abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 december 2025 @ 21:57:19 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219397770
quote:
Federica Mogherini opgepakt na huiszoekingen bij Europacollege en Europese diplomatieke dienst
De federale politie heeft in een Europees fraudeonderzoek huiszoekingen uitgevoerd bij het Europacollege in Brugge en bij de Europese diplomatieke dienst in Brussel. Federica Mogherini, gewezen buitenlandchef van de EU, werd opgepakt voor verhoor.

13:30
Bij een onderzoek van het Europese parket naar vermoedelijke fraude rond door de Europese Unie gefinancierde opleidingen voor jonge diplomaten, zijn dinsdag drie mensen opgepakt in Brugge en Brussel. Gerechtelijke bronnen bevestigen aan De Standaard en nieuwssite Euractiv dat onder anderen Federica Mogherini, gewezen hoge vertegenwoordiger voor Buitenlands Beleid bij de EU, werd meegenomen voor verhoor.

De Italiaanse is momenteel rector van het Europacollege in Brugge, een postuniversitaire instelling die zich onder meer richt op toekomstige diplomaten. Ook twee andere personen uit diplomatieke kringen werden opgepakt. Mogelijk maakten zij zich schuldig aan aanbestedingsfraude, corruptie en belangenverstrengeling.

De federale politie voerde in opdracht van het Europees parket huiszoekingen uit in verschillende gebouwen van het Europacollege in Brugge, de Europese diplomatieke dienst (European External Action Service) in Brussel en in de woningen van verdachten. Zo werd ook de privéwoning van Mogherini in Brugge doorzocht. Voor de huiszoekingen plaatsvonden, had het parket de opheffing van de immuniteit van verschillende verdachten gevraagd en gekregen.

Opleidingsprogramma
Het onderzoek van het European Public Prosecutor’s Office (Eppo) draait rond de European Union Diplomatic Academy, een negen maanden durend opleidingsprogramma voor jonge diplomaten in verschillende Europese lidstaten. De European External Action Service (EEAS) kende die opleiding voor de periode 2021-2022 toe aan het Europacollege, na een openbare aanbesteding.

“Er wordt onderzocht of het Europacollege of zijn vertegenwoordigers vooraf op de hoogte werden gebracht van de criteria voor de openbare aanbesteding, en voldoende redenen hadden om aan te nemen dat het project aan hen zou worden toegekend, nog voor EEAS de openbare aanbesteding aankondigde”, klinkt het in het persbericht van het Europees parket. In het onderzoek verleent ook de Europese antifraudedienst Olaf ondersteuning.

Federica Mogherini heeft een mooi politiek cv, maar mist academische ervaring. afp
Een ooggetuige vertelt aan Euractiv dat een tiental politieagenten in burger dinsdagochtend om halfacht het hoofdkantoor van de EEAS in Brussel betrad. Rond 9 uur meldden agenten van de federale politie zich ook aan bij het Europacollege in Brugge voor een huiszoeking. Bij de onderwijsinstelling zelf wordt geschrokken gereageerd op de politieactie en daaropvolgende arrestaties. “Ik werd hier pas rond halfeen vanmiddag over geïnformeerd. Ik val helemaal uit de lucht”, zegt Herman Van Rompuy, voorzitter van de raad van bestuur van het Europacollege. “Verder weet ik hier niets over.”

Lobbywerk
Mogherini was van 2014 tot 2019 vicevoorzitter van de Europese Commissie en hoge vertegenwoordiger van het Europese buitenlandbeleid onder Jean-Claude Juncker. Daarvoor was ze enkele maanden lang minister van Buitenlandse Zaken van Italië, voor de sociaaldemocratische PD. In 2020 werd ze binnengehaald door het Europacollege als nieuwe rector, een aanstelling die dit jaar nogmaals met vijf jaar werd verlengd. Bij haar aantreden vijf jaar geleden was er kritiek op de benoeming van Mogherini, die er volgens critici vooral zou zijn gekomen dankzij lobbywerk van Van Rompuy.

Behalve Mogherini werd volgens gerechtelijke informatie ook Stefano Sannino opgepakt, een Europese topdiplomaat die van 2021 tot 2025 de secretaris-generaal was van de EEAS. Vandaag is de Italiaan algemeen directeur van de dienst voor het Midden-Oosten, Noord-Afrika en de Golf bij de Europese Commissie.

https://www.standaard.be/(...)ienst/109479324.html
Zucht. Fraudezaak nr zoveel bij de EU en weer zijn het Italianen.

Wat ik nu echt niet begrijp is het volgende: Ik snap dat een moeder met een bijstandsuitkering wat sjoemelt met het statiegeldbonnetje om op Kerstmorgen óók een feeststol op de ontbijttafel te kunnen zetten. Ik keur het niet goed, maar ik snap het.
Maar zo'n EU-parlementarier... Naast hun riante salaris hebben ze ook nog exorbitante onkostenvergoedingen en een goudgerande pensioenregeling. Waarom in hemelsnaam dan frauderen? Voor de derde mercedes voor de deur? Waarom dan?
The End Times are wild
  dinsdag 2 december 2025 @ 22:03:41 #2
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_219397852
Nederland moet nu nog uit de EU. Ik roep het al jaren. Al die girlbosses blijken allemaal corrupt danwel volstrekt onbekwaam te zijn. Kallas, Von der Leyen en nu deze feeks. Vooral de combinatie oostblok + vrouw is niet te vertrouwen.
  dinsdag 2 december 2025 @ 22:07:14 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219397891
quote:
4s.gif Op dinsdag 2 december 2025 22:03 schreef Cruzinats het volgende:
Nederland moet nu nog uit de EU. Ik roep het al jaren. Al die girlbosses blijken allemaal corrupt danwel volstrekt onbekwaam te zijn. Kallas, Von der Leyen en nu deze feeks. Vooral de combinatie oostblok + vrouw is niet te vertrouwen.
Ik vertrouw het Oostblok meer dan de Middelandse-Zeelanden. En vrouwen zeker niet minder dan mannen. Verder wel eens hoor!
The End Times are wild
pi_219397978
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 22:07 schreef LXIV het volgende:

Verder wel eens hoor!
Jij zinkt ook steeds een beetje dieper he :')
pi_219398084
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 21:57 schreef LXIV het volgende:

[..]
Zucht. Fraudezaak nr zoveel bij de EU en weer zijn het Italianen.

Wat ik nu echt niet begrijp is het volgende: Ik snap dat een moeder met een bijstandsuitkering wat sjoemelt met het statiegeldbonnetje om op Kerstmorgen óók een feeststol op de ontbijttafel te kunnen zetten. Ik keur het niet goed, maar ik snap het.
Maar zo'n EU-parlementarier... Naast hun riante salaris hebben ze ook nog exorbitante onkostenvergoedingen en een goudgerande pensioenregeling. Waarom in hemelsnaam dan frauderen? Voor de derde mercedes voor de deur? Waarom dan?
Na zoveel jaar in een machtspositie krijgen velen het gevoel dat ze onaantastbaar zijn, dat ze overal mee wegkomen en niks stouts doen suf is. Zie je ook bij CEOs die met voorkennis handelden om voor hen onbenullige bedragen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 2 december 2025 @ 22:43:36 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219398122
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 22:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Na zoveel jaar in een machtspositie krijgen velen het gevoel dat ze onaantastbaar zijn, dat ze overal mee wegkomen en niks stouts doen suf is. Zie je ook bij CEOs die met voorkennis handelden om voor hen onbenullige bedragen.
Ja, dat zou wel kunnen..
The End Times are wild
  dinsdag 2 december 2025 @ 23:01:56 #7
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219398229
Ik elk geval het wordt opgemerkt en onderzocht.
Of dit is nog maar het topje van de ijsberg..
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  dinsdag 2 december 2025 @ 23:15:07 #8
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_219398269
Waarom? Hebzucht, het is nooit genoeg voor een aantal mensen.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_219398279
Federica Mogherini is afkomstig van de Partito Democratico (PD) in Italië, een centrum-linkse sociaaldemocratische partij. Waarschijnlijk is er daarom zo weinig ophef over.
pi_219398674
Laten wij eerst maar eens uit de Euro stappen.
Waar is de tijd gebleven waarin met name Rutte tekeer ging in Europa om onze bijdrage aan de EU te verlagen met een paar honderd miljoen euro.
De risico's die we nu als Nederland lopen met de oplopende schulden van de andere EU-landen is een paar honderd miljard euro
  woensdag 3 december 2025 @ 07:22:58 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219398883
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 23:17 schreef RotatoR het volgende:
Federica Mogherini is afkomstig van de Partito Democratico (PD) in Italië, een centrum-linkse sociaaldemocratische partij. Waarschijnlijk is er daarom zo weinig ophef over.
Of omdat de alle Nederlandse kranten in handen zijn van twee Belgische conglomeraten die door de EU gesponsord worden
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')