abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219021796
Hallo,

Ik heb ooit de deurtjes van de keuken geschilderd. Echter her en der is de verf eraf gesleten dus ik ga deze opnieuw schilderen. Echter nu is er bij een deurtje wat vocht in het mdf getrokken, zie de bijgaande foto.
Hoe kan ik dit het beste herstellen en kan ik het dan ook gelijk waterdicht maken (plamuur, vloeibaar hout etc) ?
Heel vroeger zat hier van dat folie op, dat heb ik destijds met de verfbrander verwijderd en het daarna geschilderd.

Alvast dank voor de info.

[ afbeelding ]

[ Bericht 10% gewijzigd door hiburg op 15-10-2025 18:41:57 (Image) ]
  woensdag 15 oktober 2025 @ 16:27:27 #2
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_219021824
quote:
zie de bijgaande foto
We zien geen bijgaande foto :?
pi_219021830
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_219021833
die foto denk ik
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_219021860
Dank, ja dat is de foto. Lang geleden dat ik hier iets geplaatst heb, dus ik kreeg de image niet zo snel voor elkaar. Maar dit is de juiste afbeelding.
pi_219023169
Ontvetten, schuren en alle naadjes afkitten, daarna aflakken met een goede verf bv Sigma s2u nova
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_219024260
Is de mdf niet alleen een heel dun afwerklaagje? In dat geval verwijderen en er een nieuwe op plakken als dat het geheel mooier maakt.

Dat vorige schilderwerk ziet er niet erg profi uit zal ik maar zeggen, dus een hoop werk als je het netter wilt hebben.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_219024478
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 20:32 schreef 215 het volgende:
Is de mdf niet alleen een heel dun afwerklaagje? In dat geval verwijderen en er een nieuwe op plakken als dat het geheel mooier maakt.

Dat vorige schilderwerk ziet er niet erg profi uit zal ik maar zeggen, dus een hoop werk als je het netter wilt hebben.
Nee, de deurtjes zijn volledig van mdf. Dat schilderwerk is destijds te schraal gebeurd, zit er te dun op. Daarom wil ik het nu goed gaan doen. Het gaat mij er even om dat als ik dit wat bol staat ga afschuren waar ik het dan het beste mee kan opvullen, dus welke plamuur etc. En eerst grondverf en dan plamuren en daarna weer grondverf bijvoorbeeld…
pi_219025520
Met wat voor verf is dit geschilderd? Het lijkt wel structuurlatex ofzo...
pi_219031464
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 23:58 schreef FFnog het volgende:
Met wat voor verf is dit geschilderd? Het lijkt wel structuurlatex ofzo...
Met acryl verf (flexa) maar te dun en schraal, je ziet de structuur van het mdf her en der nog. Ik zit eraan te denken om het eerst goed te gronden met extra vullende grondverf.
  Moderator donderdag 16 oktober 2025 @ 21:35:35 #11
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219032147
Ik zou eerst hechtprimer aanbrengen en dan een fatsoenlijk merk, Sikkens, Trimetal, Wijzonol of Sigma.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219057925
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 20:18 schreef hiburg het volgende:

[..]
Met acryl verf (flexa) maar te dun en schraal, je ziet de structuur van het mdf her en der nog. Ik zit eraan te denken om het eerst goed te gronden met extra vullende grondverf.
De structuur van het MDF?
MDF is gewoon glad toch?

Wat je hier overheen gaat smeren blijft niet mooi, eerst de ondergrond netjes maken/schuren en dan weer goed opbouwen.
pi_219224706
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 01:51 schreef FFnog het volgende:

[..]
De structuur van het MDF?
MDF is gewoon glad toch?

Wat je hier overheen gaat smeren blijft niet mooi, eerst de ondergrond netjes maken/schuren en dan weer goed opbouwen.
Klopt, mdf is wel glad maar op deze deurtjes zat voorheen van dat keukenfolie, dat heb ik destijds verwijderd met de verffohn en daarna het mdf geschilderd. Je ziet de structuur omdat de foto van heel dichtbij genomen was en het mdf was nietoveral even glad. Ik heb intussen alle plekken geplamuurd en geschuurd en het diverse keren gegrond tussendoor en het ziet er nu al veel beter uit. Nu alleen nog aflakken en dan kan het weer jaren mee.

Voordat ik ga aflakken schuur ik het weer licht op (korrel 240 of 320) zodat de lak goed gaat hechten.

Nog even een vraag: wat is de beste roller (merk en/of type) om af te lakken met acrylverf zodat je zo min mogelijk structuur krijgt ?
Als verf neem ik waarschijnlijk de Sikkens Rezisto BL.
pi_219224761
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 21:35 schreef derLudolf het volgende:
Ik zou eerst hechtprimer aanbrengen en dan een fatsoenlijk merk, Sikkens, Trimetal, Wijzonol of Sigma.
Ik heb als primer Allgrund Acryl gebruikt , dat werkte prima. Zit er veel verschil in lak van deze merken ? Ik heb wel met Sikkens BL geschilderd en dat ging ook goed alleen merkte ik wel dat de kwaliteit (Duurzaamheud) minder is dan de alkyd lakken, ik weet niet of dat nog steeds zo is ? Maar binnen is het veel prettiger werken met acryl en ook amper of geen last van vergeling.
  Moderator zaterdag 8 november 2025 @ 20:23:49 #15
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219224848
Ik heb deze rollers gebruikt en vind het resultaat mooi glad.
https://www.verf.nl/product/anza-pro-super-antex-lakroller

Volgens mij is er tussen Trimetal en Sikkens tegenwoordig geen verschil, behalve dat eerstgenoemde iets goedkoper is.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219225037
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 20:23 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb deze rollers gebruikt en vind het resultaat mooi glad.
https://www.verf.nl/product/anza-pro-super-antex-lakroller

Volgens mij is er tussen Trimetal en Sikkens tegenwoordig geen verschil, behalve dat eerstgenoemde iets goedkoper is.
Dank voor de info, deze anza rollers kende ik nog niet. Wel de andere anza rollers waarbij 1 kant kaal was maar die zijn dacht ik alleen geschikt voor alkyd verf:
https://www.verf.nl/product/anza-pro-super-vilt

Ik las goede reviews over de Trimetal lak dus ik denk dat ik deze ga proberen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')