https://www.nu.nl/binnenl(...)-voor-rijbewijs.htmlquote:Mensen met ADD, ADHD of autisme hebben vanaf december geen medische keuring meer nodig als ze hun rijbewijs willen halen. Het CBR sorteert daarmee alvast voor op nieuwe regelgeving die waarschijnlijk op 1 april volgend jaar ingaat.
Volgens die nieuwe regels hoeven mensen met ADD, ADHD of autisme geen verplichte medische keuring meer te ondergaan om hun rijbewijs te halen.
Eerder moest deze groep een gezondheidsverklaring invullen, die bepaalt of iemand gezond genoeg is om te rijden. Tot de nieuwe regels gelden, moeten mensen met deze diagnoses nog wel de vragen invullen. Maar ze worden tijdens de overgangsfase niet meer doorverwezen voor een medische keuring, mits ze geen andere aandoeningen hebben.
"Omdat de aandoening zelf niet verandert en we het verantwoord achten, hebben we besloten de verplichte keuring al per 1 december 2025 te laten vervallen", zegt Anne Laird, hoofd Medische Zaken bij het CBR. "Zo bieden we duidelijkheid aan de doelgroep en voorkomen we dat mensen onnodig lang moeten wachten om hun rijbewijs te kunnen halen."
Het CBR constateerde eerder dat de keuringen disproportioneel zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hebben ze wel enorm lang over gedaan om dat te concluderen, toen m'n ADHD-neef haast gelijktijdig met mezelf dik 15 jaar geleden zijn rijbewijs wilde halen moest hij ook al onder meer zo'n dom gesprek voor een hoop geld doorlopen. Inclusief twijfelachtige indringende vragen zoals of je wel vrienden hebt enzo en wat je zoal doet op een dag, heel relevant (niet...) voor de verkeersveiligheid ongetwijfeld...quote:Het CBR constateerde eerder dat de keuringen disproportioneel zijn.
Kan voor gezeik met de verzekering zorgen als je een ongeluk veroorzaaktquote:Op maandag 3 november 2025 22:47 schreef -Deluzion- het volgende:
Hmmm, toen ik mijn rijbewijs wilde halen (20 jaar geleden), kreeg ik volgens mij van tevoren zo’n vragenlijst waarin je moest aangeven of je autisme, ADHD of iets dergelijks had. Al zou ik dat hebben, dan zou ik alsnog overal nee op antwoorden om dit soort ellende te voorkomen.
Ik zou bereid zijn dat risico te nemen. Ik ben zelf mentaal ook niet helemaal in orde, maar ik rij al 20 jaar schadevrij.quote:Op maandag 3 november 2025 23:02 schreef jigggy het volgende:
[..]
Kan voor gezeik met de verzekering zorgen als je een ongeluk veroorzaakt
Ik spreek uit ervaring
quote:Op maandag 3 november 2025 22:33 schreef thabit het volgende:
Meer verkeersdoden dus de komende jaren.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik kan me niks herinneren van zo'n vragenlijst. Je kunt je altijd beroepen op medische geheimhouding.quote:Op maandag 3 november 2025 22:47 schreef -Deluzion- het volgende:
Hmmm, toen ik mijn rijbewijs wilde halen (20 jaar geleden), kreeg ik volgens mij van tevoren zo’n vragenlijst waarin je moest aangeven of je autisme, ADHD of iets dergelijks had. Al zou ik dat hebben, dan zou ik alsnog overal nee op antwoorden om dit soort ellende te voorkomen.
En dan? Niemand gaat dat controleren. Wat willen ze doen?quote:Op maandag 3 november 2025 23:02 schreef jigggy het volgende:
[..]
Ik spreek uit ervaring
Wat ik ook altijd dubieus vind is dat ze cash betaald willen worden ook al zou je bij de bedragen die ze rekenen voor een onzinnig gesprek van nog geen 10 minuten verwachten dat een betaalterminal er wel vanaf kan. Alsof je een drugsdeal aan het doen bentquote:Op maandag 3 november 2025 22:47 schreef -Deluzion- het volgende:
Link naar de uitspraak van de rechter? Dit soort indianenverhalen hoor je best vaak, maar een concreet verifieerbaar voorbeeld zie je nooit.quote:Op maandag 3 november 2025 23:02 schreef jigggy het volgende:
[..]
Ik spreek uit ervaring
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |