quote:Dat weet ik, dat weet jij.... maar Mitch denkt daar anders over.
Op maandag 24 februari 2003 17:52 schreef hallo_mensen het volgende:
das het niet
Nogmaals. Radiohead heeft met het album The Bends de Britpop wezenlijk veranderd, vooral door de composities. De melancholische stem van Yorke en vooral zijn manier van zingen heeft menig zanger beïnvloed. De lijst van namen is te lang om hier neer te zetten, dan zou het saai worden.
Niet alleen de zang, ook het geluid van The Bends is de basis geweest voor een hele reeks bands om een album te maken, waarin ze soms zelfs hun stijl van voorheen rigoureus hebben omgegooid tot een The Bends-geluid. Verder zijn er veel bands door Radiohead begonnen. Net als met The Beatles en The Stones destijds.
Met OK Computer hebben ze laten zien dat je best vernieuwend mag zijn, na een succesvol album. In plaats van hetzelfde kunstje te herhalen en simpel in te cashen, kiezen voor een geheel nieuwe aanpak. Ook op Kid A, hoewel uit 2000, zette men die trend door. Ook hier heb je weer navolgers gekregen, voor de 2e en 3e keer dus.
Een band die een dusdanig geluid neerzet dat voor veel bands een standaard wordt, is een belangrijke band. Als dat geluid ook nog eens op 2 albums wordt neergezet, die in menig alltime favourites lijstje voorkomen en nu nog veel verkocht worden, maakt het alleen nog maar belangrijker. Ik verkoop die platen nog wekelijks, dus wat dat betreft. Nirvana, ook zo'n belangrijke band, verkoopt momenteel minder. Tevens heb ik de plaat destijds mogen recenseren en nooit kunnen bevroeden wat het teweeg zou brengen. Ik heb het nu over OK Computer. Ik sloeg de plank destijds finaal mis, misschien is dat de reden dat ik nu zo maniakaal probeer om de plaat alsnog zijn credits te geven.
Maar goed, nu maar eens eten. Je mag het er mee eens zijn of niet, dit is wel wat er ligt en in mijn ogen toch een belangrijk wapenfeit.
Tot morgen!
quote:Nee, maar je moet het belang van de band niet ontkennen... Nu ga ik echt, tot morgen!
Op maandag 24 februari 2003 17:57 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Methodmitch, leg dan eens uit waarom Raiohead zo van invloed is geweest op de jaren '90 muziek. Dat bepaalde critici er zo over denken hoeft niks te betekenen. Een review is ook maar de mening van een schrijver. Als je niet van Radiohead houdt heb je dus volgens jou geen verstand van muziek...?
Maar goed, die argumenten kun je net zo goed gebruiken om het belang van de Backstreet Boys of Take That voor de muziek in de jaren 90 te verdedigen: hoeveel boybands zijn daar niet door beinvloed? Bovendien blijft Radiohead qua verkoop maar een dwerg als je het met veel Top 40-acts vergelijkt (misschien op de lange termijn weer niet, maar goed), 'Paranoid Android' haalde in Nederland de Top 40 niet eens.
Het verschil is dat de Backstreet Boys door de critici nauwelijks serieus worden genomen, en Radiohead en Nirvana wel. Daarom zul je eerstgenoemden niet snel in jaarlijstjes tegenkomen, maar zegt dat werkelijk iets?
Natuurlijk heb je volkomen gelijk dat Radiohead qua verkoop een dwerg is. Ik heb geen inzicht in wat de FRS verkoopt van artiesten als Shakira, maar ik schat in dat het een veelvoud is. Hoewel je het commerciele succes van Radiohead op zich niet moet onderschatten, juist door de verhalen rondom de band is het voor een label een veilige keuze om Radiohead binnen te halen. Ze hebben veel trouwe fans, dus wat dat betreft kun je je verkoop inschatten.
Wat betreft die verhalen over Take That, dat is ongetwijfeld voor de boybands dé band geweest. Je moet het natuurlijk als genre op zich blijven bekijken, dus misschien moet je de kanttekening plaatsen dat Radiohead dan de belangrijkste band qua alternatieve pop van de jaren '90 is.
quote:Ik zou toch eerder New Kids on the Block op die positie zetten.
Op maandag 24 februari 2003 18:49 schreef methodmich het volgende:
Wat betreft die verhalen over Take That, dat is ongetwijfeld voor de boybands dé band geweest.
quote:De Osmonds zijn me gelukkig bespaard gebleven en zo oud als de Monkees wilde ik me nog even niet voelen.
Op maandag 24 februari 2003 18:54 schreef Zander het volgende:
Maar NKOTB (die ken ik ook nog wel), is dat niet meer eind jaren 80? Als we nog verder teruggaan, dan mogen de Osmonds en the Monkees (stiekem een van mijn 'guilty pleasures') natuurlijk ook niet onvermeld blijven.
* Litpho neuriet Daydream Believer
quote:Ja, The New Kids on The Block, met dat gerucht dat een van die gasten eigenlijk een meid was ofzo, maar daarvoor of tegelijkertijd had je toch nog zo'n groep? Pas nog gezien bij die Countdown-files, maar ben de naam even kwijt...
Op maandag 24 februari 2003 18:52 schreef Litpho het volgende:[..]
Ik zou toch eerder New Kids on the Block op die positie zetten.
En nu voel ik me dus oud.
quote:Staat me niet bij en even kijkend op www.allmusic.com kan ik eigenlijk alleen maar New Edition in die positie plaatsen. Ik had nou niet de indruk dat die in Nederland ooit veel gedaan hebben.
Op maandag 24 februari 2003 19:21 schreef Seborik het volgende:
Ja, The New Kids on The Block, met dat gerucht dat een van die gasten eigenlijk een meid was ofzo, maar daarvoor of tegelijkertijd had je toch nog zo'n groep? Pas nog gezien bij die Countdown-files, maar ben de naam even kwijt...
quote:Net al op Allmusic gekeken, maar kan ze niet vinden, ze waren razend populair in Duitsland en hadden ook echt van die megagoedkope danspasjes.
Op maandag 24 februari 2003 19:26 schreef Litpho het volgende:[..]
Staat me niet bij en even kijkend op www.allmusic.com kan ik eigenlijk alleen maar New Edition in die positie plaatsen. Ik had nou niet de indruk dat die in Nederland ooit veel gedaan hebben.
Wat een onthulling Zander.
quote:Spandau Ballet was opgezet als de nette variant van Duran Duran, maar was zeker niet zo muzikaal afhankelijk van anderen als je mag verwachten van een boyband.
Op maandag 24 februari 2003 19:24 schreef Grobbel het volgende:
Bros of zoiets? Spandau Ballet? Ik ben niet echt thuis in de wereld van jaren 80 boybands, dus ik kan er naast zitten...
MAAAAR......Queen blijft toch een veel invloedrijkere band....wellicht dat ze het voordeel van een reeds lange ( helaas te vroeg gestopte ) carriere hebben
Ik heb ( dit keer zonder argumenten ) gesproken.....nu afwachten wat de uitkomst wordt. Laatste keer dat ik telde stond Radiohead voor
[Dit bericht is gewijzigd door Kptelmo op 24-02-2003 21:03]
quote:Ik moest eerst dit lezen
Op maandag 24 februari 2003 21:02 schreef Tony_Montana67 het volgende:
En Nu Maar Wachten...
Nu de laatste stemmen tellen en dan kijken of een golden goal nodig is
quote:Tik tak tik tak tik tak tik tak tik tak
Op maandag 24 februari 2003 21:02 schreef Tony_Montana67 het volgende:
En Nu Maar Wachten...
quote:jah
Op maandag 24 februari 2003 21:08 schreef Litpho het volgende:[..]
Tik tak tik tak tik tak tik tak tik tak
Hebben alle kandidaten hun hand boven de F5-knop van de Golden Goal?
quote:.
Op maandag 24 februari 2003 21:08 schreef Litpho het volgende:[..]
Hebben alle kandidaten hun hand boven de F5-knop van de Golden Goal?
Persoonlijk de uitschakeling van The Doors gewroken!
Sorry Radiohead Fans, please don't kill me
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |