abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219423843
https://nos.nl/artikel/25(...)gen-schadevergoeding

quote:
Steeds meer tbs'ers wachten op plek in kliniek en krijgen schadevergoeding

Het aantal tbs'ers dat in een gewone gevangenis op hun behandeling wacht is in vijf jaar tijd fors toegenomen. Dat bevestigt het ministerie van Justitie en Veiligheid na berichtgeving van het AD. Lang wachtende tbs-veroordeelden hebben recht op een schadevergoeding.

Het aantal wachtende tbs-veroordeelden is in vijf jaar vervijfvoudigd, blijkt uit cijfers van het ministerie. Op dit moment zijn dat er 250. In 2020 ging het om 49 personen, sindsdien liep het jaarlijks op.

Soms duurt het langer dan twee jaar voordat een veroordeelde aan zijn tbs-behandeling kan beginnen. Het komt voor dat het OM de rechtbank vraagt een tbs-maatregel te verlengen, terwijl de behandeling nog niet eens is begonnen.

Tbs'ers die langer dan vier maanden in de gevangenis wachten tot er een plek vrijkomt, hebben recht op schadevergoeding. Dat kost de samenleving steeds meer geld. In 2021 ging het nog om 25.250 euro voor alle lang wachtende tbs-veroordeelden. Vorig jaar was dat opgelopen tot 356.554 euro. Gemiddeld kwam dat per gevangene neer op 2875 euro, en één gevangene kreeg vorig jaar zelfs 19.250 euro.
dit is echt weer nederland :')
pi_219423903
Terechte schadevergoeding.
  zaterdag 6 december 2025 @ 12:30:09 #3
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_219423952
:')
Nieuwe troll kloon hier aangemaakt!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_219423955
quote:
TBS is een maatregel geen straf, kortom geheel logisch, daarnaast is het ook nog een maatschappelijk slecht omdat bekent is dat hoe langer je wacht met behandeling hoe slechter het resultaat.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219424016
Guillotine is goedkoper.
  zaterdag 6 december 2025 @ 12:39:47 #6
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219424043
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 12:30 schreef raptorix het volgende:

[..]
TBS is een maatregel geen straf, kortom geheel logisch, daarnaast is het ook nog een maatschappelijk slecht omdat bekent is dat hoe langer je wacht met behandeling hoe slechter het resultaat.
Een maatregel die volgt op iets wat ze gedaan hebben wat "niet door de beugel kan" Als ze dat niet gedaan hadden hoefden ze nu ook niet te wachten op een tbs behandeling dus ik zie niet in welke schade er hier vergoed wordt?
pi_219424100
De rechter heeft je veroordeeld tot een bepaalde gevangenisstraf + tbs. Voor elke dag dat je onterecht in de gevangenis zit krijg je gewoon een bepaald bedrag.

Je kan ze ook de straat op sturen, en daar maar hun TBS laten afwachten, maar dat lijkt me ook niet zo'n goed idee.
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  zaterdag 6 december 2025 @ 12:42:50 #8
345631 Scjvb
pi_219424107
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 12:39 schreef the-eye het volgende:

[..]
Een maatregel die volgt op iets wat ze gedaan hebben wat "niet door de beugel kan" Als ze dat niet gedaan hadden hoefden ze nu ook niet te wachten op een tbs behandeling dus ik zie niet in welke schade er hier vergoed wordt?
Precies.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_219424124
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 12:39 schreef the-eye het volgende:

[..]
Dat is het punt niet, het zijn 2 gescheiden zaken, straf en daarbovenop een maatregel. Het eerste zit je uit, het 2e moet je verplicht ondergaan. Daarnaast heeft men ook al de vervroegde TBS behandeling afgeschaft, iets wat een slechte zaak is.
pi_219424189
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 12:43 schreef raptorix het volgende:

[..]
Daarnaast heeft men ook al de vervroegde TBS behandeling afgeschaft, iets wat een slechte zaak is.
Bedoel je daarmee verminderde gevangenisstraf en eerder beginnen aan TBS?
  zaterdag 6 december 2025 @ 12:48:51 #11
345631 Scjvb
pi_219424206
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 12:47 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Hij heeft bij nader inzien wel een punt. Maar die schadevergoedingen in kwestie lijken m.i. toch ietwat over de top.
pi_219424214
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 12:47 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Nee dat je al tijdens je celstraf aan je TBS behandeling kunt beginnen.
pi_219424222
quote:
3s.gif Op zaterdag 6 december 2025 12:48 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Hij heeft bij nader inzien wel een punt. Maar die schadevergoedingen in kwestie lijken m.i. toch ietwat over de top.
Dat zijn echt geen gigantische bedragen hoor, doorgaans is dat zo een 50 euro per dag, dat soort bedragen krijg je ook als je bijvoorbeeld onterecht een weekje isoleer hebt moeten zitten.
pi_219424223
quote:
3s.gif Op zaterdag 6 december 2025 12:48 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Hij heeft bij nader inzien wel een punt. Maar die schadevergoedingen in kwestie lijken toch ietswat over de top.
Ja maar dit is zo'n geval

https://1zwolle.nl/nieuws(...)pname-uitblijft.html

Van mij mag hij wegrotten in de cel hoor, daar niet van. Maar een rechter beslist TBS, en dan zit je 2,5 in de gevangenis ipv dat je onder behandeling bent.
pi_219424278
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 12:49 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nee dat je al tijdens je celstraf aan je TBS behandeling kunt beginnen.
Ja dat bedoel ik
  zaterdag 6 december 2025 @ 12:55:47 #16
345631 Scjvb
pi_219424308
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 12:50 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ja maar dit is zo'n geval

https://1zwolle.nl/nieuws(...)pname-uitblijft.html

Van mij mag hij wegrotten in de cel hoor, daar niet van. Maar een rechter beslist TBS, en dan zit je 2,5 in de gevangenis ipv dat je onder behandeling bent.
Dat was inderdaad niet de afspraak.
pi_219424331
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 12:54 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ja dat bedoel ik
Dat had er ook mee te maken dat sommige rechters korting op de straf gaven als ze verwachten dat er ook nog een langere TBS aan te pas kwam, zodoende gebeurde het dan wel eens dat iemand al voor het eind van zijn straf onbegeleid naar buiten kon. Overigens is er ook een best grote groep TBSers die elke keer verlengt worden als een soort van stok achter de deur, die wonen en leven gewoon normaal, maar hebben formeel nog TBS.
pi_219424336
Kindergeld
pi_219424343
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 12:57 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat had er ook mee te maken dat sommige rechters korting op de straf gaven als ze verwachten dat er ook nog een langere TBS aan te pas kwam, zodoende gebeurde het dan wel eens dat iemand al voor het eind van zijn straf onbegeleid naar buiten kon. Overigens is er ook een best grote groep TBSers die elke keer verlengt worden als een soort van stok achter de deur, die wonen en leven gewoon normaal, maar hebben formeel nog TBS.
Ja en nu is het kennelijk andersom het geval...
pi_219424348
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 12:59 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ja en nu is het kennelijk andersom het geval...
Klopt, denk 2 belangrijke oorzaken, toename van mensen met ernstige problemen uit oorlogsgebieden, tweede wellicht nog belangrijker: Bezuinigen GGZ.
  zaterdag 6 december 2025 @ 13:05:09 #21
345631 Scjvb
pi_219424367
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 12:50 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat zijn echt geen gigantische bedragen hoor, doorgaans is dat zo een 50 euro per dag, dat soort bedragen krijg je ook als je bijvoorbeeld onterecht een weekje isoleer hebt moeten zitten.
Oke. Hoewel het kinderverkrachters zijn staat dit hier idd los van. :)
  zaterdag 6 december 2025 @ 14:02:20 #22
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219424712
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 12:50 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nou.... ik moet daar gewoon hard en lang voor werken. Niet iedereen heeft de mogelijkheden en capaciteiten om een verschrikkelijke misdaad te begaan
  zaterdag 6 december 2025 @ 14:04:18 #23
345631 Scjvb
pi_219424722
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 14:02 schreef the-eye het volgende:

[..]
Nou.... ik moet daar gewoon hard en lang voor werken. Niet iedereen heeft de mogelijkheden en capaciteiten om een verschrikkelijke misdaad te begaan
Onder andere dat maakt dat zulke berichten dus niet altijd meteen in goede aarde vallen.
pi_219424747
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 december 2025 14:04 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Onder andere dat maakt dat zulke berichten dus niet altijd meteen in goede aarde vallen.
Misschien moet je dan eens op een partij stemmen die regelt dat er wel voldoende plek is, als je al boos op iemand moet zijn, dan zijn het de beleidsmakers.
  Moderator zaterdag 6 december 2025 @ 14:14:39 #25
441859 crew  Lenny77
pi_219424774
Kom aan kinderen en verdien geld *O*

Ongelofelijk :|W
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')