Als je een Nederlands paspoort hebt, heb je de Nederlandse nationaliteit. Het boeit niet waar je woont.quote:Voorwaarden om te mogen stemmen
U mag stemmen voor de Tweede Kamerverkiezing als u aan deze 3 voorwaarden voldoet:
U bent 18 jaar of ouder op 29 oktober 2025. U bent dus geboren vóór 30 oktober 2007.
U heeft de Nederlandse nationaliteit.
U bent niet uitgesloten van het kiesrecht.
Deze eisen gelden ook voor inwoners van Caribisch Nederland: Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Top dat je dat vindt man.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:37 schreef Captain_Ghost het volgende:
Vind ook gek dat zij mee mag beslissen. Dat kan toch niet.
Vind dat ze pas mee mag beslissen als zij 10 jaar in Nederland gewoond. (met permanent verblijf of paspoort) Niet die tijdelijke verblijf.
Ja, ik snap wat het huidige beleid is, maar ik vind het wel krom. Waarom zou je meebeslissen als je er niet woont?quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:39 schreef Farenji het volgende:
https://www.rijksoverheid(...)eede-kamerverkiezing
[..]
Als je een Nederlands paspoort hebt, heb je de Nederlandse nationaliteit. Het boeit niet waar je woont.
Omdat er behalve de plek waar je woont veel meer zaken zijn die relevant voor je zijn als Nederlands staatsburger?quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:40 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ja, ik snap wat het huidige beleid is, maar ik vind het wel krom. Waarom zou je meebeslissen als je er niet woont?
Nouja, alleen Nederlanders in het buitenland met een paspoort mogen stemmen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:37 schreef Captain_Ghost het volgende:
Vind dat ze pas mee mag beslissen als zij 10 jaar in Nederland gewoond. (met permanent verblijf of paspoort) Niet die tijdelijke verblijf.
Volgens mij begrijp je de probleemstelling niet. Het gaat hier niet over immigranten, maar over ex-pats, Nederlanders die langere tijd in het buitenland wonen (en gewoonlijk werken), en gewoon een Nederlands paspoort hebben. En zolang ze dat paspoort hebben, en dus de Nederlandse nationaliteit, mogen ze in Nederlandse verkiezingen stemmen (zelfs als ze ondertussen een tweede, derde, ... paspoort en nationaliteit hebben).quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:37 schreef Captain_Ghost het volgende:
Het is wel krom. Als iemand een jaar in het buitenland woont... prima, ik vind dat je dan ook wel moet mogen stemmen, maar langdurig?quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:41 schreef Piles het volgende:
Tja, het lastige is wel dat besluiten die in de Nederlandse politiek genomen worden soms ook gevolgen hebben voor buitenlanders (denk aan pensioen). Dus dan mag je er ook wat van vinden.
En je weet nooit of iemand een paar jaar voor werk weg is en dan weer terugkomt, of dat iemand permanent weg is.
Maargoed jij maakt je zorgen om al die mocro's die met hun pensioen een huisje in rabat hebben gekocht en het daar uitzitten dus?quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:44 schreef Mikeytt het volgende:
H
[..]
Het is wel krom. Als iemand een jaar in het buitenland woont... prima, ik vind dat je dan ook wel moet mogen stemmen, maar langdurig?
Wordt nog krommer als iemand een extra nationaliteit neemt. Die hebben feitelijk dubbel stemrecht, zowel in Nederland en het land waar ze zijn.
Hoe zou je het willen bepalen ? Als je dat doet op basis van het ingeschreven staan in een Nederlandse gemeente is het voor een ex-pat juist minder werk om zich dan maar niet uit te schrijven als ze emigreren (dat is eigenlijk verplicht als je verwacht meer dan 8 maanden buiten Nederland te verblijven). En gemeenten blijken totaal niet in staat te zijn om daar en effectieve controle op te voeren, dat zouden ze ook om andere, dringender redenen al willen en moeten doen. En een post-adres is tegenwoordig ook niet meer echt een probleem omdat je bijna alles ook via het internet kunt regelen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:42 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nouja, alleen Nederlanders in het buitenland met een paspoort mogen stemmen.
Maar ik vind het gek dat je emigreert en dan alsnog zeggenschap over de Nederlandse verkiezingen hebt. Lijkt me dat er beleid moet komen dat je niet langer dan 2 jaar buiten het land mag wonen als je wil stemmen.
Ook voor mensen die naar Nederland komen (direct NL paspoort krijgt) en gelijk mogen stemmen?quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:39 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Top dat je dat vindt man.
Zoek nu eens op wanneer je in Nederland mag stemmen?
Neem aan dat jij dus niet mag stemmen?quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:48 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Ook voor mensen die naar Nederland komen (direct NL paspoort krijgt) en gelijk mogen stemmen?
Eventueel ook mensen die dubbel paspoort heeft en helft van tijd in buitenland woont.
Deze mensen draagt of is net om de hoek in Nederland samenleving. Daarom vind ik het gek dat zij direct mee mag doen met beleid die ons allemaal aangaat.
Ik vind dat mensen die net in Nederland komen wonen, eerst beter Nederland leren kennen en dan pas een mee mag beslissen.
Oh, je bent lekker aan vooroordelen. Nou ja, ik zit en woon al ruim 40 jaar in Nederland dus ook heb ik Nederlandse paspoort in bezit. (al ruim 40 jaar)..quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:49 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Neem aan dat jij dus niet mag stemmen?
Ik denk dat de politieke partijen wel belangrijker dingen te doen hebben dan zich druk te maken over de ex-pats die toch als groep niet groot genoeg zijn om electorale impact te hebben.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:33 schreef Mikeytt het volgende:
Ik heb dat echt nooit gesnapt en snap ook niet waarom geen enkele partij dit aan is dit gewoon grondwettelijk moeilijk te regelen of is er gewoon geen partij die dit wil verbieden?
Dat is idd ook een punt: hoe groot is dit 'probleem' nou eigenlijk.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:55 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik denk dat de politieke partijen wel belangrijker dingen te doen hebben dan zich druk te maken over de ex-pats die toch als groep niet groot genoeg zijn om electorale impact te hebben.
Treurig, zo'n sterke mening hebben zonder begrijpend te kunnen lezenquote:Op maandag 13 oktober 2025 11:55 schreef TAmaru het volgende:
Hieraan ontleent links haar macht. Steeds meer stemvee naar Nederland halen, die voorzien van sociale voorzieningen en vervolgens meteen stemrecht geven voor nog meer stemmen op links. Nederland gaat er kapot aan zo onderhand, maar dat maakt links niets uit: die willen zichzelf eerst verrijken over de rug van de belastingbetaler en als ze daarmee het hele land opblazen, trekken zij zich terug in een belastingparadijs, want zo hypocriet zijn ze wel.
Volgens mij is het schadelijker dat mensen zo dom zijn als een rund waardoor het ze nog niet eens lukt om de toch vrij eenvoudige praktijk die TS aanstipt te begrijpen. En dan denken dat hun mening over iets totaal anders de moeite waard is om de ether in te slingeren. Dom rund.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:55 schreef TAmaru het volgende:
Hieraan ontleent links haar macht. Steeds meer stemvee naar Nederland halen, die voorzien van sociale voorzieningen en vervolgens meteen stemrecht geven voor nog meer stemmen op links. Nederland gaat er kapot aan zo onderhand, maar dat maakt links niets uit: die willen zichzelf eerst verrijken over de rug van de belastingbetaler en als ze daarmee het hele land opblazen, trekken zij zich terug in een belastingparadijs, want zo hypocriet zijn ze wel.
Klopt.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:54 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Oh, je bent lekker aan vooroordelen.
Als ik ook mag antwoorden namens hemquote:Op maandag 13 oktober 2025 12:01 schreef sigme het volgende:
Maar goed @:mikeytt, mij lijkt het logisch dat Nederlanders mogen stemmen bij Nederlandse verkiezingen.
Jou blijkbaar niet. Waarom niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |