quote:
Op donderdag 4 december 2025 13:43 schreef SymbolicFrank het volgende:[..]
Ah, bij "ondeskundig" gebruik. Valt een elektrische lamp of kacheltje dat bij gewoon gebruik smelt en je huis in brand zet daaronder? Of is dat gewoon slecht ontworpen en levensgevaarlijke troep? Maar die dingen worden op Temu en AliExpress wel gewoon verkocht.
Zulke dingen komen op dit kanaal regelmatig voorbij:
Bekijk deze YouTube-videoEn dan heb je nog de giftige dingen, waarvan je het pas merkt nadat jij (of je kinderen!) met een ambulance naar het ziekenhuis zijn gebracht. Artikelen zoals
dit komen regelmatig voorbij. (Er was vorig jaar ophef over de kinderen die tijdens een verjaardagsfeestje ziek werden en met spoed naar het ziekenhuis moesten, omdat ze vergiftigd waren tijdens het opblazen van de Chinese ballonnen.)
Het alternatief: alles zelf maken.
Bekijk deze YouTube-videoEen heel kanaal vol. (Nou is de hoofdpersoon vrij onhandig, dus het gaat allemaal moeizaam, maar dat mag je over het algemeen natuurlijk ook verwachten.)
Kortom: zonder strakke regels waaraan dingen moeten voldoen, kun je beter weer boer worden als je oud wilt worden.
Ik snap je betoog waarbij ongelukken vooral voortkomen uit cognitieve dissonantie van zal wel om vervolgens in de blamerende steigijzers te klimmen als het fout gaat. Het lastige is dat, nofi, veel mensen van alles willen zonder zich te kunnen/willen informeren.
En dan krijg je dingen dat mensen een lamp gebruiken als verwarming, telefoonsnoertje gebruiken om hun inductieplaat mee aan te sluiten of een ventilatorkacheltje in de badkamer gebruiken of die uit het zicht, in de stoffige slaapkamer laat broeien. Inzake eten en laat staan medicijnen, is het hek helemaal van de dam waarbij gebruikers zich op depositie van hun behandelend arts wanen.
En, mijn reden om als "boer" dat ik het liefst alle in eigen boezem hou en mij sws niet overgeef aan middelen die een ander zonder verdere duiding wil aanprijzen. Wil niet zeggen dat mij niets zal overkomen maar ik hecht weinig waarde aan normen die met een ander doel voor ogen, tot stand zijn gebracht.
Waar ik mij niet in kan vinden dat mensen, zoals ik, die welbewust en overwogen een andere keuze wensen te maken, door de regelzucht toch worden gedwongen om in de kern onzinnige maatregelen te ondergaan.
Ontopic, zie ik niet hoe ¤2 extra per factuuritem op een bestelling, daarmee kan zorgen voor meer veiligheid (als dat het doel zou zijn) of minder verwerkings volume van bestellingen. Dat men gaat heffen is puur een keuze omdat het met alle toegenomen (automatiserings)mogelijkheden ook kleine eenheden kan verwerken.