quote:Australische kinderen zetten zich schrap voor socialemediaverbod
"Wat ga ik doen zonder Instagram?" De vraag van de 15-jarige Tom Knight is er een die door veel kinderen in Australië wordt gesteld. Vanaf 10 december geldt voor kinderen tot 16 jaar een verbod op verschillende sociale media. Ruim een miljoen accounts worden geblokkeerd.
Knight, een tiener met een grote bos krullen, komt net uit school en is met zijn vriend Toby Price op weg naar huis. Ook Price, eveneens 15 jaar oud, maakt zich zorgen over het aanstaande verbod. "Het is zo irritant. Ik wil gewoon TikTok kijken en spelletjes spelen", zegt hij. Hij denkt dat zijn leven flink gaat veranderen. "Ik heb straks vast veel meer vrije tijd, maar ik heb geen idee wat ik daarmee ga doen."
Tien platforms
Het verbod geldt voor tien platforms: Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, YouTube, Twitch, X, Reddit, Threads en Kick. Apps als WhatsApp, Messenger en Roblox zijn nog wel toegestaan, maar de regering sluit niet uit dat ze op een later moment ook verboden worden.
Het is de verantwoordelijkheid van de socialemediabedrijven om de leeftijdsgrens te handhaven. Ze moeten laten zien dat ze 'redelijke stappen' zetten om te voorkomen dat kinderen jonger dan 16 op hun platforms terechtkomen. Als dat niet doen, riskeren ze forse boetes. Ouders en kinderen krijgen zelf geen boete bij overtreding.
De bedrijven hebben zich verzet tegen het verbod, maar zeggen het wel te zullen naleven. Meta begon afgelopen week al met het verwijderen van accounts van jonge gebruikers. Om de leeftijd te controleren, wordt gevraagd om identificatie, bankgegevens en een gezichtsscan. Ook wordt het gedrag van gebruikers met algoritmes geanalyseerd om een inschatting van de leeftijd te maken.
'We moeten dit proberen'
Tegenstanders van het verbod zijn naar het Hooggerechtshof gestapt om het van tafel te krijgen. De campagnegroep achter de zaak, het Digital Freedom Project, zegt op te treden namens twee 15-jarigen. De zaak komt volgend jaar voor.
Minister Wells geeft toe dat het verbod niet zal betekenen dat kinderen helemaal niet meer op sociale media komen. Ze stelt dat sociale verandering nu eenmaal tijd kost. "Ouders in Australië hebben de regering gevraagd om iets te doen. Zij weten, en wij weten, dat het niet perfect zal zijn. Maar voor de zeven op de tien kinderen die online misbruik meemaken, en voor de generatie die de beste start in het leven verdient, moeten we dit proberen."
VPN's en andere trucs
In hoeverre het gaat werken is de vraag. "Iedereen gaat proberen er onderuit te komen", zegt de 14-jarige Connie Rawson. Ze gebruikt sociale media om in contact te blijven met vrienden die verder weg wonen.
Om onder het verbod uit te komen, gebruiken kinderen onder meer VPN's, waardoor het lijkt alsof ze in een ander land zijn waar het verbod niet geldt. Ook vragen ze ouders of oudere vrienden om de gezichtsscan te doen. Sommige kinderen gebruiken maskers om de gezichtsscanners om de tuin te leiden. Ook Connie wil proberen het verbod te omzeilen. "Er zijn geen gevolgen voor kinderen als je er toch op zit. En het is ook een soort uitdaging. Juist omdat het verboden is, wil je erop", zegt ze.
Minister Wells verwacht geen vlekkeloze overgang. "Kinderen zullen ontwenningsverschijnselen krijgen. Tieners zullen boos zijn en hun best doen om toch hun accounts te behouden. Maar ik geloof dat de voordelen op lange termijn opwegen tegen het ongemak op de korte termijn."
Internationale belangstelling
Het Australische verbod wordt in de rest van de wereld met grote interesse gevolgd. In Denemarken, Griekenland, Roemenië, Frankrijk, Nieuw-Zeeland, Maleisië en bij de Europese Commissie wordt soortgelijk beleid overwogen.
Australische kinderen en tieners maken zich intussen op voor een zomer zonder sociale media. Bij een middelbare school in de wijk Marrickville in Sydney overheerst berusting. "Ik moet telefoonnummers vragen van mijn vrienden, want we kunnen dan niet meer via sociale media met elkaar chatten", zegt Mika Bakota (15). Hij denkt dat hij niet heel veel last krijgt van het verbod. "Ik zie het maar als een detox."
De oudere generatie ook. Die kom je in de sociale media, zoals hier, genoeg tegen.quote:Op zondag 7 december 2025 21:38 schreef Cruzinats het volgende:
Chinese en Iraanse bots stoppen de hoofdjes van onze jeugd vol met anti-westerse Marxistische propaganda.
Onderzoek heeft al aangetoond dat de jonge generatie moeite heeft met nepnieuws te herkennen.
Correct.quote:Op zondag 7 december 2025 21:38 schreef Cruzinats het volgende:
Chinese en Iraanse bots stoppen de hoofdjes van onze jeugd vol met anti-westerse Marxistische propaganda.
Onderzoek heeft al aangetoond dat de jonge generatie moeite heeft met nepnieuws te herkennen.
Volgens mij haal je nu een hoop verschillende groepen door elkaar. En een gedeelte daarvan is extreem rechts.quote:Op zondag 7 december 2025 21:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Correct.
Dat heeft zowel de genderideologie als de oorlog in het Midden-Oosten wel laten zien. We zitten met een groep jongeren die denken dat ze hun eigen geslacht kunnen kiezen, Hamas eigenlijk best wel tof is en de Holocaust eigenlijk zwaar overdreven.
En die zijn allemaal door de socials overtuigd dat elke tiener zich wil laten ombouwen, dat ze op de snelweg liggen omdat olie stom is en dat ze het liefst Israel gebombardeerd zien wordenquote:Op zondag 7 december 2025 21:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Volgens mij haal je nu een hoop verschillende groepen door elkaar. En een gedeelte daarvan is extreem rechts.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zondag 7 december 2025 21:38 schreef Cruzinats het volgende:
Het hele internet / sociale media staat vol leugens ongeacht de politieke voorkeur.quote:Op zondag 7 december 2025 21:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Volgens mij haal je nu een hoop verschillende groepen door elkaar. En een gedeelte daarvan is extreem rechts.
Heej, ik ben het eens met Howardquote:Op zondag 7 december 2025 21:32 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is natuurlijk fantastisch beleid van de Australische overheid. Dat een 15-jarig kind zich afvraagt wat hij of zij moet doen zonder sociale media is ook veelzeggend.
Nog opmerkelijker is misschien wel de laatste alinea, waar een kind stelt dat hij nu maar telefoonnummers van vrienden moet gaan uitwisselen, blijkbaar spelen voor sommige jongeren hun hele levens zich online af, inclusief de sociale contacten.
Een zeer ongezonde ontwikkeling op die leeftijd met negatieve effecten in het echte leven. Wat mij betreft wordt die minimum leeftijd opgehoogd tot 18 jaar of zelfs 21 jaar en wordt het in veel meer Westerse landen geïmplementeerd.
[..]
Vind je de overheidsbemoeienis in deze niet ietwat naïef? Zelf zie ik ook de schadelijke effecten van social media, zowel bij kinderen als bij mezelf en andere volwassenen. De vraag is of de overheid dit moet en kan gaan verbieden en ik denk van niet. Ten eerste is het heel lastig te definiëren wat social media is en wat er dan precies verbannen moet worden. Ik lees dat YouTube bijvoorbeeld ook niet meer is toegestaan, maar Whatsapp bijvoorbeeld wel. Je mag dus wel "messagen" maar geen video's kijken blijkbaar. Die grens is natuurlijk heel onduidelijk. Bovendien heeft YouTube wel heel nuttige kanten. YouTube Kids schijnt dan wel weer te worden toegestaan, maar krijg je dan een soort Jeugdjournaal-niveau, waarbij alles in Jip & Janneke-taal wordt uitgelegd aan kinderen en waar 10 links-georiënteerde regisseurs overheen zijn gegaan om alle scherpe kantjes ervan af te halen?quote:Op maandag 8 december 2025 03:53 schreef Lyrebird het volgende:
Ik juich het toe. Social media en alles wat daar bij hoort is het nieuwe roken, en kinderen moeten daar zo ver mogelijk van weg worden gehouden. In de praktijk zal het nog niet zo meevallen om dit in goede banen te leiden, maar alleen al het feit dat dit vanuit de overheid wordt geïnitieerd, geeft ouders een stok achter de deur in discussies met hun koters.
Afgelopen week had de Ozzie school van de kinderen een open dag en een feestje voor de oudste kinderen. Het was allemaal zo heerlijk onschuldig, heel anders dan waar ik indertijd mee werd geconfronteerd in het getto waar ik ben opgegroeid. Vooral zo houden.
Ik kwam gisteren nog op YouTube in een neppersconferentie terecht van Trump waarin hij uitlegde dat de Amerikaanse overheid de Bitcoin als wettig betaalmiddel ging accepteren en dat nu tijdelijk alle Bitcoins die je naar een specifiek adres stuurde verdubbeld zouden worden door de overheid. Ik kon er uithalen dat het AI was, maar iemand die wat minder op het internet zit kan dat misschien niet want het leek net echt.quote:Op zondag 7 december 2025 22:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Jongeren? Ouderen kunnen er ook wat van.
En daarnaast weten ze niet hoe ze een gesprek gaande moeten houden.quote:Op zondag 7 december 2025 21:38 schreef Cruzinats het volgende:
Vele jaren geleden bestond er al zoiets als "bel-angst"; jongeren konden alleen maar via social media chatten met elkaar. Via een telefoon met iemand praten maakte hen te onzeker en bang.quote:Op zondag 7 december 2025 21:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het zal veel mensen misschien verbazen, maar er bestaan nog telefoons waarmee je alleen kunt bellen en SMS-en. Dat is dan een prima oplossing.
Valt me idd zwaar tegen bij bepaalde rechtse figuren, zoals Bennie Johnson. Hij is interessant en heeft goede punten, maar hij weet ook heel veel dingen enorm te verdraaien, net als diverse andere figuren zoals hij.quote:Op zondag 7 december 2025 22:07 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Het hele internet / sociale media staat vol leugens ongeacht de politieke voorkeur.
Maakte vorige week nog een comeback bij het AD.quote:Op maandag 8 december 2025 04:15 schreef ToT het volgende:
[..]
Vele jaren geleden bestond er al zoiets als "bel-angst"; jongeren konden alleen maar via social media chatten met elkaar. Via een telefoon met iemand praten maakte hen te onzeker en bang.
De tering zeg!quote:Op maandag 8 december 2025 04:14 schreef Lyrebird het volgende:
Laat het maar aan een overheid over om er een puinhoop van te maken. Maar een signaal geven is belangrijker dan nietsdoen. Wij kwamen uit een Zuid-Koreaanse cultuur waar alle kinderen letterlijk met een smartphone rondliepen, en iedereen aan z'n telefoon vastgeplakt zat. Daarbij kwamen zo veel mensen om dat ze alle stoplichten aan het veranderen waren, met de lichten in de grond ingebouwd, omdat er zo veel mensen werden aangereden.
Bekijk deze YouTube-video
Mijn gut feeling zegt me dat de dopamine die vrijkomt bij social media wel eens verantwoordelijk kan zijn voor de onverklaarbare toename in (dikke) darmkanker. Het stoplicht staat op rood. Kinderen moeten vooral buiten spelen, en met elkaar spelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |