abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 december 2025 @ 16:47:31 #51
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219408582
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 13:43 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, bij "ondeskundig" gebruik. Valt een elektrische lamp of kacheltje dat bij gewoon gebruik smelt en je huis in brand zet daaronder? Of is dat gewoon slecht ontworpen en levensgevaarlijke troep? Maar die dingen worden op Temu en AliExpress wel gewoon verkocht.

Zulke dingen komen op dit kanaal regelmatig voorbij:

Bekijk deze YouTube-video

En dan heb je nog de giftige dingen, waarvan je het pas merkt nadat jij (of je kinderen!) met een ambulance naar het ziekenhuis zijn gebracht. Artikelen zoals dit komen regelmatig voorbij. (Er was vorig jaar ophef over de kinderen die tijdens een verjaardagsfeestje ziek werden en met spoed naar het ziekenhuis moesten, omdat ze vergiftigd waren tijdens het opblazen van de Chinese ballonnen.)

Het alternatief: alles zelf maken.

Bekijk deze YouTube-video

Een heel kanaal vol. (Nou is de hoofdpersoon vrij onhandig, dus het gaat allemaal moeizaam, maar dat mag je over het algemeen natuurlijk ook verwachten.)

Kortom: zonder strakke regels waaraan dingen moeten voldoen, kun je beter weer boer worden als je oud wilt worden.
Ik snap je betoog waarbij ongelukken vooral voortkomen uit cognitieve dissonantie van zal wel om vervolgens in de blamerende steigijzers te klimmen als het fout gaat. Het lastige is dat, nofi, veel mensen van alles willen zonder zich te kunnen/willen informeren.
En dan krijg je dingen dat mensen een lamp gebruiken als verwarming, telefoonsnoertje gebruiken om hun inductieplaat mee aan te sluiten of een ventilatorkacheltje in de badkamer gebruiken of die uit het zicht, in de stoffige slaapkamer laat broeien. Inzake eten en laat staan medicijnen, is het hek helemaal van de dam waarbij gebruikers zich op depositie van hun behandelend arts wanen.

En, mijn reden om als "boer" dat ik het liefst alle in eigen boezem hou en mij sws niet overgeef aan middelen die een ander zonder verdere duiding wil aanprijzen. Wil niet zeggen dat mij niets zal overkomen maar ik hecht weinig waarde aan normen die met een ander doel voor ogen, tot stand zijn gebracht.
Waar ik mij niet in kan vinden dat mensen, zoals ik, die welbewust en overwogen een andere keuze wensen te maken, door de regelzucht toch worden gedwongen om in de kern onzinnige maatregelen te ondergaan.

Ontopic, zie ik niet hoe ¤2 extra per factuuritem op een bestelling, daarmee kan zorgen voor meer veiligheid (als dat het doel zou zijn) of minder verwerkings volume van bestellingen. Dat men gaat heffen is puur een keuze omdat het met alle toegenomen (automatiserings)mogelijkheden ook kleine eenheden kan verwerken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 4 december 2025 @ 16:56:05 #52
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219408623
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 13:26 schreef kibo het volgende:
Hoe gaat het innen van die 2 euro eigenlijk in zn werk?
Simpel, bij de douane.

De invoerder, middels importregels onderworpen aan administratieve factuurcontrole, moet dan per factuurregel die die ¤2 betalen. Net als verzendkosten en invoerrechten worden die vooraf doorbelast aan de consument.

Kortom bestel je een stofuiger is dat één item, bestel iemand de losse onderdelen daarvan wordt dat ¤2 per vermeld onderdeel (op de stukslijst). Goed middel om te zorgen dat (kleine onderdeel) reparaties niet worden gedaan of om de mensen naar de Action te jagen.
pi_219408715
Die twee Euro extra is om het verschil met lokale producten kleiner te maken. Wat mij betreft kunnen ze beter de verzendkosten door gaan rekenen, want die worden nu gesubsidieerd door de Chinese overheid.

Maar mijn grootste reden om duidelijke regels te hebben is niet eens zo zeer de veiligheid of de onkunde van de gebruiker, maar de communicatie.

Als je hier in de winkel een pakje roomboter koopt, maakt het niet uit van welk merk het is, want er zit altijd precies hetzelfde in. Je zou hoogstens nog naar het proces kunnen kijken waarmee het gemaakt is. En er zijn varianten waar bijvoorbeeld een paar druppels olijfolie in zitten, maar dan mag je het dus eigenlijk al geen roomboter meer noemen.

Bij gebruiksartikelen is dat wat flexibeler geregeld. Je praat dan over de soortnaam. Zo is een auto een voertuig met vier wielen, een hele lijst aan wettelijk bepaalde onderdelen, die als ze zichtbaar zijn altijd op dezelfde plaats zitten en een uniforme bediening. Je moet daar in kunnen stappen en er mee weg kunnen rijden zonder eerst speciaal voor die auto rijles te moeten nemen.

Je zou raar staan te kijken als je een nieuwe auto koopt en je moet dan eerst een half jaar op cursus om te leren dat ding met je telefoon te besturen. En als je een stopcontact en een verlengkabel nodig had om hem te starten. Ok, niet als dat bij iedere auto anders zou werken. Maar dan zou je ook geen algemeen rijbewijs kunnen maken. Een rijbewijs wordt dan een certificaat dat je een bepaald type auto kunt besturen.

En hetzelfde met verkeersregels. Als de verkeersregels slechts een vage richtlijn zouden zijn waar mensen met "gezond verstand" naar eigen inzicht invulling aan konden geven, dan moest je een tank kopen of veilig binnen blijven. Daarom is het belangrijk dat mensen weten wat dat allemaal betekent, als je het over "de verkeersregels" hebt. En dat is ook een belangrijk onderdeel van dat rijbewijs.

Kortom, het is een kwestie van communicatie.

Zo ook is een lamp iets dat je aan en uit kunt zetten en dat licht geeft. En een kachel iets dat warmte produceert. Er bestaan bijvoorbeeld olielampen, die je niet op hun zijkant moet leggen als ze branden. En elektrische kacheltjes hebben allemaal een schakelaar die ze uitzet als ze omvallen. En je kunt dan wel zeggen: "wat een onzin, dat zal mij niet gebeuren!", maar een ongeluk zit in een hoekje en zonder die beveiliging staat de zaak snel in de fik. Anders gezegd: het is een apparaat om mee te verwarmen, geen grote aansteker. Als je die zoekt, moet je wat anders kopen.
pi_219408981

Keihandig, doen hun werk al een jaar goed, nog niet hoeven te vervangen. Bij Temu in allerlei afmetingen en kleurtjes. Bij bol.com en andere aanbieders 30 tot 35 euro.
Wat maakt mij die 2 euro extra dan uit.

[ Bericht 66% gewijzigd door Mylene op 04-12-2025 18:45:07 ]
pi_219409185
Moet jij eens opletten hoeveel webshops jou die toeslag gaan rekenen. Ze zullen claimen dat het uit China komt terwijl het in de realiteit 1 groot warenhuis in Polen is die elke maand what ever is trending uit China in bulk inslaat en vervolgens jou toch voor elke zending die 6 euro toeslag laat aftikken. :P
  donderdag 4 december 2025 @ 18:30:02 #56
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_219409272
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 16:56 schreef Vallon het volgende:

[..]
Simpel, bij de douane.

De invoerder, middels importregels onderworpen aan administratieve factuurcontrole, moet dan per factuurregel die die ¤2 betalen. Net als verzendkosten en invoerrechten worden die vooraf doorbelast aan de consument.

Kortom bestel je een stofuiger is dat één item, bestel iemand de losse onderdelen daarvan wordt dat ¤2 per vermeld onderdeel (op de stukslijst). Goed middel om te zorgen dat (kleine onderdeel) reparaties niet worden gedaan of om de mensen naar de Action te jagen.
Dus als ik iets daar koop krijg ik bij het plaatsen van de bestelling direkt die toeslag op het te betalen bedrag?
Hoe komt die toeslag dan vervolgens weer ten goede van het ontvangende land?
  donderdag 4 december 2025 @ 19:25:39 #57
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219409947
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 18:30 schreef kibo het volgende:

[..]
Dus als ik iets daar koop krijg ik bij het plaatsen van de bestelling direkt die toeslag op het te betalen bedrag?
Hoe komt die toeslag dan vervolgens weer ten goede van het ontvangende land?
Invoerrechten; omdat anders het 'ontvangende' land het verstuurde goed niet doorlaat en jij de spullen niet krijgt.
Het bekende principe dat de verkoper of doorvoerder fungeert als inner der belastingen.
pi_219411985
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:54 schreef Mylene het volgende:
[ afbeelding ]

Keihandig, doen hun werk al een jaar goed, nog niet hoeven te vervangen. Bij Temu in allerlei afmetingen en kleurtjes. Bij bol.com en andere aanbieders 30 tot 35 euro.
Wat maakt mij die 2 euro extra dan uit.
Daar hebben we tegenwoordig wat beters voor: 3D printers. Dan kun je dat zelf maken wanneer je het nodig hebt, voor een vergelijkbare prijs.

Je moet initieel wel zelf een ontwerp maken, als niemand anders dat nog gedaan heeft. Dat kan wel een tijdje duren. Dus het is niet heel handig als je iedere keer wat anders wilt. Maar het is gegarandeerd sneller dan de bezorging van je Temu pakketje.
  donderdag 4 december 2025 @ 23:16:50 #59
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_219412199
Fijn dus eerst gaan we alle shit verplaatsen naar het buitenland en dan vervolgens naaien ze je nog even extra omdat spul hier niet meer te krijgen is.

Top.
  vrijdag 5 december 2025 @ 00:25:51 #60
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219412490
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
...
Die twee Euro extra is om het verschil met lokale producten kleiner te maken. Wat mij betreft kunnen ze beter de verzendkosten door gaan rekenen, want die worden nu gesubsidieerd door de Chinese overheid.
Beetje wensdenk redenatie. Het doel is zeker niet om het het verschil met lokale producten - die immers ook uit China komen - kleiner te maken. De verzendkosten en inklaring(skosten) zijn onderdeel van de prijs en dan is het best heel, heel erg raar dat alles inclusief voor soms minder dan 10% het hier per vliegtuig binnen twee dagen op de mat kan komen.

Dat "subsidie" argument is ook een bekende communicatietruc door te stellen dat omdat China niet onze heffingen heeft, de Chinese overheid daarmee dus hun producten zouden subsidiëren. Reken maar dat ook in moderner China niets gratis is.
Een beetje als sommige organisaties stellen dat bepaalde zaken zg. worden gesubsidieerd omdat het minder belastingheffing ondergaat dan hetgeen "ongewenst" moet worden.
Het zg verleiden op prijs wat simpelweg inhoudt dat wat ongewenst(er) is, duurder wordt gemaakt zodat wat als substituut veel te duur is, goedkoper lijkt te zijn.
pi_219412792
En de roverheid doet niks graait er op los
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')