Ik loop tegenwoordig veel en lang. Een manier om mijn gedachten te ordenen, na te denken over de politiek, wereldproblemen, klimaatverandering. Een moment om te reflecteren, na te denken, anticiperen.
Nou ik neem dan soms wat vitaminewater mee als ik weet dat ik 2 uur ga lopen. Die flesjes gooi ik dan in de prullenbak als ik die tegenkom. Maar nu zie ik steeds meer mensen in die prullenbak kijken en de flesjes en blikjes eruit te halen.
Dat is voor het statiegeld lijkt mij, 15 a 25 cent per stuk toch? Nu is mijn vraag eigenlijk, die mensen verdienen veel meer als ze gewoon een baan zouden hebben. Dus als ik mijn flesjes in die prullenbakken blijf gooien, en zij verdienen daarmee zeg 1 euro per uur.. in plaats van 10 euro per uur minimaal (met een normale/slechte baan)..
Zit ik ze dan eigenlijk te motiveren in een neerwaardse spiraal? Dat als ik (en anderen) niet die blikjes en flesjes zou 'geven', ze veel meer zouden kunnen verdienen (als ze beseffen dat ze geen geld kunnen krijgen met het zoeken naar blikjes en flesjes ze meer gaan solliciteren). Of is het juist goed om ze op die manier te 'helpen'? Want ze krijgen toch dat beetje geld extra en dat is blijkbaar waar ze naar op zoek zijn.
[ Bericht 2% gewijzigd door Masberum op 27-10-2025 23:10:27 ]