abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218924435
Het volgende plan in het nieuwe huis is het maken van een bioscoop kamertje. Echter heb ik nog niet echt een geweldig goed beeld waar te beginnen.

De situatie, mijn huis heeft 2 kelders, 1 heeft een water probleem (zie een voorgaand topic), de andere niet.
Deze droge ruimte willen we ombouwen naar een thuis bioscoop, de kelder heeft geen ramen, wel een goede verwarming, en een ontvochtiger.
De afmetingen zijn 10 x 4 en 2 meter hoog. Ik wil graag 6x4 gebruiken voor een mooie bioscoop riumte, de ruimte die overblijft 4x4 wordt een plek om mijn andere hobby uit te stallen.

Ik ben nu in de orrienterende fase:
- Scherm (projectie), ik zie doeken van 100 euro ik zie doeken van 1000+ euro wat zijn de verschillen
- Geluidsinstallatie
- Welke kleuren op de muur (donker lijkt me het beste, maar het moet niet een te donker hok worden?)
- Vloer is al bepaald en ga ik niet meer veranderen (pvc donker hout motief)
- Accostiek/geluidsisolatie op de muren/plafond?
- lounchset/bankstel/bioscoop stoelen? De doorgang is wat beperkt dus een groot bankstel naar beneden sjouwen is geen optie)
- verlichting (het liefst makkelijk bedienbaar, sfeervol en dimbaar) maar ook een optie om een grote hoeveelheid licht te krijgen

Budget is rond de 10k voor dit, dat betekend niet dat het op moet, goed is goed genoeg zeg maar. Bijvoorbeeld voor het geluid, ik heb een slecht gehoor, dus 4000 uitgeven voor een geluidsinstallatie is niet aan mij besteed, ik hoor dat verschil niet met een 400 euro installatie.
Beeld vind ik dan weer wel belangrijk daarom ben ik aan het kijken naar de benq-cineprime-w2700 als projector, maar wat voor scherm gebruik je hiervoor?

Daarnaast kan ik alle tips gebruiken die jullie voor me hebben :)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_218924506
Hoort dit niet Het Keldertje thuis?
Oh die bestaat niet meer zie ik nu.
pindazakje
  Moderator vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:42:06 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_218924863
Ik weet niet in hoeverre hij nog actief is op dit forum, maar @Atmoz deed dit als werk. Inmiddels zou het kunnen zijn dat dat op een laag pitje staat ivm andere werkzaamheden, maar die gast bouwde voor klanten prachtige thuis bioscopen, misschien als hij dit leest dat hij tips heeft.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:47:38 #4
16180 crew  CoolGuy
pi_218924902
Ik zou overigens juist zeggen dat het wél een donker hok moet worden? Een bioscoop is toch ook altijd erg donker zodra het licht uit gaat? Je gebruikt een deel van de ruimte wat betekent dat je iets van een wand moet gaan realiseren, waar je dan weer je geluidsdempende materialen op aan moet (kunnen) brengen.

Verlichting, sfeervol en dimbaar en makkelijk bedienbaar, tja, dan kom je al snel op Philips Hue uit denk ik? Een bioscoop draait om film, en als een film loopt is het licht uit, dus licht is leuk, maar heb je vaker uit staan dan aan staan lijkt mij.

Als je geen bankstel naar beneden kunt krijgen dan wordt dat het alvast niet lijkt mij :P

Scherm en projector heb ik geen idee van, maar geluid is 50% van de beleving. Los daarvan komt in een bioscoop het geluid van alle kanten, dus ook van boven, van de zijkanten, van de achterkant. Ontploffingen moet je niet horen, die moet je voelen dus je hebt een serieuze sub nodig (of meerdere), niet zo'n blokkie wat je vooral hoort.

Maar wil je zoveel speakers aan kunnen sturen moet je ook wel wat serieuzere apparatuur hebben, dus ik denk dat 10k wel op gaat met al je wensen. :P
pi_218925004
10k is makkelijk op te krijgen, maar TS hoort het verschil niet tussen speakers van 4000 en 400, dus een relatief eenvoudige receiver gaat echt wel genoeg zijn. Ook daar gaat hij op zeker geen verschil horen tussen een van 800 euro en een van 5000 euro.

Voor 10k kan je echt wel wat moois neerzetten hoor.
Beamer hoeft geen topklasse te zijn, maar zou zeker wel 4k nemen.

Scherm goed over laten adviseren in elk geval zodat scherm een match is met zowel de beamer en evenzo belangrijk een match is met de ruimte en hoeveelheid licht daar.

Speakers zou ik tweedehands van marktplaats trekken. Zou wel voor 5.1 gaan. Dus 2x voor, 2x achter, center en subwoofer.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_218925006
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:42 schreef CoolGuy het volgende:
Ik weet niet in hoeverre hij nog actief is op dit forum, maar @:Atmoz deed dit als werk. Inmiddels zou het kunnen zijn dat dat op een laag pitje staat ivm andere werkzaamheden, maar die gast bouwde voor klanten prachtige thuis bioscopen, misschien als hij dit leest dat hij tips heeft.
Daarop voortbordurend:
op https://stephanvanlumig.com/project/thuisbioscoop-limburg/ kun je wellicht een idee opdoen (of Atmoz inschakelen :) )
pi_218925012
Ik ben benieuwd naar die andere hobby waar kennelijk nog 4x4 meter voor nodig is. :@
vosss is de naam,
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:03:18 #8
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218925038
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:58 schreef vosss het volgende:
Ik ben benieuwd naar die andere hobby waar kennelijk nog 4x4 meter voor nodig is. :@
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_218926169
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:58 schreef vosss het volgende:
Ik doe nogal fanatiek airsoft, ik heb een ruimte nodig om dit te kunnen uitstallen en aan de replica's te kunnen werken. Dit moet ook een ruimte zijn die op slot kan waar de kinderen niet bij kunnen. Ik vind het zonde om 1 van de overige (slaap) kamers daarvoor op te offeren en dit zou een mooie combi zijn. Dus er komt een wandje tussen met een deur die op slot kan.
pi_218926238
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:47 schreef CoolGuy het volgende:

Als je geen bankstel naar beneden kunt krijgen dan wordt dat het alvast niet lijkt mij :P

Het zou op zich wel te doen zijn als ik een deel van de trap zou afbreken :@ Het probleem is dat de trap maar beneden een 180 graden draai heeft en in het midden een hekje, als ik die (tijdelijk) weg zou halen is er ineens veel meer mogelijk
  Moderator vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:06:46 #11
16180 crew  CoolGuy
pi_218926327
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 11:57 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Het zou op zich wel te doen zijn als ik een deel van de trap zou afbreken :@ Het probleem is dat de trap maar beneden een 180 graden draai heeft en in het midden een hekje, als ik die (tijdelijk) weg zou halen is er ineens veel meer mogelijk
Krijg je wel lig gedeeltes van een bank naar beneden, zeg maar het chaise longue? want dan zou je die bv 3 tegen elkaar aan kunnen zetten.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:43:13 #12
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218926621
Ik zou denk ik ook wel gaan voor donkere muren, en dan van die lampjes aan de muur met inderdaad Hue lampen zodat het fijn te automatiseren valt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_218927004
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 11:50 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ik doe nogal fanatiek airsoft, ik heb een ruimte nodig om dit te kunnen uitstallen en aan de replica's te kunnen werken. Dit moet ook een ruimte zijn die op slot kan waar de kinderen niet bij kunnen. Ik vind het zonde om 1 van de overige (slaap) kamers daarvoor op te offeren en dit zou een mooie combi zijn. Dus er komt een wandje tussen met een deur die op slot kan.
Nice. En slim ook om dat achter slot en grendel te doen. :Y
vosss is de naam,
pi_218951007
Dit weekend wat zitten lezen, reviews enz en ik ben tot de voorlopige conclusie dat ik ga voor de:

Optoma UHD38x 4K Home Cinema en Game Beamer
iVisions Frame 4K Series Fixed Frame (136 inch)
Teufel Ultima 40 Surround set 5.1

Op deze manier blijft het enig sinds betaalbaar en volgens reviews is het best van redelijke kwaliteit. Tenzij iemand hier kan aangeven waarom een andere beter zou zijn?
pi_218951220
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 11:38 schreef boegschroef het volgende:
Dit weekend wat zitten lezen, reviews enz en ik ben tot de voorlopige conclusie dat ik ga voor de:

Optoma UHD38x 4K Home Cinema en Game Beamer
iVisions Frame 4K Series Fixed Frame (136 inch)
Teufel Ultima 40 Surround set 5.1

Op deze manier blijft het enig sinds betaalbaar en volgens reviews is het best van redelijke kwaliteit. Tenzij iemand hier kan aangeven waarom een andere beter zou zijn?
De gain van 1.0 is neem ik aan een bewuste keuze? Evenals de kijkhoek van 160°?

Beide voor wat betreft projectiescherm.

Als die gain je niks zegt dan zou ik daar sowieso wat over opzoeken.
vosss is de naam,
pi_218951227
Hoe ver zit je van het scherm af? 136 inch is echt behoorlijk groot. :9
vosss is de naam,
pi_218951253
Qua beamer is eentje zonder lens shift en zonder wifi een bewuste keuze?
vosss is de naam,
pi_218951656
Gain is bewust laag, donkere ruimte geen licht van buitenaf dan zou een gain dicht tegen 1 ideaal zijn begrijp ik.
Kijkhoek is niet bewust, ik wil een fixed screen, daar is maar weinig keuze is, dus dit is mooi meegenomen.

Afstand gaat zo'n 5 tot 6 meter zijn, ik begrijp dat bij 4k de kijkafstand tussen de 1,5 en 2,5x de diameter is.

Beamer zonder wifi is bewust, ga daar geen gebruik van maken, ik heb mijn eigen mediabox die 4k support (formuler z11)

Lens shift ben ik me niet van bewust, dat ga ik nog even nalezen.
quote:
5s.gif Op maandag 6 oktober 2025 12:17 schreef vosss het volgende:
Qua beamer is eentje zonder lens shift en zonder wifi een bewuste keuze?
pi_218951769
Top. Succes met alles. Niet vergeten om het eindresultaat te posten hier!

Al een receiver/versterker en/of speakers uitgezocht?

Vooral speakers kan je op marktplaats soms hele goeie deals vinden. Het gros van de mensen is erg zuinig op hun speakers.

Zo heb ik vorig jaar een set Jamo D590 50th Anniversary speakers on complete nieuwstaat op de kop kunnen tikken voor minder dan 400 euro :9
vosss is de naam,
pi_218951889
Ik wilde qua audio Teufel aanraden v.w.b. prijs/kwaliteit. Dus uitstekende keuze!

P.s. sluit die subwoofer sowieso bedraad aan voor optimale prestaties.
pi_218983692
Toch nog een kleine update op de beamer. Ik ga waarschijnlijk toch voor een andere: Epson TW7000. Deze heeft wel lensshift, iets minder lumen, maar de reviews zijn goed. Ik ben wat geschrokken van de horror verhalen over de optoma's die schijnen toch vaak stuk te gaan.

Ondertussen heb ik de Teufel ultima 40 5.1 set met denon x1700h voor een mooie prijs via marktplaats kunnen ophalen.

En dit weekend ga ik beginnen met de verbouwing van de ruimte.
pi_219014387
Ik heb in mijn kelder van 10x5m ook een 'thuisbioscoop', wel een budget versie:
- tapijt op de vloer
- 3 muren antraciet, 1 muur wit
- Beamer is Epson CO FH01 (430 euro)
- speakers had ik nog liggen en zijn aangesloten op de receiver in de woonkamer en keuken (Yamaha Musiccast) waardoor we muziek/films/voetbal overal horen indien gewenst
- beamer projecteert op de witte muur een beeld van 4x2m ongeveer , kijkafstand ongeveer 4,5m
- bank met lounge functie van kennissen over gekocht

Je kan er makkelijk 10k tegenaan gooien maar voor mij/ons voldoet dit prima.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sport_Life op 14-10-2025 18:45:18 ]
pi_219014578
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 15:22 schreef boegschroef het volgende:
Toch nog een kleine update op de beamer. Ik ga waarschijnlijk toch voor een andere: Epson TW7000. Deze heeft wel lensshift, iets minder lumen, maar de reviews zijn goed. Ik ben wat geschrokken van de horror verhalen over de optoma's die schijnen toch vaak stuk te gaan.

Ondertussen heb ik de Teufel ultima 40 5.1 set met denon x1700h voor een mooie prijs via marktplaats kunnen ophalen.

En dit weekend ga ik beginnen met de verbouwing van de ruimte.
Nice! Hou ons op de hoogte en vergeet niet een paar voor, gedurende en na foto's te maken om te delen met ons. :)
vosss is de naam,
pi_219014605
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 09:08 schreef boegschroef het volgende:
Daarnaast kan ik alle tips gebruiken die jullie voor me hebben
Ik zou zeggen neem een bioscoopabo samen met de vrouw en vergeet die shit dat je het allemaal zelf moet doen. Het kost een vermogen en het resultaat is nooit zo gezellig als met de vrouw of vriendin naar een echte bios.

Je krijgt het thuis nooit zo en het is ook nog veeeeel duurder als je het uitrekent. :)
Dus wees de eerste Tweaker die dit NIET doet om moverende redenen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219015504
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 19:05 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik zou zeggen neem een bioscoopabo samen met de vrouw en vergeet die shit dat je het allemaal zelf moet doen. Het kost een vermogen en het resultaat is nooit zo gezellig als met de vrouw of vriendin naar een echte bios.

Je krijgt het thuis nooit zo en het is ook nog veeeeel duurder als je het uitrekent. :)
Dus wees de eerste Tweaker die dit NIET doet om moverende redenen.
Niet mee eens. Het probleem van een bioscoop is andere bezoekers (en hun geluiden) en daardoor weinig privacy. Met een 'eigen bioscoop' kun je starten wanneer je wilt, geluid harder / zachter zetten, op pauze zetten als er een dringende behoefte voor de wc is, drinken / eten wat je maar wilt....hell, desnoods roken als je daar behoefte aan hebt.

Het enige voordeel is wel andere mensen als je per se mensen om je heen wilt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')