abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219155168
Bij familie van mij is een insteekgrendel (zo noemen ze dat kennelijk) afgebroken. Het is een hardhouten deur en de grendel zit er al heel veel jaar op. Gisteren brak deze ineens af, waardoor de deur niet meer open kan.

Ik heb getracht om het afgebroken deel terug te plaatsen om hem zo toch te kunnen draaien, maar dat lukte niet.

Iemand een suggestie hoe dit op te lossen?

Moderator vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:36:35 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219155244
Nou een suggestie zou zijn om de gehele deur kapot te maken zodat je de delen er af kunt halen en dan een nieuwe deur plaatsen?
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:54:10 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219155336
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 08:36 schreef CoolGuy het volgende:
Nou een suggestie zou zijn om de gehele deur kapot te maken zodat je de delen er af kunt halen en dan een nieuwe deur plaatsen?
Beetje rigoureus niet? Dat zou mijn laatste optie zijn ;) .

Wat ik ooit in een vergelijkbare situatie heb gedaan is de pen doorslijpen. De pen die vanuit het slot in het kozijn gaat. Met een beetje geluk heb je genoeg ruimte tussen deur en kozijn.

Maar... makkelijkste is denk ik (gaat alleen als er geen dievenklauwen op zitten aan de andere kant), de scharnieren eraf slijpen. Dan kan je de deur er gewoon uitduwen. Met dievenklauwen gaat dat dus niet op. Daarom moest ik klooien om die pen door te slijpen.
  Moderator vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:59:53 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219155398
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 08:54 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Beetje rigoureus niet? Dat zou mijn laatste optie zijn ;) .

Wat ik ooit in een vergelijkbare situatie heb gedaan is de pen doorslijpen. De pen die vanuit het slot in het kozijn gaat. Met een beetje geluk heb je genoeg ruimte tussen deur en kozijn.

Maar... makkelijkste is denk ik (gaat alleen als er geen dievenklauwen op zitten aan de andere kant), de scharnieren eraf slijpen. Dan kan je de deur er gewoon uitduwen. Met dievenklauwen gaat dat dus niet op. Daarom moest ik klooien om die pen door te slijpen.
Op zich wel rigoureus ja, maar goed, het is EEN suggestie op zich he. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219155804
Bedankt voor de suggesties!
De deur slopen is wel erg rigoreus, dat zou de laatste optie zijn.

Er zitten geen dievenklauwen in, dus dat scheelt.
Ik vraag wat foto's op van de deur en kijk of er ruimte is om alleen de pen door te slijpen, en anders gaan we de scharnieren doorslijpen.
pi_219155879
quote:
Het is een hardhouten deur en de grendel zit er al heel veel jaar op. Gisteren brak deze ineens af, waardoor de deur niet meer open kan.
Ben ik de enige die mij af vraagt waarom een deur die al heel veel jaren dicht zit nu dan ineens open moet?

Wat zit er achter die deur dat je er nu ineens bij moet dan? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_219155906
quote:
5s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:51 schreef vosss het volgende:

[..]
Ben ik de enige die mij af vraagt waarom een deur die al heel veel jaren dicht zit nu dan ineens open moet?

Wat zit er achter die deur dat je er nu ineens bij moet dan? :@
De deur zit niet al heel veel jaren dicht. hij is de dag ervoor nog open geweest. Het is gewoon een achterdeur die naar de tuin gaat. Deze wordt dagelijks gebruikt, om de bewoners veel fietsen, en die staan in de schuur die in de tuin staat.
  FOK!fotograaf vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:00:15 #8
842 Zorro
Z
pi_219155943
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:55 schreef Jeroen68 het volgende:

[..]
De deur zit niet al heel veel jaren dicht. hij is de dag ervoor nog open geweest. Het is gewoon een achterdeur die naar de tuin gaat. Deze wordt dagelijks gebruikt, om de bewoners veel fietsen, en die staan in de schuur die in de tuin staat.
Als je er van twee kanten bij kan kun je dus hoe dan ook bij de scharnieren.
Kun je de scharnierpennen er niet gewoon uit tikken?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_219155948
Ow ik dacht dat hij al heel lang op slot zat. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_219156047
Ik zou een slotenmaker inschakelen, die weten meestal wel wat ze moeten doen ^^
pi_219156111
Er zit een pen in de deur met tanden, dat moet opzij schuiven. Ik zou proberen daar grip op te krijgen met een grote schroevendraaier oid. Aan de kant van het kozijn beginnen en dan afzetten tegen het gat in de deur. Zo stukje bij beetje de grendel terugschuiven
pi_219156363
quote:
6s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:00 schreef Zorro het volgende:

[..]
Dat is inderdaad een goeie, dat is waarschijnlijk de handigste optie. voor zover ik weet zitten er verder geen pinnen in de deur, aan de kant van de scharnieren, want anders werkt dat ook niet.
pi_219156445
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:22 schreef tux87 het volgende:
Er zit een pen in de deur met tanden, dat moet opzij schuiven. Ik zou proberen daar grip op te krijgen met een grote schroevendraaier oid. Aan de kant van het kozijn beginnen en dan afzetten tegen het gat in de deur. Zo stukje bij beetje de grendel terugschuiven
Dit moet lukken aangezien de hendel versleten is.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:37:04 #14
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_219156682
Ik heb dit een tijdje geleden gehad, en toen een haakse slijper gekocht om de pen tussen de kier van de deur door weg te slijpen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:15:54 #15
393217 MrJack
No guts, No ehh..
pi_219157498
Pen van de handel lijkt halverwege versleten te zijn.
Probeer de handel er eens niet helemaal in de doen en vervolgens te draaien.
Volgens mij moet dat lukken.
pi_219176408
Als een slijpschijf er niet tussen past kan je ook zo'n soort ijzerzaag proberen:
  zondag 2 november 2025 @ 13:58:33 #17
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219176598
quote:
6s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:00 schreef Zorro het volgende:

[..]
In het algemeen gaan achterdeuren naar buiten open. Dus scharnieren aan de buitenkant. En ik hoop dat je die pennen er niet uit kan tikken want dan maak je het inbrekers wel heel makkelijk. Doorgaans gaat dat dus niet bij buitendeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')