quote:
Op woensdag 3 december 2025 06:32 schreef Lyrebird het volgende:Het alternatief voor boeren is om meerdere onkruidverdelgers te gebruiken of te ploegen; beide alternatieven hebben meer nadelen dan glyfosaat.
Aangezien glyfosaat nooit echt wetenschappelijk is getest (en als het wordt getest het steeds in verband wordt gebracht met allerlei ernstige ziektes), kun je die stelling niet hard maken. Geen boer die echt weet wat glyfosaat doet.
Zeker is in elk geval dat glyfosaat één van de hoofdoorzaken is van de uitstervingsgolf onder bestuivers, dat erkennen zelfs de voorstanders. Wat mij betreft is alleen al dat nadeel groter dan welk nadeel de alternatieven (bijvoorbeeld pelargonzuur: flink wat bewerkelijker, maar biologisch afbreekbaar, niet giftig voor inecten en net zo effectief tegen onkruid) ook mogen hebben.
In feite hoor je ook altijd maar 1 argument tegen de alternatieven: het is meer werk en dus duurder. Tenminste, met doet alsof het duurder is door alleen directe kosten mee te nemen, de gezondheidszorg kosten en de kosten die de vernietiging van de natuur mee brengen worden buiten beschouwing gelaten. Anders was de glyfosaat methode natuurlijk ten allen tijden de duurste.
Maar het beste is: ga voor natuurinclusieve landbouw, dan heb je al die ziektes helemaal niet meer. Die ziektes komen voort uit de monoculturen, uit het feit dat er geen leven zit in de landen waar dit glyfosaat gebruikt wordt. Met natuurinclusieve landbouw heb je die bestrijdingsmiddelen dus helemaal niet nodig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)