Bron https://niw.nl/groenlinks(...)ar-verzetsstrijders/quote:GroenLinks-PvdA Alkmaar wil geen straten vernoemen naar verzetsstrijders
Redactie
19 september 2025 14:14
Een van de talloze naar verzetshelden genoemde straten in ons land - Foto: Wikimedia Commons
Een van de talloze naar verzetshelden genoemde straten in ons land - Foto: Wikimedia Commons
Wat leek op een formele discussie in de Alkmaarse gemeenteraad over het vernoemen van straten naar verzetshelden, dreigt een landelijke rel te worden omdat de fractie van GroenLinks-PvdA tegen stemde. De reden die de fusiepartij aanvoerde: ‘de politieke gevoeligheid’ hiervan ‘in het huidige tijdsgewricht’.
Kon er aanvankelijk nog begrip getoond worden voor het argument van de Alkmaarse PvdA’er Mathijs de Boer voor het formele argument dat er een straatnamencommissie bestaat en dat de gemeenteraad niet op haar stoel moet gaan zitten, tijdens de stemverklaring van GL-PvdA verdween dat begrip als sneeuw voor de zon.
“Wij vinden het niet onze taak over zo’n gevoelig onderwerp, hoe gek dat misschien ook klinkt, in het huidige tijdsgewricht om daar een politieke discussie over te gaan voeren,” lichtte De Boer het besluit van GroenLinks en PvdA tegen de vernoeming van straatnamen naar verzetsstrijders te stemmen.
‘Nog even en de PvdA in Alkmaar wil liever niet meer naar de Holocaust verwijzen’
De Boers collega’s in de gemeenteraad konden hun oren niet geloven. In de linkse fusiepartij is blijkbaar het verzet tegen de nazi’s tijdens de bezetting ‘politiek gevoelig’. Waarom dit zo zou zijn, maakte De Boer niet duidelijk, maar op sociale media werd al snel geconcludeerd dat dit iets met de oorlog in Gaza te maken zou hebben.
Voormalig PvdA-Tweede Kamerlid Jacques Monasch reageerde scherp op de beslissing van GroenLinks-PvdA: “Nog even en de PvdA in Alkmaar wil liever niet meer naar de Holocaust verwijzen. Wat zijn dit voor mensen?” schreef Monasch op socialmediaplatform X. Oud-CIDI-directeur Ronny Naftaniel noemde het besluit ‘ongehoord’.
Uiteindelijk stonden de GroenLinksers en PvdA’ers in de Alkmaarse gemeenteraad alleen. De motie straatnamen naar verzetsstrijders te vernoemen werd gesteund door alle partijen, behalve dus de zeven raadsleden van de linkse fusiepartij.
nou, dan zal het vast waar zijnquote:maar op sociale media werd al snel geconcludeerd dat dit iets met de oorlog in Gaza te maken zou hebben.
wat is er politiek gevoelig aan het vernoemen van straten naar verzetshelden?quote:Wat leek op een formele discussie in de Alkmaarse gemeenteraad over het vernoemen van straten naar verzetshelden, dreigt een landelijke rel te worden omdat de fractie van GroenLinks-PvdA tegen stemde. De reden die de fusiepartij aanvoerde: ‘de politieke gevoeligheid’ hiervan ‘in het huidige tijdsgewricht’.
Hele blanke business was dat, weinig diversiteitquote:Op vrijdag 19 september 2025 23:46 schreef oblo het volgende:
[..]
wat is er politiek gevoelig aan het vernoemen van straten naar verzetshelden?
Communisten, dat is hun groep.quote:Op zaterdag 20 september 2025 00:26 schreef RotatoR het volgende:
GL/PvdA Alkmaar neemt het op voor sympathisanten van Nazi-Duitsland?
Gaat niet lang meer duren of pro-Pallie wappies gaan de verzetsstrijders uit WO II zien als faciliteerders van apartheidsstaat Israel. Niet?quote:Op zaterdag 20 september 2025 00:28 schreef VoMy het volgende:
Mijn straat is ook niet vernoemd naar vermoorde verzetsstrijders. Komt wel dichtbij zo.
Dat lijkt toch wel erg vergezocht?quote:Op zaterdag 20 september 2025 00:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gaat niet lang meer duren of pro-Pallie wappies gaan de verzetsstrijders uit WO II zien als faciliteerders van apartheidsstaat Israel. Niet?
Mij zou het VOLSTREKT niet verbazen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 00:38 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat lijkt toch wel erg vergezocht?
Het zou ook kunnen zijn dat de selectie te blank is?quote:Op zaterdag 20 september 2025 00:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mij zou het VOLSTREKT niet verbazen.
Namen mogen alleen van overleden mensen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 00:24 schreef PowerLoungen het volgende:
GL/PvdA zal ook meestemmen als de volgende namen erbij mogen :
Abu Bakr al-Baghdadi
Abu Omar al-Shishani
Frans Timmermans
Arthur Seyss-Inquart
Abu Muslim al-Turkmani
Abu Ali al-Anbari
En natuurlijk : Yahya Sinwar
Alle nederlandse zeehelden waren blank en een zeeheldenbuurt komt vrij vaak voor. Was ook al eens gelazer over dat het foute lui waren.quote:Op zaterdag 20 september 2025 01:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het zou ook kunnen zijn dat de selectie te blank is?
Te veel witte mensen die eer krijgen als ik het een keer goed begrepen heb.quote:Op vrijdag 19 september 2025 23:46 schreef oblo het volgende:
[..]
Als het ook echt collaborateurs waren heb ik er geen problemen mee. Als het onterechte executies waren dan wel.quote:Op zaterdag 20 september 2025 01:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Overigens zou het geen overbodige luxe zijn om eerst goed onderzoek te verrichten naar verzetsstrijders voordat er een straatnaam naar ze wordt vernoemd. Het waren lang niet allemaal helden. Er zat ook een hoop tuig bij.
Neem nu het geval Atie Visser. Vele jaren na de bezettingstijd, in 2011, kwam ze in het nieuws doordat ze in een brief aan burgemeester Lenferink van Leiden had bekend dat ze in 1946 Felix Guljé had vermoord omdat ze hem verdacht van collaboratie tijdens de bezettingstijd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Atie_Ridder-Visser
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moord_op_Felix_Gulj%C3%A9
Je moet er toch niet aan denken dat er een straatnaam naar haar vernoemd zou zijn?
Ze deed dit overigens niet alleen. Twee leden van de verzetsgroep waartoe ze behoord had, wisten van het plan om Felix Guljé te vermoorden en stemden ermee in.
Verder staat dit geval niet op zichzelf. Zogenaamde verzetshelden hebben vooral na de bevrijding wel tientallen, zoniet enkele honderden soortgelijke moorden gepleegd op vermeende collaborateurs.
Koningshuis, zijn die ook dood?quote:Op zaterdag 20 september 2025 02:45 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Namen mogen alleen van overleden mensen.
Ja, want zonder de verzetsstrijders had Hitler mss gewonnen en was er ook geen Israël....quote:Op zaterdag 20 september 2025 00:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gaat niet lang meer duren of pro-Pallie wappies gaan de verzetsstrijders uit WO II zien als faciliteerders van apartheidsstaat Israel. Niet?
Je vergeet Jael Jablabla.quote:Op zaterdag 20 september 2025 00:24 schreef PowerLoungen het volgende:
GL/PvdA zal ook meestemmen als de volgende namen erbij mogen :
Abu Bakr al-Baghdadi
Abu Omar al-Shishani
Frans Timmermans
Arthur Seyss-Inquart
Abu Muslim al-Turkmani
Abu Ali al-Anbari
En natuurlijk : Yahya Sinwar
Noem eens 3 voorbeelden.quote:Op zaterdag 20 september 2025 01:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vind het argument dat het politiek gevoelig zou zijn, wel heel raar.
Aan de andere kant zou ik me wel wat kunnen voorstellen bij het argument dat er in het land al genoeg straatnamen zijn vernoemd naar verzetsstrijders, en dat er ook andere mensen zijn die best wel een straatnaam zouden verdienen, maar die tot nu toe nergens gekregen hebben.
In mijn dorpje hebben ze een straat vernoemd naar een Antilliaanse student die hier in het verzet zat. Wij zijn wel inclusiefquote:Op zaterdag 20 september 2025 00:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hele blanke business was dat, weinig diversiteit
Ik noem alvast een Hallojostraat.quote:
quote:De 7 fractieleden stemden wel voor het Khalil El Moumniplein. De voormalig imam van de Annasr Moskee
Je kunt van alles zeggen over GL-PvdA, maar volgens mij voelen ze zelf niet zo wat er allemaal speelt in dit land. De zittende regering heeft lopen klooien en als oppositiepartij hebben ze hier of nauwelijks van geprofiteerd.quote:Op zaterdag 20 september 2025 01:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vind het argument dat het politiek gevoelig zou zijn, wel heel raar.
Aan de andere kant zou ik me wel wat kunnen voorstellen bij het argument dat er in het land al genoeg straatnamen zijn vernoemd naar verzetsstrijders, en dat er ook andere mensen zijn die best wel een straatnaam zouden verdienen, maar die tot nu toe nergens gekregen hebben.
Ze hielpen die vervelende joden.quote:Op vrijdag 19 september 2025 23:46 schreef oblo het volgende:
[..]
quote:Hogeschool Utrecht schrapt Kerstmis en Pasen van kalender
Utrecht- De Hogeschool Utrecht heeft in haar nieuwe kalender de feestdagen Kerstmis en Pasen herdoopt tot 'feestdag'.
Dat meldt het medium Trajectum. Het college van bestuur zou het besluit hebben genomen onwille van de inclusie.
9 minuten geleden
In november 2024 liet het college van bestuur al weten dat zij de namen 'niet meer van deze tijd' vonden.
Zij willen meer neutraliteit uitstralen, en daar passen expliciet christelijke namen niet bij.
De toenmalig voorzitter stelde dat ze het belangrijk vond om ,,er voor iedereen te zijn."
Daarom is er nu gekozen voor de noemer 'nationale feestdag'.
Moreel activisme op academies: 'Voltaire zou zich in zijn graf omdraaien'
Amsterdam, 20250818
Gevel van de nieuwe locatie van de bibliotheek van de Universiteit van Amsterdam.
Volgens Trajectum werkt de HU ook aan een inclusievere toetsplanning, waardoor studenten ook tijdens islamitische feesten geen tentamens gepland hebben
Die achterban is momenteel bezig met andere verzetsstrijders.quote:Op zaterdag 20 september 2025 09:05 schreef Lospedrosa het volgende:
Denkt GL wel aan hun achterban cq kiezers?
Dat zijn Nederlanders die juist wel blij zijn dat het verzetshelden waren.
Ja inderdaad!quote:Op vrijdag 19 september 2025 23:26 schreef Gehakt_bal het volgende:
[..]
nou, dan zal het vast waar zijn
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
Krijg je die ellendige discussie weerquote:Op zaterdag 20 september 2025 08:43 schreef Starhopper het volgende:
Als de PvdA geen verzetshelden meer wil is misschien een snackbuurt een idee? Frikandellenstraat, Kroketkade, Bitterballenplein en Patatsteeg.
Frietwegquote:Op zaterdag 20 september 2025 09:34 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Krijg je die ellendige discussie weer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |