abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218981510
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-ernstige-misdrijven

.....gebrek aan personeel

"zorgelijk"

De politie beëindigde vorig jaar bijna 3700 onderzoeken naar ernstige misdrijven, zoals bedreigingen, mishandeling en woninginbraak, vanwege een gebrek aan personeel. Dat blijkt uit politiecijfers waar zowel Pointer als de NOS over schrijven. In vergelijking met 2020 is dat meer dan een verdubbeling.

Aangiftes naar veelvoorkomende criminaliteit blijven nog veel vaker op de plank liggen. Het ging in 2024 om zo'n 42.200 onderzoeken naar lichtere misdrijven, zoals online oplichting en fietsdiefstal. Dat is tweeënhalf keer zoveel als in 2020.

In ieder geval 32 onderzoeken naar levensdelicten, dat is (poging tot) moord en doodslag, zijn gestopt vanwege een gebrek aan capaciteit.

Gert Veurink, landelijk portefeuillehouder opsporing, geeft tegenover de NOS toe dat er veel zaken blijven liggen. "Er zal altijd meer werk zijn dan we aankunnen, maar zo groot als de problemen nu zijn vinden wij zorgelijk."
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_218981537
Ach, ze zijn toch drukker bezig met partij kiezen in Palestina-conflict of leuke TikToks maken met influencers
pi_218981576
Waarom zou je ook nog politieagent willen worden in deze tijd.

Je bent meermaal daags een kankerhond of hebt een kankermoeder, als dat gezegd wordt moet je maar de-escalaleren, als je wel iemand mag aanhouden vraag je netjes of hij even tegen de muur WIL gaan staan. Doet hij dat niet mag je nauwelijks geweldsmiddelen gebruiken.

Verder werk je voor een nog niet eens modaal salaris, terwijl je een hoop gevaar loopt, dingen tegen komt wat je op de ergste gore sites niet eens komt.

En er is überhaupt al nauwelijks respect voor je beroep.
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_218981828
Gaaf land
pi_218981833
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 10:15 schreef Watmoetjenou het volgende:
Waarom zou je ook nog politieagent willen worden in deze tijd.

Je bent meermaal daags een kankerhond of hebt een kankermoeder, als dat gezegd wordt moet je maar de-escalaleren, als je wel iemand mag aanhouden vraag je netjes of hij even tegen de muur WIL gaan staan. Doet hij dat niet mag je nauwelijks geweldsmiddelen gebruiken.

Verder werk je voor een nog niet eens modaal salaris, terwijl je een hoop gevaar loopt, dingen tegen komt wat je op de ergste gore sites niet eens komt.

En er is überhaupt al nauwelijks respect voor je beroep.
Ze zoeken niet een straat agenten, maar rechercheur... dat is een grote verschil.

Politie heeft ook jaarlijkse 350 miljoen euro tekort, dus ook politieke keuze.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_218981841
Kortom, de politie kan de toegenomen diversiteit niet aan.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_218982058
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 10:51 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Ze zoeken niet een straat agenten, maar rechercheur... dat is een grote verschil.

Maar er is toch nog steeds meer blauw op straat nodig, of niet?

"Tekort politie naar 300 miljoen in 2030, gemeenten en OM geschokt"

https://www.binnenlandsbe(...)ssionaire%20minister.

" Openbaar Ministerie reageren geschokt in een brief aan de demissionaire minister. Zij vrezen voor bezuinigingen, met als gevolg minder agenten op straat of die zich bezighouden met opsporing en vervolging."
pi_218982381
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 10:53 schreef Akathisia het volgende:
Kortom, de politie kan de toegenomen diversiteit niet aan.
Aan de ene kant meer criminaliteit door migratie, en dan ook daardoor nog meer agressie op straat waardoor minder mensen politieagent willen worden. Dus meer criminaliteit en minder politieagenten!

Diversiteit is onze kracht!
pi_218982431
Die onzinnige war on drugs slokt belachelijk veel politiecapaciteit op.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:04:52 #10
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218982445
Gewoon de wouten blijven bellen, ook als het glad is
Want het wetboek ken ik ook
pi_218982466
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 10:51 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Je moet sowieso eerst de straat op
pi_218982490
Hopelijk denkt Extinction Rebellion hier aan als ze zich weer eens laten wegslepen door tientallen agenten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218982524
Dit is echt niet iets van de laatste tijd. Toen er een jaar of 30 geleden eens bij me was ingebroken, en ik daar telefonisch aangifte van deed, werd me verzocht om even naar het bureau te komen om schriftelijk aangifte te doen. Dat is verder allemaal prima, maar ik had eerlijk gezegd verwacht dat er toch op zijn minst iemand zou komen voor spooronderzoek of mogelijke vingerafdrukken en dergelijke, maar niks van dat alles dus. Uiteindelijk helemaal maar afgezien van aangifte want ze doen er toch niks mee.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_218982631
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 12:18 schreef Hathor het volgende:
Dit is echt niet iets van de laatste tijd. Toen er een jaar of 30 geleden eens bij me was ingebroken, en ik daar telefonisch aangifte van deed, werd me verzocht om even naar het bureau te komen om schriftelijk aangifte te doen. Dat is verder allemaal prima, maar ik had eerlijk gezegd verwacht dat er toch op zijn minst iemand zou komen voor spooronderzoek of mogelijke vingerafdrukken en dergelijke, maar niks van dat alles dus. Uiteindelijk helemaal maar afgezien van aangifte want ze doen er toch niks mee.
Maar had je geen schade doen?
pi_218982761
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 12:32 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Maar had je geen schade doen?
Alleen aan de balkondeur waardoor ze zijn binnengekomen, maar daar was ik voor verzekerd. Er was niks gestolen voor zover ik kon zien, terwijl er gewoon cash geld op tafel lag en ook een vrij dure gouden aansteker. Wel hadden ze alle kasten en laden doorzocht, dus het was een beetje een puinhoop. Ik heb het idee dat ze naar iets specifieks op zoek waren of door iets of iemand zijn gestoord waardoor ze er hals over kop vandoor zijn gegaan.
pi_218982784
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 12:50 schreef Hathor het volgende:

[..]
Alleen aan de balkondeur waardoor ze zijn binnengekomen, maar daar was ik voor verzekerd. Er was niks gestolen voor zover ik kon zien, terwijl er gewoon cash geld op tafel lag en ook een vrij dure gouden aansteker. Wel hadden ze alle kasten en laden doorzocht, dus het was een beetje een puinhoop. Ik heb het idee dat naar iets specifieks op zoek waren of door iets of iemand zijn gestoord waardoor ze er hals over kop vandoor zijn gegaan.
Hé bah.
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:10:02 #17
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_218982882
Worden deze gestopte onderzoeken wel meegenomen in de statistieken? Want je kunt wel heel makkelijk zeggen "Nederland wordt steeds veiliger" als je de zaken die vanwege personeelstekorten moet stoppen buiten beschouwing laat en dus niet in de statistieken terugkomen. Ik zou zeggen als het eenmaal geregistreerd wordt als misdrijf dan komt het in de statistieken. En dan maakt het geen verschil als het onderzoek gestopt wordt. Maar de laatste jaren zijn er vaker "ongunstigere" cijfers iets opgepoetst of in een la verdwenen.
  Moderator / Redactie FP vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:40:16 #18
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_218983075
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 13:10 schreef RealistAtheist het volgende:
Worden deze gestopte onderzoeken wel meegenomen in de statistieken? Want je kunt wel heel makkelijk zeggen "Nederland wordt steeds veiliger" als je de zaken die vanwege personeelstekorten moet stoppen buiten beschouwing laat en dus niet in de statistieken terugkomen. Ik zou zeggen als het eenmaal geregistreerd wordt als misdrijf dan komt het in de statistieken. En dan maakt het geen verschil als het onderzoek gestopt wordt. Maar de laatste jaren zijn er vaker "ongunstigere" cijfers iets opgepoetst of in een la verdwenen.
Dan denk ik altijd terug aan The Wire (sowieso seizoen 2), sjoemelen met de cijfers zodat het er op papier veel gunstiger uit ziet dan het in het echt is.
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_218983319
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 13:10 schreef RealistAtheist het volgende:
geregistreerde misdrijven worden wél meegenomen in de officiële statistieken, ook als het politieonderzoek later wordt stopgezet.

maar dat zegt niets over de mate van vervolging of oplossing. dus ja, nederland kan statistisch 'veiliger' lijken, terwijl de opsporing steeds vaker faalt. het falen van een opsporing is niet direct zichtbaar in de 'veiligheidsindex'.

de afgelopen jaren is het percentage voortijdig gestopte politieonderzoeken fors gestegen, én de meldingsbereidheid van burgers is ook gedaald. dus er vinden veel meer misdrijven plaats dan er worden gemeld

https://www.politie.nl/ni(...)maar-voortijdig.html
https://repository.wodc.n(...)tekst.pdf?sequence=1

daarom moet men niet blind geloven in nieuwsberichten dat nederland en ook andere europese landen steeds veiliger worden. want dat is ontzettende lariekoek en een statistisch rookgordijn. het feit is dat er steeds minder politie is om misdaad te vervolgen en op te lossen.
pi_218984321
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 13:40 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
Dan denk ik altijd terug aan The Wire (sowieso seizoen 2), sjoemelen met de cijfers zodat het er op papier veel gunstiger uit ziet dan het in het echt is.
Ja, maar daar heb je niks aan, want je ziet in de maatschappij toch terug dat het veel onveiliger wordt. Tenminste, zo ervaar ik het wel.
pi_218984634
Fijn hè die rechtse kabinetten
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:06:04 #22
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218984644
Maar wel schermen met “minder aangiften” totaal voorbijgaand aan de aangiftebereidheid, en dan nu dit.

Dit gaat gewoon helemaal de verkeerde kant op in dit land.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:17:48 #23
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218985061
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 12:18 schreef Hathor het volgende:
Fijn dat je nog naar het bureau mocht komen om een mens te spreken. Hier was een jaar of 5 geleden enkel de mogelijkheid om online aangifte te doen en amper een halve dag later kreeg ik een geautomatiseerd bericht dat het dossier gesloten was vanwege te weinig aanknopingspunten ofzoiets.

[ Bericht 1% gewijzigd door Twiitch op 10-10-2025 19:24:15 ]
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:29:19 #24
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218985111
Die mensen doen verschrikkelijk goed werk.
pi_218985175
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 19:29 schreef Boca_Raton het volgende:
Die mensen doen verschrikkelijk goed werk.
Voor wie doen zij dan verschrikkelijk goed werk? Gebiedsverboden worden niet streng gehandhaafd waardoor aangifte doen van overlast door andere partijen zinloos is.
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:39:13 #26
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218985239
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 19:35 schreef torentje het volgende:

[..]
Voor wie doen zij dan verschrikkelijk goed werk? Gebiedsverboden worden niet streng gehandhaafd waardoor aangifte doen van overlast door andere partijen zinloos is.
Ze roeien met de riemen die ze hebben, dat is mijn indruk. Maar ze hebben veel taken, vergeet dat niet.
pi_218985276
En zelfs al heeft de politie alle capaciteit, dan nog is de kans groot dat je de standaardbrief krijgt van het Openbaar Ministerie. Dat het strafbaar is wat de dader gedaan heeft, maar er geen prioriteit voor de zaak is, en dat je er zelf maar even uit moet zien te komen met de dader.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:52:38 #28
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218985450
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 19:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
En zelfs al heeft de politie alle capaciteit, dan nog is de kans groot dat je de standaardbrief krijgt van het Openbaar Ministerie. Dat het strafbaar is wat de dader gedaan heeft, maar er geen prioriteit voor de zaak is, en dat je er zelf maar even uit moet zien te komen met de dader.
Gezellig even op de thee uitnodigen of wat is het idee daarachter?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:54:45 #29
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218985487
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 19:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
‘Geen prioriteit’ moet je lezen als ‘geen capaciteit’.
pi_218986126
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 19:35 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat maakt bv een vuurwerkverbod ook zo lachwekkend, ze handhaven totaal niet. Je kan verbieden wat je wil, maar als je nergens je gezicht laat zien dan lachen ze je gewoon uit.
pi_218991761
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 14:28 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
geregistreerde misdrijven worden wél meegenomen in de officiële statistieken, ook als het politieonderzoek later wordt stopgezet.

maar dat zegt niets over de mate van vervolging of oplossing. dus ja, nederland kan statistisch 'veiliger' lijken, terwijl de opsporing steeds vaker faalt. het falen van een opsporing is niet direct zichtbaar in de 'veiligheidsindex'.

de afgelopen jaren is het percentage voortijdig gestopte politieonderzoeken fors gestegen, én de meldingsbereidheid van burgers is ook gedaald. dus er vinden veel meer misdrijven plaats dan er worden gemeld

daarom moet men niet blind geloven in nieuwsberichten dat nederland en ook andere europese landen steeds veiliger worden. want dat is ontzettende lariekoek en een statistisch rookgordijn. het feit is dat er steeds minder politie is om misdaad te vervolgen en op te lossen.
Het aantal agenten is gegroeid en nl is volgend de cijfers veel minder crimineel.
Raar toch.
Vakman pur sang
pi_218991782
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 14:28 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]

Het aantal agenten is gegroeid en nl is volgend de cijfers veel minder crimineel.
Raar toch.

Agenten 2000: 41500 fte
Agenten 2025: 65000 fte

En de criminaliteit zakt alsmaar _O_
Vakman pur sang
pi_218992513
We don't need cops, we need vigilantes.
pi_218992731
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 19:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Raar toch.

Agenten 2000: 41500 fte
Agenten 2025: 65000 fte

En de criminaliteit zakt alsmaar _O_
Er wonen ook ongeveer 3 miljoen meer mensen in NL sinds 2000.
pi_218993041
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 13:40 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
Williams RawlsGOD _O_
pi_218993124
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 11:22 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Maar er is toch nog steeds meer blauw op straat nodig, of niet?

"Tekort politie naar 300 miljoen in 2030, gemeenten en OM geschokt"

https://www.binnenlandsbe(...)ssionaire%20minister.

" Openbaar Ministerie reageren geschokt in een brief aan de demissionaire minister. Zij vrezen voor bezuinigingen, met als gevolg minder agenten op straat of die zich bezighouden met opsporing en vervolging."
Tja vvd aan de macht
Lekker liberaal gedachten namelijk.
Dus ja de criminele is liberaal gezien oke.
Tenslotte ze grijpen alle eigen persoonlijke ontwikkeling aan.
pi_218993148
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 21:32 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Er wonen ook ongeveer 3 miljoen meer mensen in NL sinds 2000.
Meer agenten en de criminaliteit zakt in absolute getallen. (CBS)
En toch hebben agenten geen tijd voor onderzoeken, nou leg maar uit
Vakman pur sang
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:18:05 #38
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218993160
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 22:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Meer agenten en de criminaliteit zakt in absolute getallen. (CBS)
En toch hebben agenten geen tijd voor onderzoeken, nou leg maar uit
Misschien zijn er gewoon ook minder agenten?
Wie dit leest is een lezer van dit
  Moderator / Redactie FP zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:20:05 #39
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_218993184
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 22:07 schreef Bill_Hillie het volgende:

[..]
Williams RawlsGOD _O_
Bunny die met de echte oplossing kwam _O_
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_218993212
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 22:20 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
Bunny die met de echte oplossing kwam _O_
Ze zouden deze serie en dit karakter uit de serie als lichtend voorbeeld moeten tonen aan de politie-academie ;)

En McNulty natuurlijk behalve zijn talloze prive-aangelegenheden
pi_218993591
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 22:18 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Misschien zijn er gewoon ook minder agenten?
Nee, veel meer
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')