Van de iets van 150.000 emigranten die per jaar Nederland verlaten hebben er nog geen 30.000 een Nederlands paspoort. Bovendien zijn dit voor een groot deel Nederlanders die in het buitenland gaan werken, en een fors deel daarvan keert uiteindelijk ook weer terug naar Nederland. Bij veel multinationals is het zo dat als je richting hoger management gaat je een paar jaar in het buitenland moet hebben gewerkt om beter de verschillende culturen in het bedrijf door te krijgen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:57 schreef Piles het volgende:
[..]
Dat is idd ook een punt: hoe groot is dit 'probleem' nou eigenlijk.
Ik had het wel gelezen hoor, maar op basis van de mislukte TT vond ik toch wel dat ik het recht had om mijn mening over buitenlanders in Nederland te uiten.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:58 schreef Piles het volgende:
[..]
Treurig, zo'n sterke mening hebben zonder begrijpend te kunnen lezen
Gewoon op basis van de TT weer lekker diarree uit de onderbuik spuiten. Als het maar over die kut-buitenlanders gaat
Ehm, mij nadoen... Wat dan?quote:Op maandag 13 oktober 2025 12:06 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Klopt.
En ik doe precies jou na.
Ok, laat ik de vraag anders stellen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 12:06 schreef Piles het volgende:
[..]
Als ik ook mag antwoorden namens hem
Ergens snap ik het wel. Wat heeft iemand die (permanent of voor langere tijd) in het buitenland woont, te zeggen over hoe wij Nederland inrichten? Dus over woningmarkt, natuur, landbouw, economie etc. Behalve de theoretisch verbinding als Nederlander. Diegene merkt er heel weinig van (alleen wat dingen die hem raken), waarom moet je er dan over mee besluiten?
En ja, dat geldt ook voor mensen die in Nederland wonen soms (ik besluit ook mee over bepaalde zaken waar ik helemaal niks mee te maken heb), maar voor buitenlanders is dat wel een heel groot deel.
Wanneer wordt he eigenlijk uitgesloten van het kiesrecht?quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:39 schreef Farenji het volgende:
https://www.rijksoverheid(...)eede-kamerverkiezing
[..]
Voorwaarden om te mogen stemmen
U mag stemmen voor de Tweede Kamerverkiezing als u aan deze 3 voorwaarden voldoet:
U bent 18 jaar of ouder op 29 oktober 2025. U bent dus geboren vóór 30 oktober 2007.
U heeft de Nederlandse nationaliteit.
U bent niet uitgesloten van het kiesrecht.
Deze eisen gelden ook voor inwoners van Caribisch Nederland: Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Je moet veroordeeld zijn voor een straf met minstens een gevangenisstraf van een jaar en het misdrijf betrof een daad die als aanslag op het Nederlandse staatsbestel gezien kan worden (bv een opstand, of pogingen verkiezingsfraude te plegen).quote:Op maandag 13 oktober 2025 12:55 schreef vosss het volgende:
[..]
Wanneer wordt he eigenlijk uitgesloten van het kiesrecht?
Is dat als je bv TBS met dwangverpleging hebt of iets?
Nou, 'standpunt' is wat overdreven. Ik vind het geen probleem, maar snap het sentiment.quote:Op maandag 13 oktober 2025 12:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Ok, laat ik de vraag anders stellen.
Uit jouw standpunt blijkt iets dat 'ze' niet Nederlander 'genoeg' meer zijn omdat ze te lang in het buitenland wonen.
Ja dat is dus het lastige. Natuurlijk blijven ze gewoon Nederlander. Maar waarom mee (willen) beslissen of de A27 verbreed wordt, of Schiphol mag uitbreiden en of de bijstand meestijgt met het minumumloon. Sta je, als emigrant, niet te ver van de Nederlandse maatschappij om daarover mee te stemmen?quote:Als je dan aan hun stemrecht wil morrelen moet Nederlanders dus hun staatsburgerschap afgepakt worden als ze ...?
Nou nee, niet in dit topic, want het is off topic. Dus hou die verder maar voor je of ga die ergens on topic ventileren.quote:Op maandag 13 oktober 2025 12:09 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik had het wel gelezen hoor, maar op basis van de mislukte TT vond ik toch wel dat ik het recht had om mijn mening over buitenlanders in Nederland te uiten.
Leg dat eens uit?quote:Op maandag 13 oktober 2025 14:18 schreef Telefoonvork het volgende:
Alle mensen met het hoofd er op de juiste manier op geschroefd emigreren, simpelweg omdat Nederland steeds meer een kutland wordt.
Zelf Nederlander in het buitenland en ik ga binnenkort weer stemmen ja.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:33 schreef Mikeytt het volgende:
Ik heb dat echt nooit gesnapt en snap ook niet waarom geen enkele partij dit aanhaalt.
Lijkt me dat er een regel moet zijn waarbij iemand niet meer mag stemmen voor de Nederlandse verkiezingen als ze langer dan 2 jaar in het buitenland wonen of iets dergelijks.
Zie nu allemaal stembiljetten op X van Nederlanders in het buitenland die per post stemmen/hebben gestemd. Sommigen waarvan die al jaren niet in Nederland wonen...is dit gewoon grondwettelijk moeilijk te regelen of is er gewoon geen partij die dit wil verbieden?
Dit laatste vooral ook ja. Er zijn er een hoop die na een aantal jaar weer terug gaan.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:41 schreef Piles het volgende:
Tja, het lastige is wel dat besluiten die in de Nederlandse politiek genomen worden soms ook gevolgen hebben voor buitenlanders (denk aan pensioen). Dus dan mag je er ook wat van vinden.
En je weet nooit of iemand een paar jaar voor werk weg is en dan weer terugkomt, of dat iemand permanent weg is.
Nou laat ik het dan omdraaien: links Nederland zou volgens mij ook niets liever willen dan in het buitenland wonende Nederlanders hun stemrecht ontnemen ten faveure van het nieuwe stemvee. Nederlanders in het buitenland stemmen natuurlijk overwegend rechts, omdat ze ook vrij weinig ontvangen van de staat.quote:Op maandag 13 oktober 2025 13:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou nee, niet in dit topic, want het is off topic. Dus hou die verder maar voor je of ga die ergens on topic ventileren.
Wat een berg aannames en een heus complot. Knap.quote:Op maandag 13 oktober 2025 15:36 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou laat ik het dan omdraaien: links Nederland zou volgens mij ook niets liever willen dan in het buitenland wonende Nederlanders hun stemrecht ontnemen ten faveure van het nieuwe stemvee. Nederlanders in het buitenland stemmen natuurlijk overwegend rechts, omdat ze ook vrij weinig ontvangen van de staat.
TS is daar duidelijk niet van gediend, dat die mensen nog mogen stemmen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 15:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een berg aannames en een heus complot. Knap.
En dan nog gaan we dit gee buitenlanders/asielzoekeres/moslims-topic maken.
De vraag is waarom Nederlanders die in het buitenland mogen wel in Nederland mogen stemmen. Dus ontopic maar weer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |