![46ab1885d8a80f10.png]()
![farage-urged-to-disclose-who-paid-for-us-trip-to-headline-trump-fundraiser.jpg]()
Ik vroeg me lang af of er een rationele uitleg was voor die hele "lizard people" conspiracy. Want 'kijk, dat is toch een reptiel'.
En ik heb een persoonlijke theorie dat hoe gecompliceerder "een levenstaak" is of wordt, hoe meer iemand een politiek getinte pokerface nodig heeft voor de camera's, of het gaat toepassen.
Waarbij het trainen in perfectioneren hiervan zorgt voor een hoog onleesbaarheidsgehalte, waarbij we als kijker maar al graag iets willen lezen in expressies om ons in te identificeren.
Het viel me bijvoorbeeld al vroeg op bij iemand als Jaap de Hoop Scheffer. Zodra hij in een politieke setting was. In pak op TV of ergens anders. Dan verkrampte hij, sprak hij geacteerder en liet hij maar weinig emotie zien. Dit voorkomt dat de pers op randzaken duikt.
Maar in een TV interview waarin de interviewer niet over politiek, maar over zijn leven sprak tijdens het hardlopen zag je dat het hele verkrampte verdween. Bijna een alter-ego. Goede tip aan journalisten die politci wat ontspannender willen zien.
Van een Trump kun je oude beelden met nieuwe vergelijken. Er werd voor zijn eerste presidentschap gerapporteerd dat omstanders melden dat hij beelden van Mussolini bestudeerde en zn boeken las.
Dat was voor hem iemand waarin hij een keizer herkende die zich keizerlijk gedroeg en die had ook die tick zoals in het plaatje in de OP. En tijdens zijn presidentschap zag je die 'Mussolini manieren' ineens terug als een soort aangeleerde tick. Dat is een aanvullend deel geweest op Trumps houding en zijn onleesbaarheid.
Bij een Farage speelt net als bij Trump ook mee dat hij allerlei malafide geldschieters heeft en een anti-democratische propagandistische boodschap voor de eigen beurs met uitzicht op de cel als het misgaat.
Hij heeft ontzettend zitten oefenen om én de boodschap simpel en duidelijk te presenteren en zo weinig mogelijk logische emotie weg te geven. Een beetje een buikspreekpop. Hoe "perfecter" alles moet lijken, hoe minder 'natuurlijk' iemand reageert.
[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 08-11-2025 14:15:00 ]