27 partijenquote:Na veel 'buffelen' doen zes nieuwe partijen mee aan de verkiezingen
Op 29 oktober doen zes nieuwe partijen mee aan de Tweede Kamerverkiezingen. Dat zijn Vrede voor Dieren, de Fryske Nasjonale Partij (FNP), de Linie, Vrij Verbond, Ellect en Partij voor de Rechtstaat.
In totaal doen er 27 partijen mee aan de verkiezingen, dat is er een meer dan bij de vorige verkiezingen in 2023. Achttien daarvan staan in het hele land op het stembiljet.
'Hele kluif'
Om als nieuwe partij mee te doen, moeten er ondersteuningsverklaringen worden getekend. Enkele partijen waren tot op het allerlaatst bezig om die te regelen, zoals de FNP. Die doet nu in zestien kieskringen mee. Alleen in de regio Amsterdam, Haarlem, Leiden en Rotterdam zullen kiezers de Friese partij niet op het stembiljet vinden, omdat daar niet genoeg handtekeningen zijn vergaard.
Alle 27 politieke partijen die meedoen met de verkiezingen:
"We wisten van tevoren dat het een hele kluif zou worden, maar we zijn heel blij dat het is gelukt", zegt FNP-lijsttrekker Aant Jelle Soepboer. "Het is historisch dat een regionale partij in zo veel kieskringen meedoet."
Wat zijn ondersteuningsverklaringen?
Nederland is voor de verkiezingen opgedeeld in twintig kieskringen. Om in een kieskring te mogen meedoen aan de verkiezingen, moeten nieuwe partijen daar genoeg ondersteuningsverklaringen verzamelen.
Voor zo'n verklaring moet iemand naar het gemeentehuis om een handtekening te zetten voor die partij. Per kieskring zijn er dertig handtekeningen nodig en op Bonaire tien. Om in alle kieskringen te mogen meedoen, heeft een partij dus 580 ondersteuningsverklaringen nodig.
Als een partij in een bepaalde kieskring niet meedoet, zien de kiezers daar die partij dus niet op het stembiljet. Dan wordt het extra moeilijk om genoeg stemmen voor een zetel te behalen.
"We hebben zitten buffelen", zegt Gerard van Hooft van De Linie, die in tien kieskringen op de lijst staat. "Weer of geen weer, we zijn in allerlei gemeenten voor het gemeentehuis gaan staan om te vragen of mensen ons willen ondersteunen."
Ook Vrede voor Dieren stond afgelopen weken bij gemeentehuizen om mensen binnenhalen. Met succes: de partij haalde in alle kieskringen, ook op Bonaire, genoeg verklaringen binnen. Dat verliep volgens de kersverse partij, die zich afsplitste van de Partij voor de Dieren, af en toe wel chaotisch.
"Dan belden we vooraf om te checken of we de verklaringen konden ondertekenen en gingen we met meerdere auto's ernaartoe", zegt lijsttrekker Pascale Plusquin. "Maar dan bleek ter plekke de ambtenaar niet aanwezig te zijn en moesten we onverrichter zake weer naar huis."
Ook Van Hooft vond het proces zeer moeizaam. "We hebben gezien dat gemeenten geld vroegen voor een verklaring, of dat ambtenaren geen tijd hadden en pas een week later een afspraak wilde maken. Ook werden we soms weggestuurd als we voor het gemeentehuis stonden. Als nieuwe partij moet je echt doorzettingsvermogen hebben."
Soepboer vond het proces eveneens omslachtig en bureaucratisch. "We hebben het altijd over de kiesdrempel, maar dit is pas echt een kiesdrempel", vindt hij. "In sommige gemeenten waren medewerkers achterdochtig of werkten ze niet mee. Maar dat is meer onkunde en onwetendheid dan kwade opzet."
Ook de Kiesraad, die de ondersteuningsverklaringen moet controleren, kreeg signalen binnen over problemen. "Nieuwe partijen leken er dit jaar meer moeite bij te hebben dan bij de vorige verkiezingen", zegt voorzitter Wim Kuijken. "Voor de gemeente is het geen onderdeel van hun dagelijkse dienstverlening en dat geeft soms problemen met openingstijden en beschikbaarheid."
De Kiesraad zou ook graag zien dat het proces over een paar jaar voor een deel digitaal kan. Daarvoor is eerst een wetswijziging nodig.
Vijf partijen mogen niet meedoen
De Kiesraad bepaalde dat vijf partijen niet mogen meedoen aan de verkiezingen, omdat zij bijvoorbeeld de waarborgsom niet hebben betaald of omdat er niet genoeg verklaringen hebben ingeleverd. Ook zijn tientallen kandidaten geschrapt, omdat zij bijvoorbeeld geen geldig identiteitsbewijs hadden. Partijen kunnen nog tegen de beslissingen van de Kiesraad in beroep.
Misschien handig om eerst het nieuwsbericht te lezen alvorens te reagerenquote:Op vrijdag 19 september 2025 23:42 schreef rutger05 het volgende:
Ik dacht dat van de Partij van de Dieren ook een nieuwe variant van de partij zou meedoen vanwege het verraden van de pacifistische beginselen door de huidige Partij van de Dieren. Niet op tijd geregistreerd wellicht?
Misschien de OP even lezen?quote:Op vrijdag 19 september 2025 23:42 schreef rutger05 het volgende:
Ik dacht dat van de Partij vor de Dieren ook een nieuwe variant van de partij zou meedoen vanwege het verraden van de pacifistische beginselen door de huidige Partij voor de Dieren. Niet op tijd geregistreerd wellicht?
.quote:Ook Vrede voor Dieren stond afgelopen weken bij gemeentehuizen om mensen binnenhalen. Met succes: de partij haalde in alle kieskringen, ook op Bonaire, genoeg verklaringen binnen.
Ik had er inderdaad over heen gelezen. Vrede voor de Dieren voor diegenen die het niet eens zijn met het verraden van de pacifistische beginselen door de Partij voor Dieren. Ik ben benieuwd hoe principieel de stemmers van de Partij voor de dieren zijn.quote:Op vrijdag 19 september 2025 23:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Misschien handig om eerst het nieuwsbericht te lezen alvorens te reageren
De stemming binnen de PvdD was vrij 50-50, en de tegen stemmers stappen veelal niet over vanwege 1 standpunt.quote:Op vrijdag 19 september 2025 23:45 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik had er inderdaad over heen gelezen. Vrede voor de Dieren voor diegenen die het niet eens zijn met het verraden van de pacifistische beginselen door de Partij voor Dieren. Ik ben benieuwd hoe principieel de stemmers van de Partij voor de dieren zijn.
/Regering Wilmes 2 in België had 9 of 10 partijen in de coalitie dacht ikquote:Op vrijdag 19 september 2025 23:48 schreef StateOfMind het volgende:
Ach welja, nog meer versnippering, net wat we nodig hadden.
Zodat we op een gegeven moment een regering hebben, die samengesteld is uit 12 partijen om een meerderheid te hebben.
Lekker stabiel
Niemans van deze partijen gaat ook maar 1 zetel halen hoor.quote:Op vrijdag 19 september 2025 23:48 schreef StateOfMind het volgende:
Zodat we op een gegeven moment een regering hebben, die samengesteld is uit 12 partijen om een meerderheid te hebben.
Lekker stabiel
Vanaf eind mei tot nu heeft het maximaal 4 dagen ofzo geregend.quote:"We hebben zitten buffelen", zegt Gerard van Hooft van De Linie, die in tien kieskringen op de lijst staat. "Weer of geen weer, we zijn in allerlei gemeenten voor het gemeentehuis gaan staan om te vragen of mensen ons willen ondersteunen."
Van de nieuwe partijen en partijen die momenteel geen zetel hebben, zou ik Vrede voor Dieren, BVNL en BIJ1 nog wel een kans geven op een zetel.quote:Op vrijdag 19 september 2025 23:54 schreef kalinhos het volgende:Niemans van deze partijen gaat ook maar 1 zetel halen hoor.
Die is er al langquote:Op zaterdag 20 september 2025 05:31 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Tijd voor een kiesdrempel dus.
Bvnl dankt zn bestaan enkel en alleen aan corona. Dat hielp Van Haga in 2021 en in 2023 nog de kleine nasleep. Sindsdien is hij nooit meer op tv of in welke media dan ook, dat tekort van 16k stemmen wordt alleen maar groter.quote:Op zaterdag 20 september 2025 00:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Van de nieuwe partijen en partijen die momenteel geen zetel hebben, zou ik Vrede voor Dieren, BVNL en BIJ1 nog wel een kans geven op een zetel.
Vrede voor Dieren zou best wel eens behoorlijk wat kiezers van de Partij voor de Dieren kunnen doen besluiten om over te stappen. Dit niet alleen vanwege het veranderde standpunt met betrekking tot de defensie uitgaven, maar ook de uitnodiging van Pussy Riot op het congres van de Partij voor de Dieren en het optreden van Esther Ouwehand in de Tweede Kamer met de Palestijnse vlag zou zich wel eens tegen de Partij voor de Dieren kunnen keren.
BVNL kwam bij de vorige verkiezingen 16 duizend stemmen tekort voor een zetel. Wybren van Haga kreeg eerder behoorlijk veel voorkeurstemmen toen hij op de lijst van Forum voor Democratie stond.
BIJ1 heeft eerder in de Tweede Kamer gezeten. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat Sylvana Simons in de Tweede Kamer geen succes was. Tofik Dibi zal het ongetwijfeld beter doen, dus hij zou wel eens een behoorlijk aantal twijfelaars over de streep kunnen trekken om toch BIJ1 te stemmen.
PvdD was voor mij altijd de backup-partij. Als ik alles bagger vond dacht ik vaak "fuck mensen, dan maar een stem voor dier en milieu", alhoewel ik natuurlijk begreep dat ze toen ook linksig waren tav andere zaken. Nu de nadruk op het andere lijkt te liggen, lijkt een switch mij ook voor de hand te liggen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 00:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Van de nieuwe partijen en partijen die momenteel geen zetel hebben, zou ik Vrede voor Dieren, BVNL en BIJ1 nog wel een kans geven op een zetel.
Vrede voor Dieren zou best wel eens behoorlijk wat kiezers van de Partij voor de Dieren kunnen doen besluiten om over te stappen. Dit niet alleen vanwege het veranderde standpunt met betrekking tot de defensie uitgaven, maar ook de uitnodiging van Pussy Riot op het congres van de Partij voor de Dieren en het optreden van Esther Ouwehand in de Tweede Kamer met de Palestijnse vlag zou zich wel eens tegen de Partij voor de Dieren kunnen keren.
BVNL kwam bij de vorige verkiezingen 16 duizend stemmen tekort voor een zetel. Wybren van Haga kreeg eerder behoorlijk veel voorkeurstemmen toen hij op de lijst van Forum voor Democratie stond.
BIJ1 heeft eerder in de Tweede Kamer gezeten. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat Sylvana Simons in de Tweede Kamer geen succes was. Tofik Dibi zal het ongetwijfeld beter doen, dus hij zou wel eens een behoorlijk aantal twijfelaars over de streep kunnen trekken om toch BIJ1 te stemmen.
Zoveel partijen waarmee een meerderheid moet worden gezocht Is wel democratisch.quote:Op vrijdag 19 september 2025 23:48 schreef StateOfMind het volgende:
Lekker stabiel
Wie weet komen we als het zo doorgaat uit op een individuen- ipv partijenstelsel, en wie weet komen we ooit toe aan een ideeën- ipv mensen-stelsel.quote:Op zaterdag 20 september 2025 09:07 schreef torentje het volgende:
[..]
Zoveel partijen waarmee een meerderheid moet worden gezocht Is wel democratisch.
Sylvana Simons was zeker wel eens succes. Weinig partijen die meer hebben bereikt met zo weinig zetels.quote:Op zaterdag 20 september 2025 00:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |