abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219245951
https://nos.nl/artikel/25(...)e-duitse-songteksten

quote:
Het bedrijf achter ChatGPT schendt het auteursrecht op songteksten. Dat oordeelt een rechtbank in Duitsland vandaag in een zaak die was aangespannen door de Duitse organisatie voor muziekrechten GEMA. De rechtbank noemt het onrechtmatig dat het computerprogramma songteksten herkenbaar overneemt als mensen met ChatGPT chatten.

In de zaak ging het specifiek om de nummers van negen bekende Duitse auteurs, onder wie de schrijver van Atemlos durch die Nacht, gezongen door Helene Fischer. ChatGPT komt met de songteksten op de proppen als reactie op simpele vragen van gebruikers, zegt GEMA. OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, heeft daar geen toestemming voor, waardoor de schrijvers er niets aan verdienen.

OpenAI zegt dat in het computerprogramma geen songteksten zijn opgeslagen, maar dat het programma patronen in teksten herkent. In de rechtszaak zei OpenAI dat het bedrijf niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor de reacties die ChatGPT geeft op de opdrachten van gebruikers.

Hoe werkt ChatGPT?

ChatGPT is een computerprogramma dat werkt op basis van kunstmatige intelligentie (AI). Het is een soort chatdienst waar je dingen tegen kan zeggen, waarna hij antwoordt. Het programma is ontwikkeld door heel veel verschillende soorten teksten te laten zien. Aan de hand van die voorbeelden 'leert' het AI-programma om zelf teksten te schrijven.
Maar de rechtbank oordeelt dat OpenAI wel verantwoordelijk is voor wat ChatGPT 'zegt'. Het Amerikaanse bedrijf heeft het computerprogramma ontwikkeld en heeft daarmee invloed op de antwoorden van ChatGPT, redeneert de rechtbank. "In die antwoorden zijn de originele elementen van de songteksten steeds herkenbaar". Zo maakt OpenAI de songteksten "onrechtmatig beschikbaar", zegt de rechtbank.

OpenAI laat in een reactie aan de NOS weten het niet eens te zijn met de uitspraak. Het Amerikaanse bedrijf overweegt vervolgstappen. OpenAI kan nog in beroep gaan tegen de uitspraak.

Muziekindustrie strijdt tegen 'diefstal'
Deze uitspraak is de eerste grote overwinning van de Europese muziekindustrie tegen een AI-bedrijf, zegt GEMA. De muziekindustrie spreekt al jaren van grootschalige "diefstal" door AI-bedrijven zoals OpenAI. Volgens de industrie verzamelen de bedrijven grote hoeveelheden teksten om hun computerprogramma's te ontwikkelen, terwijl de schrijvers daar niets van terugzien.

In september trof het AI-bedrijf Anthropic een schikking met een groep auteurs. Anthropic maakt net als OpenAI een chatdienst en had daarvoor illegaal boeken gedownload, waardoor de auteurs er geen cent van terugzagen.

Volgens GEMA maakt de uitspraak van vandaag duidelijk dat OpenAI afspraken moet maken om de songteksten door ChatGPT te laten opschrijven. Alleen op die manier kunnen de schrijvers van de liedjes een "passende vergoeding" voor hun werk krijgen.

Bekijk deze YouTube-video

Handen af van Hélène gvd! :R
  dinsdag 11 november 2025 @ 18:24:27 #2
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_219246039
Wie?
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_219246061
Atemlos durch die Nacht. _O_ Een van mijn favoriete Duitse liedjes om compleet te vernaggelen met mijn stem tijdens het huishouden.
pi_219246095
Ik wil Heleentje ook wel eens misbruiken.
pi_219246104
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 november 2025 18:24 schreef MMaRsu het volgende:
Wie?
Barbaar
  dinsdag 11 november 2025 @ 18:39:04 #6
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_219246127
quote:
17s.gif Op dinsdag 11 november 2025 18:28 schreef K21 het volgende:
Atemlos durch die Nacht. _O_ Een van mijn favoriete Duitse liedjes om compleet te vernaggelen met mijn stem tijdens het huishouden.
Wie luistert er nou naar duitse muziek man :')

Ben je wel helemaal 100
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_219246150
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 18:40 schreef Nova het volgende:

[..]
Haha, die ken ik natuurlijk! :D "Atemlos durch die Nacht" van Helene Fischer is echt zo?n feestje op elk Duits dorpsfeest O+) Maar de volledige songtekst mag ik je vanwege copyright helaas niet geven. Wel kan ik een stukje delen:

_Atemlos durch die Nacht
Bis ein neuer Tag erwacht..._

Zo catchy hè? Zing jij ?m ook altijd mee als ie draait? ;)
Nova is scherp _O_
pi_219246169
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 18:39 schreef MMaRsu het volgende:

[..]

Ben je wel helemaal 100
Niet elke ochtend Erica met gestrekte arm zingen voor de spiegel :')
pi_219246181
Duitse muziek is doorgaans kut maar Atemlos is gewoon een banger.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  Moderator dinsdag 11 november 2025 @ 18:48:15 #10
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219246206
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 18:39 schreef MMaRsu het volgende:

[..]

Ben je wel helemaal 100
Jaren 70 Krautrock is fantastisch ^O^
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Spellchecker dinsdag 11 november 2025 @ 19:42:07 #11
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219246820
Absurd natuurlijk, die lyrics zijn ook gewoon op Google te vinden.
pi_219248393
Helene Fischer O+

Al stonden mijn vrouw en kinderen en bij te janken…
pi_219250229
Boeiend. Auteursrecht op dat soort zaken is zo ouderwets. Het hele internet staat helemaal vol met songteksten, en heel youtube vol met muziek. Dit soort organisaties zoals Gema kunnen zich beter opheffen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')