abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218924683
quote:
Tsjechië naar stembus: ‘Mogelijk nieuwe dwarsligger Europa’
Auteur: Annemijn Snijders | 3-10-2025

De komende twee dagen staan in het teken van cruciale parlementsverkiezingen in Tsjechië. De invloed van het Kremlin is – net zoals vorige week in Moldavië – groot. De strijd gaat tussen een miljardair die Rusland-gezind is, en de gematigde centrumrechtse premier van dit moment. Volgens Oost-Europa correspondent Stefan Bos, zou het maar zomaar kunnen zijn dat Brussel te maken krijgt met een nieuwe dwarsligger.

De strijd gaat tussen de huidige premier Fiala en voormalig premier Babis van de partij ANO. 'Babis is een goede bekende van de Amerikaanse oud-president Donald Trump. Zijn achterban draagt zelfs rode petjes en lijkt geïnspireerd door de MAGA-beweging', legt Bos uit. 'Daarnaast onderhoudt hij ook nauwe banden met de Hongaarse premier Viktor Orbán.'

'We moeten rekening houden met een soort Donald Trump in Oost-Europa. In sommige opzichten gedraagt hij zich ook hetzelfde als de Amerikaanse president', aldus Bos.

Kritisch
Als de 71-jarige miljardair wint, zal het land waarschijnlijk onderdeel worden van het blok tegen de EU, en gaan ze Hongarije en Slowakije achterna. 'Babis is namelijk kritisch over de EU, hij wil er niet uitstappen maar echt hervormen.'

Coalitie
Voor Brussel staat er daarmee ook veel op het spel. 'Hij doet het ook goed in de peilingen, hij staat nu met zo'n 10 procent voor', zegt Bos. Het ziet er volgens hem niet naar uit dat hij meer dan de helft van de stemmen zal behalen, en in Tsjechië betekent dat hij dan een coalitie zal moeten vormen. 'Dan zal hij moeten samenwerken met toch wel radicale partijen, aan de linker- of rechterkant. Maar waarschijnlijk de rechterkant, wat betekent dat hij meer naar Rusland zal bewegen.'

De populariteit van Babis is voor een groot deel te wijten aan een aantal factoren. Zo legt Bos uit dat de Tsjechen last hebben van de hoge energieprijzen, en de steun aan Oekraïne. 'Ze zien nu wel de economische gevolgen van die steun en dat wil Babis gaan veranderen. Hij vindt dat er een einde moet komen aan die honderden miljoenen euro's die naar Oekraïne gaan.'

Dat zal volgens Bos ook betekenen dat als Babis aan de macht komt hij mogelijk ook - net zoals Orban – kan gaan dwarsliggen bij de besluitvorming over de steun aan Oekraïne.

Inmenging
Voor Rusland zijn de verkiezingen daarmee van belang. Geruchten gaan wederom dat er ook bij deze verkiezingen weer sprake is van Russische inmenging. 'Zo zouden er mensen van de Russische geheime dienst actief zijn in Tsjechië, en zijn er via sociale media weer verschillende campagnes gelanceerd om de verkiezingen te beïnvloeden.'

Actieve rol Rusland
In Tsjechië zijn er ook zorgen over de verkiezingen en de rol van Rusland. 'Mensen zijn bezorgd dat Rusland veel actiever zal gaan worden, ongeacht wat de uitkomst van de verkiezingen zal zijn.'
https://www.bnr.nl/nieuws(...)e-dwarsligger-europa

ik blijf het jaar in jaar uit, keer op keer zeggen: de EU is te groot.
de EGKS was een slanke, functionele gemeenschap van 6 landen. de EU in het begin was 12 lidstaten. nu zijn het er 27 en groeiende, met wel 10 in de wachtkamer!
het is onhoudbaar en niet eens echt een unie maar een papierconstructie.
de enige andere optie is hervorming, maar veel succes daarmee! de EU is namelijk ontworpen om niet te kunnen hervormen zonder zichzelf te ontmantelen.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:29:37 #2
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218924730
De EGKS was een unie van landen die geen zin meer hadden in oorlog op het continent. Daarna zijn er alleen nog maar landen bijgekomen voor gratis geld.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:35:07 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218924809
De oorlog met Rusland wordt gebruikt om iedere EU-kritiek meteen verdacht te maken
The End Times are wild
pi_218925044
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:35 schreef LXIV het volgende:
De oorlog met Rusland wordt gebruikt om iedere EU-kritiek meteen verdacht te maken
Tot nu toe is dat waar gebleken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:37:44 #5
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218925430
Zou mooi zijn als hij wint. Wat meer diversiteit en kleuren in de eenvormigheid van het Europese bestuur zou wel goed zijn.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_218925565
Mooi zo, hoe meer van dit soort landen, hoe eerder we ons met de Noord-West Europese landen kunnen afscheiden in een nieuwe unie en munt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:11:14 #7
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218925683
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 11:01 schreef raptorix het volgende:
Mooi zo, hoe meer van dit soort landen, hoe eerder we ons met de Noord-West Europese landen kunnen afscheiden in een nieuwe unie en munt.
En wat doe je als een van die landen niet stemt wat zij moeten stemmen?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218925701
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 11:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je zou eens kunnen beginnen met het Veto recht eruit te halen zodat Troll landen waar jij zo een fan van bent de boel niet kunnen frustreren, ik wens je veel plezier daar. Ideaal land voor mensen met een micro penis en fan van Trump en Putin.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:14:11 #9
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218925723
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 11:12 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je zou eens kunnen beginnen met het Veto recht eruit te halen zodat Troll landen waar jij zo een fan van bent de boel niet kunnen frustreren, ik wens je veel plezier daar. Ideaal land voor mensen met een micro penis en fan van Trump en Putin.
Poepoe, stoere post man.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:20:08 #10
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218925791
Henk is boos.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:29:12 #11
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218925907
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:29 schreef Twiitch het volgende:
De EGKS was een unie van landen die geen zin meer hadden in oorlog op het continent. Daarna zijn er alleen nog maar landen bijgekomen voor gratis geld.
EEG was prima, zeker met het oog op nu. 15 landen met een beetje dezelfde mindset en belangen.
De rest is alleen maar onzinnig bureaucratisch gekloot geworden voor -inderdaad- gratis geld.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:39:52 #12
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_218926056
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 11:12 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het land dat daar het hardst tegen gaat vechten is Frankrijk. Die hebben de EEG en EU decennia lang gechanteerd door hun veto te ge/misbruiken voor het belang van Frankrijk, waar Nederland altijd braaf de eigen bevolking opofferde aan de EU-moloch.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_218926076
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 11:39 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Het land dat daar het hardst tegen gaat vechten is Frankrijk. Die hebben de EEG en EU decennia lang gechanteerd door hun veto te ge/misbruiken voor het belang van Frankrijk, waar Nederland altijd braaf de eigen bevolking opofferde aan de EU-moloch.
Die moet je er dan ook niet bij hebben, sowieso een achterlijk land dat zich altijd superieur heeft blijven vinden, laat ze lekker de ramtering krijgen.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:56:51 #14
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_218926235
Dus de EU willen hervormen wordt als een bedreiging door Brussel gezien
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:01:34 #15
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_218926276
quote:
'Babis is namelijk kritisch over de EU, hij wil er niet uitstappen maar echt hervormen.'
Ik zie niet wat hier mis mee is.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_218926446
quote:
Wij zijn niet in oorlog met Rusland toch? Oekraine is maar dat hoort niet bij ons. Het conflict met Rusland is gezocht om de macht van de EU over de lidstaten en naburige staten te vergroten.

En hoezo is er een dwarsligger? Wil TS suggereren dat er een tegenkracht is op de uitkomst van democratische verkiezingen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:28:17 #17
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218926500
quote:
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 11:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Misschien kan de EU kandidaten voor ons selecteren. Heb je dit gezeik ook niet meer.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:46:45 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218926640
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:28 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
[..]
Misschien kan de EU kandidaten voor ons selecteren. Heb je dit gezeik ook niet meer.
Dat gebeurt toch ai? Of heb jij op vd Leije kunnen stemmen?
The End Times are wild
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:56:11 #19
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218926718
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:46 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat gebeurt toch ai? Of heb jij op vd Leije kunnen stemmen?
Ja, maar dat is allemaal via een democratisch construct tot stand gekomen1!1!
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218927335
Dit krijg je als je de EU zomaar uit gaat breiden. Je levert macht in en je krijgt er niets voor terug.
pi_218927480
In het buitenland zijn miljardairs aan de macht ook zo'n geweldig succes en totaal geen zwengel voor gigantische corruptie, dus ik snap de Tsjechen wel.
pi_218928132
Ik snap het probleem niet zo. We moeten niet meer landen bij de EU willen, er zijn er zelfs een paar die we eruit moeten knikkeren. We zijn te groot.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:07:39 #23
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218928142
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:56 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ja, maar dat is allemaal via een democratisch construct tot stand gekomen1!1!
Zal vast wel een verdragje ergens zijn die dat justificeert.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218928200
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 16:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zal vast wel een verdragje ergens zijn die dat justificeert.
De juristen worden maar leniger en leniger zo zonder ruggengraat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:23:37 #25
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218928236
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 16:18 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
De juristen worden maar leniger en leniger zo zonder ruggengraat.
Vooral de rechters. Die konden destijds in Oekraiene een verkiezingsuitslag doorstrepen obv informatie die ze niet konden delen.

Heel betrouwbaar.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')