Dat doe je helemaal niet, je stemt op een partij/persoon. Het is echt onzin om te suggereren dat je rechtstreeks invloed op beslissingen of wetten hebt.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 09:37 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Toch is dit idioot. Jij woont hier niet eens, waarom heb je dan de drang mee te beslissen of we bv de spreidingswet afschaffen of het eigen risico verhogen.
Ik weet dat je mag stemmen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 09:52 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat doe je helemaal niet, je stemt op een partij/persoon. Het is echt onzin om te suggereren dat je rechtstreeks invloed op beslissingen of wetten hebt.
Verder zijn er ook duizend en 1 dingen die irrelevant voor jou zijn, waar je niet door geraakt wordt, ook al woon je hier, maar dat is uiteraard ook geen enkel issue. Je mag toch stemmen.
Ok je mening is duidelijk, gaan we niks mee doen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 09:55 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Ik weet dat je mag stemmen.
Maar uiteindelijk telt zijn (of haar) stem uit timboektoe net zo zwaar mee als die van mij uit zuid holland of van iemand uit Nijmegen. Dat is - ik weet dat het wettelijk klopt - gewoon idioot. Je woont hier niet, bemoei je ook niet met ons bestuur.
dan zoek je dat toch gewoon op?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:26 schreef Hojdhopper het volgende:
Geen idee wat er door Nederlandse Niet-Ingezetenen wordt gestemd zo.
En wat betreft dit:quote:Uitslag buitenlandse poststemmen laat nog dagen op zich wachten
Vanwege de kleine marges kan het nog dagen gaan duren voordat bekend is wie de grootste partij zal worden. Poststemmen van Nederlanders in het buitenland kunnen de doorslag geven, maar die uitslag is pas op zijn vroegst maandagavond bekend.
Een woordvoerder van de gemeente Den Haag, die deze stemmen afhandelt, zegt dat de brieven met een stembiljet die maandag nog binnenkomen, ook worden meegeteld. Het gaat naar schatting van de gemeente om zo'n 90.000 stemmen.
Bij de vorige Kamerverkiezingen gingen de meeste stemmen van Nederlandse expats naar GroenLinks-PvdA, ruim 28 procent. D66 behaalde toen 10,5 procent, PVV 6,3.
Vorige week woensdag ging een kantoor in Scheveningen al open als het stemlokaal waar de brieven worden verwerkt. Kiezers sturen hun stempas, een kopie van het identiteitsbewijs en (in een gesloten envelop) het stembiljet. Afgelopen week werden al de enveloppen geopend en stempassen en id's gecheckt, waarna de stembiljetten anoniem in de stembus gingen. Pas toen landelijk de stemlokalen gisteravond dichtgingen, mochten deze worden opengemaakt.
Klopt ook. Mijn (bejaarde) tante die ook in het buitenland woont heeft zich niet geregistreerd als kiezer. Zullen genoeg anderen zijn die evenzo niet als kiezer geregistreerd staan.quote:Overigens is ook het aantal stemgerechtigde nederlanders in het buitenland relatief laag (dit zijn dus mensen die zich bij de Kiesraad hebben laten registreren en die een oproep ontvangen).
In de mails stond telkens vetgedrukt dat ze tot woensdag 15:00 binnen moesten zijn, apart dat ze die deadline gewoon verschuiven.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:43 schreef Hojdhopper het volgende:
Een woordvoerder van de gemeente Den Haag, die deze stemmen afhandelt, zegt dat de brieven met een stembiljet die maandag nog binnenkomen, ook worden meegeteld.
Ja hier snap ik dus ook geen kloot van. Waarom maandag? Wat is er maandag?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:41 schreef Erasmusch het volgende:
[..]
In de mails stond telkens vetgedrukt dat ze tot woensdag 15:00 binnen moesten zijn, apart dat ze die deadline gewoon verschuiven.
Wat ik zo lees is het in de kieswet artikel M9 geregeld dat briefstemmen die uiterlijk op de vijfde dag na de stemming uitelrijk 17.00 uur Nederlandse tijd bij de burgemeester van Den Haag zijn, tellen nog mee.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:33 schreef Hojdhopper het volgende:
Normaal doe ik zoiets niet, maar heb nu wel gemaild naar het lokel buitenlandse stemmen om na te vragen waarom stemmen die ná 29 oktober 15:00 uur nog binnenkomen, meegeteld worden.
Ook raar dat ze dan in de stembrief zelf iets anders communiceren, dat het uiterlijk gisteren binnen zou moeten zijn. Ik snap best dat je mensen wat wil beschermen tegen zichzelf maar om nou t.o.v. de kieswet dan maar te gaan liegen in een brief gaat wel wat ver.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat ik zo lees is het in de kieswet artikel M9 geregeld dat briefstemmen die uiterlijk op de vijfde dag na de stemming uitelrijk 17.00 uur Nederlandse tijd bij de burgemeester van Den Haag zijn, tellen nog mee.
https://wetten.overheid.n(...)AfdelingV_HoofdstukM
Hier is de kiesewet en artike M9 gaat daarover.
Ik vind het nogal een stretch om dan te gaan claimen dat men heeft gelogen in een brief.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:54 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ook raar dat ze dan in de stembrief zelf iets anders communiceren, dat het uiterlijk gisteren binnen zou moeten zijn. Ik snap best dat je mensen wat wil beschermen tegen zichzelf maar om nou t.o.v. de kieswet dan maar te gaan liegen in een brief gaat wel wat ver.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |