abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219238049
Hallo mensen,

Voor mijn werk rij ik als taxichauffeur in een nieuwe Mercedes Sprinter bus met allerlei toeters en bellen en een automatisch remsysteem. Dit kan je allemaal uitschakelen maar iedere keer als de motor uit en weer aan wordt gezet schakelen alle systemen zich weer in. Het automatisch remsysteem gaat regelmatig voor niks vol in de ankers net zoals vanmorgen en ik begin er nu wel een beetje genoeg van te krijgen.

Mijn vraag is hoe jullie dit ervaren bij hetzelfde merk of andere merken auto`s? En zetten jullie het systeem dan ook iedere keer uit? Dit laatste kan eigenlijk niet de bedoeling zijn maar naar mijn mening veroorzaakt het alleen maar meer gevaar.
pi_219238114
In het begin wel problemen mee, maar nu ik weet waar ie op triggert niet meer.

Ik rij bijvoorbeeld iets langzamer aan op rotonde's, omdat hij wel eens triggert op het paaltje op de middenberm...
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_219238285
Bij bmw onthoudt het de laatste gebruikte stand stand. Dus zet je het uit, staat het de volgende keer ook uit. Zelf vind ik dat best gevaarlijk, want mijn wederhelft zet het altijd uit want die vind het ook irritant. Als ik dan instap en er enig sinds op vertrouw dat het aan staat dan kan het je nog wel eens verrassen.

Ik zou liever hebben dat het juist altijd aan staat als je de auto start.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 10 november 2025 @ 13:29:00 #4
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219238295
Moest er bij m'n nieuwe audi ook even aan wennen, maar inmiddels ben ik erop bedacht en is het niet meer zo irritant.
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 12:55 schreef Filosoofert het volgende:
In het begin wel problemen mee, maar nu ik weet waar ie op triggert niet meer.

Ik rij bijvoorbeeld iets langzamer aan op rotonde's, omdat hij wel eens triggert op het paaltje op de middenberm...
Ja dit dus.
pi_219238301
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 13:26 schreef boegschroef het volgende:
Bij bmw onthoudt het de laatste gebruikte stand stand. Dus zet je het uit, staat het de volgende keer ook uit. Zelf vind ik dat best gevaarlijk, want mijn wederhelft zet het altijd uit want die vind het ook irritant. Als ik dan instap en er enig sinds op vertrouw dat het aan staat dan kan het je nog wel eens verrassen.

Ik zou liever hebben dat het juist altijd aan staat als je de auto start.
Les 1 als je een auto 'leent' of minder gebruikt dan de standaardrijder: als je hem teruggeeft, zorg dan dat deze in de stand staat waarin je hem heb gekregen. Qua stoel, handrem, radio, etc.
  maandag 10 november 2025 @ 13:39:55 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_219238355
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 13:26 schreef boegschroef het volgende:
Bij bmw onthoudt het de laatste gebruikte stand stand. Dus zet je het uit, staat het de volgende keer ook uit. Zelf vind ik dat best gevaarlijk, want mijn wederhelft zet het altijd uit want die vind het ook irritant. Als ik dan instap en er enig sinds op vertrouw dat het aan staat dan kan het je nog wel eens verrassen.

Ik zou liever hebben dat het juist altijd aan staat als je de auto start.
De meeste auto's hebben maar 1 vaste berijder, en ik zou heel geirriteerd raken als ik elke keer als ik ga rijden weer de default-settings zou moeten gaan aanpassen aan wat ik prettig vind rijden.

De ideale oplossing zou zijn om een systeem te hebben waarin dit soort instellingen aan een sleutel gekoppeld zijn, zodat als je start, of als je instapt, automatisch de settings worden toegepast die bij die sleutel horen. Dat is een paar decennia geleden al toegepast bij sommige hele luxe auto's om de bestuurders-stoel af te stellen. Je zou zo bijv. ook de zenders op de radio kunnen aanpassen.

Eventueel zouden de settings ook nog automatisch met een app op een mobieltje kunnen worden aangepast.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_219238436
maak je eigen account in je auto..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_219238572
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 13:26 schreef boegschroef het volgende:
Bij bmw onthoudt het de laatste gebruikte stand stand. Dus zet je het uit, staat het de volgende keer ook uit. Zelf vind ik dat best gevaarlijk, want mijn wederhelft zet het altijd uit want die vind het ook irritant. Als ik dan instap en er enig sinds op vertrouw dat het aan staat dan kan het je nog wel eens verrassen.

Ik zou liever hebben dat het juist altijd aan staat als je de auto start.
Jammer dat BMW geen busjes maakt. Als Mercedes de instelling standaard uit zou zetten dan had ik niks te klagen.

Vandaag ging de bus vol in de ankers toen ik een fietser wilde passeren. Terwijl ik genoeg fietsers passeer zonder een ingreep. Ik denk dat de trigger was dat ik deze keer net iets meer gas gaf als gewoonlijk om de fietser in te halen. Alsnog was er totaal geen reden tot een noodstop.
pi_219239046
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 13:39 schreef mvdejong het volgende:

[..]
De meeste auto's hebben maar 1 vaste berijder, en ik zou heel geirriteerd raken als ik elke keer als ik ga rijden weer de default-settings zou moeten gaan aanpassen aan wat ik prettig vind rijden.

De ideale oplossing zou zijn om een systeem te hebben waarin dit soort instellingen aan een sleutel gekoppeld zijn, zodat als je start, of als je instapt, automatisch de settings worden toegepast die bij die sleutel horen. Dat is een paar decennia geleden al toegepast bij sommige hele luxe auto's om de bestuurders-stoel af te stellen. Je zou zo bijv. ook de zenders op de radio kunnen aanpassen.

Eventueel zouden de settings ook nog automatisch met een app op een mobieltje kunnen worden aangepast.
Gek genoeg heeft mijn auto dit allemaal (stoel, verwarming settings, radio, zelf de binnenkleur verlichting...) op basis van de sleutel (of zoals hierboven, gebaseerd op een account) behalve op een paar settings. Misschien is het gewoon een bug of misschien regelgeving? Maar afstand op tegenligger, zelf remsysteem, cruisecontrol settings (meesturend op de lijnen van de weg) zitten niet gekoppeld. BMW zal er wel z'n redenen voor hebben (in iedergeval op mijn auto).
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_219242061
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 15:12 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Gek genoeg heeft mijn auto dit allemaal (stoel, verwarming settings, radio, zelf de binnenkleur verlichting...) op basis van de sleutel (of zoals hierboven, gebaseerd op een account) behalve op een paar settings. Misschien is het gewoon een bug of misschien regelgeving? Maar afstand op tegenligger, zelf remsysteem, cruisecontrol settings (meesturend op de lijnen van de weg) zitten niet gekoppeld. BMW zal er wel z'n redenen voor hebben (in iedergeval op mijn auto).
Mijn octavia heeft ook die "persoonlijke settings", maar de veiligheidssystemen staan standaard aan. Afstand van de acc gaat overigens wel mee met de gebruiker.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_219247457
Als je normaal rijdt, grijpt het systeem echt niet snel in. Ieder geval niet dagelijks.
.
  donderdag 13 november 2025 @ 18:01:16 #12
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_219258185
M'n Giulia wil nog wel eens schrikken van ogenschijnlijk random dingen die die ziet, maar grijpt niet in. Het blijft bij een melding gelukkig.
Geen idee of hij uiteindelijk wel zelf remt en ik was niet van plan om het uit te proberen :+
Het is wel brake by wire en de cruise control remt bij als het nodig is, dus technisch kan het.
pi_219258188
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 12:44 schreef Onderdeurtje het volgende:
Hallo mensen,

Voor mijn werk rij ik als taxichauffeur in een nieuwe Mercedes Sprinter bus met allerlei toeters en bellen en een automatisch remsysteem. Dit kan je allemaal uitschakelen maar iedere keer als de motor uit en weer aan wordt gezet schakelen alle systemen zich weer in. Het automatisch remsysteem gaat regelmatig voor niks vol in de ankers net zoals vanmorgen en ik begin er nu wel een beetje genoeg van te krijgen.

Mijn vraag is hoe jullie dit ervaren bij hetzelfde merk of andere merken auto`s? En zetten jullie het systeem dan ook iedere keer uit? Dit laatste kan eigenlijk niet de bedoeling zijn maar naar mijn mening veroorzaakt het alleen maar meer gevaar.
Wat meer afstand houden wellicht?
  donderdag 13 november 2025 @ 18:45:03 #14
545 dop
:copyright: dop
pi_219258454
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 14:10 schreef Onderdeurtje het volgende:

[..]
Jammer dat BMW geen busjes maakt. Als Mercedes de instelling standaard uit zou zetten dan had ik niks te klagen.

Vandaag ging de bus vol in de ankers toen ik een fietser wilde passeren. Terwijl ik genoeg fietsers passeer zonder een ingreep. Ik denk dat de trigger was dat ik deze keer net iets meer gas gaf als gewoonlijk om de fietser in te halen. Alsnog was er totaal geen reden tot een noodstop.
Misschien onterecht maar ik ga het toch vragen, hoe groot was je passeer afstand t.o.v. de fietser?
Het is goed mogelijk dat je door de jaren heen redelijk vlot bent gaan rijden, maar daar mee sommige verkeersregels iets te gemakkelijk voor lief neemt.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_219266944
Even reageren op de laatste twee opmerkingen. Jullie hebben wel gelijk dat het dit keer aan mijn rijstijl lag. Ik probeer altijd zo netjes mogelijk te rijden maar in zeldzame gevallen neemt mijn emotie helaas de overhand. De remactie waar ik het over had in de startpost was omdat er een fietser de weg opdraaide in een hele onoverzichtelijke bocht. Ik wilde hem vervolgens zo snel mogelijk passeren en daarbij zat ik er volgens het systeem blijkbaar te dicht op met een ingreep als gevolg.

Toch blijf ik erbij dat de remactie totaal onnodig was waarbij ik het in dit geval nog wel kan begrijpen, maar in voorgaande gevallen ging de auto vol in de remmen terwijl er geen fietser of voetganger in de buurt was. Gelukkig komt zo`n ingreep misschien maar 1 keer in de maand voor maar ik vind het een verschrikkelijk systeem.
pi_219288252
Mijn Volvo V60 remde op de snelweg voor schaduwen als je onder een viaduct door rijdt. Of als de zon rechts staat en je haalt een vrachtauto in en de schaduw is zichtbaar op de linkerrijstrook.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')