abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218987708
Een goedemorgen.

Voor een EV bedrijfsbus met een hybride (diesel/accu) hogedrukunit ingebouwd moet ik de uitrusting nog samenstellen. We moeten voldoen aan bepaalde normen/keuringen en dergelijke.
Dit is onze eerste EV werkbus naast onze diesels.
Nou vraag ik me af welk soort brandblusser ik moet selecteren. Ook vind ik het een beetje apart dat de verzekering en keuring voor het inpandig opladen daar geen aparte eisen voor stellen. Daar zijn we inmiddels dus wel al voor goedgekeurd en verzekerd.
Ik wil graag een blusser in de bus (verplicht) en een blusstation in het pand specifiek voor de EV.
Met wat Googelen kom ik uit op Lith Ex blussers.

Zijn er users hier die er wat meer ervaring mee hebben qua soort blussers en wat eventueel een goede aanvullende optie kan zijn?

Alvast bedankt.

De werkbus gaat pas komend jaar in die configuratie rijden.
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:49:02 #2
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_218988074
Ik heb zo'n rode brandblusser. Hij hangt in een houder aan de muur. Maar je kan hem er makkelijk van de muur halen en naar het vuur verplaatsen. Dat is wel echt een functie die je wil dat erop zit. Het vuur naar de blusser verplaatsen is vaak veel lastiger.
pi_218988116
Dompelbad op de aanhanger meenemen.
pi_218988332
Prachtige eerste twee reacties.
pi_218989857
Ik zou voor dezelfde blussers gaan als in je dieselbussen. De brandweer heeft ook moeite met EV's, ik denk niet dat jij een blusser gaat vinden die het beter doet.

Dus gewoon een blusser voor de inhoud, en niet voor het voertuig zelf.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_218990787
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 14:40 schreef Filosoofert het volgende:
Ik zou voor dezelfde blussers gaan als in je dieselbussen. De brandweer heeft ook moeite met EV's, ik denk niet dat jij een blusser gaat vinden die het beter doet.

Dus gewoon een blusser voor de inhoud, en niet voor het voertuig zelf.
Dank voor je reactie. Ik wil onze EV goed beslagen ten ijs komen. (Klopt de uitdrukking?) en onze jongens..dat ze weten wat ze moeten doen in geval van.
Ik wacht nog af in verwachting van reacties.
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:18:58 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218991643
Wij (brandweer*) blussen EV branden met water, dat is het meest effectief.

*niet in Nederland, maar neem aan dat het daar op dezelfde manier gebeurt.
pi_218991731
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 19:18 schreef kwiwi het volgende:
Wij (brandweer*) blussen EV branden met water, dat is het meest effectief.

*niet in Nederland, maar neem aan dat het daar op dezelfde manier gebeurt.
We hebben een brandweerstation op de hoek en daar zijn we geweest voor vragen en antwoorden. Geen specifiek antwoord voor de EV.
pi_218993957
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 19:29 schreef Mr-Proper het volgende:

[..]
We hebben een brandweerstation op de hoek en daar zijn we geweest voor vragen en antwoorden. Geen specifiek antwoord voor de EV.
Ik heb mijn papieren om gevaarlijke stoffen (waaronder: batterijen) te transporteren, ik heb letterlijk een instructie op papier bij. "Neem afstand, zoek dekking". Dus zorg dat de collega's hun materiaal kunnen blussen, maar anders jammer dan.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  Moderator woensdag 22 oktober 2025 @ 12:48:44 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219075885
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 17:01 schreef Mr-Proper het volgende:

[..]
wat ze moeten doen in geval van.

Jezelf in veiligheid brengen en de brandweer bellen. Lithium reageert heftig met water, daar zou ik zelf niet zonder de juiste beschermende kleding mee gaan blussen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 22 oktober 2025 @ 13:01:46 #11
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_219075958
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 09:49 schreef borbit het volgende:
Ik heb zo'n rode brandblusser. Hij hangt in een houder aan de muur. Maar je kan hem er makkelijk van de muur halen en naar het vuur verplaatsen. Dat is wel echt een functie die je wil dat erop zit. Het vuur naar de blusser verplaatsen is vaak veel lastiger.
Dat is een kwestie van tijd.
Gewoon niks doen, en binnen een mum van tijd is het vuur overal, dus ook bij de brandblusser *O*

Probleem opgelost *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 22 oktober 2025 @ 13:04:51 #12
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_219075976
quote:
3s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 09:57 schreef Socios het volgende:
Dompelbad op de aanhanger meenemen.
Met wat badeendjes en wulpse brunettes _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_219093090
Schuimblusser voor vaste stoffen.

[ Bericht 20% gewijzigd door blomke op 24-10-2025 11:27:42 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 11 november 2025 @ 21:02:56 #14
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_219247392
De kans dat een batterij spontaan in brand gaat is minimaal. Zelfs bij ongevallen komt dat zelden voor. Mocht het desondanks gebeuren dan vraag ik me af of hoeveel je nog met een brandblusser kan uitrichten. Brandweer en autobergers gebruiken voor die situaties namelijk speciale dompelcontainers.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  zaterdag 15 november 2025 @ 22:25:40 #15
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_219275723
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 08:08 schreef Mr-Proper het volgende:
Een goedemorgen.

Voor een EV bedrijfsbus met een hybride (diesel/accu) hogedrukunit ingebouwd moet ik de uitrusting nog samenstellen. We moeten voldoen aan bepaalde normen/keuringen en dergelijke.
Dit is onze eerste EV werkbus naast onze diesels.
Nou vraag ik me af welk soort brandblusser ik moet selecteren. Ook vind ik het een beetje apart dat de verzekering en keuring voor het inpandig opladen daar geen aparte eisen voor stellen. Daar zijn we inmiddels dus wel al voor goedgekeurd en verzekerd.
Ik wil graag een blusser in de bus (verplicht) en een blusstation in het pand specifiek voor de EV.
Met wat Googelen kom ik uit op Lith Ex blussers.

Zijn er users hier die er wat meer ervaring mee hebben qua soort blussers en wat eventueel een goede aanvullende optie kan zijn?

Alvast bedankt.

De werkbus gaat pas komend jaar in die configuratie rijden.
[ link | afbeelding ]
De kans dat een elektrische auto in de fik vliegt is niet zo groot. Een normale niet elektrische auto vat veel sneller vlam. Het is wel dat een lithium accu erg lastig te blussen is. Meestal moet ie in een container met water ondergedompeld. Veel nieuwere modellen hebben ingebouwd een soort bak om de accu waar je een kraan op aan kan sluiten om de accu onder te dompelen.
  donderdag 20 november 2025 @ 20:36:20 #16
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219305855
Een standaard ABC-blusser. Misschien een koolzuurblusser voor het elektrische gedeelte.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')