Bekijk deze YouTube-videoquote:Huizenprijzen weer sterk gestegen: koopwoning 9,7 procent duurder dan een jaar eerder
De prijzen van bestaande koopwoningen zijn volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) van april tot en met juni sterk gestegen. In het tweede kwartaal was de gemiddelde verkoopwaarde van deze woningen bijna 473.000 euro. Dat is 9,7 procent meer dan een jaar eerder. Dat komt naar voren uit nieuwe cijfers van het CBS en het Kadaster. In het eerste kwartaal van 2025 werden bestaande koopwoningen nog bijna 11 procent duurder op jaarbasis.
Nieuwbouwkoopwoningen zijn in het tweede kwartaal gemiddeld 7,8 procent duurder geworden ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Deze prijsstijgingen zijn daarmee afgezwakt. Een nieuwbouwwoning kostte van april tot en met juni gemiddeld ruim 495.000 euro. In de eerste drie maanden van dit jaar steeg de prijs van een nieuwbouwwoning nog met 9,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Meer huizen verkocht
Ondanks de prijsstijgingen werden in het tweede kwartaal wel meer huizen verkocht. In totaal ging dat om ruim 63.000 huizen, 17,5 procent meer dan vorig jaar. Die stijging komt vooral door de verkoop van bestaande koopwoningen, waarvan er ruim 57.000 werden verkocht. Dat is bijna een vijfde meer dan een jaar eerder. Met bijna 6300 bleef het aantal verkochte nieuwbouwwoningen vrijwel gelijk.
De gemiddelde prijsstijging van nieuwbouw en bestaande bouw samen kwam in Nederland uit op 9,5 procent in het tweede kwartaal. Dat is boven het Europese gemiddelde van 5,4 procent.
In zeven landen binnen de Europese Unie stegen de prijzen nog harder dan in Nederland, stelt het CBS. De grootste stijging in het tweede kwartaal werd waargenomen in Portugal, waar woningen 17,2 procent duurder werdenhttps://www.ad.nl/binnenl(...)aar-eerder~a2364f01/. Finland was het enige land waar huizen juist goedkoper werden, met 1,3 procent.
Alle asielzoekers gecombineerd nemen nog geen 7% de sociale woningen in beslag.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:24 schreef Nober het volgende:
Tijd voor massale remigratie.
Ga maar verder met die repatriėrsvluchten van al die Syriėrs.
En al helemaal niet als het gaat om koopwoningen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Alle asielzoekers gecombineerd nemen nog geen 7% de sociale woningen in beslag.
Hoewel een makkelijk slachtoffer zou al die mensen wegsturen relatief weinig effect hebben als het gaat om voldoende en betaalbaar woningaanbod.
Als je het dan zonodig op migranten wilt gooien dan moet je boos zijn op rijke expats die met alle belastingvoordelen hier huizen opkopen. Van Syriėrs heb je niet zoveel last op de koopmarkt hoor.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:24 schreef Nober het volgende:
Waar het probleem qua huisvesting voornamelijk in zit zijn niet migranten maar het eenvoudige feit dat we steeds vaker alleen willen wonen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:28 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En al helemaal niet als het gaat om koopwoningen.
Door de HRA af te schaffen komt er niet ineens meer volume bij. Het zal de prijzen tijdelijk wat drukken maar je zet ook weer een groep buitenspel die nu juist al heel moeilijk aan een woning kon komen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:35 schreef inslagenreuring het volgende:
Lekker de HRA afschaffen. Dan is alles opgelost.
Vind je het gek? Wil jij de hele dag zo'n zeikwijf om je heen hebben?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Waar het probleem qua huisvesting voornamelijk in zit zijn niet migranten maar het eenvoudige feit dat we steeds vaker alleen willen wonen.
[ afbeelding ]
Jij zat toch op Tinder?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:41 schreef Hathor het volgende:
[..]
Vind je het gek? Wil jij de hele dag zo'n zeikwijf om je heen hebben?
Graag.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:41 schreef Hathor het volgende:
[..]
Juist. Het wordt nu door alle partijen als wondermiddel gepresenteerd. terwijl het wel lekker is op de overheidsbegroting.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Door de HRA af te schaffen komt er niet ineens meer volume bij. Het zal de prijzen tijdelijk wat drukken maar je zet ook weer een groep buitenspel die nu juist al heel moeilijk aan een woning kon komen.
Maar daar kan hij vast ook wel mannen scoren, toch?quote:
Dat zou kunnen maar hij zoekt een vrouw.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:59 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar daar kan hij vast ook wel mannen scoren, toch?
Moet je niet werken ofzo danquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:41 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, een eenpersoonshuis huishouding vraagt immers maar een half huis extra terwijl een migrant een heel huis aan vraag oplevert. Daarnaast zitten daar ook al die studios bij in zodat studenten huurtoeslag kunnen aanvragen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Waar het probleem qua huisvesting voornamelijk in zit zijn niet migranten maar het eenvoudige feit dat we steeds vaker alleen willen wonen.
[ afbeelding ]
Ja, al die Syriėrs die onze huizen van 5 ton opkopen, echt irritant.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:24 schreef Nober het volgende:
Leg eens uit wat een half huis is. Een huis zonder dak?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, een eenpersoonshuis huishouding vraagt immers maar een half huis extra terwijl een migrant een heel huis aan vraag oplevert. Daarnaast zitten daar ook al die studios bij in zodat studenten huurtoeslag kunnen aanvragen.
Daarom heb ik een hele leuke en lieve kat.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Graag.
Alleen wonen is echt geen zak aan.
Zelfs binnen de sociale huur krijgen ze nog geen 7% van de woningen toegewezen. Wat dus effectief zou betekenen dat als je nu 10 jaar op de wachtlijst staat die gereduceerd zou worden tot 9 jaar en 2 maanden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, al die Syriėrs die onze huizen van 5 ton opkopen, echt irritant.
Een kamer van 10 bij 10 waarschijnlijk. Maar bijna niemand wil dat natuurlijk, eenpersoonshuishoudens gaan het liefst ook voor een ruime woning.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Leg eens uit wat een half huis is. Een huis zonder dak?
Natuurlijk, want waarom zou je in een 'hok' zitten als het financieel ook binnen je mogelijkheden ligt om een ruime(re) woning te kopen. Ik denk niet dat dat heel vreemd is.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Een kamer van 10 bij 10 waarschijnlijk. Maar bijna niemand wil dat natuurlijk, eenpersoonshuishoudens gaan het liefst ook voor een ruime woning.
Nee, zeker niet. Ik geef alleen de feiten even weer.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Natuurlijk, want waarom zou je in een 'hok' zitten als het financieel ook binnen je mogelijkheden ligt om een ruime(re) woning te kopen. Ik denk niet dat dat heel vreemd is.
Waar staat dat?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Zelfs binnen de sociale huur krijgen ze nog geen 7% van de woningen toegewezen. Wat dus effectief zou betekenen dat als je nu 10 jaar op de wachtlijst staat die gereduceerd zou worden tot 9 jaar en 2 maanden.
Onder het mom van alle beetjes helpen valt daar nog wel wat voor te zeggen maar echt heel veel zoden zet het allemaal niet aan de dijk. Laat staan dat het dé oplossing is voor het woningtekort zoals bepaalde populistische partijen het schetsen.
Dat laatste is meestal financieel nog niet haalbaar en daarnaast ook gewoon onzin. Zat ouderen van wie de kinderen de deur uit geven aan dolgraag de omgekeerde route bewandelen en kleiner gaan wonen maar geschikte woningen zijn er vaak niet of te duur.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Een kamer van 10 bij 10 waarschijnlijk. Maar bijna niemand wil dat natuurlijk, eenpersoonshuishoudens gaan het liefst ook voor een ruime woning.
Hoe zijn die gegevens als het gaat om niet-woningcorporatiewoningen?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:38 schreef Elan het volgende:
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)2-naar-statushouders
Nog nooit van mijn leven aan gedacht, ik ben niet zo van het online daten.quote:
Vermaak me prima.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Graag.
Alleen wonen is echt geen zak aan.
Niet meer, leeftijd en versleten rug houden me thuis.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:01 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Moet je niet werken ofzo dan
@Elan Dat zal een ander aantal zijn, misschien wel (veel) meer.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hoe zijn die gegevens als het gaat om niet-woningcorporatiewoningen?
Gok niet dat veel statushouders aan de inkomensnorm zitten om in aanmerking te komen voor huur in de vrije sector.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hoe zijn die gegevens als het gaat om niet-woningcorporatiewoningen?
Nou had ik een negen voor mn HAVO wiskunde indertijd maar hier kan ik met mn pet niet bij eigenlijk. Leg eens uit waarom een geboren Nederlander met een half huis toe kan? Gaat die gedwongen samenwonen of zo?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, een eenpersoonshuis huishouding vraagt immers maar een half huis extra terwijl een migrant een heel huis aan vraag oplevert.
Ik gok dat de meeste mensen echter liever een grotere dan een kleinere woning hebben als ze de keuze hebben.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat laatste is meestal financieel nog niet haalbaar en daarnaast ook gewoon onzin. Zat ouderen van wie de kinderen de deur uit geven aan dolgraag de omgekeerde route bewandelen en kleiner gaan wonen maar geschikte woningen zijn er vaak niet of te duur.
Wij wonen samen in een appartement zonder kinderen en ik hoef echt geen tuin of 4 slaapkamers. Je moet het namelijk ook allemaal onderhouden en schoonmaken.
Welnee, dat ligt heel erg aan hun persoonlijke omstandigheden. Wat moet je als alleenstaande oudere die slecht ter been is in hemelsnaam met een eengezinswoning met twee trappen en een tuin?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 18:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik gok dat de meeste mensen echter liever een grotere dan een kleinere woning hebben als ze de keuze hebben.
Geen idee. Ik was een alleenstaande jongere die slecht ter been is die een eengezinswoning met 2 trappen en een tuin kocht.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 18:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Welnee, dat ligt heel erg aan hun persoonlijke omstandigheden. Wat moet je als alleenstaande oudere die slecht ter been is in hemelsnaam met een eengezinswoning met twee trappen en een tuin?
Dat zijn dan zo'n 170.000 woningen, dat zou een gigantisch effect sorteren.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Alle asielzoekers gecombineerd nemen nog geen 7% de sociale woningen in beslag.
Hoewel een makkelijk slachtoffer zou al die mensen wegsturen relatief weinig effect hebben als het gaat om voldoende en betaalbaar woningaanbod.
Jij of jullie waren jong en hadden wellicht gezinsuitbreiding in het achterhoofd. Mijn moedertje van 70 heeft een ruime eengezinswoning maar die zou door haar versleten heupen en kosten voor onderhoud dolgraag naar een appartement willen dat lekker gelijkvloers is en wat minder onderhoud vergt.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 18:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee. Ik was een alleenstaande jongere die slecht ter been is die een eengezinswoning met 2 trappen en een tuin kocht.Ik denk zomaar dat ik niet de enige ben die, als hij de keuze heeft, liever groter dan kleiner koopt.
Uh nee, 11.000 in 2022.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 18:53 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat zijn dan zo'n 170.000 woningen, dat zou een gigantisch effect sorteren.
Er zijn tussen de 2,3 en 2,5 miljoen sociale huurwoningen en jij schreef:quote:
quote:Alle asielzoekers gecombineerd nemen nog geen 7% de sociale woningen in beslag.
Ik was alleen en dus niét in een relatie toen ik dat huis kocht in 2008. Dat was gewoon een 'normale' woning in een rij, toen heb ik daarna wel een vriendin gekregen maar daar heb ik nooit mee samen gewoond, en toen ik ging samenwonen was het 2015 met wat nu dus mijn vrouw is.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 18:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Jij of jullie waren jong en hadden wellicht gezinsuitbreiding in het achterhoofd. Mijn moedertje van 70 heeft een ruime eengezinswoning maar die zou door haar versleten heupen en kosten voor onderhoud dolgraag naar een appartement willen dat lekker gelijkvloers is en wat minder onderhoud vergt.
Alleen die woningen zijn er amper of echt heel duur in haar regio. Volgens mij is de doorstroming in de meeste regio's ook helemaal niet zo'n groot probleem want met twee salarissen kun je op veel plekken echt nog wel wat kopen. Juist voor alleenstaanden en starters is het dramatisch op de woningmarkt.
Wat ik bedoelde is dat ze nog geen 7% krijgen toegewezen dat zijn 11.000 woningen per jaar. 240.000 sinds 2015.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:01 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Er zijn tussen de 2,3 en 2,5 miljoen sociale huurwoningen en jij schreef:
[..]
7% is ook bijzonder veel cumulatief, daarnaast hebben statushouders een bijzonder lage doorstroming ten opzichte van andere ontvangers.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde is dat ze nog geen 7% krijgen toegewezen dat zijn 11.000 woningen per jaar. 240.000 sinds 2015.
Hoe hoog hun aandeel is in het huidige totale aanbod weet ik ook niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |