abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 november 2025 @ 08:58:11 #26
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_219331203
Als radiatoren knijpen niet werkt kun je ook eens andersom proberen; gewoon dom wijd open draaien (mocht je dat nog niet gedaan hebben)

Andere optie; je ketel (of thermostaat) staat ingesteld op een weersafhankelijke regeling wat betekent dat hij bij buiten temperatuur X tot maximaal water temperatuur Y stookt.
Die lijn is instelbaar. Krik die een graad of wat omhoog.
Andere optie als het probleem in deze hoek zit is de thermostaat van weersafhankelijke regeling af halen en puur laten regelen op ruimte temperatuur.
Sommige thermostaten kennen een soort hybride regeling dus weersafhankelijk met een compensatie voor hoe koud de kamer is ten opzichte van de ingestelde waarde.

Pak de handleiding en pluis die uit naar bovenstaande.

Als de ketel zelf prima lijkt te werken maar alleen te vroeg stopt zou ik het eerlijk gezegd als eerste in de instellingen van de thermostaat zoeken.
  maandag 24 november 2025 @ 08:59:53 #27
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_219331208
Die radiatoren weg halen was slecht voor je ketel rendement trouwens....hoe meer radiator oppervlak hoe beter.
Helemaal als je ooit naar (hybride) warmtepomp wilt. Dan gaat dat effect nog veel harder.
pi_219333425
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 08:59 schreef TR08 het volgende:
Die radiatoren weg halen was slecht voor je ketel rendement trouwens....hoe meer radiator oppervlak hoe beter.
Helemaal als je ooit naar (hybride) warmtepomp wilt. Dan gaat dat effect nog veel harder.
Het probleem was er al met de convectoren erbij. Misschien dat het wel goed ging toen alles nog nieuw was, hoewel 23 jaar me ook niet echt antiek lijkt.

Aanpassen naar een warmtepomp lijkt me een uitdaging in dit complex, maar zou kunnen. In dat geval moeten er hoe dan ook grotere / dikkere radiatoren komen.

In de huidige situatie voldoet de airco prima als verwarming en is de ketel eigenlijk alleen voor het verwarmen van het tapwater.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_219346447
Hebben je radiatoren voetventielen? Indien ja dan zijn die misschien teveel geknepen tijdens het inregelen in de oude situatie... Draai die dan eens verder open dan wordt de radiator ook sneller warm.

Verder is het mijzelf ook opgevallen bij nieuwe ketel die dit jaar geïnstalleerd is. Deze moduleert op de thermostaat en knijpt de brander wanneer ingestelde temperatuur bijna is bereikt. Oude ketel bleef gewoon op de ingestelde ketel temperatuur doorstoken met loei warme radiatoren tot ingestelde temp is bereikt en gaat dan geheel uit.

De nieuwe ketel knijpt de brander wanneer ingestelde temperatuur wordt benaderd en haalt dan zelf al de ingestelde ketel temperatuur omlaag (gas besparing) en voel dat radiatoren worden minder warm vanaf 19.5° en op 20° is ingesteld. Omdat het voor mij voldoende werkt ben ik wel blij met die optie en nog niet met die instellingen gaan spelen. Maar dat dit in de nieuwe situatie gebeurd valt me wel op. Denk dat je het naast inregelen van de doorstroom verder in de instellingen van de ketel moet zoeken.
pi_219347130
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 19:53 schreef Sometimes het volgende:
Ik zit er vrij dicht voor aan mijn bureau en voel er inderdaad weinig van ondanks dat ze heet zijn. Maar ik zou denken dat de basisaansturing vanuit de thermostaat komt.
De ketel heeft ook een regeling waarbij de Delta T over de warmtewisselaar beperkt is tot zoveel graden. Dat zorgt ook voor modulatie.

Als ik het zo lees, heb je 3 KW aan radiatoren en dus is je ketel zwaar overgedimensioneerd. Je kan kijken of je de toelaatbare Delta T over de WW kunt vergroten (instelling) en inderdaad, de radiatorvoetventielen verder opendraaien,.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219359458
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 21:16 schreef embedguy het volgende:

[..]
Ts heeft nu 2x850w radiators hangen. Type 22 is 2x1452w.

Terwijl 8500w is aan te raden (als de ruimte goed is geïsoleerd, als hij tussen andere apartementen in zit dan is ‘uitstekent geïsoleerd’ wellicht van toepassing en dan wordt 7600w aangeraden (cvtotaal.nl).

Dusja, dan is type 22 eigenlijk nog te weinig, maar als hij de ruimte 19,5graden krijgt dan is type22 inderdaad vast genoeg om de ruimte naar 21 te krijgen.
Door wie en waarom wordt 8,5kW aangeraden? Voor een appartement?

Onze 2/1 kap woning van 150m² is warm te stoken met 8kW als het buiten 10 graden vriest.
pi_219359464
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 22:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Onze 2/1 kap woning van 150m² is warm te stoken met 8kW als het buiten 10 graden vriest.
Ik draai hier idd ook met 7kW voor de hele woning met vergelijkbare specs (vrijstaand).

Voor 1 verdieping van een appartement dus wat overdreven.
  donderdag 27 november 2025 @ 22:46:49 #33
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219359543
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 22:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Cvtotaal was de bron (stond ook in mijn reactie).

Naar mijn idee zijn die berekeningen ook wat overdreven. Meer vermogen is zuiniger (want lagere cv temperatuur mogelijk, groter verschil in temperatuur in aanvoer/afvoer denk ik) en meer vermogen is praktischer om de ruimte in afzienbare tijd op te warmen.

En als klap op de vuurpijl leveren grotere radiatoren ook meer op voor cvtotaal, dat is misschien ook nog een reden voor het om het aan te raden. :P
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219384388
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 22:46 schreef embedguy het volgende:

[..]
Cvtotaal was de bron (stond ook in mijn reactie).

Naar mijn idee zijn die berekeningen ook wat overdreven. Meer vermogen is zuiniger (want lagere cv temperatuur mogelijk, groter verschil in temperatuur in aanvoer/afvoer denk ik) en meer vermogen is praktischer om de ruimte in afzienbare tijd op te warmen.

En als klap op de vuurpijl leveren grotere radiatoren ook meer op voor cvtotaal, dat is misschien ook nog een reden voor het om het aan te raden. :P
Als je echt radiatoren wil die bij lage temperaturen nog wat doen, dan kom je al snel op Jaga uit met DBH (fans).
M'n huidige woning heeft ze, m'n volgende woning krijgt ze (is in bestelling) en ook bij m'n moeder draait het al een paar jaar.
Werkt perfect met warmtepomp in situatie waar vloerverwarming geen optie is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')