abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219236678
https://nos.nl/artikel/25(...)leen-in-de-speeltuin

quote:
'Gehandicapte kinderen spelen vaker alleen in de speeltuin'
Minstens een op de drie kinderen met een handicap komt nooit bij een speelplek in de eigen buurt. Van de kinderen die dat wel doen, speelt een kwart daar vaak alleen. Bij niet gehandicapte kinderen gebeurt dat minder vaak: een op de tien heeft er mee te maken.

Dat zijn de conclusies van een jaarlijks onderzoek waaraan deze keer ruim 700 kinderen tussen 6 en 18 jaar meededen, onder wie 283 met een handicap. Het werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Kien in opdracht van Stichting het Gehandicapte Kind, die zich inzet om gehandicapte kinderen uit hun isolement te halen.

Benno L, Jos B, Robert M en anderen vinden dit leuk ;(
pi_219236705
Hier speelt een meisje met een handicap héél veel buiten. Ze is - gelukkig - ook niet zwaar gehandicapt. Speelt veel met haar zusje en twee kinderen van een ander gezin. Heel soms met mijn zoontje, maar leeftijdsverschil is wel groot 3 vs 10 jaar.

Ik heb een tijd terug bij de gemeente erop aangedrongen om in ons dorp ook een speeltuin te maken met diverse speeltoestellen voor gehandicapte kinderen. Mij werd verteld dat het een nobel idee was, maar het budget daarvoor niet toereikend was en ze kozen voor 'normale' speeltoestellen. Ik was daar furieus over en ben met ze overeengekomen dat ik ze dan maar zelf (deels) financier. Daarop werd gelukkig wel positief gereageerd. We zijn nu bezig met de plannen. Hopelijk met een bevredigend einde, want ook deze kinderen moeten de kans krijgen om lekker buiten te spelen. :Y
pi_219236899
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 08:46 schreef Geschiedkundige het volgende:
Hier speelt een meisje met een handicap héél veel buiten. Ze is - gelukkig - ook niet zwaar gehandicapt. Speelt veel met haar zusje en twee kinderen van een ander gezin. Heel soms met mijn zoontje, maar leeftijdsverschil is wel groot 3 vs 10 jaar.

Ik heb een tijd terug bij de gemeente erop aangedrongen om in ons dorp ook een speeltuin te maken met diverse speeltoestellen voor gehandicapte kinderen. Mij werd verteld dat het een nobel idee was, maar het budget daarvoor niet toereikend was en ze kozen voor 'normale' speeltoestellen. Ik was daar furieus over en ben met ze overeengekomen dat ik ze dan maar zelf (deels) financier. Daarop werd gelukkig wel positief gereageerd. We zijn nu bezig met de plannen. Hopelijk met een bevredigend einde, want ook deze kinderen moeten de kans krijgen om lekker buiten te spelen. :Y
Dat vind ik mooi van je, misschien is het een idee om in de buurt rond te vragen of ze er trek in hebben om ook een steentje bij te dragen.
Ik denk dat mensen best de portemonnee willen trekken voor dit doel.
pi_219236964
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 09:15 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Dat vind ik mooi van je, misschien is het een idee om in de buurt rond te vragen of ze er trek in hebben om ook een steentje bij te dragen.
Ik denk dat mensen best de portemonnee willen trekken voor dit doel.
Dankje. Denk ook wel dat mensen hier aan willen bijdragen, maar wij kunnen dat geld - gelukkig - prima missen. De samenleving wordt er een beetje mooier door en kinderen kunnen lekker (samen) plezier maken, dus dan vind ik het niet erg om te regelen :)

We zijn nu aan het kijken voor schommel(s), draaitoestel en een speelhuisje waar je bijv. ook met een rolstoel in kan. Staat nog wel in de kinderschoenen, maar ik hoop dat we eruit komen met de gemeente. Ze doen nog wat lastig over 'gebrek aan plaats', maar dat is een onzinargument.

Ik vind het overigens ook belangrijk dat er op dezelfde plek speelmogelijkheden zijn voor kinderen zonder beperking. Ze moeten sámen kunnen spelen namelijk :Y
pi_219237040
Zonde! Je zou zeggen dat @Starhopper en @Mickeytt gewoon met elkaar af zouden kunnen spreken ipv alleen te hoeven gaan
pi_219237045
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 09:27 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Dankje. Denk ook wel dat mensen hier aan willen bijdragen, maar wij kunnen dat geld - gelukkig - prima missen. De samenleving wordt er een beetje mooier door en kinderen kunnen lekker (samen) plezier maken, dus dan vind ik het niet erg om te regelen :)

We zijn nu aan het kijken voor schommel(s), draaitoestel en een speelhuisje waar je bijv. ook met een rolstoel in kan. Staat nog wel in de kinderschoenen, maar ik hoop dat we eruit komen met de gemeente. Ze doen nog wat lastig over 'gebrek aan plaats', maar dat is een onzinargument.

Ik vind het overigens ook belangrijk dat er op dezelfde plek speelmogelijkheden zijn voor kinderen zonder beperking. Ze moeten sámen kunnen spelen namelijk :Y
Helemaal mee eens, nogmaals echt top dat je dit doet.
  maandag 10 november 2025 @ 14:40:32 #7
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219238828
Mijn oudste woonde ooit in een woonvorm midden in een woonwijk met dat idee. Heel leuk bedacht, maar de kinderen als mijn zoon zijn gewoon te beperkt en onvoorspelbaar. De kinderen uit de wijk vluchtten de speeltuin zo'n beetje uit als de groepsgenoten van mijn zoon zich meldden. Denk vingerverven met diverse lichaamsuitscheidingen, luidkeelse meltdowns en een totaal onvermogen tot wederkerig spel.

De woonvorm is toen langzaam overgegaan naar jongeren met een beperking die wat minder zwaar was en nu wordt er inderdaad samen gespeeld met wat toezicht.

Het is iets wat kan werken, maar niet spontaan of zonder begeleiding. Voor kinderen waarbij de kloof niet te groot is is het een heel mooi en waardevol initiatief.
pi_219239341
Speeltuintjes en zg ''Pocket parkjes''. Allemaal leuk bedacht en zal in theorie ook wel een goed doel dienen, maar de praktijk leert dat zulke voorzieningen vooral worden (mis)bruikt door plaatselijk hangjeugd om vooral na schooltijd en de avonduren nutteloos rond te hangen en afval ed degelijke achterlaten afgezien van de overlast die je ervan hebt.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_219239641
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 15:59 schreef -Hakuna- het volgende:
Speeltuintjes en zg ''Pocket parkjes''. Allemaal leuk bedacht en zal in theorie ook wel een goed doel dienen, maar de praktijk leert dat zulke voorzieningen vooral worden (mis)bruikt door plaatselijk hangjeugd om vooral na schooltijd en de avonduren nutteloos rond te hangen en afval ed degelijke achterlaten afgezien van de overlast die je ervan hebt.
Daar is bij ons in het dorp absoluut geen sprake van gelukkig. Ligt dus maar net aan waar je woont :)
pi_219239899
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 16:41 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Daar is bij ons in het dorp absoluut geen sprake van gelukkig. Ligt dus maar net aan waar je woont :)
In een dorp kent iedereen , iedereen dus heb je er geen last van.

Steden daarin tegen kompleet anderen verhaal.
Daar is tegenover gesteld en de politie laat ze liever zitten.
pi_219239978
quote:

Mogelijk kan je nog wel een stukje vergoeding regelen voor bv goede grindpaden rond de speeltuin? Dat is iets wat heel nuttig is om met hulpmiddelen rond te komen en ook voor Ouders/opa's en oma's die niet goed te been zijn.

Verder weet ik niet wat je dochter heeft, maar hier hebben we via de Dirk Kuyt foundation voor ons zoontje een outdoor rollator gekregen zodat hij ook beetje mee kan voetballen op een veldje.
pi_219240476
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 17:51 schreef kipknots het volgende:

[..]
Mogelijk kan je nog wel een stukje vergoeding regelen voor bv goede grindpaden rond de speeltuin? Dat is iets wat heel nuttig is om met hulpmiddelen rond te komen en ook voor Ouders/opa's en oma's die niet goed te been zijn.

Verder weet ik niet wat je dochter heeft, maar hier hebben we via de Dirk Kuyt foundation voor ons zoontje een outdoor rollator gekregen zodat hij ook beetje mee kan voetballen op een veldje.
Grindpaden, lekker inclusief :')

Daar komt een rollator of rolstoel in vast te zitten _O-
pi_219240542
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 17:51 schreef kipknots het volgende:

[..]

De boel eromheen is nu al redelijk goed begaanbaar. Dat regelt de gemeente dan ook wel neem ik aan verder..

Ik heb geen dochter ;) Heb verder ook eigenlijk nooit echt nauw te maken met kinderen die een beperking hebben vooralsnog. Maar het stoort me dat er gewoon géén speelmogelijkheden in het dorp zijn voor ze. Daar wil ik gewoon graag verandering in brengen :)

Top voor je zoontje! ^O^
pi_219240651
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 09:37 schreef Raw85 het volgende:
Zonde! Je zou zeggen dat @:Starhopper en @:Mickeytt gewoon met elkaar af zouden kunnen spreken ipv alleen te hoeven gaan
@vogeltjesdans kan ook mooi meegaan.
  maandag 10 november 2025 @ 19:48:41 #15
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219240680
quote:

Wij hebben hier in de buurt ook een crowdfund gehad voor een tweetal speeltoestellen voor gehandicapte kinderen. Nog geen 3 weken na plaatsing gemold door migrantenjongeren.

Welkom in Nederland.
pi_219240881
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 19:26 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Grindpaden, lekker inclusief :')

Daar komt een rollator of rolstoel in vast te zitten _O-
Hier in de speeltuin was ik daar ook bang voor, maar speciaal voor inclusieve speeltuinen gebruiken ze extra fijn grind en na het inregenen gaat dat prima. ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')