abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218926366
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:02 schreef Monolith het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat de belastingdienst dan voorheen gebruikt als voor dat soort office applicaties, wordperfect en Lotus123? Of zaten ze al op Microsoftproducten, maar gaan ze nu de Cloudvariant gebruiken?
veel systemen gebouwd op hele oude talen als Cool:Gen (nooit van gehoord, lol geen wonder dat ze moeilijk IT'ers kunnen vinden) en Cobol
https://www.agconnect.nl/(...)modernisering-fiscus
https://www.techzine.nl/n(...)verouderde-systemen/

het is een beetje zoals veel videogame ontwikkelaars vandaag die de overstap maken van hun eigen verouderde custom engine, die moeilijk te onderhouden was en het trainen van nieuw personeel ervoor te omslachtig en duur was, naar bijv Unreal Engine 5
pi_218926409
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:11 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
veel systemen gebouwd op hele oude talen als Cool:Gen (nooit van gehoord, lol geen wonder dat ze moeilijk IT'ers kunnen vinden) en Cobol
https://www.agconnect.nl/(...)modernisering-fiscus
https://www.techzine.nl/n(...)verouderde-systemen/

het is een beetje zoals veel videogame ontwikkelaars vandaag die de overstap maken van hun eigen verouderde custom engine, die moeilijk te onderhouden was en het trainen van nieuw personeel ervoor te omslachtig en duur was, naar bijv Unreal Engine 5
Dit gaat niet over office suites, dit gaat over de daadwerkelijke IT systemen die ze zelf bouwen voor het uitvoeren van de belastingwetgeving.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:38:30 #28
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218926574
Wat een gezeik om niets zeg. Dit was überhaupt geen thema geweest als er een 'fatsoenlijke democraat' aan het roer had gestaan in de VS.

En dan wijzen op Europese alternatieven, die er niet zijn :')

Misschien alles maar weer op papier zetten.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218926609
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:38 schreef inslagenreuring het volgende:
Wat een gezeik om niets zeg. Dit was überhaupt geen thema geweest als er een 'fatsoenlijke democraat' aan het roer had gestaan in de VS.

En dan wijzen op Europese alternatieven, die er niet zijn :')

Misschien alles maar weer op papier zetten.
Daarnaast heeft juist Microsoft heel erg gestreden tegen Amerikaanse inmenging in niet US cloud.
Overigens moet dit soort data gewoon met een eigen Encryptie Key versleuteld worden, en dat ik bij Microsoft vrij eenvoudig, elke databron kan met een simpele instelling gewoon encrypted worden, en dit is gewoon uit en te na geaudit door onafhankelijke partijen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:48:00 #30
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218926645
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Daarnaast heeft juist Microsoft heel erg gestreden tegen Amerikaanse inmenging in niet US cloud.
Overigens moet dit soort data gewoon met een eigen Encryptie Key versleuteld worden, en dat ik bij Microsoft vrij eenvoudig, elke databron kan met een simpele instelling gewoon encrypted worden, en dit is gewoon uit en te na geaudit door onafhankelijke partijen.
En dit is niet alleen bij de belastingdienst. Veel (lagere) overheden migreren naar de Microsoft cloud. Daar zitten veelgebruikte toepassingen in (teams, word etc) en geeft kans om veel overbodige licenties van de hand te doen. Wat weer kosten bespaart.

En mochten de Amerikanen toch stiekem doen kunnen we altijd de servers fysiek gijzelen :D
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218926655
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:48 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
En dit is niet alleen bij de belastingdienst. Veel (lagere) overheden migreren naar de Microsoft cloud. Daar zitten veelgebruikte toepassingen in (teams, word etc) en geeft kans om veel overbodige licenties van de hand te doen. Wat weer kosten bespaart.

En mochten de Amerikanen toch stiekem doen kunnen we altijd de servers fysiek gijzelen :D
Er word altijd overdreven druk gemaakt over die data, de Amerikanen zijn daar helemaal niet zo geïnteresseerd in, bovendien als ze op ons willen spioneren zijn daar veel makkelijkere manieren voor.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:53:13 #32
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218926691
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:49 schreef raptorix het volgende:

[..]
Er word altijd overdreven druk gemaakt over die data, de Amerikanen zijn daar helemaal niet zo geïnteresseerd in, bovendien als ze op ons willen spioneren zijn daar veel makkelijkere manieren voor.
Precies. En dan bekijken ze de belastingaangifte van Jan Modaal. Lekker boeiend.

Ik ga ervan uit dat staatsgeheimen en echte vertrouwelijke informatie sowieso anders verwerkt worden. Anders zijn niet de Amerikanen de sukkel.
pi_218926730
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Precies. En dan bekijken ze de belastingaangifte van Jan Modaal. Lekker boeiend.

Ik ga ervan uit dat staatsgeheimen en echte vertrouwelijke informatie sowieso anders verwerkt worden. Anders zijn niet de Amerikanen de sukkel.
Die zitten allemaal in Private Data Centers, sterker nog vrijwel alle connectivity gaat ook over eigen netwerken, je ziet daar ook veel meer samenwerking tussen bijvoorbeeld Defensie en Justitie/Veiligheidsdiensten.
Ik werk zelf bij een grootbank, en onze cruciale systemen draaien ook in eigen datacenters, en de gene die actief in de cloud draaien, hebben verplicht een fallback naar eigen datacenters.
Van 1 grootbank weet ik dat ze al lang terug is gevraagd om cruciale applicaties altijd op eigen datacenters te draaien zodat in geval van een enorm conflict de overheid hen kan aanwijzen om de betalings infrastructuur in Nederland te draaien.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:06:50 #34
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218926809
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:57 schreef raptorix het volgende:

[..]
Die zitten allemaal in Private Data Centers, sterker nog vrijwel alle connectivity gaat ook over eigen netwerken, je ziet daar ook veel meer samenwerking tussen bijvoorbeeld Defensie en Justitie/Veiligheidsdiensten.
Ik werk zelf bij een grootbank, en onze cruciale systemen draaien ook in eigen datacenters, en de gene die actief in de cloud draaien, hebben verplicht een fallback naar eigen datacenters.
Van 1 grootbank weet ik dat ze al lang terug is gevraagd om cruciale applicaties altijd op eigen datacenters te draaien zodat in geval van een enorm conflict de overheid hen kan aanwijzen om de betalings infrastructuur in Nederland te draaien.
Goed om te weten dat er dan gewoon betaald kan worden :P

Op een dergelijke manier zal het ook geregeld zijn bij andere ministeries. Vanuit de cloud werken helpt meer bij de dagelijkse werkzaamheden van bijvoorbeeld ambtenaren. Maar archivering zal op eigen servers gebeuren.
pi_218929526
SuSE gmbh (Duits) en Canonical (Brits) zijn kleine jongens die dergelijke klussen niet aankunnen? Laat me niet lachen!

Volgens mij heeft Microsoft (indirect) wat geld geïnvesteerd in mensen die iets te maken hadden met de beslissing.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')