Volgens experts is de impact van AI beperkt maar daar geloof ik geen zak van.quote:De werkloosheid in Nederland is gestegen naar 4 procent, het hoogste niveau in vier jaar. In september waren 409.000 mensen in de leeftijd van 15 tot 75 jaar werkloos. Vooral 25-plussers verloren de afgelopen maanden vaker hun baan.
Bij jongeren van 15 tot 25 jaar daalde de werkloosheid licht, van 9 naar 8,8 procent, blijkt uit nieuwe cijfers van statistiekbureau CBS. Gemiddeld nam het aantal werklozen in de afgelopen drie maanden met achtduizend per maand toe.
Het UWV telt 187.000 lopende WW-uitkeringen, vrijwel evenveel als een maand eerder. Vergeleken met vorig jaar nam het aantal uitkeringen wel met bijna 9 procent toe, vooral bij de overheid en in de industrie.
Naast de 409.000 werklozen waren er 3,2 miljoen mensen die niet kort geleden naar werk hebben gezocht of daar niet direct beschikbaar voor waren. Dit zijn vooral mensen die met pensioen zijn of niet kunnen werken door ziekte of arbeidsongeschiktheid. Zij worden niet tot de beroepsbevolking gerekend.
https://www.nu.nl/economi(...)au-in-vier-jaar.html
Om hoeveel banen zou dat gaan en waarom vinden die mensen niet direct weer ander werk als de arbeidsmarkt zo krap is?quote:Op donderdag 16 oktober 2025 15:39 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat is nog steeds laag. En AI? Nee, dit is denk ik het gevolg van grote overnames waarbij Nederlandse fabrieken gesloten worden.
Goed verhaal.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 16:04 schreef Elzaas het volgende:
Dat krijg je als je extreem rechtse partijen de macht geeft. Die hebben alleen verstand van haatzaaien maar weinig verstand van economie
Ondanks dat je die partijen nooit macht moet geven slaat dit natuurlijk als een tang op een varkenquote:Op donderdag 16 oktober 2025 16:04 schreef Elzaas het volgende:
Dat krijg je als je extreem rechtse partijen de macht geeft. Die hebben alleen verstand van haatzaaien maar weinig verstand van economie
Nouja ze doen niet echt wat aan problemen die de economie verstoren.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 16:07 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ondanks dat je die partijen nooit macht moet geven slaat dit natuurlijk als een tang op een varken
Natuurlijk zal ai aan bijdragen, maar voor nu is het bulk dat volgens mij niet.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 15:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Om hoeveel banen zou dat gaan en waarom vinden die mensen niet direct weer ander werk als de arbeidsmarkt zo krap is?
Ik werk zelf als planner maar ik zie om me heen best wat taken verdwijnen met dank aan AI. Dat zal voor veel kantoorfuncties gelden. Kan toch niet anders of dat er links en rechts daardoor banen verdwijnen. We zijn als je Nederland moet typeren ook primair een zakelijke dienstverlener geworden de afgelopen decennia qua banenmarkt waarbij het aandeel industrie marginaal is.
Inderdaad redelijk percentage. Niet te krappe markt en ook niet te veel werklozen. Weinig aan de hand tot dus ver.quote:
Ah kijk, betrokkene toont eindelijk een beetje zelfinzichtquote:Op donderdag 16 oktober 2025 16:27 schreef Alloch87 het volgende:
In deze tijd werkloos zijn... dan kan je dus echt niks.
quote:
Dit is een uitstekend verhaal van mij. Die rechtse partijen hebben dus inderdaad geen ene fuk verstand van hoe ze met de economie moeten omgaan.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 16:07 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ondanks dat je die partijen nooit macht moet geven slaat dit natuurlijk als een tang op een varken
Volgens chatgpt.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 16:04 schreef Elzaas het volgende:
Bijna goed.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 15:39 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat is nog steeds laag. En AI? Nee, dit is denk ik het gevolg van grote overnames waarbij Nederlandse fabrieken gesloten worden.
Is die range iets wat ze altijd gebruiken om werkloosheidscijfer uit te drukken?quote:Op donderdag 16 oktober 2025 15:35 schreef Elan het volgende:
De werkloosheid in Nederland is gestegen naar 4 procent, het hoogste niveau in vier jaar. In september waren 409.000 mensen in de leeftijd van 15 tot 75 jaar werkloos.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |