abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218817752
quote:
GroenLinks-PvdA Alkmaar wil geen straten vernoemen naar verzetsstrijders
Redactie
19 september 2025 14:14
Een van de talloze naar verzetshelden genoemde straten in ons land - Foto: Wikimedia Commons
Een van de talloze naar verzetshelden genoemde straten in ons land - Foto: Wikimedia Commons
Wat leek op een formele discussie in de Alkmaarse gemeenteraad over het vernoemen van straten naar verzetshelden, dreigt een landelijke rel te worden omdat de fractie van GroenLinks-PvdA tegen stemde. De reden die de fusiepartij aanvoerde: ‘de politieke gevoeligheid’ hiervan ‘in het huidige tijdsgewricht’.

Kon er aanvankelijk nog begrip getoond worden voor het argument van de Alkmaarse PvdA’er Mathijs de Boer voor het formele argument dat er een straatnamencommissie bestaat en dat de gemeenteraad niet op haar stoel moet gaan zitten, tijdens de stemverklaring van GL-PvdA verdween dat begrip als sneeuw voor de zon.

“Wij vinden het niet onze taak over zo’n gevoelig onderwerp, hoe gek dat misschien ook klinkt, in het huidige tijdsgewricht om daar een politieke discussie over te gaan voeren,” lichtte De Boer het besluit van GroenLinks en PvdA tegen de vernoeming van straatnamen naar verzetsstrijders te stemmen.

‘Nog even en de PvdA in Alkmaar wil liever niet meer naar de Holocaust verwijzen’

De Boers collega’s in de gemeenteraad konden hun oren niet geloven. In de linkse fusiepartij is blijkbaar het verzet tegen de nazi’s tijdens de bezetting ‘politiek gevoelig’. Waarom dit zo zou zijn, maakte De Boer niet duidelijk, maar op sociale media werd al snel geconcludeerd dat dit iets met de oorlog in Gaza te maken zou hebben.

Voormalig PvdA-Tweede Kamerlid Jacques Monasch reageerde scherp op de beslissing van GroenLinks-PvdA: “Nog even en de PvdA in Alkmaar wil liever niet meer naar de Holocaust verwijzen. Wat zijn dit voor mensen?” schreef Monasch op socialmediaplatform X. Oud-CIDI-directeur Ronny Naftaniel noemde het besluit ‘ongehoord’.

Uiteindelijk stonden de GroenLinksers en PvdA’ers in de Alkmaarse gemeenteraad alleen. De motie straatnamen naar verzetsstrijders te vernoemen werd gesteund door alle partijen, behalve dus de zeven raadsleden van de linkse fusiepartij.
Bron https://niw.nl/groenlinks(...)ar-verzetsstrijders/

https://www.telegraaf.nl/(...)wricht/91601252.html (premium)

Tja wat kan je nog zeggen. Het lijkt mij wel duidelijk; heel fout.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_218817802
Compleet de weg kwijt.
Dwazen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218817803
quote:
maar op sociale media werd al snel geconcludeerd dat dit iets met de oorlog in Gaza te maken zou hebben.

nou, dan zal het vast waar zijn :')
pi_218817943
Frans Timmermans, kijken we mee?
pi_218817966
Hoezo zou de gemeenteraad zich hiermee bemoeien? :') Wa'n armoe stad.

In Rotterdam hebben we een aparte groep ambtenaren die zich hierover buigt _O_ Iedereen kan een straatnaam wijziging of nieuwe aanvraag indienen _O_
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_218817971
quote:
Wat leek op een formele discussie in de Alkmaarse gemeenteraad over het vernoemen van straten naar verzetshelden, dreigt een landelijke rel te worden omdat de fractie van GroenLinks-PvdA tegen stemde. De reden die de fusiepartij aanvoerde: ‘de politieke gevoeligheid’ hiervan ‘in het huidige tijdsgewricht’.
wat is er politiek gevoelig aan het vernoemen van straten naar verzetshelden?
  vrijdag 19 september 2025 @ 23:49:39 #7
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218817999
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 23:26 schreef Red_85 het volgende:
Compleet de weg kwijt.
Dwazen.
Letterlijk
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 20 september 2025 @ 00:24:40 #8
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_218818200
GL/PvdA zal ook meestemmen als de volgende namen erbij mogen :

Abu Bakr al-Baghdadi
Abu Omar al-Shishani
Frans Timmermans
Arthur Seyss-Inquart
Abu Muslim al-Turkmani
Abu Ali al-Anbari

En natuurlijk : Yahya Sinwar
RED ONS HENNIEGOD
pi_218818209
GL/PvdA Alkmaar neemt het op voor sympathisanten van Nazi-Duitsland?
pi_218818210
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 23:46 schreef oblo het volgende:

[..]
Hele blanke business was dat, weinig diversiteit
Vakman pur sang
pi_218818211
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 00:26 schreef RotatoR het volgende:
GL/PvdA Alkmaar neemt het op voor sympathisanten van Nazi-Duitsland?
Communisten, dat is hun groep.
Ook weer tegenstanders van nazi Duitsland.
Vakman pur sang
  zaterdag 20 september 2025 @ 00:28:18 #12
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218818219
Mijn straat is ook niet vernoemd naar vermoorde verzetsstrijders. Komt wel dichtbij zo.
Antifa
pi_218818225
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 00:28 schreef VoMy het volgende:
Mijn straat is ook niet vernoemd naar vermoorde verzetsstrijders. Komt wel dichtbij zo.
Gaat niet lang meer duren of pro-Pallie wappies gaan de verzetsstrijders uit WO II zien als faciliteerders van apartheidsstaat Israel. Niet?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 20 september 2025 @ 00:38:41 #14
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218818258
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 00:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Gaat niet lang meer duren of pro-Pallie wappies gaan de verzetsstrijders uit WO II zien als faciliteerders van apartheidsstaat Israel. Niet?
Dat lijkt toch wel erg vergezocht?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218818346
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 00:38 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat lijkt toch wel erg vergezocht?
Mij zou het VOLSTREKT niet verbazen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 20 september 2025 @ 00:57:25 #16
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218818356
groen links is gestoord
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218818381
Ik vind het argument dat het politiek gevoelig zou zijn, wel heel raar.

Aan de andere kant zou ik me wel wat kunnen voorstellen bij het argument dat er in het land al genoeg straatnamen zijn vernoemd naar verzetsstrijders, en dat er ook andere mensen zijn die best wel een straatnaam zouden verdienen, maar die tot nu toe nergens gekregen hebben.
pi_218818420
Ging het dan om specifieke namen?
-nee-
  zaterdag 20 september 2025 @ 01:19:47 #19
323876 michaelmoore
pi_218818444
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 20 september 2025 @ 01:20:16 #20
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218818445
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 00:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Mij zou het VOLSTREKT niet verbazen.
Het zou ook kunnen zijn dat de selectie te blank is?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218818448
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 september 2025 01:11 schreef Marsenal het volgende:
Ging het dan om specifieke namen?
Het zou gaan om lokale verzetsstrijders uit Alkmaar.
pi_218818527
Overigens zou het geen overbodige luxe zijn om eerst goed onderzoek te verrichten naar verzetsstrijders voordat er een straatnaam naar ze wordt vernoemd. Het waren lang niet allemaal helden. Er zat ook een hoop tuig bij.

Neem nu het geval Atie Visser. Vele jaren na de bezettingstijd, in 2011, kwam ze in het nieuws doordat ze in een brief aan burgemeester Lenferink van Leiden had bekend dat ze in 1946 Felix Guljé had vermoord omdat ze hem verdacht van collaboratie tijdens de bezettingstijd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Atie_Ridder-Visser

https://nl.wikipedia.org/wiki/Moord_op_Felix_Gulj%C3%A9

Je moet er toch niet aan denken dat er een straatnaam naar haar vernoemd zou zijn?

Ze deed dit overigens niet alleen. Twee leden van de verzetsgroep waartoe ze behoord had, wisten van het plan om Felix Guljé te vermoorden en stemden ermee in.

Verder staat dit geval niet op zichzelf. Zogenaamde verzetshelden hebben vooral na de bevrijding wel tientallen, zoniet enkele honderden soortgelijke moorden gepleegd op vermeende collaborateurs.
pi_218818666
quote:
9s.gif Op zaterdag 20 september 2025 00:24 schreef PowerLoungen het volgende:

Abu Bakr al-Baghdadi
Abu Omar al-Shishani
Frans Timmermans
Arthur Seyss-Inquart
Abu Muslim al-Turkmani
Abu Ali al-Anbari

Namen mogen alleen van overleden mensen. ;)
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_218818667
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 01:20 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het zou ook kunnen zijn dat de selectie te blank is?
Alle nederlandse zeehelden waren blank en een zeeheldenbuurt komt vrij vaak voor. Was ook al eens gelazer over dat het foute lui waren.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_218818941
quote:

[..]
Te veel witte mensen die eer krijgen als ik het een keer goed begrepen heb.
pi_218818944
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 01:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Overigens zou het geen overbodige luxe zijn om eerst goed onderzoek te verrichten naar verzetsstrijders voordat er een straatnaam naar ze wordt vernoemd. Het waren lang niet allemaal helden. Er zat ook een hoop tuig bij.

Neem nu het geval Atie Visser. Vele jaren na de bezettingstijd, in 2011, kwam ze in het nieuws doordat ze in een brief aan burgemeester Lenferink van Leiden had bekend dat ze in 1946 Felix Guljé had vermoord omdat ze hem verdacht van collaboratie tijdens de bezettingstijd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Atie_Ridder-Visser

https://nl.wikipedia.org/wiki/Moord_op_Felix_Gulj%C3%A9

Je moet er toch niet aan denken dat er een straatnaam naar haar vernoemd zou zijn?

Ze deed dit overigens niet alleen. Twee leden van de verzetsgroep waartoe ze behoord had, wisten van het plan om Felix Guljé te vermoorden en stemden ermee in.

Verder staat dit geval niet op zichzelf. Zogenaamde verzetshelden hebben vooral na de bevrijding wel tientallen, zoniet enkele honderden soortgelijke moorden gepleegd op vermeende collaborateurs.
Als het ook echt collaborateurs waren heb ik er geen problemen mee. Als het onterechte executies waren dan wel.
pi_218818956
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 00:57 schreef michaelmoore het volgende:
groen links is gestoord
Pleonasme..
pi_218818961
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 02:45 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Namen mogen alleen van overleden mensen. ;)
Koningshuis, zijn die ook dood?
pi_218818964
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 00:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, want zonder de verzetsstrijders had Hitler mss gewonnen en was er ook geen Israël....
Die gedachtenkronkel speelt vast wel bij enkele propalidebielen..
pi_218819051
quote:
9s.gif Op zaterdag 20 september 2025 00:24 schreef PowerLoungen het volgende:

Abu Bakr al-Baghdadi
Abu Omar al-Shishani
Frans Timmermans
Arthur Seyss-Inquart
Abu Muslim al-Turkmani
Abu Ali al-Anbari

Je vergeet Jael Jablabla.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_218819100
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 01:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

Aan de andere kant zou ik me wel wat kunnen voorstellen bij het argument dat er in het land al genoeg straatnamen zijn vernoemd naar verzetsstrijders, en dat er ook andere mensen zijn die best wel een straatnaam zouden verdienen, maar die tot nu toe nergens gekregen hebben.
Noem eens 3 voorbeelden.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_218819157
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 00:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hele blanke business was dat, weinig diversiteit
In mijn dorpje hebben ze een straat vernoemd naar een Antilliaanse student die hier in het verzet zat. Wij zijn wel inclusief O-)

O/T: PvdGL raakt wel steeds meer de weg kwijt.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_218819173
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 september 2025 07:58 schreef vosss het volgende:

[..]
Noem eens 3 voorbeelden.
Ik noem alvast een Hallojostraat.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_218819177
:')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_218819238
Wij hebben hier een Gaslaan in Den Haag, vlakbij de kust. Nu snap ik waarom die moffen hier zo graag komen.
Zonder wrijving geen glans
  zaterdag 20 september 2025 @ 08:42:57 #36
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_218819269
quote:
De 7 fractieleden stemden wel voor het Khalil El Moumniplein. De voormalig imam van de Annasr Moskee
  zaterdag 20 september 2025 @ 08:43:20 #37
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218819271
Als de PvdA geen verzetshelden meer wil is misschien een snackbuurt een idee? Frikandellenstraat, Kroketkade, Bitterballenplein en Patatsteeg.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 20 september 2025 @ 08:47:16 #38
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_218819297
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 01:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

Je kunt van alles zeggen over GL-PvdA, maar volgens mij voelen ze zelf niet zo wat er allemaal speelt in dit land. De zittende regering heeft lopen klooien en als oppositiepartij hebben ze hier of nauwelijks van geprofiteerd.

Oh ja, toen ik Frenske deze week zag oreren, wist ik het zeker.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_218819317
quote:

[..]
Ze hielpen die vervelende joden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 20 september 2025 @ 08:53:09 #40
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_218819322
Vast nog wel een stel kaassjouwers die nog niet vernoemd zijn.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 20 september 2025 @ 08:55:08 #41
323876 michaelmoore
pi_218819327
ik stel voor om gewoon iedereen voortaan muhammed te noemen als teken van solidariteit
pi_218819334
Handig zo vlak voor de verkiezingen. Dit kan toch geen strategische keuze zijn geweest?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  zaterdag 20 september 2025 @ 08:58:19 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218819342
We vreemd dat ze geen discussie willen voeren door er vervolgens discussie over te gaan voeren in de raad. Hadden ze gewoon meegestemd, had er niemand over gesproken.

Bijzondere denkwijze van die lui.
pi_218819369
Denkt GL wel aan hun achterban cq kiezers?
Dat zijn Nederlanders die juist wel blij zijn dat het verzetshelden waren.
Vakman pur sang
  zaterdag 20 september 2025 @ 09:25:50 #45
323876 michaelmoore
pi_218819480
Groen lInks heeft haar tentakels ook op de hoge school
kerstboom en palmpasen tak verboden, leve het suikerfeest

Weg met ons, leve muhammed

https://www.telegraaf.nl/(...)lender/91799289.html

quote:
Hogeschool Utrecht schrapt Kerstmis en Pasen van kalender
Utrecht- De Hogeschool Utrecht heeft in haar nieuwe kalender de feestdagen Kerstmis en Pasen herdoopt tot 'feestdag'.
Dat meldt het medium Trajectum. Het college van bestuur zou het besluit hebben genomen onwille van de inclusie.
9 minuten geleden
In november 2024 liet het college van bestuur al weten dat zij de namen 'niet meer van deze tijd' vonden.

Zij willen meer neutraliteit uitstralen, en daar passen expliciet christelijke namen niet bij.
De toenmalig voorzitter stelde dat ze het belangrijk vond om ,,er voor iedereen te zijn."

Daarom is er nu gekozen voor de noemer 'nationale feestdag'.

Moreel activisme op academies: 'Voltaire zou zich in zijn graf omdraaien'
Amsterdam, 20250818
Gevel van de nieuwe locatie van de bibliotheek van de Universiteit van Amsterdam.

Volgens Trajectum werkt de HU ook aan een inclusievere toetsplanning, waardoor studenten ook tijdens islamitische feesten geen tentamens gepland hebben
pi_218819510
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 08:42 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Zal mij niks verbazen..
pi_218819518
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 09:05 schreef Lospedrosa het volgende:
Denkt GL wel aan hun achterban cq kiezers?
Dat zijn Nederlanders die juist wel blij zijn dat het verzetshelden waren.
Die achterban is momenteel bezig met andere verzetsstrijders.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zaterdag 20 september 2025 @ 09:31:37 #48
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218819523
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2025 23:26 schreef Gehakt_bal het volgende:

[..]
nou, dan zal het vast waar zijn :')
Ja inderdaad!

Deze ophef voelt echt als pure speculatie zonder meer info. Misschien heeft gl/pvda wel een goed punt, ik kan het niet opmaken uit het artikel.

Al ben ik er zeker voorstander van om gl/pvda belachelijk te maken dus eigenlijk zou ik gewoon mee moeten speculeren 🤔

Gl/pvda laat hier duidelijk zien dat ze antisemiet zijn!1!11!! Die verzetshelden hielpen namelijk de joden en het is overduidelijk dat glpvda dat dus niet goed vindt!!!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218819541
quote:
16s.gif Op zaterdag 20 september 2025 08:43 schreef Starhopper het volgende:
Als de PvdA geen verzetshelden meer wil is misschien een snackbuurt een idee? Frikandellenstraat, Kroketkade, Bitterballenplein en Patatsteeg.
Krijg je die ellendige discussie weer :')
pi_218819572
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 09:34 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Krijg je die ellendige discussie weer :')
Frietweg

Opgelost, slotje!
Zonder wrijving geen glans
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')