abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219373723
quote:
Ultrabewerkt eten schaadt volgens nieuwe studie bijna al onze organen

Ultrabewerkt eten kan leiden tot onder andere diabetes, kanker en depressie, staat in een nieuwe overzichtsstudie in het wetenschappelijk tijdschrift The Lancet. De effecten van dit soort voeding zijn volgens de onderzoekers in alle organen te zien.

Dat ultrabewerkt voedsel als chips, frisdrank, worst en supermarktbrood niet goed voor ons is, was al langer duidelijk. Maar niet eerder werden de gevolgen zo gedetailleerd in kaart gebracht als in de driedelige publicatie in The Lancet.

43 onderzoekers bundelden daarvoor de resultaten van 104 eerdere onderzoeken naar ultrabewerkt voedsel. Dit is een term voor industriële producten die meestal weinig tot geen voedingswaarde bevatten en waar veel ongezonde stoffen aan worden toegevoegd, zoals vetten, suikers en kleur-, geur- en smaakstoffen.

Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat het eten van dit soort voeding niet alleen leidt tot overgewicht, maar ook de kans op twaalf soorten aandoeningen vergroot. Daaronder vallen hart- en vaatziekten, diabetes, kanker, nierziekten en depressie. Over het algemeen leidt het veelvuldig eten van ultrabewerkt voedsel volgens de onderzoekers tot een grotere kans op vroegtijdig overlijden.

Dat de gevolgen verstrekkend zijn, blijkt uit het feit dat de effecten in bijna alle organen te zien zijn, schrijven de wetenschappers. "Het bewijsmateriaal suggereert sterk dat mensen biologisch niet zijn toegerust om dit voedsel te consumeren", zei Carlos A. Monteiro, een van de auteurs van het onderzoek.

Onderzoek maakt vergelijking met strijd tegen tabak
Utrabewerkt voedsel is volgens het onderzoek steeds vaker te vinden in de supermarkt. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is meer dan de helft van de geconsumeerde calorieën afkomstig van bewerkt eten. Volgens nieuwssite Euractiv ligt het percentage op het Europese vasteland wat lager en zijn er grote verschillen tussen landen.

De Lancet-onderzoekers roepen overheden op om snel maatregelen te treffen om dit soort voeding terug te dringen. De studie maakt de vergelijking met tabak, waarbij het jaren duurde voordat overheden in actie kwamen terwijl de gezondheidseffecten al langer duidelijk waren.

Bron: https://www.nu.nl/gezondh(...)al-onze-organen.html
Praktisch 80% van het aanbod in de supermarkt (ziekenmarkt is misschien een betere benaming). Eet smakelijk.

Bekijk deze YouTube-video

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 3% gewijzigd door Peppert op 29-11-2025 22:36:35 ]
pi_219373802
Alweer?
pi_219373811
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 22:40 schreef Watmoetjenou het volgende:
Alweer?
Dit kan niet vaak genoeg worden herhaald. Als ik het geld had dan was een wereldwijde campagne uitgerold om deze kanker te bestrijden. Helaas, armoedige modaaltje.
  zaterdag 29 november 2025 @ 22:44:04 #4
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219373823
Wat moet ik verstaan onder supermarktbrood? Kan ik er dan niet eens vanuit gaan dat een volkorenbrood uit de supermarkt gewoon gezond is?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_219373840
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 22:44 schreef PzKpfw het volgende:
Wat moet ik verstaan onder supermarktbrood? Kan ik er dan niet eens vanuit gaan dat een volkorenbrood uit de supermarkt gewoon gezond is?
Traditionele West-Europese brood heeft maar drie of vier ingrediënten: meel, gist, water en zout. Bovendien is zelfs gist een redelijk recent fenomeen: voor de 19e eeuw wisten mensen waarschijnlijk niet eens wat gist was. Vergeet gist en laten we het houden op vier traditionele ingrediënten. Supermarktbrood daarentegen bevat vaak een hele waslijst aan industriële toevoegingen. Ik neem aan dat jouw overgrootmoeder al die troep niet in haar brood stopte.

https://www.reddit.com/r/(...)_century_when/?tl=nl
pi_219373849
jeetje nee toch
Mensen het spijt me maar ik mag jullie niet meer mentionen.
pi_219373862
We worden ziek gemaakt, ik eis bescherming van de overheid
graag op anoniem
  roze zaterdag 29 november 2025 @ 22:51:05 #8
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219373866
Your beauty never ever scared me.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 30 november 2025 @ 07:03:56 #9
485843 crew  Jippie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')