abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 oktober 2025 @ 13:48:34 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218996864
quote:
Voorstel: na drama met paard Sinterklaas in 2022 moet intocht nu met een knuffelbeest

Wordt het niets eens tijd om met het gebruik van een (echt) paard tijdens de intocht van de goedheiligman te stoppen? Het is kort samengevat wat de Partij voor de Dieren in de Dordtse gemeenteraad voorstelt. Aanleiding is de recente veroordeling van een paardeneigenaar die in 2022 een schimmel in zeer slechte conditie leverde aan de Dordtse intocht.

“Is het college bereid bij de organisator aan te dringen op het gebruik van alternatieven voor het inzetten van een paard, zoals de inzet van een knuffelbeest”, luidt één van de vragen van Pieter Groenewege van de Partij van de Dieren. En: “Kan het college toelichten hoe het mogelijk is dat er bij de Sinterklaasintocht van 2022 een vergunning is afgegeven voor een evenement waarbij een ondervoed en verzwakt paard zou worden ingezet?”

Paard zakt door z'n hoeven
Wat drie jaar geleden een feestelijke intocht voor kinderen had moeten zijn, eindigde in een pijnlijk tafereel. Op videobeelden is te zien hoe de schimmel van de goedheiligman dat jaar voor de ogen van ouders en kinderen in elkaar zakt, terwijl Sinterklaas nog op zijn rug zat.

Het is het slotstuk van een lange tocht vanaf de stoomboot door de Dordtse binnenstad. Agenten trekken nog voor de optocht begint al aan de bel. Zij vinden het paard te mager en instabiel en zien dat het dier nauwelijks spieren heeft. De zaak komt later voor de rechter. Het resultaat: een taakstraf van 30 uur voor de eigenaar van de schimmel.

Alleen met een vergunning
“Ik wil dat het college een duidelijk beleid ontwikkelt, waarin het gebruik van dieren bij evenementen in Dordrecht alleen nog met een vergunning mogelijk is”, licht Pieter Groenewege zijn vragen toe. “We zien dat als er dieren worden ingezet tijdens evenementen, van een levende kerststal tot aan kleine dieren op de Dordtse bijenmarkt, het niet om het welzijn van het dier draait maar om vermaak voor de mens.”

En dat zou volgens de Partij voor de Dieren anders kunnen. Te beginnen dus met een vergunning, zodat vooraf kan worden gekeken of de mensen die dieren aanbieden wel goed voor de schepsels zorgen. En als er alternatieven voor dieren zijn, waarom zou je die dan niet gebruiken?

In een koets
Met zijn suggesties haalt Groenewege één van zijn trouwe stokpaardjes van stal, want ook in 2023 riep hij al eens op te stoppen met het paard van Sinterklaas, toen zonder succes. Een jaar later bleek de schimmel wel verdwenen van het toneel. De goedheiligman werd toen tijdens de intocht vervoerd in een koets, getrokken door twee bruine paarden.

Met de jaarlijkse intocht voor de boeg en de recente gerechtelijke uitspraak ziet de partijvoorzitter nu nieuwe kansen. Daarnaast is er ook een groeiende markt voor. “Ik zag op internet dat er een bedrijf is dat een knuffelpaard verhuurt. Een soort handpop die bediend wordt door een acteur, wat volgens mij veel leuker is voor kinderen dan een echt paard”, besluit hij.

https://www.rijnmond.nl/n(...)met-een-knuffelbeest
------------------------------------------

Waarom een echt paard als het elk jaar zoveel stress is voor dat dier? Kinderen maakt het echt niet uit of het paard nep is die vinden het allemaal even magisch. Laat de dieren gewoon lekker met rust en gebruik een knuffel of een pop, net zo leuk. We leven in 2025 en het mag allemaal wel wat diervriendelijker :Y
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator / Redactie FP zondag 12 oktober 2025 @ 13:50:00 #2
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_218996874
:')_!
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_218996876
:') de speld heeft een nieuwe website?
  Spellchecker zondag 12 oktober 2025 @ 13:50:35 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_218996880
Groenewege en stokpaardjes _O-
pi_218996884
Ik pleit al jaren tevergeefs voor een intocht op een fatbike.
pi_218996900
:')
  zondag 12 oktober 2025 @ 13:55:45 #7
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218996910
Heb liever dat de partij voor de dieren zich bezighoudt met de misstanden in de bio industrie.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_218996930
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 13:55 schreef MissButterflyy het volgende:
Heb liever dat de partij voor de dieren zich bezighoudt met de misstanden in de bio industrie.
Mee eens, maar tegenwoordig is het al bijzonder dat de Partij voor de Dieren zich nog druk maakt om dieren.
  zondag 12 oktober 2025 @ 14:01:46 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218996940
quote:
Dat doen ze ook
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_218996953
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 13:50 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
:')_!
  zondag 12 oktober 2025 @ 14:04:31 #11
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218996964
quote:
10s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:01 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dat doen ze ook
Vind dit echt onzin. Kijk, dat paard wat door de hoeven zakte was echt zielig en moet niet kunnen, maar veel paarden zijn echt slechter af.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_218996967
En wat te zeggen van de stoomboot, milieuvervuiling en CO2 uitstoot :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 12 oktober 2025 @ 14:05:08 #13
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218996968
Opgepast

Ragebait.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218996973
Knettergek |:(
  zondag 12 oktober 2025 @ 14:05:58 #15
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_218996978
Wat is dat PvdD toch een zinloos clubje
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_218996992
Sinterklaas moet eens met zijn tijd mee gaan. Een paard en een stoomboot kan echt niet meer en zwarte pieten gewoon inruilen voor polen.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_218997004
quote:
“Ik wil dat het college een duidelijk beleid ontwikkelt, waarin het gebruik van dieren bij evenementen in Dordrecht alleen nog met een vergunning mogelijk is”
Meer vergunninkjes, meer papierwerk, meer bureaucratie. En voor wat? Als iemand de dieren aantoonbaar slecht behandelt kan dat nu al gewoon vervolgd worden, een voorbeeld wordt nota bene in de OP genoemd.
  zondag 12 oktober 2025 @ 14:12:26 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218997009
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:04 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Vind dit echt onzin. Kijk, dat paard wat door de hoeven zakte was echt zielig en moet niet kunnen, maar veel paarden zijn echt slechter af.
De intocht wordt gewoon met belastinggeld betaald dus dan mag er best gekeken worden of het ok is om een paard in te zetten dat daar misschien onder lijd. Vind het juist goed dat er aandacht voor is. Het een sluit het ander niet uit. Je kunt prima opkomen voor dit soort dingen en voor de bioindustrie.
pi_218997024
Partij voor Gaza houdt zich nu ineens met dieren bezig?
pi_218997106
Gewoon vervangen door een mechanisch paard. Niks mis mee.

"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_218997234
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:23 schreef Knurft-Zork3 het volgende:

[ afbeelding ]
Pohhh, dat "zadel" wil ik wel eens ruiken
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_218997301
quote:

[ afbeelding ]
Op een of andere manier doet me dat denken aan zo'n mechanische rodeo-stier.
pi_218997338
quote:

[ afbeelding ]
De sint ook maar vervangen zie ik. :)
pi_218997347
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Op een of andere manier doet me dat denken aan zo'n mechanische rodeo-stier.
We hadden zo'n ding 'ns gehuurd voor het café met een braderie. Ik heb me kapotgelachen met die stoere dronken gasten.
  zondag 12 oktober 2025 @ 14:57:47 #25
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218997350
quote:
Andere partijen kunnen zich jaren enkel met immigratie bezig houden. PvdD kan zich met meerdere issues tegelijk bezighouden.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')