Dank voor je reactie. Ik wil onze EV goed beslagen ten ijs komen. (Klopt de uitdrukking?) en onze jongens..dat ze weten wat ze moeten doen in geval van.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 14:40 schreef Filosoofert het volgende:
Ik zou voor dezelfde blussers gaan als in je dieselbussen. De brandweer heeft ook moeite met EV's, ik denk niet dat jij een blusser gaat vinden die het beter doet.
Dus gewoon een blusser voor de inhoud, en niet voor het voertuig zelf.
We hebben een brandweerstation op de hoek en daar zijn we geweest voor vragen en antwoorden. Geen specifiek antwoord voor de EV.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 19:18 schreef kwiwi het volgende:
Wij (brandweer*) blussen EV branden met water, dat is het meest effectief.
*niet in Nederland, maar neem aan dat het daar op dezelfde manier gebeurt.
Ik heb mijn papieren om gevaarlijke stoffen (waaronder: batterijen) te transporteren, ik heb letterlijk een instructie op papier bij. "Neem afstand, zoek dekking". Dus zorg dat de collega's hun materiaal kunnen blussen, maar anders jammer dan.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 19:29 schreef Mr-Proper het volgende:
[..]
We hebben een brandweerstation op de hoek en daar zijn we geweest voor vragen en antwoorden. Geen specifiek antwoord voor de EV.
Jezelf in veiligheid brengen en de brandweer bellen. Lithium reageert heftig met water, daar zou ik zelf niet zonder de juiste beschermende kleding mee gaan blussen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:01 schreef Mr-Proper het volgende:
[..]
wat ze moeten doen in geval van.
Dat is een kwestie van tijd.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 09:49 schreef borbit het volgende:
Ik heb zo'n rode brandblusser. Hij hangt in een houder aan de muur. Maar je kan hem er makkelijk van de muur halen en naar het vuur verplaatsen. Dat is wel echt een functie die je wil dat erop zit. Het vuur naar de blusser verplaatsen is vaak veel lastiger.
Met wat badeendjes en wulpse brunettesquote:
De kans dat een elektrische auto in de fik vliegt is niet zo groot. Een normale niet elektrische auto vat veel sneller vlam. Het is wel dat een lithium accu erg lastig te blussen is. Meestal moet ie in een container met water ondergedompeld. Veel nieuwere modellen hebben ingebouwd een soort bak om de accu waar je een kraan op aan kan sluiten om de accu onder te dompelen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 08:08 schreef Mr-Proper het volgende:
Een goedemorgen.
Voor een EV bedrijfsbus met een hybride (diesel/accu) hogedrukunit ingebouwd moet ik de uitrusting nog samenstellen. We moeten voldoen aan bepaalde normen/keuringen en dergelijke.
Dit is onze eerste EV werkbus naast onze diesels.
Nou vraag ik me af welk soort brandblusser ik moet selecteren. Ook vind ik het een beetje apart dat de verzekering en keuring voor het inpandig opladen daar geen aparte eisen voor stellen. Daar zijn we inmiddels dus wel al voor goedgekeurd en verzekerd.
Ik wil graag een blusser in de bus (verplicht) en een blusstation in het pand specifiek voor de EV.
Met wat Googelen kom ik uit op Lith Ex blussers.
Zijn er users hier die er wat meer ervaring mee hebben qua soort blussers en wat eventueel een goede aanvullende optie kan zijn?
Alvast bedankt.
De werkbus gaat pas komend jaar in die configuratie rijden.
[ link | afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |