In noodstroom is het fijn als je alles kunt gebruiken, maar het hoeft natuurlijk niet. Ik ben bezig met een victron installatie en bij uitval blijft alles gewoon werken. Ik zal zelf bij uitval overigens wel zoveel mogelijk uit zetten (in de winter) om zo lang mogelijk off grid te kunnen zijn. Negen maanden van het jaar maak ik mij daar niet zo druk over ivm genoeg zonnepanelen.quote:Op woensdag 24 december 2025 08:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ben nu verder maar blijkbaar kan de Victron maar over 1 fase terug leveren of ik moet 3 van die kastjes kopen.
Dat is voor mijn kleine opstelling overdreven. De Victron kan maar 5kva leveren dus dat zou 2 groepen zijn.
Als je die hebt, stuur mij dan ook een kopie.quote:Op vrijdag 26 december 2025 14:14 schreef Ridocar het volgende:
Nu nog een handleiding voor de vrouw schrijven.
Dat zou leuk zijn maar dan heb ik 3 multiplussen nodig. Vraag is of dat zinnig is voor mij.quote:Op zondag 28 december 2025 18:04 schreef karelde14e het volgende:
[..]
In noodstroom is het fijn als je alles kunt gebruiken, maar het hoeft natuurlijk niet. Ik ben bezig met een victron installatie en bij uitval blijft alles gewoon werken. Ik zal zelf bij uitval overigens wel zoveel mogelijk uit zetten (in de winter) om zo lang mogelijk off grid te kunnen zijn. Negen maanden van het jaar maak ik mij daar niet zo druk over ivm genoeg zonnepanelen.
De multiplussen geven overigens de normale stroom door en vullen deze aan als de stroomaansluiting niet genoeg is. Dus met een victron systeem heb je meer power als voorheen.
Bij mij is de meterkast aangepast naar 10mm2 potentieel kan er ineens tot 11kwh (50 amp) door die kabels heen gaan. 6mm2 had ook wel gegaan, maarja als je dan toch alles aan het vervangen bent kan je voor die paar centen beter een stapje hoger gaan.quote:Op zondag 28 december 2025 21:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat zou leuk zijn maar dan heb ik 3 multiplussen nodig. Vraag is of dat zinnig is voor mij.
Ben trouwens wel benieuwd naar je installatie. BV ook welke aderdikte en hoe het in de meterkast is aangesloten.
3 fasen?quote:Op zondag 28 december 2025 22:52 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Bij mij is de meterkast aangepast naar 10mm2 potentieel kan er ineens tot 11kwh (50 amp) door die kabels heen gaan. 6mm2 had ook wel gegaan, maarja als je dan toch alles aan het vervangen bent kan je voor die paar centen beter een stapje hoger gaan.
Klopt ik heb drie keer een multiplus. Ben nog bezig met de installatie, maar vanaf de meterkast gaat er 5 keer vier naar de multiplussen en waarschijnlijk vijf keer zes terug. Voor de panelen heb ik een 450/200 mppt ook van victreon. Dit als vervanging van de enphase omvormers die met niks samen werken.quote:Op zondag 28 december 2025 21:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat zou leuk zijn maar dan heb ik 3 multiplussen nodig. Vraag is of dat zinnig is voor mij.
Ben trouwens wel benieuwd naar je installatie. BV ook welke aderdikte en hoe het in de meterkast is aangesloten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |