abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219441320
Aangezien alles op de schop gaat en in 2026 onder nieuwe regels dus de auto's en motoren anders zullen zijn dan de afgelopen 4 seizoenen is dit topic misschien wel een mooie verzamelbak voor info en discussie over de veranderingen.

Bekijk deze YouTube-video

AI overzicht van google geplukt.

F1 2026 brings a 50/50 ICE/electric power split, with the MGU-K hitting 350kW for big bursts in qualifying/overtaking, but race deployment might drop to 200kW to manage battery drain, forcing "lift and coast" for energy recovery, making strategy key. Qualifying uses full electric power (350kW) for maximum speed, while races demand energy management, balancing ICE power with electric deployment for longer, more strategic racing, but it's a shift from the original vision, creating complexity and potential performance gaps.

Qualifying
Full Power: Drivers can use the full 350kW from the MGU-K (electric motor) for maximum power.
Goal: Maximize electrical deployment for fast lap times, essentially a big boost on top of the combustion engine.

Race
Reduced Deployment: The race MGU-K deployment might be capped at 200kW (down from 350kW), shifting the balance to 64% ICE / 36% electric.
Energy Management: "Lift and coast" becomes vital to recover energy, allowing longer acceleration periods and preventing the battery from dying mid-stint.
Strategic Racing: This encourages more strategic driving, with drivers managing energy across the lap, rather than just full-throttle deployment.
Track-Specific Rules: The FIA may adjust energy harvesting/deployment limits at certain tracks (like Monza) to manage performance and avoid running out of "juice".

Key Changes & Implications
50/50 Split: A major shift to equal power from the combustion engine and the electric system.
No DRS: Replaced by active aero (Z-mode/X-mode) and power boosts for overtaking.
Battery Limits: The 9 MJ battery can't fully recharge every lap, necessitating smart harvesting.

Veranderingen aan de auto.
DRS word vervangen door actieve aero X en Z (in plaats van DRS zones nu dus X zones)
Auto kleiner en lichter.
Grond effect verdwijnt.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  maandag 8 december 2025 @ 15:24:38 #2
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_219442781
Ik ben absoluut geen motor-expert, maar ik ben wel een beetje bang voor een terugkeer naar een tijd waarin er 1 power unit met kop en schouders boven uitsteekt. De ervaring toen was dat een voorsprong op dat vlak eigenlijk door anderen niet in te halen viel.

Het valt me op dat je her en der veel kenners hoort zeggen dat ze blij zijn dat ze van de huidige auto's/regelgeving af zijn, en deels kan ik me er wel in vinden (het formaat vd auto's bijv.), maar toch hebben we gedurende deze regelgeving 3 teams gehad die een periode de snelste auto hadden. Oké, de periode van Ferrari was heel erg kort, maar het valt toch niet te ontkennen dat het de afgelopen jaren mogelijk bleek voor teams om hun auto significant te verbeteren en mee te gaan doen om het podium, zie ook Aston Martin en Williams. Tuurlijk heeft dat ook te maken met de budget cap, maar toch... ook de rijke(re) teams konden Mercedes destijds niet bijbenen tijdens hun dominantie.

Mocht een kenner me hier gerust kunnen stellen wat mijn zorgen over dit issue betreft, dan graag. :P
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_219443047
Hebben we het ooit eerder gezien dat het zo competitief is dat 16 man binnen 5 tienden staan en strijden om honderdsten en duizendsten.
Wat mij betreft was de huidige regelement zeer geslaagd. :)

Het is zeker een stap in de juiste richting dat de auto's weer kleiner en lichter worden en vooral ook dat ze flink minder neerwaartse druk hebben in 2026.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 16:02:09 #4
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_219443095
quote:
2s.gif Op maandag 8 december 2025 15:24 schreef Jane het volgende:
Ik ben absoluut geen motor-expert, maar ik ben wel een beetje bang voor een terugkeer naar een tijd waarin er 1 power unit met kop en schouders boven uitsteekt. De ervaring toen was dat een voorsprong op dat vlak eigenlijk door anderen niet in te halen viel.

Het valt me op dat je her en der veel kenners hoort zeggen dat ze blij zijn dat ze van de huidige auto's/regelgeving af zijn, en deels kan ik me er wel in vinden (het formaat vd auto's bijv.), maar toch hebben we gedurende deze regelgeving 3 teams gehad die een periode de snelste auto hadden. Oké, de periode van Ferrari was heel erg kort, maar het valt toch niet te ontkennen dat het de afgelopen jaren mogelijk bleek voor teams om hun auto significant te verbeteren en mee te gaan doen om het podium, zie ook Aston Martin en Williams. Tuurlijk heeft dat ook te maken met de budget cap, maar toch... ook de rijke(re) teams konden Mercedes destijds niet bijbenen tijdens hun dominantie.

Mocht een kenner me hier gerust kunnen stellen wat mijn zorgen over dit issue betreft, dan graag. :P
Mercedes had bij de introductie van de V6 de overhand.

Stel je gaat terug naar de introductie van de V8 in 2007 dan zie je niet echt terug dat er één motormerk was die dominant was als ik zo ff kijk. Dus ja het hoeft niet een herhaling te zijn van 2014. Maar het kan.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG en OWS
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_219443181
Was er ook niet een afspraak dat het vermogensverschil niet groter mag zijn dan 3 procent?

Maar vooral is het natuurlijk de vraag wie het beste ontwerp heeft voor het elektrische gedeelte en hoe betrouwbaar het gaat zijn.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 16:58:44 #6
pi_219443425
Gelet op het blauwprint model van de FIA zie ik eigenlijk aerodynamisch weinig veranderen. Voorvleugel ietwat aan de endplates, en de achtervleugel. En nog die vreemde vloeropening achter de voorwielen.

Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  maandag 8 december 2025 @ 18:18:52 #7
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219444010
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 16:02 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Stel je gaat terug naar de introductie van de V8 in 2007 dan zie je niet echt terug dat er één motormerk was die dominant was als ik zo ff kijk. Dus ja het hoeft niet een herhaling te zijn van 2014. Maar het kan.
Omdat die V8 ook toen al een ouderwetse motor was, die qua werking extreem lijkt op wat er de afgelopen decennia is ontwikkeld en gebruikt in de F1 en andere raceklassen.

Wat de V6 hybrid bijzonder maakte was de herintroductie van turbo's plus de enorme hoeveelheid elektronica. Dus dat was een totaal andere situatie dan de motoren die daarvoor zijn gebruikt in F1, wat steeds meer een doorontwikkeling was dan een radicaal nieuw begin.
pi_219444031
quote:
2s.gif Op maandag 8 december 2025 15:24 schreef Jane het volgende:

Alonso straks weer op de radio met een "GP2 engine" maar dan "F2".
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 14:09:56 #9
pi_219449322
quote:
2s.gif Op maandag 8 december 2025 18:18 schreef Tijn het volgende:

[..]
Omdat die V8 ook toen al een ouderwetse motor was, die qua werking extreem lijkt op wat er de afgelopen decennia is ontwikkeld en gebruikt in de F1 en andere raceklassen.

Wat de V6 hybrid bijzonder maakte was de herintroductie van turbo's plus de enorme hoeveelheid elektronica. Dus dat was een totaal andere situatie dan de motoren die daarvoor zijn gebruikt in F1, wat steeds meer een doorontwikkeling was dan een radicaal nieuw begin.
De motorische techniek die we voor '26 gaan zien is min of meer ook al bekend sinds 2014.

Namelijk hybride kracht tussen elektrisch en een 1,6L v6 turbo verbrandingsmotor. Alleen nu is de vermogensverdeling elektrisch/verbranding anders. Elektrisch krijgt een groter aandeel in het vermogen.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 14:25:22 #10
pi_219449454
Doet me trouwens denken aan die ene keer dat Ricciardo op Monaco zijn elektrische motorvermogen verloor. 160 pk minder. En alsnog won.

Zou je in 2026 niet moeten overkomen.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_219461783
Het gaat dus meer en meer op dat verschrikkelijke Formule E of hoe het ook heet lijken. Met die computerspel-turbozones en dat soort bullshit en de FIA inmenging om alles kunstmatig "spannend" te laten lijken. Steeds minder ouderwets racen, maar batterij-foefjes en truukjes, geen wonder dat er zo veel mensen afhaken. Ik denk niet dat het volgend jaar nog interessant zal zijn.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 10 december 2025 @ 22:58:10 #12
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_219461892
Coasting gaan we veel vaker zien vrees ik.
Aangejaagd door benzinetekort.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_219462010
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 22:58 schreef Netsplitter het volgende:
Coasting gaan we veel vaker zien vrees ik.
Aangejaagd door benzinetekort.
Wel leuke namen voor m'n nieuwe huisdieren, mochten die er ooit komen: Lift & Coast
  Moderator woensdag 17 december 2025 @ 14:22:57 #14
pi_219517378
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  woensdag 17 december 2025 @ 17:57:11 #15
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_219518810
Ik snap het verschil tussen de boost- en overtakemodus niet?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  FOK!fotograaf woensdag 17 december 2025 @ 18:02:52 #16
842 Zorro
Z
pi_219518860
Banden managen is ook rekening houden met hoe je rijstijl je snelheid beinvloedt en dat vind ik prima. Je moet zelf weten of je zo hard mogelijk gaat en vaker stopt of zuinig doet. Je hebt de opties.

Maar dat energie sparen vind ik nu al compleet ruk. Je MOET. Je hebt geen keuze.

Ik kijk het uiteraard even aan maar het lijkt me helemaal niks.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  Moderator woensdag 17 december 2025 @ 18:54:15 #17
pi_219519182
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 17:57 schreef Parafernalia het volgende:
Ik snap het verschil tussen de boost- en overtakemodus niet?
Boost is overal en altijd te gebruiken (mits genoeg batterijlading) en overtake is alleen te gebruiken als je binnen de seconde van je voorganger zit bij het enige detectiepunt op het circuit. En dan zal je ook genoeg batterijlading moeten hebben.

The Race duidt "boost" aan als de ontlading van elektrische energie zoals sinds het hybride tijdperk al werd gedaan. Niet nieuw dus als je hun lijn volgt.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  woensdag 17 december 2025 @ 21:03:02 #18
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_219520563
Ik lees dat Drs gaat verdwijnen. Maar eigenlijk verplaatsen ze het, niet? Ze mogen het nu in de bochten aan en uit zetten?

Verwarrend allemaal
  Moderator woensdag 17 december 2025 @ 23:14:38 #19
pi_219522641
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 21:03 schreef Parafernalia het volgende:
Ik lees dat Drs gaat verdwijnen. Maar eigenlijk verplaatsen ze het, niet? Ze mogen het nu in de bochten aan en uit zetten?

Verwarrend allemaal
DRS gaat wel weg maar het gaat niet verdwijnen.

lol.

Nee inderdaad ze verschuiven het eigenlijk. Iedereen kan het voortaan elke ronde gebruiken.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_219522704
tiktok

[ Bericht 49% gewijzigd door Nieuwschierig op 18-12-2025 12:27:08 ]
Wie dit leest is gek
pi_219522854
twitter

Ziet er goed uit toch?
  Moderator woensdag 17 december 2025 @ 23:58:37 #22
pi_219522863
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 23:53 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Ziet er goed uit toch?
Eens. Beetje revamp van de sport. Ik heb er wel zin an.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  donderdag 18 december 2025 @ 00:52:03 #23
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_219522922
Het vergt wel een hoop aanpassingen voor de coureurs lijkt me. Met al die aanpasbare spoilers enzo
  Moderator donderdag 18 december 2025 @ 01:39:22 #24
pi_219522956
Denk dat van die spoilers dat het wel meevalt. Heel veel anders dan het oude DRS is het niet. Behalve dat ze het vanaf straks elke ronde in elke DRS-zone DRS kunnen inzetten dus ook steeds het knopje moeten indrukken. Maar misschien dat ze dat ook automatisch kunnen laten activeren
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  vrijdag 19 december 2025 @ 18:40:03 #25
55835 ZaZoe
The spice of life
pi_219537082
twitter
Een pond moed is meer waard dan een ton geluk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties