Tja, jongere generaties willen meer plantaardig en lagere voetprint en wat meer, maar eten vervolgens boontjes uit Kenia of spul uit de kas. Dan is het toch juist goed om weer eens te denken aan groenten die hier goed gedijen zodat je met het seizoen mee kunt eten?quote:
https://www.eefkooktzo.nl/spruitjes-met-cranberry-gorgonzola/quote:
Gewoon zelf kweken, erg makkelijk.quote:Op zondag 30 november 2025 14:27 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb eigenlijk nog nooit rettich, rammens of koolrabi thuis gemaakt. Ten dele door de beschikbaarheid, en uit gewoonte.
Schorseneren wilde ik ook noemen! Ik woon in Duitsland en ze staan af en toe op het menu bij ons in het restaurant op kantoor. Echt lekker! Maar zelf nog nooit klaargemaakt of (bewust) in de supermarkt gezien.quote:Op zaterdag 29 november 2025 21:05 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Tja, jongere generaties willen meer plantaardig en lagere voetprint en wat meer, maar eten vervolgens boontjes uit Kenia of spul uit de kas. Dan is het toch juist goed om weer eens te denken aan groenten die hier goed gedijen zodat je met het seizoen mee kunt eten?
Maar goed, schorseneren kun je natuurlijk niet vinden op Instagram en TikTok dus zijn ze niet vergeten maar zelfs onbekend.
Rettich is te krijgen bij een Turkse supermarkt.quote:Op zondag 30 november 2025 14:27 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb eigenlijk nog nooit rettich, rammens of koolrabi thuis gemaakt. Ten dele door de beschikbaarheid, en uit gewoonte.
Liggen meestal of schoongemaakt in de diepvries of in pot.quote:Op zondag 30 november 2025 22:00 schreef 1inamelon het volgende:
[..]
Schorseneren wilde ik ook noemen! Ik woon in Duitsland en ze staan af en toe op het menu bij ons in het restaurant op kantoor. Echt lekker! Maar zelf nog nooit klaargemaakt of (bewust) in de supermarkt gezien.
Ik vond ze best lekker, maar uit een potje? Bakken of grillen is lekker, dat gaat hier niet fijn mee.quote:Op maandag 1 december 2025 20:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Liggen meestal of schoongemaakt in de diepvries of in pot.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het is namelijk klotewerk ze schoon te maken.
Schorseneren werden ook wel keukenmeidenverdriet genoemd vanwege het kleverige, witte melksap dat bij het schillen vrijkomt en zwarte vlekken op de handen veroorzaakt, wat schoonmaken bemoeilijkt.
Deze bijnaam verwijst specifiek naar het lastige schoonmaakwerk voor keukenmeisjes of huisvrouwen, omdat het sap hardnekkig blijft plakken en dagenlang zwarte vlekken kan nalaten.
[ afbeelding ]
Om vlekken te voorkomen, schil schorseneren onder koud stromend water of met natte handen, en leg ze direct in water met citroensap of azijn om verkleuring te stoppen. Ze hebben een nootachtige, asperge-achtige smaak die het waard maakt.
JUmmiequote:Op donderdag 4 december 2025 20:38 schreef Nielojram75 het volgende:
Koolraap..
Mijn groentemannetje (https://www.instagram.com/martijnsgroentefruit/) zei dat ik het moest bestellen..(Uiteraard gedaan, eet nu de komende 3 weken koolraap)
Zo lekker, gestoomd, mooi papje van dureya en geraspte nootmuskaat, lekkere volle aardappel en sukade-lapjes,
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |