abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219145457
Wat voor fotoprinters gebruiken winkels als HEMA en Kruidvat eigenlijk en wat voor techniek gebruiken die printers?

Ik snap dat zo'n professionele printer heel iets anders is dan een consumenten printer en dat ze eigenlijk niet te vergelijken zijn, maar toch.

Ik heb een aantal maanden geleden de Canon Selphy CP1500 gekocht omdat ik daar veel goede berichten over las. Misschien ook wel heel naïef van mij om te verwachten dat je met zo'n betrekkelijk goedkope printer (140 euro) kwalitatief goede foto's kunt afdrukken, maar de kwaliteit valt my best wel tegen, sowieso lijken de foto's ietswat gelig en ik vind ze gewoon niet scherp, alsof er wat bewegingsonscherpte in zit.
Ik vind dit echt heel jammer omdat de reviews best positief zijn.
Wat is nou een goede fotoprinter voor een betaalbare prijs?

En ja, ik snap dat de printers die ze bij o.a. Kruidvat gebruiken niet goedkoop zijn en niet te vergelijken zijn met printers voor thuisgebruik, maar was gewoon nieuwsgierig wat ze daar gebruiken.
pi_219145467
Bv: https://www.minilab.ca/dat/files/454.pdf

Kost een slordige ¤20.000
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_219145668
Ik ben er lang geleden mee gestopt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_219145774
Wat denk je dat je fout doet?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_219146246
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:00 schreef Jordy-B het volgende:
Wat denk je dat je fout doet?
Het antwoord staat in de OP :blauwoog:
pi_219146271
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 08:30 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Het antwoord staat in de OP :blauwoog:
Nee, dat is wat de printer uitpoept.

Als er lovende kritieken zijn over een product en de TS krijgt alleen bagger, vermoed ik dat het probleem zich tussen toetsenbord en rugleuning bevindt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 08:59:51 #7
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219146532
Zelf afdrukken blijft altijd behelpen, al gooi je er duizenden euro's op stuk. Ik ben altijd heel tevreden over de kwaliteit en service van Profotonet.
Huilen dan.
pi_219172772
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 08:33 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Nee, dat is wat de printer uitpoept.

Als er lovende kritieken zijn over een product en de TS krijgt alleen bagger, vermoed ik dat het probleem zich tussen toetsenbord en rugleuning bevindt.
Haha ja dat zou je wel denken he, maar zou niet weten wat ik dan verkeerd doe...
Bagger vind ik het niet, maar de kwaliteit valt me wel behoorlijk tegen (en nee, de foto's zelf zijn niet onscherp)
pi_219172803
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 03:32 schreef KillemWieft het volgende:
Bv: https://www.minilab.ca/dat/files/454.pdf

Kost een slordige ¤20.000
En dan komt er nog bagger kwaliteit uit die prints bij de hema
pi_219172832
Ik heb ook een fotoprinter gehad van 200 euro ofzo en dat was niet heel bijzonder.

Die machines die drukkers hebben zijn van een andere orde, dus ik begin er niet eens aan om te denken dat zoiets thuis haalbaar is.
-nee-
pi_219174480
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 22:09 schreef Mark_nl het volgende:

[..]
Haha ja dat zou je wel denken he, maar zou niet weten wat ik dan verkeerd doe...
Bagger vind ik het niet, maar de kwaliteit valt me wel behoorlijk tegen (en nee, de foto's zelf zijn niet onscherp)
En hoe druk je ze af?
Laat je de fotosoftware de foto mooi op maat maken zodat de printer niet hoeft te vergroten/verkleinen en stel je de afdrukinstellingen in op hoge kwaliteit en druk je af op een goed fotopapier?

Of plak je de foto's in Word en spuit je ze op veredeld wc-papier?
pi_219189067
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2025 08:09 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
En hoe druk je ze af?
Laat je de fotosoftware de foto mooi op maat maken zodat de printer niet hoeft te vergroten/verkleinen en stel je de afdrukinstellingen in op hoge kwaliteit en druk je af op een goed fotopapier?

Of plak je de foto's in Word en spuit je ze op veredeld wc-papier?
Ik druk ze af met de Canon Selphy CP1500 op het daarbij behorende dye sublimation papier via de Selphy app.
pi_219190523
Hoe print jij jouw foto's af?

Je kan met een beetje fotobewerking de afdrukken al behoorlijk verbeteren. Ik druk foto's af met een grootte van tussen de 300 en 400 dpi (dots per inch). Stel ik wil een foto afdrukken met een grootte van 15 bij 10 cm. Met een resolutie van 350 dpi is die foto 2067 x 1378 pixels. (één centimeter is bij die resolutie 138 pixels, zodoende kan je makkelijk uitrekenen hoeveel pixels je nodig hebt voor een bepaalde afdrukgrootte.)

Ik weet dat kleuren van een inktjet-printer kunnen 'doorbloeden'. Daarom biedt het verkleinen van de originele resolutie tot de afdruk-resolutie ook de gelegenheid om de foto's te verscherpen. (Eerst verscherpen en daarna verkleinen) Als de foto op het beeldscherp net een tikje te scherp is, is de afdruk daarentegen vaak wel ok. Ik weet ook dat als een foto lichtblauwe (cyaan) tinten heeft die op het beeldscherm helder en kleurrijk zijn, als afdruk vaak juist een stuk donkerder worden, waardoor de foto grijs en grauw wordt en ook minder scherp lijkt. Ik kan dat tegengaan met kleurbewerking door de cyaantinten wat lichter te maken.

Als je dit per foto moet bewerken, ben je uiteraard wel een behoorlijke tijd bezig. Met programma's als ImgBatch kan je dezelfde bewerkingen op een hele reeks foto's toepassen. Met Irfanview of PhotoScape kan je dat ook doen en als die programma's jou niet bevallen, zijn er nog heel veel andere alternatieven.

Als de afdrukken te geel zijn, kan je dat compenseren door de kleurtemperatuur in de afbeelding koeler te maken.

Welk soort papier je gebruikt, scheelt ook heel veel.

Ik had na het overlijden van mijn moeder de bedankkaartjes zelf ontworpen en ook zelf afgedrukt. Ik gebruikte daarvoor aquarel-papier wat ik bij de Action had gekocht. Ik was positief verrast, want de kleuren kwamen er veel helderder uit dan een afdruk op regulier papier. Er bestaat behalve foto-papier ook hoge-resolutie-papier voor inktjet-printers.

Inktjet-afdrukken zijn gevoelig voor water; met één klein druppeltje speeksel krijg je al een vlekje op de foto. Je kan dure fixatie-spray kopen, echter goedkope haarlak werkt net zo goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')