Ze zoeken niet een straat agenten, maar rechercheur... dat is een grote verschil.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 10:15 schreef Watmoetjenou het volgende:
Waarom zou je ook nog politieagent willen worden in deze tijd.
Je bent meermaal daags een kankerhond of hebt een kankermoeder, als dat gezegd wordt moet je maar de-escalaleren, als je wel iemand mag aanhouden vraag je netjes of hij even tegen de muur WIL gaan staan. Doet hij dat niet mag je nauwelijks geweldsmiddelen gebruiken.
Verder werk je voor een nog niet eens modaal salaris, terwijl je een hoop gevaar loopt, dingen tegen komt wat je op de ergste gore sites niet eens komt.
En er is überhaupt al nauwelijks respect voor je beroep.
Maar er is toch nog steeds meer blauw op straat nodig, of niet?quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 10:51 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Ze zoeken niet een straat agenten, maar rechercheur... dat is een grote verschil.
Politie heeft ook jaarlijkse 350 miljoen euro tekort, dus ook politieke keuze.
Aan de ene kant meer criminaliteit door migratie, en dan ook daardoor nog meer agressie op straat waardoor minder mensen politieagent willen worden. Dus meer criminaliteit en minder politieagenten!quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 10:53 schreef Akathisia het volgende:
Kortom, de politie kan de toegenomen diversiteit niet aan.
Je moet sowieso eerst de straat opquote:Op vrijdag 10 oktober 2025 10:51 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Ze zoeken niet een straat agenten, maar rechercheur... dat is een grote verschil.
Politie heeft ook jaarlijkse 350 miljoen euro tekort, dus ook politieke keuze.
Maar had je geen schade doen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 12:18 schreef Hathor het volgende:
Dit is echt niet iets van de laatste tijd. Toen er een jaar of 30 geleden eens bij me was ingebroken, en ik daar telefonisch aangifte van deed, werd me verzocht om even naar het bureau te komen om schriftelijk aangifte te doen. Dat is verder allemaal prima, maar ik had eerlijk gezegd verwacht dat er toch op zijn minst iemand zou komen voor spooronderzoek of mogelijke vingerafdrukken en dergelijke, maar niks van dat alles dus. Uiteindelijk helemaal maar afgezien van aangifte want ze doen er toch niks mee.
Alleen aan de balkondeur waardoor ze zijn binnengekomen, maar daar was ik voor verzekerd. Er was niks gestolen voor zover ik kon zien, terwijl er gewoon cash geld op tafel lag en ook een vrij dure gouden aansteker. Wel hadden ze alle kasten en laden doorzocht, dus het was een beetje een puinhoop. Ik heb het idee dat ze naar iets specifieks op zoek waren of door iets of iemand zijn gestoord waardoor ze er hals over kop vandoor zijn gegaan.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 12:32 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Maar had je geen schade doen?
Hé bah.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 12:50 schreef Hathor het volgende:
[..]
Alleen aan de balkondeur waardoor ze zijn binnengekomen, maar daar was ik voor verzekerd. Er was niks gestolen voor zover ik kon zien, terwijl er gewoon cash geld op tafel lag en ook een vrij dure gouden aansteker. Wel hadden ze alle kasten en laden doorzocht, dus het was een beetje een puinhoop. Ik heb het idee dat naar iets specifieks op zoek waren of door iets of iemand zijn gestoord waardoor ze er hals over kop vandoor zijn gegaan.
Dan denk ik altijd terug aan The Wire (sowieso seizoen 2), sjoemelen met de cijfers zodat het er op papier veel gunstiger uit ziet dan het in het echt is.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 13:10 schreef RealistAtheist het volgende:
Worden deze gestopte onderzoeken wel meegenomen in de statistieken? Want je kunt wel heel makkelijk zeggen "Nederland wordt steeds veiliger" als je de zaken die vanwege personeelstekorten moet stoppen buiten beschouwing laat en dus niet in de statistieken terugkomen. Ik zou zeggen als het eenmaal geregistreerd wordt als misdrijf dan komt het in de statistieken. En dan maakt het geen verschil als het onderzoek gestopt wordt. Maar de laatste jaren zijn er vaker "ongunstigere" cijfers iets opgepoetst of in een la verdwenen.
geregistreerde misdrijven worden wél meegenomen in de officiële statistieken, ook als het politieonderzoek later wordt stopgezet.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 13:10 schreef RealistAtheist het volgende:
Worden deze gestopte onderzoeken wel meegenomen in de statistieken? Want je kunt wel heel makkelijk zeggen "Nederland wordt steeds veiliger" als je de zaken die vanwege personeelstekorten moet stoppen buiten beschouwing laat en dus niet in de statistieken terugkomen. Ik zou zeggen als het eenmaal geregistreerd wordt als misdrijf dan komt het in de statistieken. En dan maakt het geen verschil als het onderzoek gestopt wordt. Maar de laatste jaren zijn er vaker "ongunstigere" cijfers iets opgepoetst of in een la verdwenen.
Ja, maar daar heb je niks aan, want je ziet in de maatschappij toch terug dat het veel onveiliger wordt. Tenminste, zo ervaar ik het wel.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 13:40 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Dan denk ik altijd terug aan The Wire (sowieso seizoen 2), sjoemelen met de cijfers zodat het er op papier veel gunstiger uit ziet dan het in het echt is.
Fijn dat je nog naar het bureau mocht komen om een mens te spreken. Hier was een jaar of 5 geleden enkel de mogelijkheid om online aangifte te doen en amper een halve dag later kreeg ik een geautomatiseerd bericht dat het dossier gesloten was vanwege te weinig aanknopingspunten ofzoiets.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 12:18 schreef Hathor het volgende:
Dit is echt niet iets van de laatste tijd. Toen er een jaar of 30 geleden eens bij me was ingebroken, en ik daar telefonisch aangifte van deed, werd me verzocht om even naar het bureau te komen om schriftelijk aangifte te doen. Dat is verder allemaal prima, maar ik had eerlijk gezegd verwacht dat er toch op zijn minst iemand zou komen voor spooronderzoek of mogelijke vingerafdrukken en dergelijke, maar niks van dat alles dus. Uiteindelijk helemaal maar afgezien van aangifte want ze doen er toch niks mee.
Voor wie doen zij dan verschrikkelijk goed werk? Gebiedsverboden worden niet streng gehandhaafd waardoor aangifte doen van overlast door andere partijen zinloos is.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 19:29 schreef Boca_Raton het volgende:
Die mensen doen verschrikkelijk goed werk.
Ze roeien met de riemen die ze hebben, dat is mijn indruk. Maar ze hebben veel taken, vergeet dat niet.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 19:35 schreef torentje het volgende:
[..]
Voor wie doen zij dan verschrikkelijk goed werk? Gebiedsverboden worden niet streng gehandhaafd waardoor aangifte doen van overlast door andere partijen zinloos is.
Gezellig even op de thee uitnodigen of wat is het idee daarachter?quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 19:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
En zelfs al heeft de politie alle capaciteit, dan nog is de kans groot dat je de standaardbrief krijgt van het Openbaar Ministerie. Dat het strafbaar is wat de dader gedaan heeft, maar er geen prioriteit voor de zaak is, en dat je er zelf maar even uit moet zien te komen met de dader.
‘Geen prioriteit’ moet je lezen als ‘geen capaciteit’.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 19:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
En zelfs al heeft de politie alle capaciteit, dan nog is de kans groot dat je de standaardbrief krijgt van het Openbaar Ministerie. Dat het strafbaar is wat de dader gedaan heeft, maar er geen prioriteit voor de zaak is, en dat je er zelf maar even uit moet zien te komen met de dader.
Dat maakt bv een vuurwerkverbod ook zo lachwekkend, ze handhaven totaal niet. Je kan verbieden wat je wil, maar als je nergens je gezicht laat zien dan lachen ze je gewoon uit.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 19:35 schreef torentje het volgende:
[..]
Voor wie doen zij dan verschrikkelijk goed werk? Gebiedsverboden worden niet streng gehandhaafd waardoor aangifte doen van overlast door andere partijen zinloos is.
Het aantal agenten is gegroeid en nl is volgend de cijfers veel minder crimineel.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 14:28 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
geregistreerde misdrijven worden wél meegenomen in de officiële statistieken, ook als het politieonderzoek later wordt stopgezet.
maar dat zegt niets over de mate van vervolging of oplossing. dus ja, nederland kan statistisch 'veiliger' lijken, terwijl de opsporing steeds vaker faalt. het falen van een opsporing is niet direct zichtbaar in de 'veiligheidsindex'.
de afgelopen jaren is het percentage voortijdig gestopte politieonderzoeken fors gestegen, én de meldingsbereidheid van burgers is ook gedaald. dus er vinden veel meer misdrijven plaats dan er worden gemeld
https://www.politie.nl/ni(...)maar-voortijdig.html
https://repository.wodc.n(...)tekst.pdf?sequence=1
daarom moet men niet blind geloven in nieuwsberichten dat nederland en ook andere europese landen steeds veiliger worden. want dat is ontzettende lariekoek en een statistisch rookgordijn. het feit is dat er steeds minder politie is om misdaad te vervolgen en op te lossen.
Het aantal agenten is gegroeid en nl is volgend de cijfers veel minder crimineel.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 14:28 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
geregistreerde misdrijven worden wél meegenomen in de officiële statistieken, ook als het politieonderzoek later wordt stopgezet.
maar dat zegt niets over de mate van vervolging of oplossing. dus ja, nederland kan statistisch 'veiliger' lijken, terwijl de opsporing steeds vaker faalt. het falen van een opsporing is niet direct zichtbaar in de 'veiligheidsindex'.
de afgelopen jaren is het percentage voortijdig gestopte politieonderzoeken fors gestegen, én de meldingsbereidheid van burgers is ook gedaald. dus er vinden veel meer misdrijven plaats dan er worden gemeld
https://www.politie.nl/ni(...)maar-voortijdig.html
https://repository.wodc.n(...)tekst.pdf?sequence=1
daarom moet men niet blind geloven in nieuwsberichten dat nederland en ook andere europese landen steeds veiliger worden. want dat is ontzettende lariekoek en een statistisch rookgordijn. het feit is dat er steeds minder politie is om misdaad te vervolgen en op te lossen.
Er wonen ook ongeveer 3 miljoen meer mensen in NL sinds 2000.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 19:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het aantal agenten is gegroeid en nl is volgend de cijfers veel minder crimineel.
Raar toch.
Agenten 2000: 41500 fte
Agenten 2025: 65000 fte
En de criminaliteit zakt alsmaar
Williams RawlsGODquote:Op vrijdag 10 oktober 2025 13:40 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Dan denk ik altijd terug aan The Wire (sowieso seizoen 2), sjoemelen met de cijfers zodat het er op papier veel gunstiger uit ziet dan het in het echt is.
Tja vvd aan de machtquote:Op vrijdag 10 oktober 2025 11:22 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Maar er is toch nog steeds meer blauw op straat nodig, of niet?
"Tekort politie naar 300 miljoen in 2030, gemeenten en OM geschokt"
https://www.binnenlandsbe(...)ssionaire%20minister.
" Openbaar Ministerie reageren geschokt in een brief aan de demissionaire minister. Zij vrezen voor bezuinigingen, met als gevolg minder agenten op straat of die zich bezighouden met opsporing en vervolging."
Meer agenten en de criminaliteit zakt in absolute getallen. (CBS)quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 21:32 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Er wonen ook ongeveer 3 miljoen meer mensen in NL sinds 2000.
Misschien zijn er gewoon ook minder agenten?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Meer agenten en de criminaliteit zakt in absolute getallen. (CBS)
En toch hebben agenten geen tijd voor onderzoeken, nou leg maar uit
Bunny die met de echte oplossing kwamquote:
Ze zouden deze serie en dit karakter uit de serie als lichtend voorbeeld moeten tonen aan de politie-academiequote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:20 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Bunny die met de echte oplossing kwam
Nee, veel meerquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 22:18 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Misschien zijn er gewoon ook minder agenten?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |