abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220265680
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 16:29 schreef piere het volgende:

[..]
Dat homey en alles lukt me nog wel maar het YAML door AI gooien en superuitgebreide dashboards maken (nog) niet
Maar dat YAML gebruik je niet, want de GUI voorziet in vrijwel alles. Het is niet zo dat je in het begin al echt heel erg de diepte in gaat.
  donderdag 5 maart 2026 @ 17:30:42 #32
27929 piere
doe mij maar bier
pi_220265820
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 17:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat YAML gebruik je niet, want de GUI voorziet in vrijwel alles. Het is niet zo dat je in het begin al echt heel erg de diepte in gaat.
En zelfs bij dat punt moet ik nog komen. Ik heb nu een Hue bridge pro met wat lampen erop (huidige huis) maar verhuis ergens in april en wil daar meer smarthome gaan worden en mijn energie meten, in de gaten houden en zo tweaken dat ik minder en goedkopere stroom gebruik. Zit dus te denken aan de Homey pro maar is dat uberhaupt wel handig als je de Hue bridge pro al hebt bv?
fok you ja!
  donderdag 5 maart 2026 @ 17:34:03 #33
27929 piere
doe mij maar bier
pi_220265853
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 17:30 schreef piere het volgende:

[..]
En zelfs bij dat punt moet ik nog komen. Ik heb nu een Hue bridge pro met wat lampen erop (huidige huis) maar verhuis ergens in april en wil daar meer smarthome gaan worden en mijn energie meten, in de gaten houden en zo tweaken dat ik minder en goedkopere stroom gebruik. Zit dus te denken aan de Homey pro maar is dat uberhaupt wel handig als je de Hue bridge pro al hebt bv?
Ah ik lees het al, het is idd wel handig om erbij te hebben :)
fok you ja!
pi_220265871
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 17:30 schreef piere het volgende:

[..]
Ehh, ik weet niet waarom het niet handig zou zijn? :) Die Homey praat tegen je bridge, niet tegen je lampen. Met Home Assistant kun je óók tegen je lampen praten rechtstreeks, zonder tussenkomst van de bridge, maar mocht Home Assistant er om welke reden dan ook uit liggen, dan kun je de lampen nog altijd via de bridge benaderen, zoals je nu ook doet.

Datzelfde geldt voor als Homey er uit zou liggen.

Dat energie meten zijn verschillende apparaatjes voor, er vanuit gaande dat jij een slimme meter hebt in je nieuwe woning, is een goedkope (en goede!) oplossing de Homewizard P1. Die gebruik ik zelf ook al jaren, samen met hun watermeter (maar die hoef je niet te hebben om de P1 te laten werken uiteraard). Die P1 kost volgens mij 25 euro, die watermeter is wat duurder, ik dacht 50 euro.
pi_220334502
Wat gebruiken mensen hier voor tussenstekkers? Ik krijg soms namelijk spookwaardes. Koffiezetapparaat wat ineens 258.000 kWh verbruikt heeft is raar. De droger heeft soms ook ineens 2.000.000 kWh verbruikt. De overeenkomst tussen beide stekkers is dat het allebei Fibaro Type E wallplugs zijn.

Het vreemde is dat ik er daar denk ik wel 15 van heb ofzo, en het zijn er maar 2 of 3 die dergelijk raar gedrag laten zien, maar daardoor loopt mijn verbruiksregistratie scheef.

Ik ben dus benieuwd wat voor tussenstekkers (ze moeten wel 2500 watt aankunnen) andere mensen gebruiken, want dan kan ik kijken of het voor betreffende stekkers wellicht een goed idee is om die te vervangen.
  Vis een optie? maandag 13 juli 2026 @ 17:02:36 #36
70532 loveli
N
pi_221324226
Schopje.

Heb het een en ander (zonder te weten wat ik wilde of wat de mogelijkheden waren) draaiend op verschillende apps. Merk dat ik wel toe ben aan minder verschillende systemen langs elkaar.

Ik ga wat topics teruglezen om te kijken wat ik nog niet weet.

Wat ik nu heb zijn voornamelijk camera's, rookmelders en wat andere sensoren/alarmering, gordijnbediening. Wat wifi, wat tuya.

Vraag aan mensen die er meer verstand van hebben dan ik: als je van 0 zou beginnen, met welk systeem zou je beginnen? Is home assistant een aanrader?
crap in = crap out
pi_221327260
HA is imho wel essentieel om verschillende systemen samen te laten werken

zelf zit ik voornamelijk op hue ivm verlichting en verder niet echt kunnen uitbreiden nog, idee is wel een HA op te gaan zetten en andere protocollen te introduceren

maar wanneer? dunno
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 14 juli 2026 @ 07:00:22 #38
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_221327282
HA is voor mij heel essentieel. Er zijn vast wel andere systemen, maar ik vind HA echt heel erg fijn en het wordt heel breed ondersteund. Het schakelt mijn verlichting (Hue en losse schakelaars van Aliexpress) aan de hand van mijn Tuya en Aliexpress Zigbee-bewegingsdetectoren. Hij houd daarbij wel rekening met de waarde van de lichtmeter in mijn ESP32 weerstation. De vaatwasser zit erin, mijn elektriciteitsmeter (Helaas, buitenland, dus geen P1) en zonnepanelen (weer een ESP32 met een goedkoop printje eraan wat de gegevens uitwisselt), en als de meter negatief is, schakelt HA slim 1 tot 3 thuisaccu's in zodat de meter op 0 blijft. 2 van die thuisaccu's zijn trouwens eigenbouw met slimme Zigbee-schakelaars (Tuya) en een losse inverter, de 3e is een Zendure Hyper2000.

Hij houd trouwens ook nog de accu van mijn telefoon en tablet in de gaten, doet elk uur een speedtest, houd de stats van mijn glasvezelrouter, mijn tandenborstel (ja, echt) en mijn 2 robotzuigers bij, en meet de luchtkwaliteit van de kelder waar de verwarmingsinstallatie staat weer door middel van een ESP32 met wat goedkope sensoren eraan.

Nu ben ik vast nog wel wat vergeten, omdat ik er niet aan denk dat dat ook door HA geregeld wordt.. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door qltel op 14-07-2026 07:19:37 ]
  Vis een optie? dinsdag 14 juli 2026 @ 23:32:50 #39
70532 loveli
N
pi_221338375
Tip voor op welke computer HA te draaien? Ik dacht (zonder versere kennisncan zaken) aan een oude Mac Mini, ivm ook makkelijk facetimen met bejaarde familie.
crap in = crap out
pi_221338975
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 23:32 schreef loveli het volgende:
Tip voor op welke computer HA te draaien? Ik dacht (zonder versere kennisncan zaken) aan een oude Mac Mini, ivm ook makkelijk facetimen met bejaarde familie.
voor HA wordt vaak een oude thinclient of mini pc die weinig stroom verbruiken aangeraden

[ Bericht 0% gewijzigd door mschol op 15-07-2026 08:13:02 ]
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 15 juli 2026 @ 08:07:25 #41
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_221339103
Ik gebruik een Raspberry Pi 5 met een USB SSD-schijf. Weinig stroomverbruik is inderdaad wel erg fijn.
pi_221352279
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 23:32 schreef loveli het volgende:
Ik draai het op een HP Prodesk 400 G6 Mini PC, redelijk low power. Je zou ook naar een mini pc met een N100 of N150 processor kunnen kijken, zeer laag verbruik en ruimvoldoende snelheid voor Home Assistant.