abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 december 2025 @ 20:25:15 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_219397037
Na 9 jaar waren de banden van onze Fiat Punto uit 2016 toe aan vervanging en dus hebben wij er 4 nieuwe banden laten opzetten en is de auto ook uitgelijnd.
Ik kreeg een uitlijn-rapport mee, maar daar snap ik als leek helemaal niks van.
Kan iemand mij in eenvoudige taal regel voor regel uitleggen wat er allemaal staat en vooral wat het allemaal betekent?
Alvast bedankt.

Dit is het rapport:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_219397128
Uitlijnrapport Fiat Punto 2016 - Uitleg en Conclusie
Hallo allemaal, ik heb zojuist het uitlijnrapport van mijn Fiat Punto uit 2016 ontvangen en heb het laten nakijken. Hier is een simpele uitleg van de belangrijkste punten en de conclusie.

1. Wat is Uitlijnen?
Uitlijnen is het aanpassen van de hoeken waaronder de wielen op de weg staan. Dit is cruciaal voor:

Veiligheid en Stuurgedrag: Dat de auto recht rijdt en niet naar één kant trekt.

Bandenslijtage: Dat de banden gelijkmatig slijten en niet aan één kant kaal worden.

De drie belangrijkste hoeken in het rapport zijn:

Spoor (Toe): Kijkt of de wielen aan de voorkant een beetje naar binnen staan (toespoor) of naar buiten (uitspoor). Dit is de belangrijkste factor voor bandenslijtage.

Wielvlucht (Camber): Kijkt of de bovenkant van het wiel naar binnen of naar buiten helt.

Naloop (Caster): Bepaalt hoe stabiel de auto stuurt en of het stuur automatisch terugkeert naar de middenstand.

2. De Oorspronkelijke Problemen (VOOR de afstelling)
De monteur heeft op de vooras een probleem gevonden met het Spoor:

Totaal Spoor Vóór: De meting was -0°22' (negatief). Dit betekent dat de voorwielen te veel naar buiten wezen (uitspoor).

Gevolg: Door dit uitspoor zou de auto niet optimaal stabiel sturen en zouden de banden aan de buitenkant te snel slijten.

Camber en Naloop: Deze waren al redelijk, maar het Spoor was de grootste boosdoener.

3. Het Resultaat (NA de afstelling)
De uitlijning is zeer succesvol uitgevoerd. Alle belangrijke waarden vallen nu binnen de fabrieksspecificaties.

Spoor Vóór (Totaal): Perfect afgesteld op +0°04'. Dit ligt exact in het midden van de fabriekswaarde (+0°00' tot +0°08'). Het probleem met de bandenslijtage en de stabiliteit is hiermee opgelost.

Achteras Spoor en Camber: Deze waarden zijn nu ook netjes binnen de specificaties. Dit is een controle; als deze rood zouden zijn, zou er sprake zijn van een verbogen achteras. Dit is hier niet het geval.

Rijlijnhoek (Achteras): Dit is de meest kritieke controle van de achteras en is nu +0°00'. Dit is perfect en betekent dat de achterwielen kaarsrecht lopen met de rijrichting.

4. Conclusie
Mijn auto is nu uitstekend uitgelijnd. De afwijking op het spoor van de voorwielen is gecorrigeerd. De auto zou nu strak en stabiel moeten rijden en de banden zullen veel langer meegaan
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_219397133
Oei dat is ook mislukt of niet?
Vakman pur sang
pi_219397141
Dat is wat chatgpt er van bakte
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_219397146
Wat zeker is is dat de Fiat Punto de stenen weer uit de Haerlemsche straten trekt. En daar gaat het om. Zo'n rapport is natuurlijk pure flauwekul. Het was al heel goed en nu is het ene iets beter en het ander iets slechter.

Het zijn allemaal niets betekende grootheden qua verschillen voor en na. Als je voorheen de bocht omging als je het stuur iets losliet zou je grote verschillen zien. Maar het gaat om zodanig kleine afwijkingen voor en na dat het niets betekent. Maar het staat wel leuk natuurlijk.

[ Bericht 20% gewijzigd door Bart2002 op 02-12-2025 20:42:07 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  dinsdag 2 december 2025 @ 20:53:56 #6
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_219397266
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 20:36 schreef Bart2002 het volgende:
Wat zeker is is dat de Fiat Punto de stenen weer uit de Haerlemsche straten trekt.
Wij wonen niet in Haarlem.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_219397295
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 20:53 schreef golfer het volgende:

[..]
Wij wonen niet in Haarlem.
Bloemendaal Overveen same difference. Zij dienen te vrezen voor het wegdek. Aerdenhout Heemstede ook.
  dinsdag 2 december 2025 @ 21:02:39 #8
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_219397325
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 20:57 schreef Bart2002 het volgende:

Bloemendaal Overveen same difference. Zij dienen te vrezen voor het wegdek. Aerdenhout Heemstede ook.
Maar kan je ook nog ingaan op mijn vraag en uitleg geven over dat rapport of blijf je offtopic?
Poef.....gone! ©golfer
pi_219397382
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 21:02 schreef golfer het volgende:

[..]
Maar kan je ook nog ingaan op mijn vraag en uitleg geven over dat rapport of blijf je offtopic?
Je hebt er niets aan in de zin dat de waardes voor en na qua afwijking zodanig weinig verschillen dat het voor de behandeling goed was en daarna ook. Wat de termen allemaal betekenen legt Chatgpt uit. Maar dit soort dingen wil je gewoon niet weten. Gewoon doorgaan met je leven.

M.a.w. de auto was al goed uitgelijnd. Ze hebben nieuwe banden geplaatste en daarna een micromanagend apparaat gebruikt blijkbaar die een indrukwekkend "rapport" uitspuugt. Je kunt van geen enkel item zeggen dat het 1 beter is dan het ander. Dat soort miniscule afwijkingen betekenen gewoon niks qua grootheid.

Het is als een horloge wat -0,3 sec. achter liep per jaar en nu +0.2 sec. voor loopt per jaar. Je hebt niks aan dat soort cijfers. In de echte wereld merk je geen enkel verschil.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bart2002 op 02-12-2025 21:19:46 ]
  dinsdag 2 december 2025 @ 21:15:19 #10
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_219397388
9 jaar met een set banden :D _O_

Dan rijden jullie er niet veel mee denk ik :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 2 december 2025 @ 21:21:58 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_219397448
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 21:15 schreef StateOfMind het volgende:
9 jaar met een set banden :D _O_

Dan rijden jullie er niet veel mee denk ik :D
Klopt. We halen net 10k. per jaar.
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 3 december 2025 @ 00:00:55 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_219398429
Is er nog iemand die zonder chatblabla gewoon kan uitleggen wat er allemaal staat?
Poef.....gone! ©golfer
pi_219398790
De donkergrijze waardes zijn gemeten.
Voor en na de uitlijning

De erachter kolommen zijn de waardes waar die tussen moet vallen, met in midden de meest ideale waarde.
Vakman pur sang
  woensdag 3 december 2025 @ 11:29:58 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_219400066
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2025 06:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Voor en na de uitlijning

De erachter kolommen zijn de waardes waar die tussen moet vallen, met in midden de meest ideale waarde.
Dankjewel.
Poef.....gone! ©golfer
pi_219403420
Uitlening op de vooras was zeker nodig, de achteras hadden ze beter kunnen laten voor wat het was, die hebben ze eigenlijk slechter afgesteld dan dat ie was. Met name rechts achter hebben ze van redelijk op spec naar precies op de grens gezet.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_219404547
Na 9 jaar trekt je wagen toch naar links/rechts?
Als het na het uitlijnen opgelost is, is dat toch positief?
Cindy De Vuyst
pi_219404562
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2025 06:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Voor en na de uitlijning

Houden we over de witte waardes in de voor/na kolommen ....
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219404988
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 00:13 schreef r_one het volgende:

[..]
Houden we over de witte waardes in de voor/na kolommen ....
Dat zijn ook meetwaardes, maar niet instelbaar.
Worden dus wel gemeten en spuugt de software uit.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')