.
pi_219456225
quote:

[..]
het recht om een uni te bezetten om iets dat aan de andere kant van de wereld gebeurt > het recht op onderwijs en normaal functioneren van de uni waar men goud geld voor betaalt, blijkbaar
  woensdag 10 december 2025 @ 13:27:08 #5
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_219456237
Waarom zijn het altijd zulke gigantische sukkels, die extreemlinkse antisemieten?

Er staat werkelijk waar nooit normaal volk tussen. Skinny ecto's of viesdik met ongewassen haar en outfit van de kringloop, rug krom en schouders naar voren gebogen. Nooit eens een normaal persoon met verzorgd uiterlijk.
pi_219456248
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:25 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
het recht om een uni te bezetten om iets dat aan de andere kant van de wereld gebeurt > het recht op onderwijs en normaal functioneren van de uni waar men goud geld voor betaalt, blijkbaar
Ze er met grof geweld uitmeppen --> politiestaat
Aangifte doen en evt. op bevel van de rechter ontruimen --> rechtsstaat

Zo moeilijk is het niet.
pi_219456253
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:25 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
Ik snap ook niet dat ze niet direct van de Universiteit afgetrapt worden.
  woensdag 10 december 2025 @ 13:29:44 #8
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_219456255
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:28 schreef recursief het volgende:

[..]

Zo moeilijk is het niet.
Dat is precies niet wat een politiestaat is :')
pi_219456261
quote:
4s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:29 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Dat is precies niet wat een politiestaat is :')
Nou ja als de politie het niet doet, dan lijkt het me eigenrichting. Ook niet okay.
  woensdag 10 december 2025 @ 13:31:20 #10
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_219456265
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:30 schreef recursief het volgende:

[..]
Nou ja als de politie het niet doet, dan lijkt het me eigenrichting. Ook niet okay.
Politie die binnen de wettelijke kaders optreed is volgens jou een politiestaat?
pi_219456287
quote:
4s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:31 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Politie die binnen de wettelijke kaders optreed is volgens jou een politiestaat?
quote:
Binnen de wettelijke kaders. Je zegt het goed. Dat de politie een geweldsmonopolie heeft wil niet zeggen dat ze mensen naar buiten mogen slaan.
  woensdag 10 december 2025 @ 13:35:29 #12
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_219456323
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:33 schreef recursief het volgende:

[..]
[..]
Binnen de wettelijke kaders. Je zegt het goed. Dat de politie een geweldsmonopolie heeft wil niet zeggen dat ze mensen naar buiten mogen slaan.
Ontruiming van een kraakpand is volgens jou buiten de wettelijke kaders? "Naar buiten slaan", volgens mij moeten we dat figuurlijk opvatten, neem je dingen wel vaker vrij letterlijk?
pi_219456326
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:28 schreef recursief het volgende:

[..]

Zo moeilijk is het niet.
een degelijk punt, ik wil ze liever ook niet 'weggeslagen' hebben maar wel gwn verwijderd zodat men normaal kan studeren

een week lang dit, en dit gebeurt wel vaker
pi_219456362
quote:
4s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:35 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Ontruiming van een kraakpand is volgens jou buiten de wettelijke kaders? "Naar buiten slaan", volgens mij moeten we dat figuurlijk opvatten, neem je dingen wel vaker vrij letterlijk?
Als je het hebt over "kunnen die gasten er niet uitgeslagen worden", dan zou ik niet weten waarom ik dat opeens figuurlijk zou moeten interpreteren.
pi_219456372
quote:

[..]
Dus als iemand jouw huis bezet wegens <<vulhiereenredenin>>, dan mag niemand diegene eruit zetten totdat de rechter heeft aangegeven dat dat wel mag?
pi_219456380
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:39 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Dus als iemand jouw huis bezet wegens <<vulhiereenredenin>>, dan mag niemand diegene eruit zetten totdat de rechter heeft aangegeven dat dat wel mag?
Zeg ik dat? Nee toch?
  woensdag 10 december 2025 @ 13:41:13 #17
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_219456391
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:38 schreef recursief het volgende:

[..]
Als je het hebt over "kunnen die gasten er niet uitgeslagen worden", dan zou ik niet weten waarom ik dat opeens figuurlijk zou moeten interpreteren.
De politie mag bij een ontruiming gewoon gepast geweld gebruiken. Jij komt met termen aanzetten als poliestaat en kan dat vervolgens niet onderbouwen.
pi_219456403
quote:
4s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:41 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
De politie mag bij een ontruiming gewoon gepast geweld gebruiken. Jij komt met termen aanzetten als poliestaat en kan dat vervolgens niet onderbouwen.
Hoho, TS begon met dat ze er maar uitgeslagen moesten worden.
pi_219456420
Enkeltje richting Palestina geven
pi_219456537
quote:
15s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:27 schreef Cruzinats het volgende:
Waarom zijn het altijd zulke gigantische sukkels, die extreemlinkse antisemieten?

Er staat werkelijk waar nooit normaal volk tussen. Skinny ecto's of viesdik met ongewassen haar en outfit van de kringloop, rug krom en schouders naar voren gebogen. Nooit eens een normaal persoon met verzorgd uiterlijk.
Slechts als men zwaar crimineel is, mag men zichzelf helpen aan verzorgingsproducten voor het uiterlijk.
  woensdag 10 december 2025 @ 13:58:05 #21
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219456582
Dit zijn terroristen
  woensdag 10 december 2025 @ 14:04:42 #22
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219456631
Ik moest even naar de datum van de OP kijken want wist niet dat er nog steeds Pro-Pally demonstraties waren.
  woensdag 10 december 2025 @ 15:11:21 #23
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219457676
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:42 schreef recursief het volgende:

[..]
Hoho, TS begon met dat ze er maar uitgeslagen moesten worden.
Het is toch ook gewoon crimineel gedrag?

Of moet de politie hun fluwelen handschoenen weer aantrekken? Ook prima, maar zo moeilijk is het toch niet om dat volk eruit te werken?

Echt, je bezet een universiteit wat ontzettend veel consequenties heeft. Vernielingen nog even buiten beschouwing gelaten want daar is nog niks over bekend.
pi_219457924
Op zich wel humor dat ze een pand bij Geesteswetenschappen bezet houden.

En wel lekker op tijd aangifte gedaan ook :')
pi_219458048
Het is allemaal vrij zinloos aangezien de rechterlijke macht enorm veel sympathie heeft voor linkse demonstranten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')