abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 oktober 2025 @ 11:33:08 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219004308
Ik heb dat echt nooit gesnapt en snap ook niet waarom geen enkele partij dit aanhaalt.

Lijkt me dat er een regel moet zijn waarbij iemand niet meer mag stemmen voor de Nederlandse verkiezingen als ze langer dan 2 jaar in het buitenland wonen of iets dergelijks.

Zie nu allemaal stembiljetten op X van Nederlanders in het buitenland die per post stemmen/hebben gestemd. Sommigen waarvan die al jaren niet in Nederland wonen... :') is dit gewoon grondwettelijk moeilijk te regelen of is er gewoon geen partij die dit wil verbieden?
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_219004332
Omdat het geen buitenlanders zijn.

Huhu, jamaar ze wonen toch buiten het land?!
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_219004340
Vind ook gek dat zij mee mag beslissen. Dat kan toch niet.

Vind dat ze pas mee mag beslissen als zij eerst 10 jaar in Nederland gewoond. (met permanent verblijf of paspoort) Niet die tijdelijke verblijf.

[ Bericht 1% gewijzigd door Captain_Ghost op 13-10-2025 12:15:20 ]
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_219004351
https://www.rijksoverheid(...)eede-kamerverkiezing

quote:
Voorwaarden om te mogen stemmen

U mag stemmen voor de Tweede Kamerverkiezing als u aan deze 3 voorwaarden voldoet:

U bent 18 jaar of ouder op 29 oktober 2025. U bent dus geboren vóór 30 oktober 2007.
U heeft de Nederlandse nationaliteit.
U bent niet uitgesloten van het kiesrecht.

Deze eisen gelden ook voor inwoners van Caribisch Nederland: Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Als je een Nederlands paspoort hebt, heb je de Nederlandse nationaliteit. Het boeit niet waar je woont.
pi_219004354
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:37 schreef Captain_Ghost het volgende:

Vind dat ze pas mee mag beslissen als zij 10 jaar in Nederland gewoond. (met permanent verblijf of paspoort) Niet die tijdelijke verblijf.
Top dat je dat vindt man.
Zoek nu eens op wanneer je in Nederland mag stemmen?
  maandag 13 oktober 2025 @ 11:40:35 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219004365
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:39 schreef Farenji het volgende:
https://www.rijksoverheid(...)eede-kamerverkiezing
[..]
Als je een Nederlands paspoort hebt, heb je de Nederlandse nationaliteit. Het boeit niet waar je woont.
Ja, ik snap wat het huidige beleid is, maar ik vind het wel krom. Waarom zou je meebeslissen als je er niet woont?
pi_219004374
Tja, het lastige is wel dat besluiten die in de Nederlandse politiek genomen worden soms ook gevolgen hebben voor buitenlanders (denk aan pensioen). Dus dan mag je er ook wat van vinden.
En je weet nooit of iemand een paar jaar voor werk weg is en dan weer terugkomt, of dat iemand permanent weg is.
pi_219004380
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:40 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ja, ik snap wat het huidige beleid is, maar ik vind het wel krom. Waarom zou je meebeslissen als je er niet woont?
Omdat er behalve de plek waar je woont veel meer zaken zijn die relevant voor je zijn als Nederlands staatsburger?
  maandag 13 oktober 2025 @ 11:42:17 #9
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219004383
quote:

Vind dat ze pas mee mag beslissen als zij 10 jaar in Nederland gewoond. (met permanent verblijf of paspoort) Niet die tijdelijke verblijf.
Nouja, alleen Nederlanders in het buitenland met een paspoort mogen stemmen.

Maar ik vind het gek dat je emigreert en dan alsnog zeggenschap over de Nederlandse verkiezingen hebt. Lijkt me dat er beleid moet komen dat je niet langer dan 2 jaar buiten het land mag wonen als je wil stemmen.
  maandag 13 oktober 2025 @ 11:42:23 #10
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_219004385
quote:

Volgens mij begrijp je de probleemstelling niet. Het gaat hier niet over immigranten, maar over ex-pats, Nederlanders die langere tijd in het buitenland wonen (en gewoonlijk werken), en gewoon een Nederlands paspoort hebben. En zolang ze dat paspoort hebben, en dus de Nederlandse nationaliteit, mogen ze in Nederlandse verkiezingen stemmen (zelfs als ze ondertussen een tweede, derde, ... paspoort en nationaliteit hebben).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  maandag 13 oktober 2025 @ 11:44:13 #11
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219004401
H
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:41 schreef Piles het volgende:
Tja, het lastige is wel dat besluiten die in de Nederlandse politiek genomen worden soms ook gevolgen hebben voor buitenlanders (denk aan pensioen). Dus dan mag je er ook wat van vinden.
En je weet nooit of iemand een paar jaar voor werk weg is en dan weer terugkomt, of dat iemand permanent weg is.
Het is wel krom. Als iemand een jaar in het buitenland woont... prima, ik vind dat je dan ook wel moet mogen stemmen, maar langdurig?

Wordt nog krommer als iemand een extra nationaliteit neemt. Die hebben feitelijk dubbel stemrecht, zowel in Nederland en het land waar ze zijn.
  maandag 13 oktober 2025 @ 11:47:03 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_219004426
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:44 schreef Mikeytt het volgende:
H
[..]
Het is wel krom. Als iemand een jaar in het buitenland woont... prima, ik vind dat je dan ook wel moet mogen stemmen, maar langdurig?

Wordt nog krommer als iemand een extra nationaliteit neemt. Die hebben feitelijk dubbel stemrecht, zowel in Nederland en het land waar ze zijn.
Maargoed jij maakt je zorgen om al die mocro's die met hun pensioen een huisje in rabat hebben gekocht en het daar uitzitten dus?

Vast niet. Dan snap je het ineens wel. Want die mensen moeten gewoon hun AOW-tje kunnen beschermen met hun stemrecht toch?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 13 oktober 2025 @ 11:48:22 #13
8252 mvdejong
pi_219004430
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:42 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Nouja, alleen Nederlanders in het buitenland met een paspoort mogen stemmen.

Maar ik vind het gek dat je emigreert en dan alsnog zeggenschap over de Nederlandse verkiezingen hebt. Lijkt me dat er beleid moet komen dat je niet langer dan 2 jaar buiten het land mag wonen als je wil stemmen.
Hoe zou je het willen bepalen ? Als je dat doet op basis van het ingeschreven staan in een Nederlandse gemeente is het voor een ex-pat juist minder werk om zich dan maar niet uit te schrijven als ze emigreren (dat is eigenlijk verplicht als je verwacht meer dan 8 maanden buiten Nederland te verblijven). En gemeenten blijken totaal niet in staat te zijn om daar en effectieve controle op te voeren, dat zouden ze ook om andere, dringender redenen al willen en moeten doen. En een post-adres is tegenwoordig ook niet meer echt een probleem omdat je bijna alles ook via het internet kunt regelen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
pi_219004432
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:39 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Top dat je dat vindt man.
Zoek nu eens op wanneer je in Nederland mag stemmen?
Ook voor mensen die naar Nederland komen (direct NL paspoort krijgt) en gelijk mogen stemmen?
Eventueel ook mensen die dubbel paspoort heeft en helft van tijd in buitenland woont.

Deze mensen draagt of is net om de hoek in Nederland samenleving. Daarom vind ik het gek dat zij direct mee mag doen met beleid die ons allemaal aangaat.

Ik vind dat mensen die net in Nederland komen wonen, eerst beter Nederland leren kennen en dan pas een mee mag beslissen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_219004439
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:48 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Ook voor mensen die naar Nederland komen (direct NL paspoort krijgt) en gelijk mogen stemmen?
Eventueel ook mensen die dubbel paspoort heeft en helft van tijd in buitenland woont.

Deze mensen draagt of is net om de hoek in Nederland samenleving. Daarom vind ik het gek dat zij direct mee mag doen met beleid die ons allemaal aangaat.

Ik vind dat mensen die net in Nederland komen wonen, eerst beter Nederland leren kennen en dan pas een mee mag beslissen.
Neem aan dat jij dus niet mag stemmen?
pi_219004467
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:49 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Neem aan dat jij dus niet mag stemmen?
Oh, je bent lekker aan vooroordelen. Nou ja, ik zit en woon al ruim 40 jaar in Nederland dus ook heb ik Nederlandse paspoort in bezit. (al ruim 40 jaar)..

Wie net om de hoek komt, ongeachte opleidingsniveau en of ander achtergrond... . Moet even wachten en Nederland beter leren kennen.
  maandag 13 oktober 2025 @ 11:55:19 #17
8252 mvdejong
pi_219004478
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:33 schreef Mikeytt het volgende:
Ik heb dat echt nooit gesnapt en snap ook niet waarom geen enkele partij dit aan is dit gewoon grondwettelijk moeilijk te regelen of is er gewoon geen partij die dit wil verbieden?
Ik denk dat de politieke partijen wel belangrijker dingen te doen hebben dan zich druk te maken over de ex-pats die toch als groep niet groot genoeg zijn om electorale impact te hebben.
pi_219004479
Hieraan ontleent links haar macht. Steeds meer stemvee naar Nederland halen, die voorzien van sociale voorzieningen en vervolgens meteen stemrecht geven voor nog meer stemmen op links. Nederland gaat er kapot aan zo onderhand, maar dat maakt links niets uit: die willen zichzelf eerst verrijken over de rug van de belastingbetaler en als ze daarmee het hele land opblazen, trekken zij zich terug in een belastingparadijs, want zo hypocriet zijn ze wel.
Mja
pi_219004500
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:55 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Ik denk dat de politieke partijen wel belangrijker dingen te doen hebben dan zich druk te maken over de ex-pats die toch als groep niet groot genoeg zijn om electorale impact te hebben.
Dat is idd ook een punt: hoe groot is dit 'probleem' nou eigenlijk.
pi_219004502
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:55 schreef TAmaru het volgende:
Hieraan ontleent links haar macht. Steeds meer stemvee naar Nederland halen, die voorzien van sociale voorzieningen en vervolgens meteen stemrecht geven voor nog meer stemmen op links. Nederland gaat er kapot aan zo onderhand, maar dat maakt links niets uit: die willen zichzelf eerst verrijken over de rug van de belastingbetaler en als ze daarmee het hele land opblazen, trekken zij zich terug in een belastingparadijs, want zo hypocriet zijn ze wel.
Treurig, zo'n sterke mening hebben zonder begrijpend te kunnen lezen -O-
Gewoon op basis van de TT weer lekker diarree uit de onderbuik spuiten. Als het maar over die kut-buitenlanders gaat :')
pi_219004507
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:55 schreef TAmaru het volgende:
Volgens mij is het schadelijker dat mensen zo dom zijn als een rund waardoor het ze nog niet eens lukt om de toch vrij eenvoudige praktijk die TS aanstipt te begrijpen. En dan denken dat hun mening over iets totaal anders de moeite waard is om de ether in te slingeren. Dom rund.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_219004538
Maar goed @Mikeytt, mij lijkt het logisch dat Nederlanders mogen stemmen bij Nederlandse verkiezingen.
Jou blijkbaar niet. Waarom niet?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_219004555
Persoonlijk zou ik zeggen dat je maar stemrecht in 1 land mag hebben, dus dan moet je kiezen tussen je stemrecht in bijvoorbeeld Turkije of Nederland.

Maar dat je niet stemgerechtigd bent voor beiden landen.

Dit vind ik ook gelden voor Nederlanders in het buitenland btw. Je stemt in het land waar je stemgerechtigd kan zijn, of op de Nederlandse politiek.
pi_219004558
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:54 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Oh, je bent lekker aan vooroordelen.
Klopt.
En ik doe precies jou na.
pi_219004560
quote:
5s.gif Op maandag 13 oktober 2025 12:01 schreef sigme het volgende:
Maar goed @:mikeytt, mij lijkt het logisch dat Nederlanders mogen stemmen bij Nederlandse verkiezingen.
Jou blijkbaar niet. Waarom niet?
Als ik ook mag antwoorden namens hem :+
Ergens snap ik het wel. Wat heeft iemand die (permanent of voor langere tijd) in het buitenland woont, te zeggen over hoe wij Nederland inrichten? Dus over woningmarkt, natuur, landbouw, economie etc. Behalve de theoretisch verbinding als Nederlander. Diegene merkt er heel weinig van (alleen wat dingen die hem raken), waarom moet je er dan over mee besluiten?
En ja, dat geldt ook voor mensen die in Nederland wonen soms (ik besluit ook mee over bepaalde zaken waar ik helemaal niks mee te maken heb), maar voor buitenlanders is dat wel een heel groot deel.

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 2
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')