Hoe print jij jouw foto's af?
Je kan met een beetje fotobewerking de afdrukken al behoorlijk verbeteren. Ik druk foto's af met een grootte van tussen de 300 en 400 dpi (dots per inch). Stel ik wil een foto afdrukken met een grootte van 15 bij 10 cm. Met een resolutie van 350 dpi is die foto 2067 x 1378 pixels. (één centimeter is bij die resolutie 138 pixels, zodoende kan je makkelijk uitrekenen hoeveel pixels je nodig hebt voor een bepaalde afdrukgrootte.)
Ik weet dat kleuren van een inktjet-printer kunnen 'doorbloeden'. Daarom biedt het verkleinen van de originele resolutie tot de afdruk-resolutie ook de gelegenheid om de foto's te verscherpen. (Eerst verscherpen en daarna verkleinen) Als de foto op het beeldscherp net een tikje te scherp is, is de afdruk daarentegen vaak wel ok. Ik weet ook dat als een foto lichtblauwe (cyaan) tinten heeft die op het beeldscherm helder en kleurrijk zijn, als afdruk vaak juist een stuk donkerder worden, waardoor de foto grijs en grauw wordt en ook minder scherp lijkt. Ik kan dat tegengaan met kleurbewerking door de cyaantinten wat lichter te maken.
Als je dit per foto moet bewerken, ben je uiteraard wel een behoorlijke tijd bezig. Met programma's als
ImgBatch kan je dezelfde bewerkingen op een hele reeks foto's toepassen. Met
Irfanview of
PhotoScape kan je dat ook doen en als die programma's jou niet bevallen, zijn er nog heel veel andere alternatieven.
Als de afdrukken te geel zijn, kan je dat compenseren door de kleurtemperatuur in de afbeelding koeler te maken.
Welk soort papier je gebruikt, scheelt ook heel veel.
Ik had na het overlijden van mijn moeder de bedankkaartjes zelf ontworpen en ook zelf afgedrukt. Ik gebruikte daarvoor aquarel-papier wat ik bij de Action had gekocht. Ik was positief verrast, want de kleuren kwamen er veel helderder uit dan een afdruk op regulier papier. Er bestaat behalve foto-papier ook hoge-resolutie-papier voor inktjet-printers.
Inktjet-afdrukken zijn gevoelig voor water; met één klein druppeltje speeksel krijg je al een vlekje op de foto. Je kan dure fixatie-spray kopen, echter goedkope haarlak werkt net zo goed.