quote:
Elia Viviani gaat met pensioen: "Fusie van Lotto overtuigde me dat dit mijn laatste jaar zou worden"
De Italiaanse snelle man Elia Viviani (36) neemt na dit seizoen afscheid van het profwielrennen. Hij zal nog twee koersen rijden: de Giro del Veneto op 15 oktober en het WK Baanwielrennen in Santiago, Chili (22–26 oktober)
Viviani won drie olympische medailles: goud in het omnium (Rio 2016), brons in Tokio (2021) en zilver in de madison samen met Simone Consonni (Parijs 2024). Daarnaast telt zijn palmares acht WK-podiumplaatsen en meer dan tien Europese titels.
Op de weg boekte Viviani 90 overwinningen, waaronder vijf etappes in de Giro d’Italia, drie in de Vuelta a España, en één in de Tour de France.
Viviani reed zijn laatste seizoen in de kleuren van Lotto.
“Ik wilde dit laatste seizoen iets bewijzen”, zegt Viviani. “Ik wilde zélf beslissen wanneer het tijd was om te stoppen, ook al vroegen veel mensen de afgelopen maanden of ik er klaar voor was. De fusie van mijn ploeg, Lotto, overtuigde me ervan dat dit mijn laatste jaar zou worden. Ik weet dat ik nog altijd op een goed niveau zit, en daarom wil ik eindigen op het WK, misschien zelfs in de strijd om de regenboogtrui. Je weet dat het tijd is om los te laten wanneer je niet meer zo competitief bent als vroeger, of wanneer álles perfect moet verlopen om nog mee te kunnen, terwijl dat vroeger vanzelf ging.”
Viviani neemt in de Giro del Veneto afscheid op wegen die hij goed kent. “Met de finish van de Giro del Veneto in Verona dacht ik: dit is het perfecte moment om mijn laatste wegwedstrijd te rijden, in mijn geboortestad, omringd door fans, vrienden en familie.”
Kristoff (98)
Demare (97)
Viviani (90)
Gaan een hoop overwinningen met pensioen
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+