Tanken is voorlopig goedkoop, maar vanaf 2026 gaan de prijzen stevig omhoog
De accijnskorting op benzine en diesel blijft volgend jaar, maakte het demissionaire kabinet bekend op Prinsjesdag. Experts waarschuwen niet te hard te juichen. Nieuwe wetgeving zal prijzen aan de pomp vanaf 2026 structureel duurder maken, verwachten ze.
De accijnskorting betekent dat we ook volgend jaar ongeveer 21 cent korting per liter benzine krijgen en 15 cent korting op diesel. Dat is inclusief inflatiecorrectie, die het kabinet ook uitstelt. Toch kunnen we duurdere tankbeurten verwachten.
Nieuwe milieuwetgeving kan in 2026 en 2027 leiden tot extra kosten voor oliemaatschappijen en tankstations. Die gaan ze doorberekenen aan de pomp.
"Er komen structurele verhogingen van de brandstofprijzen aan", zegt Rico Luman, sectoreconoom automotive en transport bij ING Research. De prijsverhogingen gebeuren geleidelijk. Dus waarschijnlijk zien we die op 1 januari nog niet.
Wel staat voor begin volgend jaar een strengere versie van de Europese richtlijn voor hernieuwbare energie (REDIII) voor de deur. Die moet de uitrol van duurzame energie versnellen. Ook tankstations en oliemaatschappijen moeten meedoen: vanaf 2030 moet 28 procent van hun geleverde energie hernieuwbaar zijn. Via laadpalen, maar ook met meer biobrandstof vermengd in benzine en diesel.
"Volgend jaar gaat de hoeveelheid biobrandstof in benzine omhoog", zegt Luman. "De brandstof stoot veel minder CO2 uit, maar is ook tientallen centen per liter duurder om te maken."
Vanaf 2027 een nog grotere uitdaging voor brancheLuman weet zeker dat het terug te zien zal zijn in de literprijs. Tankstations moeten nu tot 10 procent biobrandstof in benzine en diesel mengen. Dat wordt volgend jaar 14,4 procent en loopt op tot ruim 27 procent in 2030. Biobrandstof wordt vaak gemaakt uit frituurvet of ander natuurlijk afval.
Vanaf 2027 komt mogelijk een nog grotere uitdaging voor de branche: ETS2. Dat is een uitgebreidere versie van het Europese emissierechtensysteem. Oliebedrijven moeten dan emissierechten inkopen voor de CO2-uitstoot van hun tankstations. Dat betekent ook dat ze nauwkeurig moeten bijhouden hoeveel brandstof ze aan klanten verkopen en wat de uitstoot is.
Wel bleek in de afgelopen weken dat er ook in Europa nog veel weerstand is tegen ETS2. Eurocommissaris Wopke Hoekstra (Klimaat) moet daarmee aan de slag. Maar als het nieuwe emissiesysteem er komt, zal dat pijn doen aan de pomp.
'Brandstofprijzen gaan komende maanden nog omlaag'ETS2 kost veel geld en dat wordt zeker doorberekend aan de klant, zegt directeur Paul van Selms van UnitedConsumers. "De brandstofprijzen gaan de komende maanden nog omlaag, is mijn verwachting. Maar ETS2 komt eraan en die emissierechten moeten betaald worden."
Het hangt van de onderneming af hoeveel die aan de pomp gaat verrekenen. Luman onderzocht voor de transportsector dat de brandstofprijzen door ETS2 gemiddeld tot 10 procent kunnen stijgen. RaboResearch verwacht dat de benzineprijs door extra kosten van ETS2 tot en met 2029 met 12 cent per liter stijgt. Daarna wordt dat 24 cent.
Voor diesel loopt het op tot 27 cent extra na 2030. De administratiekosten voor tankstations zijn niet meegenomen bij die berekening, dus kunnen er nog bovenop komen.
Wat gaan we doen met de brandstofaccijnzen?
Met die kosten erbij komt het benzineprijsrecord van juni 2022 in zicht. Toen was de adviesprijs 2,50 euro voor een liter Euro 95, tegen 2,17 euro nu. "Dat record gaat absoluut gebroken worden in de nabije toekomst", stelt Van Selms.
Dat was in 2022 reden voor de overheid om accijnskorting te geven. Het heeft ook de meeste invloed omdat ruim de helft van de benzineprijs uit accijnzen en btw bestaat. "Ik ben blij met de accijnskorting, maar een langetermijnplan voor de brandstofaccijnzen ontbreekt", vindt Van Selms.
Dankzij die belasting stromen miljarden de schatkist in, dus de regering is erg afhankelijk van brandstofrijders. Maar Luman ziet dat het systeem van accijnzen steeds slechter werkt. "Zelfs met de kortingen meegerekend dalen de inkomsten. Dat komt door elektrische auto's." Die neerwaartse trend is te zien in onderstaande grafiek.
Rekeningrijden zou oplossing kunnen zijnDoordat mensen minder tanken, komt er minder belasting binnen. Betalen naar gebruik, beter bekend als rekeningrijden, zou een goede oplossing zijn, vindt Luman. Dan betaalt de autorijder per kilometer belasting. "Per 1 juli volgend jaar gaat het vrachtverkeer met de vrachtwagenheffing al een vergelijkbaar systeem invoeren", zegt de econoom.
Van Selms vindt rekeningrijden ook een oplossing, maar zou het toch jammer vinden als dat systeem wordt ingevoerd. "De overheid kan de belastingen ook eerlijker verdelen over al het vervoer, bijvoorbeeld vliegen duurder maken. Vliegtuigen zijn ook grote vervuilers."
https://www.nu.nl/economi(...)n-stevig-omhoog.htmlIk heb geen moeite met het betalen van belasting, mits het maar niet naar Brussel gaat en geïnvesteerd wordt in infrastructuur. Maar het sprookje dat 28% van de brandstof hernieuwbaar moet zijn kost alleen maar energie die buiten de EU opgebrand wordt en daardoor buiten de statistieken blijft. Kappen met die onzin. Voorlopig ontkom je er niet aan dat een substantieel deel van onze energie nog uit fossiele brandstoffen komt.