abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219066997
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 09:37 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Toch is dit idioot. Jij woont hier niet eens, waarom heb je dan de drang mee te beslissen of we bv de spreidingswet afschaffen of het eigen risico verhogen.
Dat doe je helemaal niet, je stemt op een partij/persoon. Het is echt onzin om te suggereren dat je rechtstreeks invloed op beslissingen of wetten hebt.

Verder zijn er ook duizend en 1 dingen die irrelevant voor jou zijn, waar je niet door geraakt wordt, ook al woon je hier, maar dat is uiteraard ook geen enkel issue. Je mag toch stemmen.
pi_219067033
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 09:52 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat doe je helemaal niet, je stemt op een partij/persoon. Het is echt onzin om te suggereren dat je rechtstreeks invloed op beslissingen of wetten hebt.

Verder zijn er ook duizend en 1 dingen die irrelevant voor jou zijn, waar je niet door geraakt wordt, ook al woon je hier, maar dat is uiteraard ook geen enkel issue. Je mag toch stemmen.
Ik weet dat je mag stemmen.

Maar uiteindelijk telt zijn (of haar) stem uit timboektoe net zo zwaar mee als die van mij uit zuid holland of van iemand uit Nijmegen. Dat is - ik weet dat het wettelijk klopt - gewoon idioot. Je woont hier niet, bemoei je ook niet met ons bestuur.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_219067045
Tis een soort over je graf heen regeren (ook al ben je natuurlijk niet dood).

Je zou imo alleen mogen stemmen in het land waar je belastingplichtig bent op 1 januari van dat jaar. Dan krijg je alsnog mensen die in 2 landen belastingplichtig zijn; maar ook een hoop niet.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_219068054
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 09:55 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Ik weet dat je mag stemmen.

Maar uiteindelijk telt zijn (of haar) stem uit timboektoe net zo zwaar mee als die van mij uit zuid holland of van iemand uit Nijmegen. Dat is - ik weet dat het wettelijk klopt - gewoon idioot. Je woont hier niet, bemoei je ook niet met ons bestuur.
Ok je mening is duidelijk, gaan we niks mee doen.
pi_219146778
Wat ik trouwens een waardevolle toevoeging aan de statistieken zou vinden is de uitslag van buitenlandse kiezers.

Aangezien die briefstemmen naar de gemeente Den Haag worden gestuurd worden de stemmen dus bij die gemeente geteld. Maar het zou m.i. interessant zijn om er een aparte "gemeente" van te maken.

Geen idee wat er door Nederlandse Niet-Ingezetenen wordt gestemd zo.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_219147375
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 09:26 schreef Hojdhopper het volgende:
Geen idee wat er door Nederlandse Niet-Ingezetenen wordt gestemd zo.
dan zoek je dat toch gewoon op?

Bij de tweede kamerverkiezingen van 2023 waren er 64.915 in het buitenland aanwezige nederlanders die hun stem afgaven, het totaal geschat aantal stemgerechtigde nederlanders in het buitenland is ongeveer 135.000, wat dus een opkomst onder de 50% is.

Het exact uitgebracht aantal briefstemmen door buitenlandse kiezers in 2023 voor de tweede kamerverkiezingen:

GroenLinks/PvdA: 15.656 stemmen
VVD: 12.188 stemmen
D66: 9.172 stemmen
Volt: 5.097 stemmen
Partij voor de Dieren: 4.296 stemmen
PVV: 4.145 stemmen
NSC: 3.738 stemmen
DENK: 2.146 stemmen
ChristenUnie: 1.638 stemmen
SP: 1.621 stemmen
BBB: 1.258 stemmen
FVD: 1.246 stemmen
CDA: 1.233 stemmen

Overigens is ook het aantal stemgerechtigde nederlanders in het buitenland relatief laag (dit zijn dus mensen die zich bij de Kiesraad hebben laten registreren en die een oproep ontvangen).

Aleen al in Belgie wonen ongeveer 110.000 nederlanders, waarvan het grootste aantal vermoedelijk erder dichtbij de grens tot nederland en dit zijn vaak ook mensen die regelmatig in nederland komen en er soms ook werken.
Voor duitsland gaat het om een geschat aantal van rond de 150.000 nederlanders die in de grensstreek aan de duitse zijde wonen, maar wel de nederlandse nationaliteit hebben en vaak een zeer direkte band met nederland.

Het exacte aantal 'grenspendelaars', mensen die in duitsland of belgie wonen, maar in nederland werken en belastingplichtig zijn (overigens hoeft dat niet te betekenen dat ze ook de nederlandse nationaleit hebben en zouden kunnen stemmen), is voor Belgie 44.000 en duitsland 45.000 (2023, CBS)

Dat lijkt te duiden op eerder veel meer mensen met de nederlandse nationaliteit en een zeer direkte band met nederland dan enkel het aantal van 135.000 geregistreerde kiezers in het buitenland, waarvan dan ook slechts minder dan 65.000 in 2023 en stem opstuurde.

[ Bericht 4% gewijzigd door RM-rf op 30-10-2025 10:29:28 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_219147574
Thanks @RM-rf

Ik had geen idee dat die stemmen apart geteld worden. Lees net ook dit stuk in het NOS blog:

quote:
Uitslag buitenlandse poststemmen laat nog dagen op zich wachten
Vanwege de kleine marges kan het nog dagen gaan duren voordat bekend is wie de grootste partij zal worden. Poststemmen van Nederlanders in het buitenland kunnen de doorslag geven, maar die uitslag is pas op zijn vroegst maandagavond bekend.

Een woordvoerder van de gemeente Den Haag, die deze stemmen afhandelt, zegt dat de brieven met een stembiljet die maandag nog binnenkomen, ook worden meegeteld. Het gaat naar schatting van de gemeente om zo'n 90.000 stemmen.

Bij de vorige Kamerverkiezingen gingen de meeste stemmen van Nederlandse expats naar GroenLinks-PvdA, ruim 28 procent. D66 behaalde toen 10,5 procent, PVV 6,3.

Vorige week woensdag ging een kantoor in Scheveningen al open als het stemlokaal waar de brieven worden verwerkt. Kiezers sturen hun stempas, een kopie van het identiteitsbewijs en (in een gesloten envelop) het stembiljet. Afgelopen week werden al de enveloppen geopend en stempassen en id's gecheckt, waarna de stembiljetten anoniem in de stembus gingen. Pas toen landelijk de stemlokalen gisteravond dichtgingen, mochten deze worden opengemaakt.
En wat betreft dit:
quote:
Overigens is ook het aantal stemgerechtigde nederlanders in het buitenland relatief laag (dit zijn dus mensen die zich bij de Kiesraad hebben laten registreren en die een oproep ontvangen).
Klopt ook. Mijn (bejaarde) tante die ook in het buitenland woont heeft zich niet geregistreerd als kiezer. Zullen genoeg anderen zijn die evenzo niet als kiezer geregistreerd staan.
pi_219148108
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:43 schreef Hojdhopper het volgende:
Een woordvoerder van de gemeente Den Haag, die deze stemmen afhandelt, zegt dat de brieven met een stembiljet die maandag nog binnenkomen, ook worden meegeteld.
In de mails stond telkens vetgedrukt dat ze tot woensdag 15:00 binnen moesten zijn, apart dat ze die deadline gewoon verschuiven.
pi_219148250
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 11:41 schreef Erasmusch het volgende:

[..]
In de mails stond telkens vetgedrukt dat ze tot woensdag 15:00 binnen moesten zijn, apart dat ze die deadline gewoon verschuiven.
Ja hier snap ik dus ook geen kloot van. Waarom maandag? Wat is er maandag?
Het wordt nergens uitgelegd. Daarom houd ik ook een slag om de arm of dit (de verschuiving op maandag) wel klopt.
pi_219149124
Normaal doe ik zoiets niet, maar heb nu wel gemaild naar het loket buitenlandse stemmen om na te vragen waarom stemmen die ná 29 oktober 15:00 uur nog binnenkomen, meegeteld worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hojdhopper op 30-10-2025 14:22:36 ]
pi_219149221

[ Bericht 100% gewijzigd door Wienerschnitzels op 30-10-2025 13:49:19 ]
pi_219149253
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 13:33 schreef Hojdhopper het volgende:
Normaal doe ik zoiets niet, maar heb nu wel gemaild naar het lokel buitenlandse stemmen om na te vragen waarom stemmen die ná 29 oktober 15:00 uur nog binnenkomen, meegeteld worden.
Wat ik zo lees is het in de kieswet artikel M9 geregeld dat briefstemmen die uiterlijk op de vijfde dag na de stemming uitelrijk 17.00 uur Nederlandse tijd bij de burgemeester van Den Haag zijn, tellen nog mee.

https://wetten.overheid.n(...)AfdelingV_HoofdstukM

Hier is de kiesewet en artike M9 gaat daarover.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219149274
quote:
7s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 13:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat ik zo lees is het in de kieswet artikel M9 geregeld dat briefstemmen die uiterlijk op de vijfde dag na de stemming uitelrijk 17.00 uur Nederlandse tijd bij de burgemeester van Den Haag zijn, tellen nog mee.

https://wetten.overheid.n(...)AfdelingV_HoofdstukM

Hier is de kiesewet en artike M9 gaat daarover.
Ook raar dat ze dan in de stembrief zelf iets anders communiceren, dat het uiterlijk gisteren binnen zou moeten zijn. Ik snap best dat je mensen wat wil beschermen tegen zichzelf maar om nou t.o.v. de kieswet dan maar te gaan liegen in een brief gaat wel wat ver.
pi_219149410
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 13:54 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Ook raar dat ze dan in de stembrief zelf iets anders communiceren, dat het uiterlijk gisteren binnen zou moeten zijn. Ik snap best dat je mensen wat wil beschermen tegen zichzelf maar om nou t.o.v. de kieswet dan maar te gaan liegen in een brief gaat wel wat ver.
Ik vind het nogal een stretch om dan te gaan claimen dat men heeft gelogen in een brief.

Maar hoe dan ook is dit gewoon de kieswet, dus daar houdt men zich aan. Niets aan de hand dus.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219149489
Ik heb zelfs al antwoord gekregen op mijn mail.

Mijn mailtje:
Uit interesse vraag ik me het volgende af. In verschillende media, o.a. op de website van de NOS wordt gezegd dat het tellen van de buitenlandse stemmen nog tot maandag kan duren omdat er tot maandag nog stemmen binnen kunnen komen.

Toch stond er overal uitdrukkelijk dat de briefstem uiterlijk op 29 oktober om 15:00 uur door de gemeente Den Haag ontvangen moet zijn.

Waarom is nu toch besloten dat stemmen die na bovengenoemde datum en tijd nog stemmen worden meegeteld?

Antwoord:
"Opgestuurde briefstemmen moesten uiterlijk 29 oktober om 15.00 uur binnen zijn bij het briefstembureau. Voor briefstemmen die naar de ambassade gestuurd zijn of bij de ambassade ingeleverd zijn geldt dat ze per diplomatiek post naar Nederland komen. Deze post moet uiterlijk maandag 3 november 17.00 uur binnen zijn. Ik hoop dat deze informatie uw verwarring wegneemt."

Je kan als Nederlander in het buitenland ook naar de ambassade gaan en daar stemmen. Die stemmen worden dan na de stemdag naar NL verstuurd. Vanuit Duitsland duurt dat waarschijnlijk één dag, vanuit een verder gelegen land mogelijk wat langer. Vandaar waarschijnlijk maandag 3 november als deadline.
pi_219154133
Het is inderdaad niet dat mensen in het buitenland na woensdag nog konden stemmen. Ik heb vanuit Nieuw Zeeland gestemd, en die stem moest uiterlijk vorige vrijdag bij de ambassade afgeleverd worden - ik denk dat ze dus een ruime week uittrekken voor het verzenden naar Nederland - wat me logisch lijkt.
In the coolest little capital of the world

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 2 / 2
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')