abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 november 2025 @ 17:27:02 #1
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219349206
Wat zijn voor jullie eigenlijk “vergeten groenten”?
Raapstelen? Snijbiet? Postelein? Meiraapjes? Rammenas? Rettich?
Ik had vroegah een groenteboer die het leuk vond altijd een paar kistjes van zulke groentes te hebben. Helaas heb ik er nu niet zo eentje in de buurt.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 26 november 2025 @ 17:43:00 #3
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_219349294
Ik vergeet wel eens groenten.
Maar dan fiets ik even terug en koop ik ze alsnog.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_219349311
Paardenbloem bladeren :9
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 26 november 2025 @ 17:46:29 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_219349315
Ik maak regelmatig een schotel van geroosterde wortelgroenten, waarin ik naast gewone en zoete aardappelen, en wortels, ook pastinaak verwerk, en als het er is wortelpeterselie. En die zijn bij de Plus en AH makkelijker te vinden dan bij een kleine groentenboer, want die zet er niet voldoende van om.

Toen ik voor mezelf ging koken heb ik een hoop dingen doe ik thuis altijd vies vond leren waarderen door andere bereidingswijzen (het hoeft niet allemaal toe puree gekookt te worden). Het enige dat ik nog steeds niet lekker vind zijn gekookte spruitjes (gesauteerd vind ik ze heerlijk), gekookte witlof (wel lekker in een salade met appel en sinaasappel) en postelein.

[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 29-11-2025 22:23:15 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 26 november 2025 @ 17:47:16 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_219349322
edit, niet quote

[ Bericht 97% gewijzigd door mvdejong op 26-11-2025 18:26:20 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_219349339
Ik stoom bijna alle groenten.
Is vandaag helaas net wat te lang gegaan. -O-
Snijbonen, niet snijden maar heel stomen. Erg lekker! :Y
pi_219353809
Raapstelen inderdaad, en topinamboeren :9
  donderdag 27 november 2025 @ 22:07:23 #9
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_219359297
Rettich koop ik nog wel eens, dat eet ik rauw net als radijs.

Postelein vind ik ook lekker.
De reformwinkel heeft het wel eens.

En zuurkool uit het vat en niet uit een zakje uit de supermarkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Curiosity op 27-11-2025 22:12:51 ]
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  Moderator zaterdag 29 november 2025 @ 21:05:11 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219373104
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 10:55 schreef Discombobulate het volgende:
Boomer maakt boomertopic
Tja, jongere generaties willen meer plantaardig en lagere voetprint en wat meer, maar eten vervolgens boontjes uit Kenia of spul uit de kas. Dan is het toch juist goed om weer eens te denken aan groenten die hier goed gedijen zodat je met het seizoen mee kunt eten?

Maar goed, schorseneren kun je natuurlijk niet vinden op Instagram en TikTok dus zijn ze niet vergeten maar zelfs onbekend.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219377057
Ik heb eigenlijk nog nooit rettich, rammens of koolrabi thuis gemaakt. Ten dele door de beschikbaarheid, en uit gewoonte.
anonieme razernist
pi_219377097
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 17:46 schreef mvdejong het volgende:
gekookte spruitjes
https://www.eefkooktzo.nl/spruitjes-met-cranberry-gorgonzola/

Die moet je dan eens doen. Ik gebruik 700 gram spruitjes en 200 gr Gorgonzola Dulce (hij moet goed smelten dus ook cremoso is goed). De Kaas gaat er meteen bij samen met de spruitjes, dus niet achteraf. Godenvoer als je tenminste blauwschimmel lust. Dan echt een gouden combi samen met de cranberry.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219377142
quote:
2s.gif Op zondag 30 november 2025 14:27 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb eigenlijk nog nooit rettich, rammens of koolrabi thuis gemaakt. Ten dele door de beschikbaarheid, en uit gewoonte.
Gewoon zelf kweken, erg makkelijk.
  zondag 30 november 2025 @ 22:00:38 #14
475804 1inamelon
Je mag wel meloentje zeggen
pi_219383064
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 november 2025 21:05 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Tja, jongere generaties willen meer plantaardig en lagere voetprint en wat meer, maar eten vervolgens boontjes uit Kenia of spul uit de kas. Dan is het toch juist goed om weer eens te denken aan groenten die hier goed gedijen zodat je met het seizoen mee kunt eten?

Maar goed, schorseneren kun je natuurlijk niet vinden op Instagram en TikTok dus zijn ze niet vergeten maar zelfs onbekend.
Schorseneren wilde ik ook noemen! Ik woon in Duitsland en ze staan af en toe op het menu bij ons in het restaurant op kantoor. Echt lekker! Maar zelf nog nooit klaargemaakt of (bewust) in de supermarkt gezien.
  maandag 1 december 2025 @ 20:04:23 #15
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_219389139
quote:
2s.gif Op zondag 30 november 2025 14:27 schreef NoCigar het volgende:
Rettich is te krijgen bij een Turkse supermarkt.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  maandag 1 december 2025 @ 20:16:40 #16
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_219389273
Ik gebruik rettich vaak door noodles heen, lekker
Haal het bij de Turkse supermarkt of de Amazing Oriental

Pastinaak ben ik echt compleet op uitgekeken, te vaak gegeten en veel te zoet voor groenten voor mij (ook geen fan van zoete aardappel en pompoen is ook niet heel erg top)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 1 december 2025 @ 20:18:40 #17
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219389298
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 22:00 schreef 1inamelon het volgende:

[..]
Schorseneren wilde ik ook noemen! Ik woon in Duitsland en ze staan af en toe op het menu bij ons in het restaurant op kantoor. Echt lekker! Maar zelf nog nooit klaargemaakt of (bewust) in de supermarkt gezien.
Liggen meestal of schoongemaakt in de diepvries of in pot.

Het is namelijk klotewerk ze schoon te maken.
Schorseneren werden ook wel keukenmeidenverdriet genoemd vanwege het kleverige, witte melksap dat bij het schillen vrijkomt en zwarte vlekken op de handen veroorzaakt, wat schoonmaken bemoeilijkt.​
Deze bijnaam verwijst specifiek naar het lastige schoonmaakwerk voor keukenmeisjes of huisvrouwen, omdat het sap hardnekkig blijft plakken en dagenlang zwarte vlekken kan nalaten.

Om vlekken te voorkomen, schil schorseneren onder koud stromend water of met natte handen, en leg ze direct in water met citroensap of azijn om verkleuring te stoppen. Ze hebben een nootachtige, asperge-achtige smaak die het waard maakt.
pi_219389433
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 20:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Liggen meestal of schoongemaakt in de diepvries of in pot.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het is namelijk klotewerk ze schoon te maken.
Schorseneren werden ook wel keukenmeidenverdriet genoemd vanwege het kleverige, witte melksap dat bij het schillen vrijkomt en zwarte vlekken op de handen veroorzaakt, wat schoonmaken bemoeilijkt.​
Deze bijnaam verwijst specifiek naar het lastige schoonmaakwerk voor keukenmeisjes of huisvrouwen, omdat het sap hardnekkig blijft plakken en dagenlang zwarte vlekken kan nalaten.

[ afbeelding ]

Om vlekken te voorkomen, schil schorseneren onder koud stromend water of met natte handen, en leg ze direct in water met citroensap of azijn om verkleuring te stoppen. Ze hebben een nootachtige, asperge-achtige smaak die het waard maakt.
Ik vond ze best lekker, maar uit een potje? Bakken of grillen is lekker, dat gaat hier niet fijn mee.
anonieme razernist
pi_219403016
Schijnt dat mijn oma vroeger ergens in de lente altijd jubelend thuiskwam met een bos raapsteeltjes: hoera, de eerste verse bladgroente van het jaar! Het werd rauw verwerkt in een stamppot.

Ik eet alle genoemde groenten regelmatig. Dat is een van de leuke aspecten van de maaltijdenbox waarop ik ben geabonneerd. Ook mijn online groenteboer kan ze probleemloos leveren. Als kind/jongvolwassene kende ik ze niet.

Nog niet genoemd: groenlof. Uiterlijk een kruising tussen een spitskool en een dunne Chinese kool, qua smaak lijkt het op de witlof van vroeger, een beetje bitter. Juist dat bittere vind ik erg lekker, vooral in combinatie met blauwschimmelkaas.
“I don’t hate people. I just feel better when they’re not around.”
pi_219411060
Koolraap..
Mijn groentemannetje (https://www.instagram.com/martijnsgroentefruit/) zei dat ik het moest bestellen..(Uiteraard gedaan, eet nu de komende 3 weken koolraap)

Zo lekker, gestoomd, mooi papje van dureya en geraspte nootmuskaat, lekkere volle aardappel en sukade-lapjes, :P
  donderdag 4 december 2025 @ 20:40:21 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219411076
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:38 schreef Nielojram75 het volgende:
Koolraap..
Mijn groentemannetje (https://www.instagram.com/martijnsgroentefruit/) zei dat ik het moest bestellen..(Uiteraard gedaan, eet nu de komende 3 weken koolraap)

Zo lekker, gestoomd, mooi papje van dureya en geraspte nootmuskaat, lekkere volle aardappel en sukade-lapjes, :P
JUmmie
pi_219414149
Rammenas, zie ik nooit bij de groenteboer
Had het vroeger in mijn volkstuintje, erg lekker
Zo ook schorseneren, hoewel ik het schillen en bereiden erg veel moeite vond
Pastinaak, nu hip, 25 jaar geleden onbekend bij de gemiddelde consument
Mooie plant ook, die erg veel vlinders trekt als je hem tot bloei laat komen.
Postelein groeit overal, hoef je niet te kopen ;)

Maar rammenas, die mis ik wel ja
pi_219421176
De supermarkt hier had laatst schorseneren liggen, smaakte best prima maar wat een klotewerk om schoon te maken, snap dat dat vergeten groenten zijn. :')

Afgelopen zomer hadden ze postelein en raapstelen, die mogen wel vaker terug komen.
Aardperen zou ik ook wel vaker willen kopen.
pi_219421236
Raapsteeltjes! Heeft mijn groentedealer ook, heerlijk, eet ik regelmatig in de zomer!
pi_219421245
Welke bekende Franse kok zei ook al weer dat de meeste vergeten groenten het ook terecht vergeten zijn

Ik mis wel raapsteeltjes en meiknolletjes bij de AH (hier de dichtstbijzijnde super), ik heb een paar smakelijke pastagerechten met dat spul.
anonieme razernist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')