abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218857302
quote:
Ondernemers worden bestookt met neprecensies op Google, waarna ze een bericht krijgen: betalen om ze te laten verwijderen of om te voorkomen dat er nog meer negatieve recensies worden geplaatst. De NOS sprak met achttien bedrijven uit allerlei sectoren die met de chantage te maken krijgen: van bouwbedrijven tot slotenmakers, verhuurbedrijven en dakdekkers.

De bedrijven krijgen vaak tientallen slechte recensies op hun Google-profiel. Met dat profiel zijn ze vindbaar in de Google-zoekmachine en Google Maps. In veel gevallen krijgen ze daarna een WhatsAppbericht van een buitenlands telefoonnummer. "Daarin staat dat ze een bestelling hebben gekregen om slechte reviews te plaatsen", zegt Mike Kock, slotenmaker in de regio Zuid-Holland. "Het is aan jou of die bestelling doorgaat of niet. In andere woorden: of je betaalt."

De oplichters vragen vaak honderden euro's, blijkt uit WhatsAppgesprekken van meerdere slachtoffers die de NOS heeft ingezien. "Ik weet wel wat er gebeurt als je betaalt: dan trekken ze je helemaal leeg", zegt Kock. "Ik zei dat ik niet ga betalen. 'Weet je het zeker?', vroeg hij. 'Wacht even'. En een halfuur later had ik er weer vijftig recensies bij. Ik blokkeer deze nummers direct. Dan weten ze dat er bij mij niets te halen valt."

Nieuwe klanten blijven weg

De oplichters richten zich op bedrijven waarvoor de online score belangrijk is om nieuwe klanten te krijgen. De bedrijven kunnen de recensies niet zelf verwijderen. Ze zijn daarvoor afhankelijk van Google, waardoor het lang kan duren voordat alle nepreviews zijn weggehaald.

"In een paar minuten kregen we een stuk of dertig nepreviews", vertelt Esra Ersoy van een bedrijf uit Schiedam dat een verhuislift verhuurt. "Onze score ging van 5 sterren naar 3,9 sterren. Ik ben daardoor absoluut nieuwe klanten misgelopen. Zelfs een vaste klant vertelde dat hij twijfelde. Gelukkig had hij gezien dat ik onder de neprecensies had gereageerd dat het een lastercampagne was. Maar veel mensen kijken niet verder dan het aantal sterren."

"Het had zeker impact op de omzet", denkt ook dakdekker Kevin Güner uit Almere. "Uit het niets kreeg ik vijftig reviews van 1 ster. Daarna kwamen er minder kliks via Google en minder aanvragen. Een aantal klanten vroeg ook naar die reviews. Ze krijgen toch argwaan en terecht. Als ik iemand wil inhuren en zie allemaal reviews van 1 ster, ga ik ook twijfelen."

Ook het Google-bedrijfsprofiel van dakdekker Tahir werd bestookt met neprecensies, waarna hij werd benaderd door iemand die hem chanteerde:

Ondernemer gechanteerd met neprecensies: 'Je gaat ineens omlaag in de ranking'
"Ik dacht: dit kost me mijn naam straks", zegt timmerman Recep Yarar uit Tilburg. "Ik heb een stuk of zestig goede reviews van klanten. Toen de nepreviews werden geplaatst, ging mijn score omlaag van 5 sterren naar 4 of zo. Ze chanteren je: als je 300 euro betaalt, halen we het weg. En de eerlijke, hardwerkende ondernemer is de dupe. Ik heb een tijd lang bijna geen aanvragen gehad. Pas toen de neprecensies weg waren, kreeg ik weer opdrachten binnen."

De oplichters gaan vooral achter kleine bedrijven aan die erg afhankelijk zijn van online reviews, zoals aannemers, verhuisbedrijven en loodgieters, zegt de Amerikaanse onderzoeker Kay Dean tegen de NOS.

Onder de naam Fake Review Watch doet zij onderzoek naar neprecensies en chantage. "Ik heb over de hele wereld bedrijven gezien die het doelwit zijn van afpersers." Omdat de oplichters bij bedrijven in meerdere landen neprecensies plaatsen, kwam ze ook Nederlandse slachtoffers op het spoor.

Moeilijk contact met Google

Bedrijven kunnen de neprecensies melden via hun Google-profiel, maar ondernemers met wie de NOS sprak, vertellen dat het dagen, weken of soms maanden duurt voordat alle neprecensies zijn verwijderd. Veel slachtoffers geven aan dat een mens binnen een paar minuten zou kunnen zien dat het om neprecensies gaat, maar dat het enorm moeilijk of onmogelijk is om met Google in contact te komen.

Google zegt in een reactie dat het "meestal een paar dagen" duurt voordat een melding wordt beoordeeld, en dat het daarmee "snel actie" onderneemt. Het bedrijf geeft geen antwoord op de vraag hoe gedupeerde bedrijven direct met een Google-medewerker in contact kunnen komen.

"Ik hoor continu van gedupeerde bedrijven dat het een heel moeilijk en tijdrovend proces is", zegt onderzoeker Dean. "Google moet duidelijk meer doen. Dat ik deze netwerken van oplichters en afpersers kan vinden voordat Google ze ziet, laat duidelijk zien dat er een probleem is."
https://nos.nl/artikel/25(...)precensies-op-google
Paar maanden geleden kreeg ik werk aangeboden via whatsapp door een zogenaamde werkgever, vertelde mij dat het makkelijk geld verdienen was en het werk was recensies schrijven. Gelukkig ging ik er niet op in. Ze bleven wel plakken om mij over te halen, alsnog zei ik nee. Toen dacht ik dat het werk positieve recensies schrijven was. Nu ik dit nieuws zie ben ik en de rechtsorde geschokt.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_218857353
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:33 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Toen dacht ik dat het werk positieve recensies schrijven was.
Waarschijnlijk bieden ze die dienst ook aan
  woensdag 24 september 2025 @ 12:04:46 #3
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218857592
quote:
10s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:40 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Waarschijnlijk bieden ze die dienst ook aan
Jup, tal van kut bedrijven die klanten blijven naaien en toch een oke review score hebben door regelmatig nep recensies te kopen.

Helaas zal dit met ai alleen maar makkelijker worden, moeilijker te detecteren en dus zal het probleem groter worden.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218857638
Dit is gewoon enshittification van Google, die kunnen echt wel zien op het echte of nep reviews zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218857679
De grote bedrijven bestoken de onfortuinlijke arbeiders toch ook met ongewenste reclames? Ongewenste reclames waarvan de onfortuinlijke arbeiders geen last krijgen als ze de grote bedrijven betalen.
pi_218860082
Misschien moeten ze alle recensie sites opheffen.
pi_218860295
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 18:08 schreef SmartVision het volgende:
Misschien moeten ze alle recensie sites opheffen.
We kunnen beter gewoon het internet opheffen. Het is klaar. Leuk geweest. Was ooit een leuk idee maar we hebben het echt grandioos verneukt met z'n allen.
No amount of money ever bought a second of time.
  woensdag 24 september 2025 @ 18:59:58 #8
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218860318
Helaas is het niet op magische wijze terug te toveren naar het internet van 15 jaar terug.

Onbekende webshops check ik eerst altijd even met Trustpilot, maar misschien vindt er daar vergelijkbare zwendel plaats.
pi_218860347
Contact opnemen met Google als gewone burger om een probleem opgelost te krijgen is ongetwijfeld een enorme uitdaging. Ik heb gewerkt bij een organisatie met 28.000 medewerkers, en zelfs daar kostte het al de nodige moeite om als gewone medewerker/loonslaaf zonder status of gezag een boodschap op de juiste plek te krijgen. Google/Alphabet Inc. is nog vele malen groter. 'Het kan weken of zelfs maanden duren voordat er iets gebeurt'.... No shit, Sherlock. Geen verassing dus.
pi_218861707
Wat raar dat er bedrijven zijn die dan gaan betalen. Alsof de invloed van slechte reviews zo groot is. Allereerst kan google gewoon zien of die echt of nep zijn. Verder als je een beetje een zaak hebt heb je gewoon 'naam'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')