abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219228508
Waaraan herken je een complotdenker? Aan de drang om één groot verband of plan te zien in uiteenlopende kwesties, die geen enkel verband met elkaar houden: klimaat, corona, de oorlog in Oekraïne,...

Volgens complotdenkers loopt door dit alles één en dezelfde rode draad: het zou allemaal doelbewust geokestreerd zijn door politieke machten en aangeblazen worden. Uiteraard ook met een perfide bedoeling: angst zaaien bij de bevolking, om zo meer overheidscontrole uit te rollen.

Karakterieel zijn complotdenkers van nature argwanend. Velen onder hen zijn 'contrarians', zonder dat evenwel van zichzelf te beseffen: ze zijn instinctief geneigd om het omgekeerde te geloven van de maatschappelijke consensus. Daarbij beseffen ze niet dat ze die reflex hebben. Evenmin zien ze in dat dit hen ervan weerhoudt om rationeel te denken.

Deze karaktertrekken leiden onder meer tot deze primitieve denkreflex: als de mainstream-media unisono A beweren, dan kán A niet kloppen. En dat los van het concrete onderwerp (of dat nu corona, klimaat, of de Russische inval in Oekraïne is, bvb). Tegelijk gaan zulke mensen fake news die het tegenovergestelde beweert voetstoots voor waar aannemen, hoe ver gezocht en fout ook. Waarom? Omdat dit hun instinctieve argwaan van wat zij "het overheersende narratief" noemen, bekrachtigt. Bewijs is niet nodig. Het is denken op gevoel.

Let ook hier eens op: zulke mensen noemen zichzelf graag 'kritisch'. Dat is een klassieker in hun bio's, ook hier op X. Daarin schuilt iets zieligs, want tegelijk zondigen zulke mensen tegen de absolute basisregel van de logica, zoals beschreven door de 14de eeuwse monnik Willem van Ockham: "De meest banale verklaring is doorgaans de juiste".

In wezen hebben zij moeite met het aanvaarden van de chaotische natuur van de werkelijkheid. Daarom moet en zal daar volgens hen een patroon in zitten. Ook al is die er in werkelijkheid niet. En ook al is de juiste verklaring voor de sequentie van gebeurtenissen inderdaad de meest banale, namelijk dat sommige dingen gewoon gebeuren.

LoL

Mensen die van mening zijn geen verband te zien. Leven in een leugen, of leven in de waarheid maar proberen andere mensen te overtuigen van een leugen.
Tja.. want hoeveel mensen zeggen gevaccineerd te zijn als ze dat wellicht niet eens zijn. En op hun beurt wel andere mensen aanbevelen hun mouw op te stropen?

De algemene deler is very simple.. de wereld dusdanig polariseren, waardoor de mensheid in rap tempo reduceert.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_219228543
Reductie van de mensheid kan ik alleen maar toejuichen.
pi_219228638
Aan zijn/haar/het *doorstrepen wat niet van toepassing is, aluminiumhoedje.
  zondag 9 november 2025 @ 10:32:50 #4
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_219228639
Een complotdenker is iemand die zegt dat ik mijn eigen onderzoek moet doen omdat diegene niet in staat is de conclusies van zijn eigen onderzoek coherent en overtuigend te presenteren.
pi_219228649
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 10:32 schreef Scuidward het volgende:
Een complotdenker is iemand die zegt dat ik mijn eigen onderzoek moet doen omdat diegene niet in staat is de conclusies van zijn eigen onderzoek coherent en overtuigend te presenteren.
Een complotdenker is een vrijdenker die op basis van leugens gaat zoeken naar een alternatieve waarheid
dan doet het niet meer toe of de alternatieve waarheid de waarheid is, maar een instinctieve en intuïtieve overlevingsmodus
  zondag 9 november 2025 @ 11:38:04 #6
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219229061
quote:
14s.gif Op zondag 9 november 2025 10:16 schreef DJKoster het volgende:
Reductie van de mensheid kan ik alleen maar toejuichen.
113
  zondag 9 november 2025 @ 13:46:34 #8
203089 Scuidward
pi_219230281
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 10:35 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Een complotdenker is een vrijdenker die op basis van leugens gaat zoeken naar een alternatieve waarheid
dan doet het niet meer toe of de alternatieve waarheid de waarheid is, maar een instinctieve en intuïtieve overlevingsmodus
Omdat de werkelijkheid complex is gooi jij er nog een sterker complex sausje overheen zodat je niet meer proeft wat je eet.
pi_219230329
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 10:35 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Toch opmerkelijk dat zulke vrij geesten en kritische denkers op de een of andere manier vrijwel allemaal in precies dezelfde complotten geloven.
pi_219230705
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 13:46 schreef Scuidward het volgende:

[..]
Omdat de werkelijkheid complex is gooi jij er nog een sterker complex sausje overheen zodat je niet meer proeft wat je eet.
ik sta niet zo in de wedstrijd, maar sommige mensen wel. Dat zijn mensen die geloven dat de aarde plat is.
Daar geloof ik niet in.. En alles in twijfel brengen.. ik heb wel wat beters te doen in m'n leven.
Ik heb wel mijn twijfels over de maanlanding, maar goed.. dan word je geoutcast als je dat zegt.

Ik heb een nieuwe manier van (over)leven. Ik laat mij informeren en niet overtuigen.
Daarom ben ik ook niet pro Oekraïne of pro Rusland, en ben ik niet pro Israël of pro Palestina
Ik ben wel heel kritisch over onszelf.
Dat mensen mij een mongool vinden als ik twijfels heb bij de maanlanding.. boeit mij niet.. jouw leven en mijn leven worden er niet beter of slechter door.
Ik ga het alleen niet aan de grote klok hangen.
Heel veel mensen in ieders nabijheid gelooft nu eenmaal in dingen waar jij niet in gelooft. En alles geloven wat je dient te geloven is een leven in zorgeloze consensus. Als je binnen de lijntjes denkt en opereert overkomt je niks, maar je moet wel je bakkus houden.
Zo ging dat ook tijdens de bezetting in 40-45. Als je de Duitsers ging tegenwerken kreeg je gewoon de strop.
pi_219230750
9/11 is de gateway drug.
pi_219230775
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 13:54 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Toch opmerkelijk dat zulke vrij geesten en kritische denkers op de een of andere manier vrijwel allemaal in precies dezelfde complotten geloven.
Dat is dus niet zo. Ben een vriend kwijtgeraakt omdat hij helemaal doordraaide. Omdat helaas sommige mensen niet tot didactische en cognitieve capaciteiten beschikken om onzin van geloofwaardigheid te onderscheiden.
Maar het optrekken van een complotkaart, dat is een defensieve strategie om critici de mond te snoeren zonder een tegenargument te hebben.
En het valt niet te ontkennen dat veel complotten waarheid zijn gebleken.
Denk aan de digitale id, digitale euro, qr-code samenleving, schadelijkheid van coronavaccins, dat er niets zo onmeetbaar is als een onvoorspelbare klimaat dat al eeuwen lang veranderlijk is.

Nogmaals, iedereen moet lekker geloven in het klimaatcomplot :) Die vrijheid heb je. Maar val mij er niet mee lastig
  zondag 9 november 2025 @ 15:19:29 #13
203089 Scuidward
pi_219230905
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 14:46 schreef Viesdik het volgende:
Ik heb een nieuwe manier van (over)leven. Ik laat mij informeren en niet overtuigen.
Daarom ben ik ook niet pro Oekraïne of pro Rusland, en ben ik niet pro Israël of pro Palestina
Vind ik een redelijk verdedigbaar standpunt waardoor je in mijn boekje niet als complotdenker bekend staat.

Als dat je mening is snap ik niet dat je zo verontwaardigd lijkt te reageren op het stukje proza uit je OP.
pi_219231419
Bepaalde mensen zijn zo machtig dat ze jullie allemaal op een bepaalde manier manipuleren om een bepaald iets te doen wat jullie geen van allen uitkomt.

Dus: koop NU mijn aluhoedje wat je gegarrandeerd beschermt tegen de 5G hersenmanipulatiegolven voor SLECHTS ¤399,99.
  zondag 9 november 2025 @ 16:27:07 #15
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_219231451
Mensen die vaak ik BNW posten
AZ
ALKMAAR
pi_219231538
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 15:19 schreef Scuidward het volgende:

[..]
Vind ik een redelijk verdedigbaar standpunt waardoor je in mijn boekje niet als complotdenker bekend staat.

Als dat je mening is snap ik niet dat je zo verontwaardigd lijkt te reageren op het stukje proza uit je OP.
Ach.. Ik wist niet of het een aanval was op mij..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')